inanna
Gouden Roos
|
Geplaatst:
19 Sep 2009 14:37:52 |
|
De lezing die vrijdagavond 18 sept. 09 werd gegeven door Hein Stufkens, was zeer bijzonder te noemen.
Hier alvast de punten waarover de lezing ging.
Een verslagje volgt nog.
Groetjes Inanna.
SYMBOOLTAAL VERSTAAN.
1) Om symbooltaal te kunnen verstaan moeten we vooral onze rechterhersenhelft gebruiken (intuïtieve kant, ziet verbanden en samenhang). De linkerhersenhelft (logisch denkende kant) kan wél aanvullende informatie verschaffen d.m.v. rationele kennis.
2) Kennis van symbooltaal is nuttig, maar: symbooltaal is tijd- en cultuurgebonden, en bovendien heeft ieder individu een eigen dialect, dat bepaald wordt door persoonlijke achtergronden, ervaringen en gevoelens.
Het woord 'symbool' komt van het Griekse 'symballein': samenwerpen of samenbrengen. Een symbool brengt de 'gewone' werkelijkheid (b.v. een gouden ring) samen met een 'diepere werkelijkheid' (b.v. liefde).
Het brengt ook een veelheid aan mogelijke betekenissen met zich mee en is nooit eenduidig (b.v. ring als symbool voor oneindigheid, voor God, voor helende cirkel of mandala enz.).
3) We kunnen drie niveaus van de werkelijkheid onderscheiden:
a) de materiële werkelijkheid, 'objectief" waarneembaar, en kenbaar via de uiterlijke zintuigen en ons rationele bewustzijn;
b) de zielewerkelijkheid, 'subjectief waarneembaar, en kenbaar via de innerlijke zintuigen (zoals intuïtie, empathie, vermogen tot zelfreflectie) en ons symbolisch bewustzijn;
c) de onnoembare werkelijkheid (Geest, God, 1'80, Ongrond, 'Archetype an Sich'): objectief onkenbaar, maar subjectief ervaarbaar voor het religieus of spiritueel bewustzijn. Mogelijke hulpmiddelen om deze werkelijkheid te ervaren zijn meditatie en stilte.
4) De westerse mens heeft zich vooral toegelegd op niveau a (ratio, wetenschap).
Het esoterische (het innerlijke, b en c) werd verdrongen door het exoterische (het uiterlijke, a).
De zichtbare dingen (visibilia) werden verward met de voor de uiterlijke zintuigen niet waarneembare dingen (invisibilia).
Zo werd de werkelijkheid teruggebracht tot materiële feiten en werd de symbooltaal onverstaanbaar (b.v. de maagdelijkheid van Maria, de Graal).
5) De betekenis van een symbool heeft veel te maken met wat wij in iets zien ofwel: onze projectie.
Nogmaals de gouden ring als voorbeeld.
Wetenschappelijk is het niets meer dan een gouden ring, weegbaar, meetbaar, tastbaar, zichtbaar enz.
Als ik er een symbool in zie voor liefde of voor God of voor. .. is dat mijn projectie. De wetenschappelijke objectieve visie is juist, mijn subjectieve projectie ook.
Het is én - én, en niet óf – óf.
6) Methoden om symbooltaal te verstaan: Voorbeeld: 'de wolf als symbool.
• associaties uit je dagbewustzijn (b.v. doet me denken aan de wolf die ik zag in de dierentuin);
• associaties uit je persoonlijk onbewuste (b.v. als kind keek ik altijd graag naar Bor de Wolf in de Fabeltjeskrant);
• associaties uit het collectief onbewuste (b.v. de wolf van Roodkapje, de wolf van Franciscus in Gubbio);
• gevoelsassociaties: wat voel ik als ik aan een wolf denk?
• lichaamsassociaties: hoe reageert mijn lijf als ik aan een wolf denk?
• taalassociaties: welke uitdrukkingen met 'wolf ken ik? (b.v. een wolf in schaapskleren, een geldwolf);
• je verplaatsen in het symbool: als ik die wolf ben, dan denk ik. . ., voel ik..., wil ik...
7) Vertrouw je eigen interpretatie van een symbool, en laat je door een ander geen interpretaties opdringen.
Gebruik pas een symbolenboek of een droomwoordenboek nadat je zelf het beeld/symbool onderzocht hebt. De aanvullende informatie van anderen of van zo'n boek kan dan nuttig en verhelderend zijn.
Hein Stufkens - september 2009
Zie ook:
'Spiritualiteit werkt in dromen' (uitg. Ten Have, Kampen, 2009) 'Een Ketterse Catechismus' (uitg. Ten Have, Kampen, 2008) |
|
|
inanna
Gouden Roos
|
Geplaatst:
21 Sep 2009 21:00:42 |
|
Ik was te Cadzand aan het strand
getuige van een misverstand,
toen ik twee golven hoorde spreken
precies voordat ze zouden breken.