Inner peace

FAQ  •  Zoeken  • Gebruikersgroepen   •  Registreren  •  Profiel  •  Log in om je privéberichten te bekijken  •  Inloggen

Ook een eigen gratis forum?

- Met je eigen logo
- Filmpjes mogelijk!

Klik hier om jouw forum te maken

bergrede 8 en 9 Volgende onderwerp
Vorige onderwerp
Dit subforum is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten of onderwerpen is niet mogelijk.Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk.
Auteur Bericht
inanna
Gouden Roos

BerichtGeplaatst: 6 Sep 2009 13:33:46 Reageren met citaatTerug naar boven

8 Zalig zijn die vervolgd worden om der gerechtigheid wil; want hunner is het Koningkrijk der hemelen

9 Zalig zijt gij als u de mensen smaden, en vervolgen, en liegende alle kwaad tegen u spreken, om mijnentwil.

Wereldse mensen begrijpen de waarde van geestelijk leven niet. Dikwijls lachen zij om iemand die het geestelijk leven zoekt; soms verachten zij hem zelfs en trachten zij hem te kwetsen. Maar de godsdienstige mens reageert hier niet op. Zijn geest is vast op God gericht; daardoor voelt hij de eenheid in alle dingen en in iedere situatie, ziet hij onwetendheid en is barm-hartig. Maar of hij nu aan kritiek bloot staat of op andere wijze gekwetst wordt, hij blijft standvastig in de waarheid en hij zal zich niet laten verleiden wereldse mensen gunstig te stemmen of te plezieren.

Gewoonlijk, wanneer iemand kwaad over ons spreekt of ons tracht te kwetsen of te beledigen, voelen wij ons instinctief gedwongen ons ego gerust te stellen, in plaats van in het besef van God te verblijven. Zodoende voelen wij ons bijna genood-zaakt om terug te slaan. Maar als wij hieraan toegeven, kwetsen wij niet alleen iemand anders, maar ook onszelf. Want als wij ons overgeven aan toorn en wrok, sluiten wij onszelf af van iedere gedachte aan God. Daarom leren alle grote christelijke leiders ons, zoals ook Christus deed, om niet terug te slaan en geen weerstand te bieden aan het kwade, maar, integendeel, juist te bidden voor hen die ons verachten en ons vervolgen.
Natuurlijk is niet iedereen in staat geen weerstand te bieden. Voor iemand die zich niet voortdurend van God bewust is en het kwade doet, is het een plicht het kwade te weerstaan. Voor zo iemand zou geen weerstand bieden niet een deugd zijn, maar juist een excuus of een uitvlucht voor hypocrisie of lafheid. Voordat iemand in staat is om de andere wang toe te keren, moet hij geestelijk ontwikkeld zijn; hij moet een zekere zuiverheid van hart bereikt hebben.

Alleen een verlichte ziel die God in alle wezens ziet, is in staat om volmaakt geduld, vergevensgezindheid en rust te bewaren temidden van alle conflicten en tegenstellingen in het leven.

In de geschiedenis van alle godsdiensten vinden wij zulke verlichte zielen - heiligen en goddelijke incarnaties - die het ideaal van passiviteit en vergevensgezindheid tot uitdrukking brachten. Een van de grootste en meest bekende voorbeelden is Christus in Zijn gebed aan het kruis: “Vader, vergeef het hun, want zij weten niet wat zij doen.” (Luk. 23:34).

Christus zegt ons dat de beloning voor hen die om Gods wil vervolgd worden, de hemel is. Op deze manier is de beloning voor de verlichte ziel, die niet reageert op enig kwaad dat hem wordt aangedaan, ogenblikkelijk, want hij weet dat het koninkrijk der hemelen altijd in hemzelf aanwezig is, evenals het buiten hem aanwezig is, zelfs in dit leven. Hij ziet God als Atman, die in zijn eigen hart woont. Hij ziet God als Brahman, die het hele universum doordringt. Hij aanbidt God in ieder schepsel. De mensen kunnen wel denken dat de heilige die vervolgd wordt, lijdt, maar zij begrijpen niet dat zijn geest, die volledig in God is opgenomen, het fysieke bewustzijn en daarmee de zorgen van deze wereld te boven is gekomen, zelfs tijdens zijn leven op aarde. In de woorden van de Bhagavad Gita:

Zijn geest is dood
Voor de invloeden van buiten;
Maar is levend
Voor de genade van Atman.
Omdat hij Brahman in zijn hart kent,
Is zijn geluk eeuwig

8. zij die vervolgd worden terwille van het recht(Ned Bijbelgenootschap: zalig de vervolgden om der gerechtigheid wil)

9. wanneer men je hoont en vervolgt en je van slechte dingen beschuldigt omdat je het goede doet. (Ned Bijbelgenootschap: zalig zijt gij wanneer men u smaadt en vervolgt en liegende allerlei kwaad van u spreekt om Mijnentwil) )

Deze laatste twee uitspraken sluiten eigenlijk helemaal bij elkaar aan. In onze consumptiemaatschappij waar - onder een maskertje van beschaafdheid - nog steeds het recht van de sterkste, de machtigste, de rijkste geldt is het niet ongewoon dat mensen die eenvoudig zijn, die niet streven naar macht en roem en rijkdom, worden afgedaan als 'watjes' en beschimpt en bespot worden door zij die menen slimmer te zijn dan hun medemensen.

Wie niet meedoet aan het alom heersende gedrag van: pakken wat je pakken kan - als het maar niet uitkomt - wordt als 'niet goed snik' bestempeld.

Wie zijn best doet om een rechtvaardige en zinvolle wereld te creëren wordt niet voor vol aangezien.

En toch zijn het die mensen die, volgens deze Jezus-woorden, dichtbij de Zaligheid van het Koninkrijk van zijn Vader zijn genaderd. Zij zijn 'zalig'.

Met dank aan;

http://www.spirituelevrienden.nl/
http://www.arsfloreat.nl/documents/Bergrede.pdf
Profiel bekijkenStuur privéberichtE-mail versturen

Geplaatst: 6 Sep 2009 13:33:46 Terug naar boven

gjalt
Gouden Roos

BerichtGeplaatst: 7 Sep 2009 10:40:58 Reageren met citaatTerug naar boven

Dat je de achtste en de negende zaligspreking in een topic samenvat doet mij denken aan een blik in de verte waarin alles kleiner lijkt en bijna lijkt samen te vallen.

Image

Het is uiteindelijk zelfs zo dat je fysieke bestaan wordt bedreigd.
Op eigen houtje uit de `dialektische ordening` treden is dus niet aan de orde.
Alles verwijst uiteindelijk naar het mysterie van Golgotha.
Deze wereld is total loss, zoals een beschadigde auto ook financieel of anderszins total loss kan zijn.
Dat wil niet zeggen dat het streven naar rechtvaardigheid zinloos zou zijn, immers je kunt je niet anders uiten dan zoals je zelf innerlijk bent.
Maar de verwezenlijkiing van rechtvaardigheid vereist een dermate radicale bovenmenselijke aanpak, dat geen mens daar van nature aan wil.

Gjalt

Laatst aangepast door gjalt op 8 Sep 2009 09:22:55; in totaal 1 keer bewerkt
gjalt
Gouden Roos

BerichtGeplaatst: 8 Sep 2009 09:16:52 Reageren met citaatTerug naar boven

Het worden gehoond en het worden vervolgd ligt geheel in de lijn van de noodzaak der onthechting.
Het helpt juist om in het kader van de algehele vergeestelijking tot het bittere einde gericht te blijven op Boven.

Gjalt

Gouden Roos

BerichtGeplaatst: 8 Sep 2009 11:14:57 Reageren met citaatTerug naar boven

Gjalt,

Of.....juist door het onthechten.....

Het achtervolgen en honen komt voort uit angst en onwetendheid, het niet meer begrijpen.
Er wordt dan ook op alle fronten tegengewerkt, op hele subtiele manieren.

Maar gaat het er JUIST DAN niet om dat je zelf wel het begrip hebt, waarom de ander het doet, reageert zoals hij doet?

Dan gaat het er niet om of de ander jou begrijpt maar jij de ander wel.
gjalt
Gouden Roos

BerichtGeplaatst: 9 Sep 2009 09:08:51 Reageren met citaatTerug naar boven

Goedemorgen Innana nog eens een keer,

Je schrijft dat honen en achtervolgen voortkomt uit onwetendheid en angst.
Omdat mensen de neiging hebben je te plaatsen in hun begrippenkaders en als dan blijkt dat je daar niet (meer) in past, dan gaan ze je zwart maken, over je roddelen, enzovoort...
Innana, wat bedoel je met je eerste zin `Of.....juist door het onthechten..... `
Het onder de mensen zijn omdat je je lamp niet onder een tafel wil plaatsen of ergens in een ashram of klooster, brengt met zich mee dat je in bepaalde gevallen gehoond en bespot wordt en kan zelfs zo ver gaan dat mensen je naar het leven gaan staan.
En het feit dat dit op een gegeven moment toch gaat gebeuren betekent een stuk onthechting, dat is eigenlijk wat ik geschreven heb.
Bertha Dudde heeft ook iets geschreven over de weg der onthechting versus de weg der naastenliefde.
Zodra ik die boodschap weer heb kunnen vinden zal ik deze plaatsen in deze topic.
Misschien werpt dat dan enig licht op jouw eerste zinnetje waarin het woord onthechting voorkomt.
Het is inderdaad zo dat je op een gegeven moment merkt dat anderen je niet begrijpen en doorgaans is het dan ook zo dat ze dat niet eens willen, omdat ze dan voor de drempel van de geestelijke wereld worden geplaatst en dan bang zijn.
Alleen met hen die die angst niet meer hebben en zoekende zijn kun je praten, en het zou heel verkeerd zijn om in dit laatste geval de houding te handhaven van `ach, je begrijpt me niet, maar ik jou wel`.
Een Chinees spreekwoord luidt `Hij die weet, spreekt niet`.
Maar dat kun je niet omkeren: niet iedereen die zwijgt, weet.
Het is de vraag of je anderen, onwetenden, ook zomaar kunt begrijpen, daar moet je haast een ingewijde voor zijn om dat te kunnen.
En de weg tot inwijding is eenvoudig anderen leren kennen, met hen in dialoog gaan.

Gjalt

P.S.:
Wel heb ik deze boodschap via Bertha Dudde kunnen vinden die qua inhoud wellicht gerelateerd is aan het onderwerp van deze topic.

17 april 1955

Jezus nam al het leed op Zich - Waarom nog leed?

Ik nam al het leed van de mensen op Mij.
U kunt nu onbezwaard door het aardse leven gaan en ongehinderd opwaarts streven.
U zou waarlijk op aarde al een leven kunnen leiden als in het paradijs, als u maar voor uw einddoel zou leven.
Als u bewust de vereniging met Mij nastreeft, wat u ook kunt omdat Ik voor u de oerschuld heb gedragen en u dus onbelast de weg omhoog zou kunnen gaan.

Maar u bent nog blootgesteld aan de invloed van Mijn tegenstander, en van deze invloed moet u uzelf vrijmaken, want de aardse tijd is u gegeven als beproeving van de wil.
Het is de periode waarin ook Mijn tegenstander nog op u kan inwerken.
U moet deze wilsbeproeving doorstaan door hem weerstand te bieden en bewust naar Mij te streven.

Zijn invloed zal niet geheel zonder een spoor na te laten aan u voorbijgaan, u zult er toch meer of minder op reageren en daarom als Mijn reactie daarop aan leed en gebrek zijn onderworpen die er voor zorgen dat u zich inniger bij Mij probeert aan te sluiten - opdat het gevaar door hem gevangen genomen te worden, is afgewend.

Uw ziel behoort hem nog hoofdzakelijk toe zolang zij nog aan de materie gebonden en door onrijpe geestelijke substanties is ingesloten en omgeven.
Ik stierf voor u de dood aan het kruis opdat u zich bevrijden kunt uit de ketenen van Mijn tegenstander.
Doch dit vrijmaken moet de ziel zelf bewerkstelligen, dat wil zeggen: zij moet het loskomen van Mijn tegenstander ernstig willen.

En om uw wil op die wijze te beïnvloeden moet u door nood en ellende gaan, tenzij uw wil Mij geheel en al toebehoort en geen beïnvloeding door Mijn tegenstander meer toelaat.
Dan echter zal ook uw aardse leven gemakkelijker te dragen zijn, dan kunt u al met recht zeggen dat u verlost bent van zonde en dood, van zwakte en gebondenheid.
En dan zult u u ook zelf aanpassen aan de missie van het verlossingswerk van uw medemensen, want u kent dan de betekenis van uw aardse leven.
U wilt dan helpen dat ook uw medemensen vrij worden van de macht die hen gebonden houdt.

Ook dan zal uw aardse leven niet geheel zonder leed zijn, zodat dit uw medemensen niet dwingt tot een wilsbeslissing.
Want zolang de ziel van de mens nog onrijp is bestaat voor hem het leven uit vreugde en zorgeloosheid, en hij zou alleen ter wille van een zelfzuchtig doel zijn leven trachten te veranderen, wat hem echter niet tot volmaaktheid zal kunnen brengen.

Door Mijn dood aan het kruis wilde Ik u het ingaan in de eeuwige zaligheid mogelijk maken, niet echter een paradijselijk leven op aarde kopen.
Toch kunt u voor uzelf het aardse leven draaglijk maken, als u het maar in innige gemeenschap met Mij beleeft.
Dan kan niets u meer terneerdrukken en bezwaren, dan is alles wat u overkomt voor u een bewijs van Mijn liefde voor u en dan kent u ook het doel er van en schikt u gewillig in uw lot.

U lijdt dan niet meer, maar benut alles bewust en ziet het als een genadegave, daar het u een hogere graad van rijpheid verzekert omdat het eens uw zaligheid zal verhogen, waarvoor u voor altijd dankbaar bent.
U draagt dan slechts ter wille van uw medemensen een kruis, voor uzelf echter is het een teken van Mijn liefde, die u opgeroepen heeft deel te nemen aan Mijn verlossingswerk.

Amen

Gouden Roos

BerichtGeplaatst: 9 Sep 2009 10:52:34 Reageren met citaatTerug naar boven

Gjalt, Je schreef;

Je schrijft dat honen en achtervolgen voortkomt uit onwetendheid en angst.
Omdat mensen de neiging hebben je te plaatsen in hun begrippenkaders en als dan blijkt dat je daar niet (meer) in past, dan gaan ze je zwart maken, over je roddelen, enzovoort...
Innana, wat bedoel je met je eerste zin `Of.....juist door het onthechten..... `
Het onder de mensen zijn omdat je je lamp niet onder een tafel wil plaatsen of ergens in een ashram of klooster, brengt met zich mee dat je in bepaalde gevallen gehoond en bespot wordt en kan zelfs zo ver gaan dat mensen je naar het leven gaan staan.
En het feit dat dit op een gegeven moment toch gaat gebeuren betekent een stuk onthechting, dat is eigenlijk wat ik geschreven heb.
Bertha Dudde heeft ook iets geschreven over de weg der onthechting versus de weg der naastenliefde.
Zodra ik die boodschap weer heb kunnen vinden zal ik deze plaatsen in deze topic.
Misschien werpt dat dan enig licht op jouw eerste zinnetje waarin het woord onthechting voorkomt.
Het is inderdaad zo dat je op een gegeven moment merkt dat anderen je niet begrijpen en doorgaans is het dan ook zo dat ze dat niet eens willen, omdat ze dan voor de drempel van de geestelijke wereld worden geplaatst en dan bang zijn.
Alleen met hen die die angst niet meer hebben en zoekende zijn kun je praten, en het zou heel verkeerd zijn om in dit laatste geval de houding te handhaven van `ach, je begrijpt me niet, maar ik jou wel`.
Een Chinees spreekwoord luidt `Hij die weet, spreekt niet`.
Maar dat kun je niet omkeren: niet iedereen die zwijgt, weet.
Het is de vraag of je anderen, onwetenden, ook zomaar kunt begrijpen, daar moet je haast een ingewijde voor zijn om dat te kunnen.
En de weg tot inwijding is eenvoudig anderen leren kennen, met hen in dialoog gaan.

Kan wellicht alleen vanuit mezelf praten, wat ik om me heen verneem.

Door het onthechten verschuiven interesses, die soms als vreemd overkomen, waar vervolgens op een manier wordt gereageerd als; jij bent niet goed snik .

Ook in handelingen.
En dan wordt er vervolgens bezitterig op gereageerd, het niet willen kwijtraken.

Wat ik dus wel begrijp, maar andersom dus niet meer.
Het zien van waaruit men reageert, subtiele dreigementen, onbewust wellicht, en dan kom ik dus op de uitspraak; ze weten niet wat ze doen of zeggen.

Kan het moeilijk onder woorden brengen hoe ik dat beleef.

Het zomaar begrijpen is wel te leren door identificatie.
Plaats wel even een stukje daarover, ergens Wink

Dank je voor de stukjes van Dudde, waardevol.

liefs
inanna
Gouden Roos

BerichtGeplaatst: 9 Sep 2009 19:35:27 Reageren met citaatTerug naar boven

DIALOOG

BD.3160
17 juni 1944

De zegen van een gedachtenwisseling

Het uitwisselen van geestelijke gedachten zal altijd bevorderlijk zijn voor het streven naar de waarheid. Want alleen zij die ernstig dit laatste verlangen, zullen zo'n gedachtenwisseling onderhouden en zodoende ook ondersteund worden en met raad bijgestaan door de geestelijke krachten, die overbrengers zijn van het geestelijke gedachtengoed dat beantwoordt aan de waarheid. En deze krachten helpen de mens steeds maar door. Ze vergroten zijn kennis en sporen zijn wil aan deze kennis te benutten, wat altijd een geestelijke vooruitgang betekent. De lichtwezens brengen ook hen die geestelijk streven tezamen, opdat hun gelegenheid geboden wordt hun gedachten uit te wisselen.

En vragen worden gesteld alsook antwoorden gegeven op aansporing van deze lichtwezens, die zich in de gedachtengang van de mensen mengen, en nu ter sprake brengen wat belangrijk voor de mensen is te weten. De lichtwezens bekommeren zich graag om die mensen, die aan hun influisteringen gehoor geven, dat wil zeggen: die graag bij zulke gesprekken vertoeven die een geestelijke herkomst hebben. Want hun kunnen zij nu onbeperkt inlichtingen geven, zij kunnen hen onderrichten en dat in de vorm van woord en wederwoord, waarvan de inhoud altijd aan de rijpheidstoestand van de mens is aangepast.

En altijd zullen de betrokkenen er geestelijk nut uit trekken, want iedere gave die door de lichtwezens de mensen wordt aangeboden is een krachtuitstraling van God, die een opbouwende en kennisvergrotende uitwerking moet hebben. En de lichtwezens zullen altijd de raadgevers van die mensen zijn die door het verlangen naar de zuivere waarheid en de juiste houding tot God worden aangezet tot geestelijke gesprekken. En een verhoogde staat van rijpheid zal er het onvermijdelijke gevolg van zijn, want de eenmaal als gedachten aangenomen kennis zal ook de mens aansporen deze te gebruiken, of voor zichzelf, of voor de medemens, en beide geven geestelijke vooruitgang.

Daarom moeten geestelijke gesprekken vaker gehouden worden, want ze zijn toch geen resultaten van het denken van de afzonderlijke mens, maar overdracht van kracht uit het geestelijke rijk, die altijd een vermeerdering van geestelijke substantie tengevolge heeft. Want wat uit het geestelijke rijk komt, gaat rechtstreeks in de ziel van de mens over en vermeerdert haar geestelijke substantie. Dit is dus toevoer van kracht die de mens een ontwikkeling ten hogen moet opleveren.

De uitwisseling van gedachten is eveneens een vorm van onderricht uit het geestelijke rijk, die echter niet altijd als zodanig gewaardeerd wordt. De mens beseft niet altijd de oorsprong van de gedachten die uitgesproken worden, ofschoon het hem duidelijk moest zijn dat altijd lichtwezens de mensen omgeven zodra er maar een geestelijke vraag wordt besproken, aangenomen dat de mensen van ernstige wil zijn tot God te komen - en ook naar best vermogen hun best doen Hem te onderkennen. Naar diegenen zendt Hij Zijn boden, die in Zijn opdracht licht brengen naar allen, die vragen stellen aan God of onder elkaar. Want iedere gedachtenwisseling is een vragen en antwoorden dat zich in overeenstemming met het verlangen naar de waarheid, ook in de waarheid afspeelt, maar altijd eerst dan als waarheid wordt ingezien, als de mens ook aan zo'n uitwisseling van gedachten een gebed vooraf laat gaan, dat God zijn geest verlichten mag.

Amen
gjalt
Gouden Roos

BerichtGeplaatst: 10 Sep 2009 11:08:47 Reageren met citaatTerug naar boven

Hall Innana,

Hoe je toch ook voor elkaar krijgt om uitgerekend deze boodschap van Bertha Dudde op te sporen en dan ook nog te plaatsen.
Een evangelisch "halleluja"christen zou in dit geval uitroepen: "Wat heeft God dit toch allemaal weer wonderlijk geleid!"
Maar het is waar en achteraf bekeken blijkt dit zich steeds weer voor te doen.
Jouw persoonlijke verhaal dat je in de posting er voor beschreef kan ik goed plaatsen en ik begrijp dat ook.
Je zegt eigenlijk dat je al bezig bent te onthechten voordat onbegrip vanuit de omgeving daar nog een schepje bovenop gooit.
Eigenlijk net zoiets als Arie Boomsma en de EO.
Nu weet ik dus niet of je begrijpt wat ik daar nu weer mee bedoel want ik stel me zo voor dat je dagelijks je terugtrekt in stille uren en voorovergebogen zit over gnostieke boeken of wat er voor door gaat en dus niet meer volgt wat er allemaal via de media tot ons komt.
Kort gezegd: het komt uiteindelijk van twee kanten.
En nu, mijn inspiratie volgende, het moet van twee kanten blijven komen.
Dit zal we een doordenkertje zijn en laten we hier dan nog maar weer nachtje over slapen.

lieve groetjes,

Gjalt

Laatst aangepast door gjalt op 11 Sep 2009 11:03:01; in totaal 1 keer bewerkt
inanna
Gouden Roos

BerichtGeplaatst: 10 Sep 2009 12:10:56 Reageren met citaatTerug naar boven

Het zal de leiding zijn Very Happy

Was opzoek naar andere stukjes van haar, o.a over onthechting en een stukje over verschijnselen in de eindtijd.

Nog niet gevonden wat ik zocht dus Smile

Terugtrekken in stille uurtjes gaat hier bijzonder moeilijk, alleen de ochtenduren.

Dit zijn dan ook rustige momenten ter overdenking, waar wel eens invallen ontstaan die soms tot dit soort zoektochtjes leiden.

het klopt wat betreft de media, zie weinig of geen tv.
En weet dus inderdaad niet wat je bedoeld met Arie Boomsma.

Maar zorgen maak ik me daar niet om Laughing

groetjes
gjalt
Gouden Roos

BerichtGeplaatst: 11 Sep 2009 11:04:49 Reageren met citaatTerug naar boven

Over Arie hoef je je inderdaad geen zorgen te maken, wel over bepaalde krachten binnen de EO.
En ik ben nog steeds diep onder de indruk van die boodschap van Bertha Dudde.
Het bevestigt toch wel wat ik al lang wist en al dikwijls heb ervaren.
ALs ze dat bij de EO nu ook eens gingen inzien, dan hoefden ze het contact met Arie Boomsma ook niet te verbreken!

Gjalt

Gouden Roos

BerichtGeplaatst: 30 Sep 2009 21:11:02 Reageren met citaatTerug naar boven

De lichtwezens brengen ook hen die geestelijk streven tezamen, opdat hun gelegenheid geboden wordt hun gedachten uit te wisselen.

zij kunnen hen onderrichten en dat in de vorm van woord en wederwoord, waarvan de inhoud altijd aan de rijpheidstoestand van de mens is aangepast.

want de eenmaal als gedachten aangenomen kennis zal ook de mens aansporen deze te gebruiken, of voor zichzelf, of voor de medemens, en beide geven geestelijke vooruitgang.

Gedachten en gedachtenwisseling.
Niet het alledaagse denken dus.

Maar wel een wachter bij je gedachten zetten Wink

inanna
gjalt
Gouden Roos

BerichtGeplaatst: 1 Okt 2009 10:19:02 Reageren met citaatTerug naar boven

Maar natuurlijk Innana Exclamation
En we moeten ook leren naar de sterren te kijken en een kompas gebruiken, op die eindeloze advaita-zee Shocked

Image

Dit subforum is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten of onderwerpen is niet mogelijk.Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk.

Ga naar:   

Volgende onderwerp
Vorige onderwerp