FAQ    Zoeken    Gebruikersgroepen   Registreren   Profiel    Log in om je privéberichten te bekijken    Inloggen 


Ook een eigen gratis forum?

- Met je eigen logo
- Filmpjes mogelijk!


Klik hier om jouw forum te maken


Vlaamse oud-legionair schrijft boek over zijn tijd in Algeri

 
Nieuw onderwerp plaatsen   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk.    Vreemdelingen Legioen Forumindex -> Le Club Cie
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Frederik



Geregistreerd op: 13 Nov 2008
Berichten: 3

BerichtGeplaatst: 13 Nov 2008 22:03:51    Onderwerp: Vlaamse oud-legionair schrijft boek over zijn tijd in Algeri Reageren met citaat

lijkt me een erg interessant boek, dat wil ik zeker es lezen

Citaat:
'De vijand doden was heel normaal'
Harry Luyckx (71) vocht in Algerije in Franse vreemdelingenlegioen en schreef er rauw boek over

'Vijftig? Honderd? Tweehonderd? Ik weet niet meer hoeveel ik er doodgeschoten heb.' Antwerpenaar Harry Luyckx vocht tussen 1954 en 1959 voor het Franse vreemdelingenlegioen in Algerije. Over die periode schreef hij een bijzonder rauw boek. Dirk Musschoot

In 1954 deserteerde hij uit het Belgische leger. 'Ach, ik was toen zeventien. De gendarmes deden me stoppen toen ik onderweg was met het brommertje van een vriend. Dat brommertje bleek gestolen. Ik moest voor de krijgsraad verschijnen. Dat wilde ik niet, dus ben ik gaan lopen. Stom.'

De jonge Luyckx wilde zeeman worden en had al een eerste zeereis achter de rug. Hij vluchtte naar Marseille, waar hij wilde inschepen op een Zweeds vrachtschip. Dat pakte anders uit. Hij schreef er zich uiteindelijk in in het Franse vreemdelingenlegioen. Toen het echter niet snel genoeg naar zijn zin ging, deserteerde hij ook daar. Hij werd gepakt en naar Algerije gestuurd. Harry Luyckx ging voortaan door het leven als Lucky Malicien. Die voornaam was een verbastering van zijn familienaam ('Niemand kon Luyckx goed uitspreken') en Malicien kwam van malice: 'slim', maar ook: 'boosaardig'.

'Ik had al wel van het vreemdelingenlegioen gehoord. Ik had de film Beau geste gezien, die daarover ging. In de lagere school in Deurne las de directeur op een dag een brief voor van een oud-leerling die legionair was geworden. Dat sprak tot de verbeelding. Het vreemdelingenlegioen stond symbool voor spanning en avontuur. Veel jongens dachten: dat wil ik ook wel eens proberen. Valt het tegen, dan keren we wel terug. Wisten wij veel dat het allemaal niet zo eenvoudig lag.'

Lucky Malicien vocht voor de Franse staat, al maakte dat niet veel uit. 'Het ging mij om de adrenaline. Je begint eraan als niets wetende jonge gast. Daarna wordt het spannend, en brengt elke dag je een andere kick. De gevaren, daar leef je op de duur van. De vijand uitschakelen - het is hij of ik. Overleven! Van de dieper liggende idealen trek je je op dat moment niet veel aan.'

Luyckx heeft geen idee hoeveel vijanden hij heeft neergelegd. 'Vijftig? Honderd? Tweehonderd? Ik weet niet meer. Dat je de vijand doodde, was normaal. Je dacht daar ook niet meer bij na. Het gebeurde gewoon. Je zat in een trein die niet meer stopte. En je liep uiteindelijk mee met de hoop.'

Hoeveel vrouwen hij heeft 'lastiggevallen'. 'Ik? De anderen, ja! Maar ik? Ik heb in Algerije twee vrouwen gehad: Carmen, de vrouw van een kaderlid; en Miara, een prostituee.'

Er zijn in Algerije dingen gebeurd die een mens liever niet weet, maar die Harry Luyckx wel vertelt in zijn boek. Op het internet kun je lezen dat het Franse vreemdelingenlegioen een elitekorps is, en een erecode naleeft. 'Een erecode? Laat me niet lachen! Als het oorlog is, zijn ze allemaal dezelfde. Wat denk je dat die troepen in Irak en Afghanistan vandaag uitspoken? Die hebben ook een erecode, maar denk je dat ze die naleven? Komaan! Luister eens hier. De rebellen waren in Algerije onze vijand. Die werden allemaal doodgemaakt, tot de laatste. Iemand gevangen nemen was geen optie.'

En toch sliep Lucky Malicien goed. 'Het deed me allemaal niets.' Naarmate hij ouder werd, veranderde dat. Hij zat een tijdje gevangen bij de rebellen. Dat heeft hem geleerd dat ook de vijand een menselijk gelaat kon hebben. Toen hij op een keer weigerde een Algerijnse vrouw te 'ondervragen', kostte hem dat net niet het executiepeloton. In 1959 werd hij ontslagen uit het vreemdelingenlegioen en op een boot gezet naar Marseille. Harry Luyckx kon niets anders dan terugkeren naar Belgi?. Hij belandde in de gevangenis en werd later door de krijgsraad wegens desertie veroordeeld tot een gevangenisstraf van drie maanden. Die heeft hij niet moeten uitzitten, omdat men vond dat hij door zijn vijf jaar in Algerije 'al genoeg was gestraft'. Luyckx werd zeeman en later scheepshersteller. In 1963 leerde hij een Amsterdamse kennen met wie hij vandaag nog altijd samen is. Ze wonen in...


volledig artikel op http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?ArticleID=Q722OC1Q
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht







Geplaatst: 13 Nov 2008 22:03:51    Onderwerp:

Terug naar boven
2repman2cie
Ancien Legionnair/ site administrator


Geregistreerd op: 16 Aug 2008
Berichten: 499
Woonplaats: Belgistan..

BerichtGeplaatst: 13 Nov 2008 22:32:59    Onderwerp: Reageren met citaat

mm eerlij DENK ik de eerste legionair nog willen tegen te komdie meer dan VIJFTIG vijanden heeft neergeschoten in ALGERI?

ik zal dat zeker eens aankaarten aan d WERKELIJKE eanciens

heel simple mocht ik zelf gewild hebben kon ik de wereld ook wijs maken dat ik "tot aan mijn nek in het bleod zat" wat larrie en apekool is! er zijn dingen gebeurd OK! in ieders generatie maar meer dan vijftif of honderd dan moest misschien als whermacht soldaat achter een MG hebben gezeten op de landing van normandi?


Laatst aangepast door 2repman2cie op 13 Nov 2008 22:37:33; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
2repman2cie
Ancien Legionnair/ site administrator


Geregistreerd op: 16 Aug 2008
Berichten: 499
Woonplaats: Belgistan..

BerichtGeplaatst: 13 Nov 2008 22:33:54    Onderwerp: Reageren met citaat

daarbij als ge daar moet fier op zijn of vernomen doet me al zwaar twijfelen!

aaaaantwerps gebrul of werkelijkheidd ik weet ni...
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
2repman2cie
Ancien Legionnair/ site administrator


Geregistreerd op: 16 Aug 2008
Berichten: 499
Woonplaats: Belgistan..

BerichtGeplaatst: 13 Nov 2008 22:42:43    Onderwerp: Reageren met citaat

in alle gevalvind ik dit zeer twijfelachtig en oneerbaar zoiet te vertellen...

ook al zou het de waarheid zijn (waar ik TERK aan twijfel!)

kwestie waarom zou men dat moeten vertelen??????

ik ken Anciens die dan nog scherpschutter waren maar 100den heb ik NOOIT gehoord...!

bullshit voor mij part tot het echte tegendeel is bewezen!!!


zelfs in irak twijfel ik eraan dat een US soldaat dat zou kunnen en de kans zou hebben te evenaren!!!!!

contacts zijn misschien hevig maar dan woor zulke aantalllen, naar mijn inziens DIKKE LULKOEK!
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
2repman2cie
Ancien Legionnair/ site administrator


Geregistreerd op: 16 Aug 2008
Berichten: 499
Woonplaats: Belgistan..

BerichtGeplaatst: 13 Nov 2008 22:47:46    Onderwerp: Reageren met citaat

nee ik heb er moeite mee tussen al??n al het verschil niet te wten tussen 50 en 200 die in uw persoonlijke vuurlinie zouden moeten gelopen hebben, ik geloof dit NIET! zever in pakskes!

tzou weer geen Aaaaantwaaarpenaar zijn...

gezeik eerste klas...

mischien was hij in de mortieren of zo..

of ene die ze zouden moeten terug inzetten ..zo'n dodelijk machien!
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
2repman2cie
Ancien Legionnair/ site administrator


Geregistreerd op: 16 Aug 2008
Berichten: 499
Woonplaats: Belgistan..

BerichtGeplaatst: 13 Nov 2008 22:59:47    Onderwerp: Reageren met citaat

ik moet hem wel "danken" stof om te kunnen vertallen en voor te leggen op onze volgende vergadering!!! waar ook anciens van Algerie aanwezig zijn...

lachen..appart het vertaal werk en eigenlijk me zulke helden als "bleu bit" kan ik niet lachen..een schanden voor het Legioen!!!

al schoot hij er duizend af (lol) zoiet zegde niet in de media...

neej het zit me zo diep datk subiet goesiting heb deze topic van MIJN forum af te gooien...de poster kan er niet aan doen maar het onderwerp...om te janken!

mijnheer harry maak u ZEVER aan een ander wijs! ook al zou u onze rangen gediend hebben!
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
2repman2cie
Ancien Legionnair/ site administrator


Geregistreerd op: 16 Aug 2008
Berichten: 499
Woonplaats: Belgistan..

BerichtGeplaatst: 13 Nov 2008 23:10:33    Onderwerp: Reageren met citaat

zever die vent

hij mag me het tegendeel bewijzen!!!!

at Hans@degent.be

hier gaat een SLOT OP om de dood ??nvoudige rede dat dit MOET gelul zijn!

ik ben lid en zlefs Vice president van een vriendenkring waarbij ik VEEEEEEEEEEEL verhalen op papier heb gezien, echte helden die toegaven wat ze mee maakten "ik piste in mijn broek van de schrik de eerste dagen aan het front in inochina" waarvan ik zag dat mensen er waren als het heel heet was, niet als sokkenplooier of lijkengraver..nee frontsoldaten! gedecoreerd ter plekke! niet cadeaux nadien!

hier kom een slot op!

deze gazette man nee Ik neem mijn verantwoordelijkheid ik geloof dit niet..wel misschien zijn beetje dienst maar zeker NIEt wat hij daar van maakt

eind berciht en SLOT OP!

tot ht tegendeel is bezwezen maar ik maak me geen zorgen!

ik denk dit artikel te vertallen naar het frans en te verzenden naar het FSALE!

erg vind ik dit! en "mooie" reklame!
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk.    Vreemdelingen Legioen Forumindex -> Le Club Cie Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Wil je ook een eigen gratis forum?

- Direct online
- Gratis je eigen logo
- Filmpjes en video mogelijk!


Klik hier om onmiddellijk jouw eigen forum aan te maken









Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.
Theme xand created by spleen.