Frouke
Gast
|
Geplaatst:
16 Jun 2009 07:54:53 |
|
Tao 5
Bent u misschien van mening dat de schepping een uit de hand gelopen ongeluk is?
Ga dan eens naar een stille plek en kijk naar de sterren.
Al uw vragen zullen erdoor worden beantwoord.
Een hoogstaand mens ordent zijn geest zoals het heelal zijn sterren ordent. Door zijn geest op de oerbron af te stemmen, brengt hij hem tot rust.
Naarmate de geest tot rust komt, wordt hij steeds ruimer totdat hij uiteindelijk net zo groot en onmetelijk is als het nachtelijk uitspansel.
http://www.stoppen.be/tao/vijf.htm
Tao 5. Natuur.
Hemel en Aarde zijn onpartijdig;
Zij beschouwen de tienduizend dingen als strooien honden.
De wijzen zijn onpartijdig;
Zij beschouwen de gewone mensen als strooien honden.
De ruimte tussen hemel en aarde -
is het niet als een blaas?
het is leeg maar niet uitgeput
beweeg het, en er komt [altijd] nog meer uit.
Meer leren betekent veelvuldig uitputten.
Dat is niet zo goed als vasthouden aan het gemiddelde.
Gecorrigeerd met de Mawangdui-teksten.
Vertaald in het Nederlands door A.J. den Hond Alle teksten.
http://home.wanadoo.nl/kwispel/meesterGhoean/ghoean3.htm
Tao 5.
Hemel en Aarde zijn niet humaan;
zij beschouwen de tienduizend dingen
als offerhonden van stro.
En de wijze is niet humaan;
hij beschouwt alle mensen als offerhonden van stro.
Hemel en Aarde zijn als een blaasbalg,
hoewel ledig, nimmer uitgeput;
wanneer hij gebruikt wordt, geeft hij opnieuw meer.
De kracht van woorden vergaat;
daarom is het beter om steeds opnieuw
tot het centrum te keren. Bron onbekend
Tao 5
De schepping doet niet aardig
Zij behandelt alle dingen onpartijdig
Wie wijs is doet niet aardig
Voor hem zijn alle mensen gelijk
Het universum is als een blaasbalg
Hoewel ledig, vult het onophoudelijk
Hoe harder het werkt, hoe meer het voortbrengt
Hoe meer je erover probeert te spreken,
Hoe vermoeider je daarvan wordt
Hou je daarom liever bij waar het echt om gaat http://www.thomasevangelie.comze.com/taoteching.html
Tao 5.
Hemel en aarde zijn zonder oordeel.
Wat zichtbaar is, dat zijn omhulsels.
Als je zonder oordeel bent,
dan zie je menselijk handelen als een omhulsel.
De ruimte tussen hemel en aarde is als een blaasbalg.
Naarmate de vorm meer verandert, wakkert je vuur aan.
Als je meer beweegt, dan leef je intenser.
Toch is ook stilte een bron van kracht.
Richt je op het midden van de weg. Teken van Leven
Tao 5.
De ruimte of blaasbalg tussen hemel en aarde is de baarmoeder, waar de geest, ruach, wind, bries, adem door henen blaast.
"Een geweldige wind. Heb[reeuws] betekent ruah vooral "wind, bries," daarnaast "adem," en aldus uiteindelijk "geest."
"Waarneembaar en toch niet waarneembaar, onzichtbaar en toch krachtig, zoals door energie geladen lucht, de wind, de storm, net zo belangrijk voor leven als de lucht die we inademen: dit is hoe mensen in oude tijden dikwijls de "Geest" en Gods onzichtbare werking inbeeldde. Volgens het verslag van het begin van de schepping, is "geest" (Hebreeuws, ruah; Grieks, pneuma) het "brullen," de "storm" van God over de wateren. "Geest" betekent hier in de idealistische zin niet een capaciteit voor kennis of een psychologische kracht, en zeker niet geestelijke of mentale realiteit in de moderne betekenis als tegenstelling van waarneembaar, stoffelijke realiteit of natuur. "Geest" betekent in de Bijbel de sterkte of kracht die voortspruit uit God, welke tegenover "vlees" wordt gesteld, vergankelijke realiteit: die onzichtbare sterkte van God en kracht van God welke zowel scheppend als vernietigend werkzaam is. Het komt krachtig of zachtjes over mensen, individuen of zelfs groepen tot extase bewegend, vaak werkzaam in buitengewone fenomenen, in grote mannen en vrouwen. "De Geest van God is de vitale kracht die behoort aan het Goddelijke Wezen, en het kan aan het werk worden gezien in de wereld en mensen. Het is de Goddelijke Energie welke de oorsprong is van al het geschapen leven, vooral van menselijk bestaan en de vermogens van de menselijke natuur." - Swete, The Holy Spirit in the New Testament (1909), blz. 2.
de ruah ('adem,' 'wind') van God, de uitgaande goddelijke energie en kracht." - The New Bible Dictionary, J. D. Douglas (1962), blz. 531.
"De 'adem,' 'wind,' of 'Geest' van God is de scheppende kracht welke leven brengt aan de vormloze chaos aan het begin van alle dingen (Gen. 1:2)"
Merk op: "onzichtbare, goddelijke kracht."
"De wind van goddelijke afmetingen kan ook "de geest [m.a.w. de leven-gevende adem] van God" zijn die voorafgaand aan het begin van de schepping over de wateren beweegt. "Want de Geest van God heeft mij gemaakt, de adem van de Almachtige houdt me in leven" (Job 33:4): in het Hebreeuws zijn de woorden voor geest, adem, wind, allen symbolen van kracht, ??n en dezelfde." -
De wind blaast waarheen hij wil.
Men hoort zijn geluid, maar weet niet vanwaar hij komt of waar hij heen gaat.
Zo is ieder die geboren is uit de Geest.
Het woord Geest betekent zowel in het Grieks als in het Hebreeuws "adem" of "wind." Zowel adem als wind zijn ge?igende woorden voor de Heilige Geest.
Laten we eens kijken naar een paar eigenschappen van wind.
Esdoorns hebben wind nodig om hun zaden naar andere plaatsen te brengen, waar er weer nieuwe bomen kunnen ontstaan.
1. Wind is lucht die beweegt en deze frisse lucht is voortdurend nodig voor leven. Zaden hebben wind nodig voor verspreiding en voortplanting. Zo is de Heilige Geest de werkzame kracht van God, nodig voor alles wat leeft.
2. Wind heeft geen materi?le vorm. Hij is onzichtbaar; we kunnen niet zien waar hij vandaan komt en ook niet waar hij naar toe gaat. Hij is mysterieus, een ongeziene kracht. Toch kun je zijn tegenwoordigheid ervaren aan de effecten.
Precies zo kan de onzichtbare Heilige Geest ervaren worden op een verfrissende manier. De functie van de Geest wordt openbaar in het werk, dat Hij in mensen doet, door ze te veranderen, te heiligen,(helen) te bemoedigen en te leren.
3.Wind is een sterke kracht. Hij kan niet door mensen worden tegengehouden of beheerst. Zo is het ook met de Heilige Geest, die is niet door mensen onder controle te brengen. De beweging van de Heilige Geest wil zeggen: God is aan het werk.
4. Er zijn veel soorten wind. Het kan een gefluister zijn, dat zachtjes langs de bladeren van de bomen ruist, of het kan een storm zijn, die bomen ontwortelt.
Ja, de Heilige Geest, God in actie is Hij. Hij blaast het leven in elk wezen, of omhulsel. zonder aanziens des persoons. Geen leven zonder Hem. Geen beweging zonder Hem. We zien Hem niet, maar merken Hem des te meer. En die Geest blijft altijd bij ons en verlaat ons nooit meer. En dat betekent beweging en leven, activiteit, veel liefde, want als de Geest blaast, dan betekent dat vooral: liefde. Frouke. |
|
|