patje Site Admin

|
Geplaatst: 23 Aug 2007 21:59:52 Onderwerp: Mail van vlaams minnister van mobiliteit |
|
|
Beste Patje
Hartelijk bedankt voor je email. Ik wil me eerst en vooral verontschuldigen voor dit late antwoord.
Ik ben het volledig met je eens dat in een samenleving die streeft naar gelijke kansen iedereen het recht ? en de mogelijkheden ? zou moeten krijgen om mobiel te zijn. Ontoegankelijkheid is steeds een bron van ongelijke kansen. Vandaar dan ook dat het cre?ren van een meer toegankelijke wereld me nauw aan het hart ligt.
Een verminderde mobiliteit is immers altijd het resultaat van het samenspel van de mogelijkheden van een persoon enerzijds en van de omgeving anderzijds. Hoe makkelijker bruikbaar de omgeving, hoe minder mensen met problemen omwille van hun verminderde mobiliteitsmogelijkheden. Daarom richtte ik in 2006 een Vlaams expertisecentrum inzake toegankelijkheid, ENTER genaamd, op (www.entervzw.be). Deze organisatie heeft onder meer als taak mensen te informeren en te sensibiliseren over toegankelijkheid. Heel concreet doet ENTER dat bijvoorbeeld met de ontwikkeling van de databank ?Toegankelijk Vlaanderen?, die via internet consulteerbaar is (www.toevla.be). Via die weg kan je precieze informatie vinden over de toegankelijkheid van allerlei gebouwen in Vlaanderen. De databank is nog jong en er zijn zeker nog niet voldoende gebouwen in opgenomen, maar ik blijf investeren in de verdere uitbouw ervan. Natuurlijk is het ook belangrijk zoveel mogelijk mensen te overtuigen van het belang van integrale toegankelijkheid of ?universal design?. Om die reden organiseer ik in oktober de Week van Universal Design. Daar hoor je binnenkort vast nog meer over.
Ook samen met De Lijn doe ik inspanningen inzake toegankelijkheid. Maar ik geef toe dat dat een werk van lange adem is; een bus of tram heeft nu eenmaal een vrij lange levensduur ? Voor mensen voor wie de bus of tram echt geen optie is, werk ik aan een proefproject met De Lijn voor de organisatie van aangepast vervoer.
Wat me echter veel plezier doet, is dat jij de moed niet laten zakken en zelf concrete acties onderneemt. Ik ben alvast een kijkje gaan nemen op je website en die ziet er goed uit! Toen ik op je site aan het surfen was, bedacht ik dat je misschien eens contact kan opnemen met het toegankelijkheidsoverleg Vlaanderen (TOV)? Dit platform probeert zoveel mogelijk ge?nteresseerden in toegankelijkheid te bereiken. De contactpersoon voor het TOV is de heer Verschaeren (Yves.Verschaeren@vfg.be of 02/515.02.5 .
Alvast heel veel succes gewenst met je initiatief!
Met vriendelijke groeten
Kathleen Van Brempt |
|