|
|
|
|
Auteur |
Bericht |
inanna
Gouden Roos
|
Geplaatst:
23 Aug 2009 14:41:31 |
|
Als bij 'toeval' kreeg ik een boekje in de handen van Andrew Hogart; Light at the end of the tunnel.
de titel sprak me wel aan en bladerde er eens even in(alles in het engels)
En er staat een stukje in geschreven door Plenty Coups, een indiaan, Crow Chief.
They spoke very loudly when they said their laws were made for everybody; but we soon learnd that althought they expected us to keep them, they thought notihing of breaking them themselves. They told us not to drink whisky, yet they made it themselves and trade it to us for furs and robes until both were nearly gone.
Their wise ones said we might have their religion, but when we tried to understand it we found that there were to many kinds of religion among white men for us to understand, and that scarcely any two white men agreed which was the right one to learn. This bothered us a good deal until we saw that the white man did not take his religion any more serriosly than he did his laws, and that he kept both of them just behind him, like helpers, to use when they might do him good in his dealings with strangers. These were not our ways. We kept the laws we made and lived our religion. We have never been able to undestand the white man, who fools nobody but himself.
Jeroen Vogtschmidt is een begaafd kunstenaar en schrijver die dit schilderij van hem heeft gemaakt.
|
|
|
|
|
|
Geplaatst:
23 Aug 2009 14:41:31 |
|
|
|
|
gjalt
Gouden Roos
|
Geplaatst:
20 Sep 2009 10:53:42 |
|
Hé, geen Duits kunnen lezen, maar wél Engels
Het zijn toch evenals Nederlands en Fries (Frysk) Germaans talen!
Maar ik snap het wel, neem bijvoorbeeld het woord egel, in het Duits "Egel" , dat betekent in het Duits dus iets geheel anders dan ons woord egel, namelijk: bloedzuiger.
Terwijl datzelfde woord in het Engels, namelijk "eagle" de betekenis heeft van arend.
Daarentegen betekent het Duitse woord "Igel" wel weer egel in onze taal!
Waarmee ik maar zeggen wil dat je niet te gauw moet denken dat je iets begrijpt!
Ach, dit is wel weer behoorlijk off-topic.
Het is zo leerzaam andere culturen en dus ook andere talen te leren kennen.
De Indianen zijn serieuzer en wijzer dan wij domme zelfingenomen blanken.
Consequent blijven is toch ook een soort meditatieve kracht, maar dan wel een kracht die het gehele leven doordringt en bepaalt!
Gjalt
P.S.:
Irish coffee, oh, wat zou ik dat nu op dit moment toch graag willen drinken! |
_________________ la ikraha fi-d-dien |
|
|
|
inanna
Gouden Roos
|
Geplaatst:
26 Sep 2009 20:06:37 |
|
Ingrediënten van Irish coffee (per kop)
* 2 theelepels bruine basterdsuiker
* 3cl whiskey
* 1 kop sterke koffie (1dl)
* 1/8 l slagroom
Bereidingswijze
Er zijn verschillende manieren om Irish coffee te bereiden. De verschillen zijn echter minimaal en niet noemenswaardig. Een veelgebruikte manier is als volgt:
* Schep de suiker in een koffiebeker. Er zijn speciale Irish coffee-glazen te koop. (je kunt ook een groot wijnglas gebruiken)
* Voeg de whiskey hieraan toe.
* Schenk de koffie (bij voorkeur warm) in de beker en roer het geheel totdat de suiker is opgelost.
* Laat de room via een lepel boven op de koffie in de beker glijden.
* Drink de Irish coffee door de room heen (dus niet van tevoren de room door de koffie roeren).
dockumer kofje is de friese variant ervan
De whiskey is dan berenburg
ps. niets is off topic op dit forum |
|
|
|
|
gjalt
Gouden Roos
|
Geplaatst:
28 Sep 2009 10:44:20 |
|
Dockumer kofje, daar ga ik voor!
Dan nog even de beste Beerenburg erbij zoeken, weduwe Joustra, vooral de belegen variant daarvan verkrijgbaar in een kruikje, 38 % alcohol.
Echter, het is verboden voor moslims en Rozekruizers.
Dank voor de tip Innana
Ja, het noorden van Friesland, een cultuur op zich.
Een tijdje geleden zag ik daar Maarten van Rossem nog rond kuieren op zoek naar wat cultuur in het landschap.
Hij stond op een gegeven moment bij een terp waar een oud kerkje stond.
De aanblik ervan ontlokte hem de opmerking dat hij er bijna godsdienstig van zou worden.
groetjes,
Gjalt |
_________________ la ikraha fi-d-dien |
|
|
|
inanna
Gouden Roos
|
Geplaatst:
29 Sep 2009 14:06:10 |
|
Als ik het goed zie is dit Hogebeintum.
De hoogste terp van nederland.
8.80 meter boven n.a.p
smakelijk bakje |
|
|
|
|
|
|
Volgende onderwerp
Vorige onderwerp
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
|
|
|
|
|
|
|