patje Site Admin

|
Geplaatst: 28 Jul 2007 09:38:09 Onderwerp: Ex-kankerpati?nt kan niet lenen: |
|
|
Kim Gosselin (22 jaar) uit Mechelen vocht maandenlang tegen een tumor in zijn hoofd. Nu de kanker bedwongen is, constateert hij dat niemand hem nog wil: werken gaat niet, lenen gaat niet en een verzekering afsluiten lukt evenmin.
Kim zoekt samen met de Vlaamse Liga tegen Kanker nog andere ex-kankerpati?nten die gelijkaardige problemen meemaken zodat ze de overheid kunnen overtuigen de gepaste maatregelen te nemen.
Niet-invalide maar wel ex-kankerpati?nt.
Kim werkte tot voor hij ziek werd als webmaster. Toen hij na 5 maanden zware chemo terug aan de slag ging, moest hij vaststellen dat fulltime werken niet meer ging. ?Ik wilde met 5 uur per dag beginnen, vroeger klopte ik soms wel 12 uur?, vertelt hij, ?maar het lukte gewoon niet meer.?
De chemo heeft zijn tol wel ge?ist. Vooral werkzaamheden combineren is moeilijk. ?Een collega die wat komt vragen, de telefoon beantwoorden, plannen en organiseren,? het is voor mij te veel. Dokters zeggen me dat ik dit ook nooit meer zal kunnen en dat ik hiermee moet leren leven.?
800 euro per maand.
Kim leeft ondertussen van een ziekenfondsuitkering van 800 euro per maand. Na aftrek van de huur, doktersbezoeken, eten en medicijnen blijft er amper iets over. Zijn uitkering zou kunnen stijgen indien hij als invalide erkend wordt, maar dit zit er niet in omdat Kim voldoende voor zichzelf kan zorgen.
?Bij de toekenning van een invaliditeitsuitkering wordt er vooral nagegaan in hoeverre iemand zelfstandig kan leven: zichzelf wassen, zichzelf aankleden, eten maken voor zichzelf of zelfstandig naar de winkel gaan.? Aangezien Kim dit allemaal perfect kan, komt hij dus niet in aanmerking.
Nergens meer welkom.
Als ex-kankerpati?nt gaan blijkbaar overal de deuren voor je dicht. Voor de banken en verzekeringsmaatschappijen is Kim een risicogeval. Een hospitalisatieverzekering wordt hem geweigerd. Zelfs een autoverzekering krijgt hij niet.
?Eigenlijk moet ik op zoek naar een appartement?, gaat Kim verder. Hij betaalt nu 375 euro per maand en dit is te veel. In principe heeft hij recht op een sociale woning maar ook hier valt hij tussen de mazen van het net: ?Ik kom direct onderaan de wachtlijsten te staan omdat ik geen gezin heb of geen 65-plusser ben. Geen werk, geen woning, geen auto,?. Ik ben dan wel genezen maar mijn leven van voor de kanker krijg ik nooit meer terug.?
Getuigenissen gezocht.
De Vlaamse Liga tegen Kanker zoekt ex-kankerpati?nten die net als Kim problemen hebben bij het afsluiten van verzekeringen. De Liga wil zo een beter beeld krijgen op het probleem en de overheid dwingen de gepaste maatregelen te nemen.
Meer info:
Vlaamse Liga tegen Kanker - Koningsstraat 217 - 1210 Brussel - tel: 02 227 69 69.
http://www.tegenkanker.be |
|