Schietsport Vereniging Texel
www.ssvtexel.nl 
 FAQ  •  Zoeken  • Gebruikersgroepen   •  Registreren  •  Profiel  •  Log in om je privéberichten te bekijken  •  Inloggen

Ook een eigen gratis forum?

- Met je eigen logo
- Filmpjes mogelijk!

Klik hier om jouw forum te maken

Stomme vraag? Volgende onderwerp
Vorige onderwerp
Nieuw onderwerp plaatsenReageren
Auteur Bericht
Lapotu
Aspirant

BerichtGeplaatst: 3 Mrt 2011 09:29:52 Reageren met citaatTerug naar boven

Hi All,

Ik vraag me af wat nu eigenlijk wijsheid is m.b.t. het onderhand van je/een wapen. Dan doel ik voornamelijk de wapens van de/een vereniging zelf. Zo'n beetje iedereen schiet daar natuurlijk mee, maar hoe vaak maak je zoiets nou schoon...? Doe je dat na elke schietbeurt (even de een ragebol er doorheen)...? Misschien 1 x in de week...? 1 en ander is natuurlijk afhankelijk van de intensiviteit van het gebruik van het wapen... Maar toch....wat is nu wijsheid of juist wel of niet goed om te doen....?

grtz.

John

Geplaatst: 3 Mrt 2011 09:29:52 Terug naar boven

goose
Scherpschutter

BerichtGeplaatst: 3 Mrt 2011 10:19:30 Reageren met citaatTerug naar boven

Dag John

Schoonmaken doe ik eigenlijk altijd na het schieten. Zodra mijn liefje de kast ingaat haal ik er een ge-oliede lap doorheen. Echter wel een droge doorhalen voordat je er weer mee gaat schieten. Olie, kogels en het vuur van het schot gaan nu eenmaal niet samen wat de loop aangaat. Na een 2 a 3 tal schietbeurten maak ik haar echt schoon. Daarbij is koper oplossende middelen wel de belangrijkste factor (Bore Tech Eliminator, Forrest Mill foam). Dit spul haalt het koper van de loopwand af. Ik merk dat mijn geweer dat nodig heeft want ze schiet gewoon veel beter na een goede beurt. Toegegeven dat mijn loop niet een van de beste meer is, behoorlijk versleten.
Hoe dan ook, een heleboel meningen bij een heleboel mensen. Een afgeschoten kogel perst zich door de loop met een hoop kracht. Vuil in de loop gaat tussen de kop en de loopwand zitten en zodoende zal de loop gaan krassen. Hoe schoner het daar is hoe beter voor de loop en het schot. Ik ken ook mensen die maken hun geweer eigenlijk nooit schoon. Confused
In ieder geval het kruitslijm uit de loop halen na het schieten lijkt mij wel het minste wat je moet doen.

Gr Goose

Scherpschutter

BerichtGeplaatst: 3 Mrt 2011 22:34:11 Reageren met citaatTerug naar boven

Citaat:
want ze schiet gewoon veel beter na een goede beurt.

Nou nou Goose wat schrijf je nu allemaal weer Laughing

Ja John wapenonderhoud is wel degelijk van belang, zoals goose al schreef zoveel mensen zoveel meningen.
Zeker voor verenigingswapens, goose en ik doen vaak wapenonderhoud als we dienst in de wapenkamer hebben maar dan alleen als er geen schutters op de baan zijn (verloren uurtje) of uit pure noodzaak omdat er storingen ontstaan op het wapen.
Maar waarom zou je om de 2á300 schoten of meer, uren bezig zijn terwijl je na iedere schietbeurt misschien maar een half uurtje bezig bent.

Op de schietavond gaan er bij mij al gauw een stuk of 50 door, dus als ik thuis kom gewoon ff poetsen en je wapen is weer klaar voor de volgende keer.

Groet,
Cool

Laatst aangepast door Kuifje op 9 Mrt 2011 17:52:27; in totaal 1 keer bewerkt
Profiel bekijkenStuur privébericht
Lapotu
Aspirant

BerichtGeplaatst: 9 Mrt 2011 08:00:39 Reageren met citaatTerug naar boven

Hé B-i-A

Bedankt voor jullie info en advies. Ga er in ieder geval mee aan de slag op de vereniging. Heb het gevoel dat het bij ons nog wel eens te wensen over laat wat betreft het schoonmaken. Als het goed is komt er een wapencommissie die voor dat soort dingen zorg moet gaan dragen...we shall see... Cool

thnx!
John

Scherpschutter

BerichtGeplaatst: 9 Mrt 2011 22:48:02 Reageren met citaatTerug naar boven

Ha John,

Maak gewoon ff een soort van lijst/tabel behorende bij het wapen hoevaak ermee geschoten is en stel een soort van schema op wanneer het wapen gereinigd moet worden.
Als het wapen schoon is dan een paraaf erbij van de clubverlofhouder die hem schoongemaakt heeft.
Daarmee kan er dus een bepaalde regelmaat ontstaan voor het reinigen van (club) wapens.
Voor privé wapens geld een persoonlijke disipline waar men zich aan houd.
Suc6 Wink
Pé.

Nieuw onderwerp plaatsenReageren

Ga naar:   

Volgende onderwerp
Vorige onderwerp