Reptielen & omgeving Forumindex FAQ Zoeken Gebruikersgroepen Profiel Registreren Log in om je privéberichten te bekijken Inloggen

Ook een eigen gratis forum?

- Met je eigen logo
- Filmpjes mogelijk!


Klik hier om jouw forum te maken


Tawanese Rattenslang

 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Reptielen & omgeving Forumindex -> Caresheet - Slangen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
tanties
Beheerder
Beheerder


Geregistreerd op: 28 Mei 2013
Berichten: 59
Woonplaats: nieuwe pekela

BerichtGeplaatst: 28 Mei 2013 19:24:32    Onderwerp: Tawanese Rattenslang Reageren met citaat



Wetenschappelijke naam: Orthriophis taeniurus friesei (WERNER, 1928)
Nederlandse naam: Taiwanese prachtslang (letterlijk vertaald uit het Engels)
Land van herkomst: Taiwan
Gemiddelde lengte: tot bijna 3 meter
Gemiddelde dagtemperatuur: 25-30°C (koude-warme kant)
Gemiddelde nachttemperatuur: 22°C
Min terra maat enkel dier: 100x60x60
Min terra maat koppel: 120x60x60


Algemeen

Deze mooie rattenslang komt, zoals zijn Nederlandse naam doet vermoeden, uit Taiwan. Ze is daar vaak een bewoner van vuilnisbelten, waar ze haar geliefkoosde voedsel, muizen en ratten, in grote aantallen aantreft.
De voorste helft van het lichaam is grijs-groen met zwarte vlekken. De achterste helft wordt gekenmerkt door de aanwezigheid van een felle gele streep op de rug, die doorloopt tot aan de staartpunt. De zijkanten zijn zwart met fijne witte verticale onderbroken streepjes. Vanuit de ooghoek tot aan de hals loopt een zwarte streep. Het zijn rustige dieren die echter wel zeer gevoelig zijn voor de geur van knaagdieren. Dus, steeds je handen wassen wanneer je knaagdieren hebt gehanteerd. Het is de grootste vertegenwoordiger van wat men vroeger de Elaphe’s noemde en ze kunnen wel 2,5 meter groot worden en een pols dik zijn. In hun natuurlijke leefomgeving, zouden op vuilnisbelten exemplaren van 3 meter aangetroffen zijn. De friesei maakt deel uit van het taeniurus-complex dat ook nog de volgende soorten bevat:


- E.t.taeniurus
- E.t.grabowskyi
- E.t.ridleyi
- E.t.yunnanensis
- E.t.vaillanti
- E.t.schmackeri
- E.t.moquardi

Volgens mij zijn er door de jaren heen waarschijnlijk vele ondersoorten met elkaar gekruist.

Huisvesting

Mijn friesei's worden gehouden in een terrarium met de volgende afmetingen: L=120 cm, B=60 cm en H=60 cm. Daar het toch wel goede klimmers zijn is een hoogte van 60 cm wel een minimum, en vanwege hun volwassen lengte tot 2,5 meter zijn de andere afmetingen dit eigenlijk ook wel. Dus, hoe groter hoe beter.
Een stevige klimtak mag zeker niet ontbreken. Als bodembedekking gebruik ik beukensnippers maar ook aspen of iets anders kan. Een drinkbak en enkele plastieken planten vervolledigen de inrichting. In mijn slangenkamer wordt de temperatuur constant op 20-22°C gehouden, en het terrarium wordt nog bijverwarmd door middel van een spot die in een hoek van de bak gemonteerd wordt. Zo bereik ik een dagtemperatuur van 28-30°C en een nachttemperatuur van +/- 22°C. Bij een nakende vervelling worden de slangen dagelijks besproeid.

Voeding

Dit is vast en zeker de meest vraatzuchtige rattenslang. Mijn dieren, aten op een leeftijd van iets meer dan 2 jaar al halfwas ratten. Voor een compleet uitgegroeid dier van meer dan 2 meter is een volwassen rat geen enkel probleem. Bij mij krijgen ze wekelijks één rat, maar indien ik ze er een tweede zou aanbieden dan zullen ze die beslist niet weigeren. Het wordt dus oppassen om de dieren niet te overvoeren. Wat betreft het geven van levende of dode prooien, laat ik de keuze aan de lezer. Ik gaf meestal levende prooien maar bleef wel steeds aanwezig tot ik zeker was dat de rat gedood was. Ik geef nu voorkeur aan pre killed of diepvries. Het is ook beter, indien men de mogelijkheid heeft, om de dieren apart te voederen.


Voortplanting

Deze dieren groeien zeer snel en kunnen zich vanaf hun tweede levensjaar al gaan voortplanten. Bij mij ging het zelfs nog vlugger, het wijfje legde op een leeftijd van 11 maanden voor het eerst 5 eieren. Dit is een fout die ik nu niet meer zou maken, dus raad ik iedereen aan om de dieren reeds op een jonge leeftijd gescheiden te houden en zeker niet te kweken voor ze minstens 2 jaar oud zijn en beter nog tot ze drie jaar zijn. Toen ze 2 jaar waren had ik een compleet slecht legsel en misschien is dit wel te wijten aan de jeugdige leeftijd waarop het wijfje haar eerste legsel had. Het niet overwinteren van de slangen kan hiervoor ook de reden geweest zijn. Ik geef namelijk geen enkele slang een winterrust vooraleer ze 2 jaar oud is. Een winterrust van 2 maanden bij een temperatuur van 15°C is aan te raden. Het eerste legsel, waarvan alle eieren na het leggen aan elkaar kleefden, werd meteen in een bakje gelegd dat gevuld was met vochtig vermiculiet. In het deksel van dit bakje werden meerdere gaatjes geboord. De doos verdween in een broedkast die ingesteld was op een temperatuur van 27°C. 63 dagen na het leggen kwamen 3 jongen uit de 5 eieren gekropen. Dit gebeurde echter bij een vriend van mij daar ik op dit ogenblik nog geen eigen broedkast had. De 2 andere eieren bleken onbevrucht te zijn. Een legsel van de taiwanese prachtslang bestaat maximaal uit een 12-tal eieren die 6 cm lang en 2,5 cm breed zijn. Het opkweken van jonge friesei's is geen enkel probleem en ze aanvaarden, na hun eerste vervelling, meestal meteen dode of levende nestmuisjes. Ze groeien heel snel en bereiken reeds op jonge leeftijd een respectabele lengte.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht







Geplaatst: 28 Mei 2013 19:24:32    Onderwerp:

Terug naar boven
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Reptielen & omgeving Forumindex -> Caresheet - Slangen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Wil je ook een eigen gratis forum?

- Direct online
- Gratis je eigen logo
- Filmpjes en video mogelijk!


Klik hier om onmiddellijk jouw eigen forum aan te maken









Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.