FAQ    Zoeken    Gebruikersgroepen   Registreren   Profiel    Log in om je privéberichten te bekijken    Inloggen 

Ook een eigen gratis forum?

- Met je eigen logo
- Filmpjes mogelijk!

Klik hier om jouw forum te maken

Waarom heb je het ras dat je nu hebt?
Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    De raskip Forumindex -> Gekakel en veel gekukelekuh
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Cedric

BerichtGeplaatst: 17 Dec 2010 13:57:56    Onderwerp: Waarom heb je het ras dat je nu hebt? Reageren met citaat

Ik ben erg benieuwd waarom jullie het ras dat jullie nu hebben, fokken of hebben gekozen. Wat was de doorslag dat je voor dit/deze ras(sen) hebt gekozen?

Bij mij: Omdat het een ras uit het waasland is en ik in het waasland woon. Het ras kan tegen een stootje en het ziet eruit zoals een 'wilde' kip er uitgeziet. Het actieve karakter was ook een doorslag.

Cedric

Geplaatst: 17 Dec 2010 13:57:56    Onderwerp:

Terug naar boven
Roeland

BerichtGeplaatst: 17 Dec 2010 14:24:00    Onderwerp: Reageren met citaat

Eerst wilde ik gewoon kippen, nooit aan gedacht te fokken, ben een ras gaan zoeken dat goed legde, niet zo klein is en makkelijk is. Dat had de Barnevelder, bovendien vond ik het ook een prachtig ras!
Paul DeCuyp.

BerichtGeplaatst: 17 Dec 2010 14:28:46    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik ben zeer grote liefhebber van mechelse hoenders(kriel, kalkoenkop en enkelkam) vanwege het mooie type, het gemakkelijke karakter en de mooie imposante bevederde poten.

Ik denk gewoon dat ik voor zo'n type dieren val want m'n lievelings:
kat: chatreux
hond: Bouvier
konijn: alaska
schaap: hampshire down
paard: vlaams trekpaard

greetz paul

groete Paul
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Webmaster Bjakke
Bestuur Jeugdwerking

BerichtGeplaatst: 17 Dec 2010 15:09:41    Onderwerp: Reageren met citaat

Waarom brahmakrielen?
1. De brahmakriel is grof en te minste een raskip dat een raskip is
2.De brahma is machtig , maar je kan er meer houden daarom kriel
Laughing speciaal voor Milan xD
oke nu even serieus
Ik ben eigenlijk in het najaar van 2008 begonnen met een toompje brahmakrielen dat ik gekocht heb van Kris de Vos, van het een kwam het ander en nu wil ik ze niet meer weg Smile

"Was mich nicht umbringt, macht mich stärker."

"Eieren en beloftes worden vaak gebroken."
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht MSN Messenger
Cedric

BerichtGeplaatst: 17 Dec 2010 16:17:27    Onderwerp: Reageren met citaat

Webmaster Bjakke schreef:
Waarom brahmakrielen?

Wat bedoel je hiermee?
Webmaster Bjakke
Bestuur Jeugdwerking

BerichtGeplaatst: 17 Dec 2010 16:28:14    Onderwerp: Reageren met citaat

Cedric schreef:
Waarom brahmakrielen?

Wat bedoel je hiermee?

:p das een grappig citaat

Terug naar boven
nathan
Bestuur Jeugdwerking

BerichtGeplaatst: 17 Dec 2010 17:20:30    Onderwerp: Reageren met citaat

Cedric schreef:
Waarom brahmakrielen?

Wat bedoel je hiermee?

:p das een grappig citaat

ik vind uwe uitleg zo grappig nie of de zijnen ;p zijn uitleg is meer onderbouwd, daar is over nagedacht é bij hem Laughing
maar je hebt nu eigenlijk niet gezegd waarom juist brahmakrielen.
Terug naar boven
Webmaster Bjakke
Bestuur Jeugdwerking

BerichtGeplaatst: 17 Dec 2010 17:33:18    Onderwerp: Reageren met citaat

Er is niet echt een rede voor, ik vind ze gewoon bij de mooiste rassen die er zijn en de kleuren patrijs en blauwpatrijs zijn nog een echte uitdaging...

Terug naar boven
Paul DeCuyp.

BerichtGeplaatst: 17 Dec 2010 17:38:11    Onderwerp: Reageren met citaat

Wat is de reden van jou om mechelse te houden, Nathan?

groete Paul
Terug naar boven
webmaster Jill
Site Admin

BerichtGeplaatst: 17 Dec 2010 22:00:04    Onderwerp: Reageren met citaat

Goh goh moeilijk. Alles is hier begonnen met die vreemde kip (hollandse kuifhoender) die daar tussen de legkippen zat. Nooit bij stilgestaan dat het een ras was tot ik bij de neef van mijn vader kwam.
Daar zaten Sebrights, Wyandotte krielen en witte hollandse kuifhoenders.
Het is bij die neef dat ik raskippen heb 'ontdekt'. Na veel gezaag mocht ik kuikens van de wyandotte kriel (goudblauwgezoomd) en van de kuifhoenders meedoen.

Omdat ik met Pasen nooit kuikens mocht dacht ik ahaaa nu zal ik ze eens laten broeden se. Bij de wyandotte krielen ging dat heel goed maar bij de kuifhoenders wat minder. Vandaar dat ik met de kuifhoenders gestopt ben, al zit er nog 1 hen in de ren. Wel is het zo dat als deze hen sterft ik er terug ga halen kwestie van dat het een begin ras is en ik het niet graag zie verdwijnen.

De Orpingtons dan weer heb ik gezien bij een vriend en op internet ook al eens tegengekomen en dat was onmiddellijk een ras waar zowel ik als mijn moeder achter stonden. Nu zijn wij (althans ik vooral niet) niet voor buffkleurige orpingtons dus zijn we op zoek gegaan naar de zwarte orpingtons! Wij vinden de orpingtons mooi door een grote en bolvormige bouw en zeg nu zelf een zwarte orpington haan is PRACHTIG als de kam vuurrood staat Wink

De Wyandotte krielen waren eerder toevallig maar ik vind de kleur zo mooi vandaar dat ik ze nog steeds heb!

Ondertussen zijn er vele rassen en kleuren bijgekomen en heb ik het moeilijk met rassen weg te doen omdat ik ze te mooi vind om niet in mijn tuin te hebben.

Bezoek ook :
www.raskip.be

Orpingtons
Orpington krielen
Serama's
Siereenden
Sierganzen
Terug naar boven
joeri

BerichtGeplaatst: 18 Dec 2010 09:08:23    Onderwerp: Reageren met citaat

Bij mijn weten al gans mijn leven kippen rond mij. Een van de eerste foto's die ooit gemaakt is van mij is er een waar ik een kip vast heb. Een leghybride was dat. Ook duiven heb ik nog even mee gehouden met mijn pa. Dan is die ermee gestopt en heeft hij zich gestort op legkippen en araucana.
Die araucana's hebben hier ook nog gezeten toen ik verhuisde. Maar ik wou graag iets anders en begon internet af te schuimen. Op die manier interesse gekregen voor een paar andere rassen, nl cochinkriel en amrock. De cochinkrielen hadden te weinig. Ze spraken mij niet echt aan. De amrocks daarentegen wel. Ze hebben een zacht karakter, leggen veel eitjes en die gestreepte kleurslag blijft mooi.

Dan verder op zoek naar iets anders en gestoten op de ko-shamo. ZO bij Gonda terecht gekomen. Ik weet nog steeds niet wat op dat ogenblik het meeste indruk maakte, Gonda of de ko's. Mijn eerste ko's waren niet echt een succes, maar ik heb de dieren toen wel leren kennen. Geen succes omdat ze niet tegen de extreme koude konden hier. (Veel wind en tocht door openheid en hoog gelegen gronden). De ko's zijn hier ook weer vertrokken en er zijn aseelkrielen in de plaats gekomen.

De interesse in vechthoenders was gewekt. Dan kwam er de twijfel tussen de grote Tiense of de shamo. De balans ging dan toch over naar de kalmere shamo.

Daarna kwamen de chabo's. Eert vanuit het idee dat het ideale kippen waren voor de kinderen, want die zagen zeer graag kippen en die vechters waren ongeveer zo groot als de kinderen. Zo meer en meer into chabo geraakt en ondertussen zitten er meerdere.

Sinds kort ook geïnteresseerd geraakt in de aseel en zijn geschiedenis. En wat kan je dan beter dan zelf aseels houden om een ras te leren kennen. Een trio reaa's zit hier ondertussen ook.

Je ziet het een en het ander. En alles met evenveel plezier. Mijn keuze voor vechthoenders is duidelijk. Vechthoenders hebben vaak een negatieve bijklank. Maar uiteindelijk zijn het voor mij dieren met een mooi karakter. Ze zijn zeer trouw aan de verzorger, maar hebben net dat extra beetje pit in hun lijf. De verzorging en opfok zijn moeilijker. Kortom de uitdaging was groter. Ook het feit dat bij opfok rekening gehouden dient te worden met karakter is nieuw voor mij.

Joeri
Terug naar boven
gonda

BerichtGeplaatst: 18 Dec 2010 09:58:15    Onderwerp: Reageren met citaat

Van kleins af waren hier wel altijd kippen, of kalkoenen, of allebei
Ge wordt volwassen, ge krijgt zelf kinderen, en altijd waren er wel kippen... of eenden, of een dwerggeit voor de kinderen....
Nog al regelmatig verhuist, dus dieren gingen ook mee..
en dan kwam ik ineens terug in mijn ouderlijk huis, waar ik kon doen wat ik echt wou, met heel veel ruimte.
De maransen kwamen als eerst en zijn er nog, vooral om het uitzicht maar ook om het uitzicht van de eieren, het is een kalm ras
En toen ergens op een cursus van pluimvee, zag ik zo'n ventje op de grond staan..... , ik was er onmiddellijk verliefd op, echt verliefd........dat was het ras waarvan ik thuis zegde: er komt een ras bij, ik weet niet wanneer, maar het komt... je zult dan wel zien, want ik kan er geen beschrijving geven waarom ik zo gek ben op dat ras. Ik heb er anderhalf jaar op gewacht.
de ko shamo natuurlijk. En toen kwamen de uitdagingen in het ras zelf: het type, de kleurslagen. Het was het ras, waarvan mijn man zegde: die ga je niet bij de grote laten wonen, die moeten hier kortbij het huis wonen.

En ondertussen kwam er ook de Mechelse, de Izegemse en de poule de bresse. Maar dat frans ras had heel veel ruimte nodig, mijn haan ging altijd de andere hennen van de buren bevruchten, was elke dag op stap.
En toen ik de mechelse vergeleek met de Izegemse qua vlees, was de fijnheid van het vlees van de Izegemse gecombineerd met het type van het ras, diegene die als ras mocht overblijven. Verschillende jaren flink gewerkt aan het type van de izegemse vooral aan de haan, met succes.
De izegemse was er, ging, kwam, en is nu ergens anders gelogeerd..eens haal ik er terug broedeieren.

Maar die vechters hé...... gek zijnde op de ko shamo's... heel stilletjes aan de grote leren kennen, ..... veel zin erin hebben, en ineens op een tt kreeg ik een chu shamo hen in mijn handen geduwd... en als ge een hen krijgt, dan moet ge zorgen voor een haan....ze gaan dus nooit meer weg....de eigenschappen van het ras, de manier waarop een haan kijkt ten opzichte van zijn baas.....

En omdat ik altijd nogal heel gevoelig ben voor het instand houden van rassen, en omdat ik ontdekte via mijn secretariaatswerk bij de vechthoenderclub dat de tiense vechter heel zeldzaam is geworden (twee of drie fokkers) , en omdat hier bijna elke week iemand staat aan mijn deur met vraag naar de Tiense......dan is het logisch dat...
de vechthoender tiense klein model heeft hier een thuis gevonden..
En dat groot model dat is dus een extreem groot probleem.... die ben ik dus maar zelf opnieuw aan het opbouwen, want een haan vind ik dan niet... en binnenkort komt een haan van Paul op bezoek, is wel geen tiense, maar is een vechter met bleek vel en bleke poten... hopelijk om mijn kruisingen die ik verleden jaar reeds heb gemaakt, te verbeteren...
.....
Misschien gaan de maransen weg.... als die eikleur niet verbetert, want ik had de paars donkere eieren van in het begin, maar door een andere haan in huis te moeten halen, die ZOGEZEGD wel de donkere eieren kon doorgeven, was de eikleur een tint lichter geworden. Ik wacht dit voorjaar af... tot als de nieuwe generatie eieren gaat leggen.....
.............en dan zullen mijn grote hokken nog uitsluitend bevolkt worden door vechters....met af en toe die Izegemsen

soms een idealist, vaak met de kop tegen de muur gebotst....maar we doen voort....
en als jullie alles willen lezen en volgen, zie mijn website hieronder
milan

BerichtGeplaatst: 18 Dec 2010 13:13:01    Onderwerp: Reageren met citaat

Toen we verhuist waren (naar waar ik nu woon...xD) wou ik graag kippen. De week erna had ik dus 2 leghennen van een bedrijf hier 500m verder. Toen onze overburen van waar we vroeger woonden hun haan wegdeden, wou ik hem wel. Dus de haan was er al snel. Toen zag ik in een dierenhandel een dikke rosse kip die ik heel mooi vond. Die had ik dan gekocht(cochin). Maar ik vond mijn haan zodanig mooi, iedereen zei dat het een Engelse haan was, maar ik vond dat heel raar. Toen kwam ik er op internet achter dat het een Yokohamakriel haan was. Ik kocht bij L. Baele een nieuw hennetje, maar een week erna stierf mijn haan. Toen ging ik hier in Aalter om een nieuwe haan bij M. Vandewalle, hij zei me dat de hen eigenlijk niet zo mooi was. Dus ik ging naar huis met een witte hen, een haan en 18 broedeieren (gratis). Af en toe ging ik eens naar hun, en ging dan eens mee naar een TT, en het volgende jaar deed ik zelf al mee !
Ondertussen zijn het bij de kippen vooral de langstaarten die me interesseren, pekingeenden en wilde duiven vind ik ook heel mooi.

groeten !
Terug naar boven
t'pluimpje
Bestuur Jeugdwerking

BerichtGeplaatst: 18 Dec 2010 15:14:17    Onderwerp: Reageren met citaat

Ooit lang geleden hadden wij een konijn vanachter in den hof.
Toen die stierf vonden mijn ouders het eens tijd voor wat anders.
Eigenlijk was het mijn broer die met de eerste kip thuis kwam. gekregen van zijn peter. Ik was stik jaloers en wou ook eentje. Die kwam er ook. en later toen mij zus zes werd kreeg zij ook nog een hen.
En 1 van de hennen hielt van broedden, en er kwamen dus regelmatig kuikens, uit bevruchte eieren van vrienden. En daar zaten natuurlijk ook haantjes tussen, daar hebben we er ooit 1 proberen van aanhouden maar die maakte te veel lawaai.

Ik kocht toen een boek over raskippen, en was helemaal verkocht. het hek was van de dam.

Het eerst ras dat kwam waren de brahmakrielen. Mooie beestje zeker, maar de haan was onvruchtbaar en dus vertrokken ze alle drie.

Zij werden opgevolgd door een koekoek zijdehoen haan en een witte hen. Maar deze hen viel zijn hen aan op de poten, hij trok er echt aan en ze lagen helemaal open. De haan dus weg, hard gezocht achter een andere koekoek haan, niet gevonden dus vertrok de hen ook.

En dan had ik een ras gezien, ik was nog niet 100% zeker dat ik dat het beste ras vond, maar we besloten een kijkje te gaan nemen bij Gonda. Direct verkocht aan de ko-shamo. aan hun stoere uiterlijk en aan hun karakter. Zij kwamen in de koekoekkleur en zijn er nog altijd.
En ze zullen niet meer vertrekken, want die kleine rakkers hebben mooi hun plaatsje ingenomen in mijn leven.

Later volgde de grote modern engelse , met hun statige gedrag, hun koninklijke uitstraling.

Hehe lang verhaal Wink
fearlesscairn

BerichtGeplaatst: 18 Dec 2010 21:05:19    Onderwerp: Reageren met citaat

In mijn jeugd, nooit met kippen in aanraking geweest.
8 jaar geleden kreeg ik 2 buff columbia brahmahennen in mijn handen geduwd. Ze kwamen van bij mijn zus in Limburg. Zij had ze van iemand die fokte met brahma's maar de hennen waren niet goed genoeg voor TT's. In het begin stond ik er skeptisch tegenover en dacht ik nou ja, goed om het afval te verwerken en voor een eitje. Maar gaandeweg, hoe meer ik er mee bezig was, werd ik verliefd op deze heerlijke dieren. Ik genoot van hun gescharrel, hun gekke gedrag en de rust die ze me gaven. De brahma vond ik echt supermooi (had nooit gedacht dat ik een kip mooi zou vinden), dus besloot ik nog een paar brahma's bij te kopen. Ik informeerde eerst op internet in welke kleurslagen ze te verkrijgen waren. Toen ik een foto zag van een blauwe brahma, vond ik die echt het einde en besloot dat ik voor de blauwe wou gaan. Aangezien ik toen al zodanig verknocht was aan het houden van kippen, wou ik zelf fokken. Dus wou ik het meteen goed doen en ging opzoek naar een vuilwitte haan en zwarte hennen, want zo verkreeg je het mooiste blauw. Na wat gezoek heb ik mijn dieren gevonden en heel wat mooie blauwe brahma's gefokt, waarvan Hanna (hen in mijn avatar) mijn lievelingetje was.

3 en een half jaar geleden ben ik echter door omstandigheden (scheiding) moeten verhuizen naar een appartement met jammer genoeg een veel te kleine tuin en heb ik mijn dieren moeten achterlaten. Ik heb 3 jaar lang met smart zonder kippen moeten leven. Als vervanging kocht ik allemaal hebbedingetjes met kippen, maar dat maakte het gemis zeker niet minder Sad . Begin dit jaar echter heb ik een huisje gekocht met een degelijke tuin en zag ik weer de kans om mijn geliefkoosde hobby te verwezenlijken Very Happy . Ik ben dan ook, sinds ik terug ben van een 2 weken durende reis in augustus, de trotse bezitster van een koppel vuilwitte brahma's, een zwarte brahmahen, een goudpatrijs brahmahen, een australorp hennetje en een koppel Mechelse kalkoenkoppen.
Ik wil dus weer de blauwe brahma fokken, maar wil ook proberen, dmv mijn mechelse kalkoenkoppen de kalkoenkleurige brahma te fokken. Een hele uitdaging, ik weet het, maar het moet zeker mogelijk zijn met de dieren die ik nu heb mits strenge selectie Smile

Dit is het eerste bericht dat ik plaats in dit forum en dus tevens een beetje mijn voorstelling Smile . Ik denk dat er hier wel een paar zijn die mij kennen nog van vroeger op het kippenforum.nl, waar ik momenteel weer af en toe aktief ben. Als er nog vragen zijn, stel die maar gerust Very Happy
1 zwarte brahmahen
1 goudpatrijs brahmahen
koppel mechelse kalkoenkoppen
1 zwarte australorp hen
Terug naar boven

Geplaatst: 18 Dec 2010 21:05:19    Onderwerp:

Terug naar boven
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    De raskip Forumindex -> Gekakel en veel gekukelekuh Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

Ga naar: