Inner peace

FAQ  •  Zoeken  • Gebruikersgroepen   •  Registreren  •  Profiel  •  Log in om je privéberichten te bekijken  •  Inloggen

Ook een eigen gratis forum?

- Met je eigen logo
- Filmpjes mogelijk!

Klik hier om jouw forum te maken

spirituele crises Volgende onderwerp
Vorige onderwerp
Dit subforum is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten of onderwerpen is niet mogelijk.Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk.
Auteur Bericht
inanna
Gouden Roos

BerichtGeplaatst: 25 Jun 2009 09:23:37 Reageren met citaatTerug naar boven

Angst kan je ervan weerhouden om naar binnen te gaan, om de stilte in te gaan. Waaruit bestaat nu die angst? Voor een groot deel uit het terugschrikken voor wat in je naar boven komt als je de stilte binnengaat. Je zult merken dat, naarmate je meer en meer stilte toelaat in je leven, je meer en meer geconfronteerd wordt met allerlei dingen die je van de stilte kunnen afhouden. Als je daar niet op voorbereid bent, kun je bij het ingaan van de stilte in problemen komen.
Zodra je in stilte gaat zitten, kom je bv in contact met je onrust. Ook de dingen die je weggeduwd hebt, komen naar boven. Je kunt delen in jezelf tegenkomen van zelfafwijzing, gebrek aan zelfvertrouwen, gebrek aan eigenliefde en schuldgevoelens. Deze staan het afdalen in de weg en daarom kom je ze tegen. Dat is onprettig en kan ervoor zorgen dat je meteen terug wilt naar de hectiek.

Maar laat je daar niet door afschrikken en ga er doorheen. Het gaat erom deze zaken op te ruimen zodat de weg vrij is naar volledige innerlijke stilte. De stilte op haar beurt helpt je weer om volledig in het reine te komen met jezelf. Uiteindelijk werpt het zijn vruchten af. Een vijand wordt een vriend.

Miek Pot

Houd er rekening mee dat je op de weg naar binnen een dieptepunt kunt ervaren, vergelijkbaar met een depressie. Het oude huis moet letterlijk afgebroken worden opdat het nieuwe huis gebouwd kan worden. Hoe groter en steviger het oude huis, hoe heftiger de afbraak. Het is letterlijk de 'donkere nacht van de ziel' zoals Johannes van het Kruis die beschrijft, maar onontkoombaar en noodzakelijk:
'Een zonnestraal valt door het venster. Als het venster nog vlekkerig of vies is, kan de straal het niet zo verlichten en helemaal met zijn licht omvormen wanneer het zonder aanslag zou zijn en doorzichtig; hoe meer vlekken en aanslag, hoe minder het zal stralen. Hoe zuiverder het is, des te beter. Het ligt niet aan de straal, maar aan het venster'.

De depressie kan ??n langere periode zijn of bestaan uit meerdere kleinere crises. Bij elk ziet dat er anders uit. Dergelijke situaties worden niet altijd juist beoordeeld door buitenstaanders. Helaas worden in sommige spirituele crises door onwetendheid zelfs medicijnen voorgeschreven. Vandaar het belang van iemand die je gevoel kan duiden en je kan helpen.

Miek Pot

Na het reizen
en de drukte
is de leegte
dor en
venijnig.
De cactus
in de dorre
woestijn
gaat bloeien
in die
leegte.

Spirituele crises horen bij de reis, zie ze als de barenswee?n van een spirituele geboorte. Na een dergelijke crisis en het hoogtepunt dat eraan voorafgaat of erop volgt, komt er een verandering. De cirkel is rond. Het leven borrelt op uit je eigen grond en is niet meer te stuiten.
Ik leef opdat ik leef. Ik werk opdat ik werk. Niets meer en niets minder. De werkelijk mystieke mens vergeet dat hij mystiek is. Hij leeft in het hier en nu. Je bent een mens onder velen. Je vergeet je ervaring, met als verschil dat je nu leeft vanuit de ervaring. In plaats van over je ervaringen te spreken, handel en spreek je vanuit je ervaring. Het leven zal nooit meer worden zoals het was. Het innerlijk drukt zich uit in het lichaam. Met de innerlijke verandering zal het lichaam mee veranderen. Ook je lichaam zal anders worden en niet meer hetzelfde zijn als vroeger.

Miek Pot

Dit even ter inleiding.

Wilde jullie vragen wat heeft het met je gedaan, je gevoelens over het gebeurde.

Door leef die gevoelens, ze horen erbij, zodat je later vanuit die doorleefde gevoelens begrip mag opbrengen voor een ander en hem of haar kan helpen die gevoelens ook te verwerken.

verdoof het niet, vlak het niet af, durf dat gewoon toe te laten in jezelf.
Verdriet, angst, pijn, het mag er zijn.

Om het daarna los te kunnen laten.
neem er de tijd voor.

Inanna
Profiel bekijkenStuur privéberichtE-mail versturen

Geplaatst: 25 Jun 2009 09:23:37 Terug naar boven

piet stuitje
Blauwe Roos

BerichtGeplaatst: 25 Jun 2009 09:47:50 Reageren met citaatTerug naar boven

De depressie kan ??n langere periode zijn of bestaan uit meerdere kleinere crises. Bij elk ziet dat er anders uit. Dergelijke situaties worden niet altijd juist beoordeeld door buitenstaanders. Helaas worden in sommige spirituele crises door onwetendheid zelfs medicijnen voorgeschreven. Vandaar het belang van iemand die je gevoel kan duiden en je kan helpen.

Miek Pot

Het is juist,dat er een depressie kan zijn die langdurig en intens is.Ook kan er sprake zijn van meerdere kleine crises.
Hoe vindt je iemand die je gevoel kan duiden? Waar vindt je die? Waar vindt je die,als je hem of haar het meest nodig hebt,in het moment supreme?
Waarom mag je geen medicament gebruiken,als dat beschikbaar is en je de 'behandelaar' vertrouwt?

Ik stel deze vragen niet om jullie af te houden van het verzoek van Inanna om eerlijk je gevoelens te ervaren en eventueel hier te vermelden.Ik stel deze vragen wel om het zuiver te houden en ik zal mijn bijdrage hierin graag geven

Idea piet
Profiel bekijkenStuur privéberichtE-mail versturenYahoo Messenger
inanna
Gouden Roos

BerichtGeplaatst: 25 Jun 2009 10:11:14 Reageren met citaatTerug naar boven

Ja Piet, ben ik met je eens, er staat dan ook 'sommige'.

Net zoals het soms wel nodig is.

Wil het nu even niet over depressies in het algemeen hebben.
Jullie gevoelens zijn het die er nu toe doen.

Dat die er best mogen zijn, niet wegstoppen.
wees kwetsbaar.

je maakt mij in ieder geval niet wijs dat het geen inpect geeft.

Toch schreef Ammananda zelf over het vogeltje waar het meisje zich mee bezig hield i.p.v. achter de baar aan te lopen.

Doorleef het, en probeer het een plekje te geven.
Je hoeft het hier niet neer te schrijven.
Is allemaal goed.

Delen mag......hoeft niet.

Inanna
Profiel bekijkenStuur privéberichtE-mail versturen
Berichten van afgelopen:      
Dit subforum is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten of onderwerpen is niet mogelijk.Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk.

Ga naar:   

Volgende onderwerp
Vorige onderwerp