Reptielen & omgeving Forumindex FAQ Zoeken Gebruikersgroepen Profiel Registreren Log in om je privéberichten te bekijken Inloggen

Ook een eigen gratis forum?

- Met je eigen logo
- Filmpjes mogelijk!


Klik hier om jouw forum te maken


Voederdieren: Kweken of kopen?

 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Reptielen & omgeving Forumindex -> Voedsel
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Marc
Beheerder
Beheerder


Geregistreerd op: 28 Mei 2013
Berichten: 111
Woonplaats: Nieuwe Pekela

BerichtGeplaatst: 2 Jun 2013 13:26:35    Onderwerp: Voederdieren: Kweken of kopen? Reageren met citaat

Voor mensen die veel reptielen houden vormt het voeren vaak een grote kostenpost. Geld is 1 van de voornaamste redenen waarom het zelf kweken van voedseldieren een goed idee is. Dit is echter niet de enige goede reden. Wanneer men zelf zijn voerdieren kweekt heb je altijd alles vers en weet je precies wat de voerdieren te eten hebben gehad. Je kunt er voor kiezen om extra calcium bij te voeren, of eventueel een vitamine oplossing geven. Natuurlijk zijn er ook een aantal nadelen.
Insecten
Het voordeel van zelf insecten kweken is waarschijnlijk groter dan van welk ander soort voedseldier dan ook. Je hoeft geen grote aantallen reptielen te hebben om toch al snel voordelig uit te zijn. Een bakje krekels kost tegenwoordig gemiddeld rond de €2,50 Hier heb je er al snel 2 a 3 per week van nodig. Andere insecten zoals sprinkhanen zijn nog veel duurder! Gemiddeld €3,00 voor 10 sprinkhanen. Meelwormen kosten rond de €2,00 per 100 gram en wasmotten gaan gemiddeld voor €3,00 per 50 wormpjes over de toonbank. In sommige winkels en op beursen liggen deze prijzen iets lager.

Zelf kweek ik sinds ongeveer 2 jaar vrijwel al mijn voederinsecten zelf. Af en toe koop ik eens iets bij om te kunnen variëren of om een kweek weer groter op te kunnen zetten maar in principe zou ik alles uit eigen kweek kunnen voeren. Zo heb ik alledrie de soorten krekels gekweekt (Huiskrekels, Steppekrekels en Veldkrekels), in grote hoeveelheden meelwormen gekweekt, ik kweek kakkerlakken (Blaberus craniifer) en ben bezig een tweede kakkerlakkenkweek op te zetten met Shelfordella tartara.

Vooral meelwormen kweken is een bezigheid die bijna iedereen wel kan doen. Het kost weinig tijd, ruimte en geld. Toch kun je een gigantische opbrengst genereren als je het een beetje slim aanpakt. Zie hiervoor ook het artikel: meelwormen kweken

Door het zelf kweken van je dieren kun je de voedingswaarde van de voederdieren goed in de hand houden. Door een hoge kwaliteit opfokvoer te geven verzeker je jezelf en je dieren van goede en gezonde voederdieren. Dit komt je dieren alleen maar weer ten goede. Bovendien heb je altijd beschikking over de voerdieren. Je loopt geen risico de laatste (halfdode) bakjes in de handen gedrukt te krijgen, of dat er zelfs helemaal niks meer te krijgen op het moment dat jij het nu net zo hard nodig hebt.

Natuurlijk zijn er wel ook nadelen. Het kweken van welke diersoort dan ook kost altijd tijd, ruimte en geld. Hoewel je de meeste kweken relatief plaatsbesparend kunt opzetten door bijvoorbeeld met stellingen te werken, heb je natuurlijk altijd wat ruimte nodig. Ook zul je de kweek moeten monitoren om te zien of alles goed verloopt. Bakken moeten verschoond worden en bovendien moet er gevoerd worden. Dit alles kost tijd. Wanneer een kwalitatief goed voer aanbiedt kost dit ook zeker geld! Meestal weegt dit bedrag echter ruimschoots op tegen de opbrengst.

Even kort de voor en nadelen op een rij.

Voordelen:

* Voerdieren hebben een hoge kwaliteit
* Je bent niet afhankelijk van winkels of handelaren
* Je kunt zoveel kweken als je zelf wilt
* Het scheelt enorm in de kosten

Nadelen:

* Een kweek opzetten kost tijd
* Je zult een aantal investeringen moeten doen ( bakken, voer, startdieren voor de kweek)
* De kweek neemt ruimte in

In mijn ogen weegt zijn de nadelen slechts minimaal. De tijd die je kwijt bent aan het verzorgen van zelfs relatief grote kweekgroepen is minimaal. In ben nog geen 5 minuten per dag bezig met het verzorgen van mijn drie soorten kakkerlakken en meelwormen. De investeringen die je in het begin moet doen om een goede kweek op te kunnen zetten worden in het latere proces ruimschoots teruggewonnen. Bij een grote opbrengst kun je eventueel zelfs weer een deel gaan verkopen om deze (geringe) investering terug te verdienen.

De ruimte die de kweek inneemt kan door jezelf aanzienlijk verkleint worden. Al mijn bakken ( 4 grote curverbakken plus nog 4 kleinere bakken) staan allemaal op andere terrariums en/of kooien. Hierdoor neemt het mij verder geen extra ruimte in.
_________________
Life is all about finding people that are your kind of crazy.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen







Geplaatst: 2 Jun 2013 13:26:35    Onderwerp:

Terug naar boven
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Reptielen & omgeving Forumindex -> Voedsel Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Wil je ook een eigen gratis forum?

- Direct online
- Gratis je eigen logo
- Filmpjes en video mogelijk!


Klik hier om onmiddellijk jouw eigen forum aan te maken









Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.