|
Auteur |
Bericht |
gjalt
Gouden Roos
|
Geplaatst:
20 Jun 2009 08:26:08 |
  |
Bouw je huis op een rots.
Laten gedachten, woorden en daden met elkaar in overeenstemming zijn.
Also sprach Zarathustra!
Belofte maakt schuld en het inlossen van schuld geeft rust.
Uit rust komt kracht voort.
Leuk om dit te schrijven juist in deze tijd van financi?le krisis en stijgende werkloosheid (....).
Spreken en luisteren - hiermee refererende aan Innana's topic op dat Transformatorfurum over de kunst van het luisteren - vormen tezamen de voorwaarden voor een gemeenschapsoefening die vrucht kan dragen.
Luisteren is in diepste wezen gehoorzamen, de stem van je hart volgen, zoals ook uiteindelijk die onwillige zoon deed uit die gelijkenis van Jezus.
Mijn kabbalah is het woord van Jezus dat het gemakkelijker voor een kameel is door het oog van een naald te gaan dan het voor een rijke is om het Koninkrijk Gods binnen te gaan.
Ik heb het ook maar ergens gelezen, maar de schellen vielen van mijn ogen toen ik de diepere betekenis begreep.
Gimmel, de derde letter in het Hebreeuwse alphabeth, betekent kameel en staat voor handelen.
Qof, de negentiende letter uit dit alphabeth, betekent oog van de naald, en duidt op dimensie van het geestelijke.
Niet de rijkdom van het weten alleen, maar handelen als vorm van ZIJN.
Niet de leer, maar het doen, de ondervinding, het experiment, de test, de beproeving!
D?t is de methode, de Weg waarover Jezus sprak, inclusief de emotie van de gewaarwording, de schok der herkenning, enz.
Weet je niet hoe het zit, weet je niet wat je wil? .... handel!
Probeer het uit, zoek het uit, bekijk het maar!
Ga er so wie so van uit dat je NIETS weet!
Inderdaad op z'n Calvijns: wij zijn allen in zonden ontvangen en geboren, dat wil zeggen in onwetendheid.
De aanvankelijke onwetendheid is ook het primaire uitgangspunt van wat wij tegenwoordig wetenschap noemen.
Het is werkelijk heel toevallig, maar Anna komt even binnenzeilen en zegt tegen mij: "wetenschap is het oog van geloof en liefde is een ander oog van geloof."
Twee ogen dus, denk ik dan, maar we gaan verder...
Wie weet zwijgt, maar niet iedereen die zwijgt weet.
Nieuwe inzichten worden vanuit het establishment bespot en gehoond, maar niet alles wat bespot en gehoond wordt is een nieuw inzicht.
Niet de intimidatie, de bluf, het misbruik maken van de onzekerheid van anderen, de pretentie, maar de werken.
Het huis op de rots is een architektonisch gegeven.
De Grote Pyramide te Gizeh is bepaald niet op woestijnzand gebouwd en is nog het enige van de zeven wereldwonderen dat nog daadwerkelijk overeind staat, al is het bedekkende marmer van weleer nu integraal onderdeel van diverse moskee?n in Al-qahirah (Ca?ro).
Gjalt |
_________________ la ikraha fi-d-dien
Laatst aangepast door gjalt op 17 Jul 2009 13:55:21; in totaal 1 keer bewerkt |
|
   |
 |
|
Geplaatst:
20 Jun 2009 08:26:08 |
 |
|
|
 |
Carolien
Gele Roos
|
Geplaatst:
25 Jun 2009 11:04:53 |
  |
De veel gebruikte uitdrukking: 'ik kan er geen kant mee op' wekt verlamming op, zowel in denken als in handelen.
Het beeld van de kameel voor handelen vind ik mooi.
In de hitte van de woestijn, in de kilte van de nachten daar, in de zandstormen. De kameel handelt en draagt z'n last als een schip in de woestijn.
Carolien |
|
|
  |
 |
gjalt
Gouden Roos
|
Geplaatst:
26 Jun 2009 10:18:00 |
  |
Woestijn staat ook voor eenzaamheid, ook wel boekengeleerdheid (heb ik niet van mijzelf maar uit de nieuwe openbaringen van Mayerhofer).
Handelen is iets individueels, iets van jezelf, iets wat je alleen moet doen, waartoe je zelf moet besluiten.
Spreken, opstaan, is ook soms een wijze van handelen, het is scheppend.
Maar dan zijn er mensen nodig die het horen.
Ook de ontwikkeling van "juist denken" is handelen, dus niet geinspireerd door wanhoop maar door geloof.
Dus waar vinden we Christus en waar vinden we Christus niet?
(Matth. 24: 24 e.v.)
Dank Carolien voor het aandragen van deze extra gegevens, het beeld wordt nu completer.
hartelijke groet,
Gjalt |
_________________ la ikraha fi-d-dien |
|
   |
 |
|
|
Volgende onderwerp
Vorige onderwerp
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
|
|
|