Reptielen & omgeving Forumindex FAQ Zoeken Gebruikersgroepen Profiel Registreren Log in om je privéberichten te bekijken Inloggen

Ook een eigen gratis forum?

- Met je eigen logo
- Filmpjes mogelijk!


Klik hier om jouw forum te maken


Het kweken van krekels

 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Reptielen & omgeving Forumindex -> Voedsel
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Marc
Beheerder
Beheerder


Geregistreerd op: 28 Mei 2013
Berichten: 111
Woonplaats: Nieuwe Pekela

BerichtGeplaatst: 2 Jun 2013 13:30:16    Onderwerp: Het kweken van krekels Reageren met citaat

Wanneer je meerdere reptielen hebt kan zelf krekels kweken al heel erg snel uit. Gemiddeld kost een bakje krekels zo tussen de €1,80 en de €2,60. Vaak zijn deze krekels van slechte kwaliteit en als je ze niet haalt op de dag dat er verse levering is gebeurd het niet zelden dat alle krekels binnen een paar dagen dood zijn.
Wanneer je zelf kweekt ben je uiteindelijk al snel goedkoper uit, weet je zeker dat je altijd genoeg krekels hebt en heb je altijd krekels van een goede kwaliteit.

De huiskrekel ( Acheta domestica ) is de meest gekweekte krekel. Volgens wat ik gehoord heb is deze krekel het makkelijkst te krekel. Zelf heb ik zowel met de huiskrekel als met de veldkrekel ( Gryllus bimaculatus ) gekweekt. Beide krekelsoorten op de zelfde manier. Bij de veldkrekels had ik een betere opbrengst en naar mijn gevoel waren de kleine stofkrekeltjes wat “sterker” en was er ook onderling minder kannibalisme (ze kregen het zelfde te eten). Het enige nadeel is dat veldkrekels vele malen harder lawaai kunnen maken als huiskrekels.

Huisvesting
Het belangrijkste van de huisvesting van je krekels is dat deze krekeldicht is! Vooral kleine stofkrekels kunnen echt bijna overal tussendoor! (bijvoorbeeld door de gaatjes van krekelbakjes…) Het handigst is om een bak te nemen die minimaal 40 cm hoog. Op deze manier springen de krekels er iets minder makkelijk uit. Heb ik op dit moment een curverbox. Voor de verluchting heb ik gaatjes geboord in het deksel. Hiervoor heb ik altijd gewerkt met een aquarium met een gazen deksel dus het is nog even afwachten of dit net zulke goede resultaten gaat geven.

Het belangrijkste ongeveer van krekels kweken is de temperatuur. Zorg er voor dat je een plek in de bak hebt waar het ongeveer 30 graden is. Dit kun je doen doormiddel van een lamp, warmtekabel of warmtematje. Tot dusver heb ik altijd met een warmte matje gewerkt. Het handige hiervan is dat je het eileg-bakje ook op de warmtemat kunt plaatsten en zo niet meerdere keren plekken in de bak hoeft te verwarmen. Wanneer je verder niet bij verwarmt zal je krekel kweek niet echt goed lopen en duurt het gigantisch lang voordat de eitjes uitkomen. In de zomer is bij verwarmen soms niet nodig.

Krekels die je op wilt gaan voeren kun je juist beter wel weer bij kamertemperatuur bewaren omdat ze dan “langer houdbaar” zijn.

Omdat krekels nogal kannibalistisch zijn, zeker wanneer ze niet het goede voer krijgen, is het belangrijk om een voldoende groot oppervlakte te creëren. Dit kan heel erg makkelijk gedaan worden door een aantal eierdozen in de bak te plaatsen. Voor de allerkleinste krekeltjes (stofkrekels) kun je eventueel proppen papier gebruiken.

Verder heb je in de bak een waterbakje en een eilegbakje nodig. Als waterbakje gebruik ik zelf een bakje met een natuurspons erin. Op deze manier kunnen de krekels niet verdrinken. Houd wel goed in de gaten dat je de spons regelmatig schoonmaakt en dat er altijd genoeg water in de spons zit. Er moet net geen laagje water op staan. Wanneer je te laat het water verschoont zullen de krekels zich een weg door de spons heen eten.

Geslachtsonderscheid
Alleen de mannetjes krekels tsjirpen (striduleren) Dit doen zij om de vrouwtjes aan te lokken, en andere mannetjes uit hun territorium te verdrijven. Dit doen zij door de vleugels langs elkaar heen te wrijven terwijl ze overeind staan. Krekelvrouwtjes van alle soorten hebben een legboor aan hun achterlijf (tussen twee voelsprietjes) Ook bij halfwasvrouwtjes is al een legboortje te zien. Bij huiskrekels is deze boor zwart van kleur. Zorg ervoor dat er altijd meer vrouwen als mannen in je kweek aanwezig zijn. Zelf voer ik het grootste gedeelte van de mannetjes zo snel mogelijk op om maar zo min mogelijk last van lawaai te hebben.

Eileg
Vrouwetjes krekels beginnen bij een temperatuur van 30 graden ongeveer 1 maand na de geboorte zelf weer met het leggen van eitjes. Een goed doorvoed vrouwtje kan wel tot 200 eitjes per etmaal in het legbakje prikken!
Zorg er voor dat het substraat wat je in je legbakje gebruikt luchtig van structuur is en niet te snel uitdroogt. Het substraat moet ten alle tijden een beetje vochtig blijven. Wanneer het te droog is drogen de eitjes uit. Wanneer het te nat is verzuipen de eitjes en gaan ze schimmelen.
Zelf gebruik ik hier cocopeat voor. Dit kun je gewoon bij een tuincentrum kopen en kost niet al te veel. Let er wel goed op dat je geen zak pakt met meststoffen! Om eiroof van de volwassen krekels te voorkomen kun je het bakje afdekken met wat metalen horrengaas. De vrouwtjes prikken de eitjes dan met hun legboor door de gaten heen maar kunnen zelf niet bij de eitjes. Met een plantenspuit kun je er voor zorgen dat het substraat niet teveel uitdroogt.

Voeding van de krekels
Het soort voor wat je de krekels geeft is heel erg belangrijk voor een goede kweek. Wanneer je de krekels eten geeft met weinig eiwitten (zoals bijvoorbeeld zemelen) zul je merken dat de krekels enorm kannibalistisch zijn. Om dit te voorkomen moet je ervoor zorgen dat je voer geeft waar veel eiwitten inzitten. Een goed voorbeeld hiervan is kattenvoer. Zelf gaf ik een mengsel van kattenvoer, hondenkoekjes, visvoer en calcium. Hierop deed de kweek het perfect. Er gingen weinig krekels verloren aan kannibalisme.
Verder kun je de krekels stukjes groente en fruit geven wat hun uiteindelijke voedingswaarde tegoed komt.
_________________
Life is all about finding people that are your kind of crazy.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen







Geplaatst: 2 Jun 2013 13:30:16    Onderwerp:

Terug naar boven
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Reptielen & omgeving Forumindex -> Voedsel Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Wil je ook een eigen gratis forum?

- Direct online
- Gratis je eigen logo
- Filmpjes en video mogelijk!


Klik hier om onmiddellijk jouw eigen forum aan te maken









Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.