|
Auteur |
Bericht |
inanna
Gouden Roos
|
Geplaatst:
12 Aug 2009 14:41:03 |
  |
gjalt schreef: |
Wat heb je liever, de rust van een sigaretje of de rust van de natuur?
Ja, er is geen schuld, het is een verzinsel.
De mens blijft voorlopig nog wel even een vat vol tegenstrijdigheden, maar dat verleent ons weer de dynamiek ter bewustwording hetgeen de strijd is, die slechts met geduld kan worden gewonnen.
Zo gaat uiteindelijk de rust weer gepaard met onrust die ons in beweging houdt, hihi.
Onrust, de stem van het geweten en de grondslag van de Reformatie!
Rust vind je alleen maar in een duffe kerk of het moet de rust zijn temidden van het zich onbegrepen voelen, temidden van je innerlijke worsteling die je in beweging houdt want de rust in de rust is niet de ware rust, zei ooit Lao Tze, die rare Chinees!
Gjalt |
Tja, dat sigaretje he
die rust is een innerlijk rust die voort vloeit uit overgave.
En je geweten....Osho beschrijft dat op deze manier;
Je moet deze twee woorden begrijpen: geweten en bewustzijn.
Bewustzijn is van jou. Geweten is je door de maatschappij gegeven.
Het is een belasting van je bewustzijn.
Verschillende maatschappijen belasten je bewustzijn met verschillende ideeën, maar zij leggen allemaal het één of ander op. En als eenmaal iets aan je bewustzijn is opgelegd, kun jij je bewustzijn niet horen, is het ver weg. Tussen jou en je bewustzijn staat een dikke muur van geweten, die de maatschappij je vanaf je vroegste jeugd heeft opgelegd.
Osho
 |
|
|
   |
 |
|
Geplaatst:
12 Aug 2009 14:41:03 |
 |
|
|
 |
inanna
Gouden Roos
|
Geplaatst:
13 Aug 2009 05:10:34 |
  |
Als je naar een boom kijkt en ziet hoe stil hij is,
word je ook zelf innerlijk stil.
Je maakt er op een heel diep niveau contact mee.
Je voelt een eenheid met alles wat je
in en door innerlijke stilte ziet.
Het voelen van de eenheid van jezelf met alle dingen
is liefde.
Tolle |
|
|
   |
 |
gjalt
Gouden Roos
|
Geplaatst:
13 Aug 2009 10:22:24 |
  |
Hoi Innana,
Die Osho kan de pot op, eerlijk waar!
Ik snap wel een beetje wat ie bedoelt, namelijk brainwashing, programmering, opvoeding enz., maar dat heeft dus NIETS met geweten te maken!
Geweten, Innana, is een aspect van manifeste gnosis, neem dat nu maar van me aan!
Jammer dus dat je onder het mom van een citaat van Osho het inhoudelijke van wat ik naar voren breng meteen weer helemaal om zeep helpt.
En pas maar op dat jij je niet laat programmeren door gnostieke geschriften die bol staan van volstrekt oncontroleerbaar zogenaamd wetenschappelijk taalgebruik, op schrift gesteld door een pseudoniem!
Blijf zelf nadenken met je koppie en met je hart, je eigen bovenzintuiglijke tastzin!
Gjalt |
_________________ la ikraha fi-d-dien |
|
   |
 |
inanna
Gouden Roos
|
Geplaatst:
19 Aug 2009 05:46:53 |
  |
Stilte helpt,
maar je hebt het niet nodig om innerlijke stilte te vinden.
Zelfs bij lawaai kun je je bewust zijn van
de innerlijke stilte ónder het lawaai,
van de ruimte waarin het lawaai ontstaat.
Dat is de innerlijke ruimte van zuivere gewaarwording,
van bewustzijn zelf.
uit: De Stilte Spreekt
Eckhart Tolle |
|
|
   |
 |
gjalt
Gouden Roos
|
Geplaatst:
11 Sep 2009 11:00:32 |
  |
Ja, heel mooi.
Ik ben momenteel in een soort conflict geraakt met mijn huurbaas.
Ze spreken mij aan op tuinonderhoud.
Er staan in mijn voortuin nogal wat jonge boompjes (essen).
Maar volgens hun mag er niets boven het huis uit groeien.
Gemakshalve maken ze maar geen onderscheid tussen klimplanten, heesters en bomen.
Dus hoe lossen we dit op?
Ik heb al een protestbrief geschreven, maar nog niet verstuurd.
De toon was nogal aanmatigend,vind ik nu zelf, en nu probeer ik hem te herschrijven en dit maal op een vriendelijke bescheiden toon, maar toch zo dat er duidelijkheid wordt geschapen, dus vriendelijk doch gedecideerd.
God helpe mij.
Gjalt |
|
   |
 |
inanna
Gouden Roos
|
Geplaatst:
10 Okt 2009 06:28:32 |
  |
Je kunt je bewust worden van je bewustzijn
als de achtergrond van de zintuigelijke waarneming, van je denken.
Je bewust worden van bewustzijn is het ontwaken van de innerlijke stilte in je.
uit: De Stilte Spreekt
Eckhart Tolle
 |
|
|
   |
 |
inanna
Gouden Roos
|
Geplaatst:
11 Okt 2009 06:21:06 |
  |
doorzichtig worden
Geen enkele vorm is eeuwig, maar het eeuwige schijnt hier door de vormen. De vormen worden doorzichtig.
Jij bent niet eeuwig als vorm, en toch is er een doorzichtigheid van je terwijl je hier zit. Dat is wat vorm te boven gaat, hoe je het ook noemt - stilte, tegenwoordigheid, een diep gevoel van ik ben. Daarvoor raakte het verward met het verhaal over mij, met mentale constructies.
De kostbaarheid van Zijn is wat je werkelijk bijzonder maakt. Wat het egoïsche verstand op het niveau van het verhaal zocht - ik wil bijzonder zijn - verduisterde het feit dat je niet bijzonderder kunt zijn dan je nu al bent. Niet bijzonder omdat je beter of ellendiger af bent dan andere mensen maar omdat je een schoonheid, een kostbaarheid, een levendigheid diep in jezelf kunt opmerken.
Alleen als de vluchtigheid van alle vormen
erkend en geaccepteerd wordt
kun je van de wereld genieten zoals hij is:
Leela, het goddelijke spel, het lied van Tao.
Eckhart Tolle |
|
|
   |
 |
piet stuitje
Blauwe Roos
|
Geplaatst:
11 Okt 2009 09:42:10 |
  |
Alleen als de vluchtigheid van alle vormen
erkend en geaccepteerd wordt
kun je van de wereld genieten zoals hij is:
Leela, het goddelijke spel, het lied van Tao.
Eckhart Tolle
Whauw !
piet |
|
|
    |
 |
inanna
Gouden Roos
|
Geplaatst:
13 Okt 2009 05:29:54 |
  |
interessant?
Het versand denkt niet over stilte: Hé, dat was interessant, dat onthoud ik, want stilte is niet interessant. 'interessant' is iets waar het verstand over kan nadenken, maar dat is niet het hoogste wat er is.
Kijk naar een boom, of een bloem of de zonsondergang. Op het moment dat je gaat analyseren, en mentale etiketten aan hecht, wordt het interessant, maar de diepte en levendigheid ervan gaan verloren.
Als je echt naar een eik kijkt, of naar een zonsondergang, gaat waar je naar kijkt veel verder dan interessant zijn. Wees er gewoon bij, beschouw het, dan is het ontzagwekkend. Er zit een diepte in die elke analyse door het verstand tart.
Eckhart Tolle |
|
|
   |
 |
gjalt
Gouden Roos
|
Geplaatst:
13 Okt 2009 09:29:33 |
  |
Goedemorgen Innana,
Wederom breng je tot uitdrukking hoe jij tegenover het "denken" staat, en daarmee zeg jij mijns insziens iets over jouzelf, ook al verschuil jij je achter een citaat van Tolle.
Merkwaardig vind ik het dan ook dat jij verwondering, stil staan bij e.d. enerzijds en datgene wat door het denken is verwerkt anderzijds tegenover elkaar plaatst alsof deze niet samen zou kunnen gaan op de een of andere manier.
Ik kies echter voor een andere benadering.
Want hoe kom jij er eigenlijk bij dat het verstand zich niet zou kunnen bepalen bij stilte?
Wie zegt dit?
Er is een bepaalde denkactiviteit die gedreven wordt door wat interessant is.
Nadere beschouwing leert dat interesse iets is wat het denken activeert, erbij betrekt, met andere woorden niet voortkomende uit het denken zelf!
Interesse komt niet louter uit het verstand, denken, intellect of hoe je het noemen wilt, zélf voort.
Het is juist het stil staan bij, de verwondering, het ondergaan wat de interesse uit maakt.
Dus ik zie geen tegenstelling eerlijk gezegd, het is niet of-of.
Ik kan me voorstellen dat wanneer iemand niets begrijpt van andermans enthousiasme en begeestering, de indruk zou kunnen hebben dat het dus van geen waarde zou zijn omdat er kennelijk iets is wat uitgaat boven datgene wat "slechts" interessant is.
Dit is echter een misplaatst waarde-oordeel en dit is niet verenigbaar met bescheidenheid, nederigheid, deemoed en devotie.
groet,
Gjalt |
|
   |
 |
inanna
Gouden Roos
|
Geplaatst:
13 Okt 2009 15:13:42 |
  |
Vind je schrijven een beetje verwarrend Gjalt.
Dat ligt wellicht niet aan jou maar aan mij.
Het verstand vindt stilte niet interessant, het verstand wil altijd bezig zijn.
Wil altijd ergens iets van maken.
Je kunt stilte wel denken maar dit is de stilte niet.
Het gaat hier niet over interesse in het algemeen, maar over dat het verstand stilte niet interessant vindt.
Gedachten/denken wil gevoed worden om te leven, om houvast te hebben.
van daaruit bouwt het alles op, beelden, ideeën over het leven, de ander, associaties uit het verleden, dingen die belangrijk zijn voor jou.
Begrijp je het een beetje hoe ik het bedoel?
Je bent meer dan je verstand en gedachten.
Die stilte is er alleen als je totaal in het nu kunt zijn, daarin komt alle energie samen.
Gewoon zien en ervaren wat is.
warme groet Inanna |
|
|
   |
 |
gjalt
Gouden Roos
|
Geplaatst:
14 Okt 2009 09:09:46 |
  |
Lieve Innana,
Het altijd maar bezig willen zijn heeft in eerste instantie niets met het verstand te maken.
Dat is een drijfveer, schreef ik ook al!
Het verstand is overigens naar een van de aspecten van het denken, dat ook rede en bewustzijn omvat.
Momenteel ligt de topic "kennistheorie" even plat omdat mijn computertje persisterend een schijfleesfout aangeeft.
Maar naar ik verwacht komt de boel voor einde dit jaar weer op gang.
En dan kunnen we weer stil proberen te staan bij de vraag wat kennis is, en hoe je tot kennis kunt komen.
Als je goed kijkt naar het woord verstand, wat valt je dan op?
Dat het afgeleid is van staan, dus dat het juist betekent ergens bij stil willen staan.
Neemt niet weg dat vele woorden en begrippen in de loop der tijden vaak ten opzicht van hun oorspronkelijke betekenis het tegenovergestelde zijn gaan betekenen.
Zoals bijvoorbeeld "geloof" , dat oorspronkelijk moed betekent, loyaliteit, trouw.
Maar in de loop der tijden betekent het zoiets als cognitieve dissonantie, dat wil zeggen iets aannemen wat niet te bewijzen valt zelfs tegen beter weten in, hetgeen dus meer duidt op angst dan op moed!
Maar ik herken best wel wat je bedoelt of wat Tolle bedoelt, want ik ken dat ook heel goed, vooral onder invloed van koffie, die drukte in je hoofd af en toe.
En het is allemaal ego-activiteit, en dit is de wereld zogezegd, zet de televisie aan en je ziet dat de wereld doordraait, met veel lawaai en gedoe en veel platvloersheid ook.
Dit is ook een deel van de algehele geestelijke strijd, er moet lawaai zijn om te voorkomen dat de mens stil wordt voor God.
Een ander deel van die strijd is de spraakverwarring
lieve groet,
Gjalt |
|
   |
 |
inanna
Gouden Roos
|
Geplaatst:
14 Okt 2009 15:23:47 |
  |
|
   |
 |
gjalt
Gouden Roos
|
Geplaatst:
15 Okt 2009 10:07:08 |
  |
Lieve Innana,
Goed bedoeld, zoals altijd, maar is spraakverwarring zoals zovele andere dingen te voorkomen?
Het is er gewoon.
Het gaat er om hoe er mee om te gaan.
Want anders ga je, bewust of onbewust uit van de gedachte dat het er niet had moeten zijn, maar dat is niet in overeenstemming met het evangelie van de vergeving.
Die gedachte dat het niet zo had moeten zijn is een uiting van dualisme, dus oordeel .
Dat moeten we niet doen, toch?
Ga maar na, begrijpen we elkaar inmiddels, of niet?
groet,
Gjalt |
|
   |
 |
inanna
Gouden Roos
|
Geplaatst:
15 Okt 2009 10:40:35 |
  |
Ik begrijp je hierin heel goed Gjalt.
Warme groet Inanna |
|
|
   |
 |
|
Geplaatst:
15 Okt 2009 10:40:35 |
 |
|
|
 |
|
|
Volgende onderwerp
Vorige onderwerp
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
|
|
|