Inner peace

FAQ  •  Zoeken  • Gebruikersgroepen   •  Registreren  •  Profiel  •  Log in om je privéberichten te bekijken  •  Inloggen

Ook een eigen gratis forum?

- Met je eigen logo
- Filmpjes mogelijk!

Klik hier om jouw forum te maken

in de wereld, maar niet van de wereld Volgende onderwerp
Vorige onderwerp
Dit subforum is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten of onderwerpen is niet mogelijk.Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk.
Auteur Bericht
gjalt
Gouden Roos

BerichtGeplaatst: 7 Okt 2009 09:20:26 Reageren met citaatTerug naar boven

in de wereld, maar niet van de wereld

Deze topic behelst een meditatief onderzoek naar de ware zin van dit woord.
Een innerlijk verteringsproces, kauwen, nadenken, en de essentie in je opnemen.

Het licht van de zon is extraterrestrisch, buitenaards.
Zonder de zon zou leven op onze aarde niet mogelijk zijn.
We zien in de zich steeds verder ontwikkelende levensvormen dat dit buitenaardse element tot expressie komt.
Met name wordt dit duidelijk in de overgang van het plantaardige naar het dierlijke.
Een zeker kenmerk van leven is beweging.
Planten kunnen bewegen, dat wil zeggen groeien, maar ze blijven nog in de aarde geworteld, al geldt dit niet voor hun voorlopers, de eencelligen zoals de bacteriën.
Het dier maakt zich definitief van de aarde los.
Zoals er al een belangrijk verschil is tussen planten en dieren, zo zal dit meer en meer ook gelden voor het onderscheid tussen dier en mens.
Dit komt tot uiting in ieder menswaardig bestaan.
De Boeddha leert ons dat het bestaan in deze wereld lijden veroorzaakt.
Dan zou je toch bijna niet willen leven op deze aarde.
Toch wordt askese door de Boeddha afgewezen.
Want hij liet zich inspireren door musici die bezig waren hun snaren te spannen, en dit bracht hem tot het inzicht van de gulden middenweg.
Deze gulden midenweg van de Boeddha is compatible met de goede boodschap van Jezus de Christus en in zekere zin de wegbereider.
Van Hem kunnen we zeggen dat Hij van den hoge naar onze aarde is afgedaald.
Van buitenaardse oorsprong, stairway from heaven.
En Hij leert ons niet te vluchten, maar te ondergaan, dat is Leven!
Degene die lijdt, leidt ook zolang hij niet klaagt.
De gehele stoffelijke wereld vertegenwoordigt alles wat nog niet is opgelost, nog niet is verlost.
Transfiguratie is de consequente voortzetting van de impuls tot leven, die van Boven komt.
Maar het is een smal pad om te ontkomen aan de verzoeking van het geketend worden in cycli, deze wereld lief te hebben en zodoende te vergeten dat we bedoeld zijn voor het Leven, dat in zich heeft de mogelijkheid tot totale omzetting!
In de leer der reincarnatie ligt een grote verzoeking op de loer!
Ik weet niet wat erger is, het wachttoren genootschap van de Jehova's getuigen of het Vaticaan, maar beiden zijn nogal uitgesproken representanten van wat in de negende eeuw tijdens het achtste concilie te Constantinopel op hoog niveau werd bedisseld, namelijk het dictaat dat de mens bestaat uit lichaam en ziel.
Punt.
De geest werd per decreet afgeschaft.
Hieruit is uiteindelijk het materialistisch wereldbeeld voortgekomen.
Gemeenschappelijk kenmerk: eenrichtingsverkeer, het dwingend opleggen van algemene geldigheden, zoals dat tegenwoordig met de wetenschap in de hand ook uitgevoerd wordt!
Dit is de antichrist!
Deze antichrist moet worden overwonnen in plaats van te worden ontvlucht.
Laten wij dan met elkaar in gesprek blijven, niet wegduiken, maar opstaan!

Gjalt

Laatst aangepast door gjalt op 8 Okt 2009 10:27:24; in totaal 1 keer bewerkt
Profiel bekijkenStuur privéberichtE-mail versturen

Geplaatst: 7 Okt 2009 09:20:26 Terug naar boven

inanna
Gouden Roos

BerichtGeplaatst: 7 Okt 2009 10:13:08 Reageren met citaatTerug naar boven

Dank je wel Gjalt.

reageer even later.
Kan even niets opnemen Sad

inanna.
piet stuitje
Blauwe Roos

BerichtGeplaatst: 7 Okt 2009 12:11:07 Reageren met citaatTerug naar boven

"Deze topic behelst een meditatief onderzoek naar de ware zin van dit woord.
Een innerlijk verteringsproces, kauwen, nadenken, en de essentie in je opnemen."

Okay,Gjalt : tot je nemen,kauwen,doorslikken,nadenken,verteren,tot de essentie komen...ik doe graag mee

laten we vooral 'rustig eten'

piet
Profiel bekijkenStuur privéberichtE-mail versturenYahoo Messenger
inanna
Gouden Roos

BerichtGeplaatst: 7 Okt 2009 19:54:42 Reageren met citaatTerug naar boven

In de leer der reincarnatie ligt een grote verzoeking op de loer!

Zeker waar, Gjalt.

Heb eerst dit zinnetje er even uitgelicht.

Wat bij mij vooral naar bovenkomt is het volgende:

Ach, als het nu niet lukt dan een volgend leven wel....

Ook Jezus refereert middels Johannes hieraan.

Maar is de wens hierin ook de vader van de gedachte ?

Johannes wist precies wie hij was, geen reïncarnatie van Elia maar vergelijkbaar qua geestelijk niveau.

HIJ ZAL UITGAAN IN DE GEEST EN DE KRACHT VAN ELIA,vergelijkbaar met die van Elia,niet Elia zelf...........................

In de Bijbel worden mensen van dezelfde GEESTKRACHT,in profetien vaak met dezelfde naam aangeduid,Johannes was een profeet,maar met dezelfde GEESTKRACHT als Elia,niet dezelfde GEEST.

Elia was een man Gods, toch geen profeet?

Jezus werd in de profetien over zijn komst ook voortdurend met andere namen genoemd,nooit met Jezus,dus ook geen reincarnatie...................de namen kwamen qua HEILIGHEID overeen met de heiligheid van Jezus,ZO ook Johannes HEILIGHEID overeenkwam met de HEILIGHEID van Elia,vandaar dat Jezus ook zei;uit mensen is er nooit iemand geboren die groter was dan Johannes,Elia was zijn evenknie geen reincarnatie,vandaar de benaming Elia.........................

Dit is wat bij mij naar boven kwam borrelen over reïncarnatie.
Rustig aan, ja graag, Piet.
Daarom even dit ene zinnetje.

inanna
gjalt
Gouden Roos

BerichtGeplaatst: 8 Okt 2009 10:25:48 Reageren met citaatTerug naar boven

Goedemorgen Innana en Piet, evenals alle andere lezers en lezeressen,

Inderdaad, er wordt te gemakkelijk gedacht dat Johannes de Doper wel de reiïncarnatie van Eliah zal zijn, maar Jakob Lorber geeft hierover een iets ander licht.
Beiden werden geïnspireerd door de aartsengel Michaël.
Zo kun je die bekende passage uit het Lukas evangelie dus ook lezen.
Nu is het ook zo dat de Boeddha de leer der reïncarnatie een leer der dwazen noemt.
En dit is trouwens ook wel een doordenkertje (eigenlijk benoem je het al, Innana!).
Wat me tijdens het fietsen hier naar toe ook in mijn gedachten kwam is wat Liefde in wezen is.
Het is de werkzaamheid van het Ik, en niet zozeer centripetaal alswel centrifugaal!
Of er iemand of niemand is, is gerelateerd aan de ervaring van ruimte of eigenlijk het bewustzijn of de gewaarwording van zwaarte.
Niet het louter onderhevig zijn er aan, maar meer de oplossing ervan door middel van warmte.
Ons stoflichaam is dus hierbij nogal van belang, want hoe zou je anders de Werkzaamheid van de Liefde kunnen uiten.
De stof geeft immers weerstand, en die moet worden overwonnen door Liefde.
Het Woord kan niet anders dan vlees worden!
Het niet van deze wereld zijn komt tot uiting in de noodzaak de stofweerstand te overwinnen!
Want de boodschap van de overwinning is de goede boodschap!
Er is nog veel te doen, nog veel in beweging, in trilling te brengen.
Sinds enige eeuwen - ik refereer nu aan de anthroposofische geesteswetenschap - is aan de orde de ontwikkeling van de zogenaamde bewustzijnsziel.
Dit heeft veel te maken met de eenzaamheid van deze tijd, het individualisme, het in je lichaam zijn, de bewustwording er van ook.
Een begeleidend verschijnsel in de jaren '60 en '70 vorige eeuw was de zogenaamde vrije liefde, ofwel vrije sex.
En ook de ik-cultuur, het overal scheit aan hebben in de jaren '80 vorige eeuw met name.
Ik schreef pas geleden over zelfbewustzijn, welnu dat heeft ook hiermee te maken.
Emancipatie, ook zo iets.
De wereldoorlogen hebben een soort gezagskrisis in het leven geroepen, en pas de generatie na die welke de bevrijding heeft meegemaakt, heeft dit naar buiten gegooid.
Dermokratisering, kleinschaligheid, verbeter de wereld maar begin bij jezelf, enzovoort ...
Maar de tegenstand neemt tegelijkertijd ook toe, de welvaart, de verleidingen daarvan, de verslavingsmogelijkheden, de anonimiteit van de massamens, hetgeen weer precies het tegenovergestelde is van zelfbewustzijn, want de eenzaamheid wordt ontvlucht in de roes (van wat dan ook).
Dit is wat er tegenwoordig aan de hand is, de ontzuiling is een terecht proces, de vele aanvragen voor weer eens een nieuwe omroep passen hier naadloos in, ook het hele internetgebeuren, enzovoort.
Wil je dus, zijnde in de wereld, toch niet van deze wereld zijn, wees dan eenzaam Idea

groet,

Gjalt

Laatst aangepast door gjalt op 9 Okt 2009 10:10:12; in totaal 3 keer bewerkt
inanna
Gouden Roos

BerichtGeplaatst: 8 Okt 2009 10:43:50 Reageren met citaatTerug naar boven

Ons stoflichaam is hierbij nogal van belang, want hoe zou je anders de Werkzaamheid van de Liefde kunnen uiten.
De stof geeft immers weerstand, en die moet worden overwonnen door Liefde.

De weerstand is ook van een andere kant te belichten.
Als deze er niet zou zijn, zou alles wat je denkt onmiddellijk gebeuren.
Overwinnen...ook je denken, meester worden van en over wat er zich in de stof afspeelt?

Dan pas kan Liefde zich openbaren zoals het bedoeld is, die energie vrijkomen die een hoger trillingsgetal voortbrengt.

En kom ik toch weer op; Hij moet wassen, ik moet minder worden.

Weerstandsloosheid?

Inanna
gjalt
Gouden Roos

BerichtGeplaatst: 8 Okt 2009 10:52:19 Reageren met citaatTerug naar boven

Hoi Innana,

Je bent al lekker aan het kauwen, herkauwen, enzovoort...
Het gaat er om wat je op eigen terrein kunt doen, zonder in te grijpen op de vrije wilsbeschikking van een ander, want met betrekking tot dat laatste is weerstandsloosheid ook op zijn plaats.
En het minder worden is, dacht ik, juist die eenzaamheid, want het gaat dan langzaam licht van binnen worden, is mijn ervaring!
In het denken ligt de sleutel - de vrijheid - om iets te laten gebeuren of niet.
En inderdaad, de tijd dat we konden toveren is lang geleden!
Ik ga maar weer eens fietsen om mijn weerstand te verhogen en voor een gratis krantje (Metro en/of De Pers).

groet,

Gjalt

Blauwe Roos

BerichtGeplaatst: 8 Okt 2009 12:40:05 Reageren met citaatTerug naar boven

"Het niet van deze wereld zijn komt tot uiting in de noodzaak de stofweerstand te overwinnen!
Want de boodschap van de overwinning is de goede boodschap!
Er is nog veel te doen, nog veel in beweging, in trilling te brengen. .."

Helemaal waar :

de stof-weerstand overwinnen...ons stof-lichaam moet steeds doorgankelijker worden voor licht en liefde,wat tegelijkertijd vrede en vreugde en vertrouwen en kracht inhoudt

ik denk,dat dit o.a betekent dat onze diverse 'stofstructuren' meer en meer hun zwaarte loslaten en meer verfijnde trillingen doorlaten...dat is ook dat Gods bewustzijn dat van boven af steeds dieper kan afdalen in ons lichaam,wat tegelijkertijd de mogelijkheid opent voor de opstijgende levensenergie en levenskracht

dit houdt m.i en in mijn ervaring wel in,dat je hard aan het werk moet met oefeningen,aarding etc. etc.

piet
inanna
Gouden Roos

BerichtGeplaatst: 8 Okt 2009 13:15:48 Reageren met citaatTerug naar boven

thanks boys Wink

warme groet
inanna
Gouden Roos

BerichtGeplaatst: 8 Okt 2009 13:27:15 Reageren met citaatTerug naar boven

psje...... Smile

Het verstand kan in de Goddelijke sfeer niet komen, en als zodanig geen uitkomst bieden.
Het verstand kan alleen maar als sleutel dienen om het hart te openen; de enige poort naar het Licht.

Maar dan stuit je op een onzichtbare oorlog, van buiten af, die de mens van het Licht af wil houden.

Vandaar; depressie, schuldgevoel, schaamte, stress, enz.

greets.... Very Happy
piet stuitje
Blauwe Roos

BerichtGeplaatst: 8 Okt 2009 14:03:28 Reageren met citaatTerug naar boven

inanna schreef:
psje...... Smile

Het verstand kan in de Goddelijke sfeer niet komen, en als zodanig geen uitkomst bieden.
Het verstand kan alleen maar als sleutel dienen om het hart te openen; de enige poort naar het Licht.

Maar dan stuit je op een onzichtbare oorlog, van buiten af, die de mens van het Licht af wil houden.

Vandaar; depressie, schuldgevoel, schaamte, stress, enz.

greets.... Very Happy

Inanna,

Het is inderdaad geweldig,als het denken met het hart verbonden is en daar a.h.w door wordt gevoed
en het is ook waar ,dat je dit verschijnsel slechts zelden ontmoet ( bij anderen en bij me zelf )

echter dan 'stuitje' op een onzichtbare oorlog etc. ???

en ook 'vandaar : depressie,schuldgevoel,schaamte,stress enz. ' lijkt mij te kort door de bocht

ergo : niet te snel eten Inanna,goed kauwen en verteren

overigens,warme groet,piet
inanna
Gouden Roos

BerichtGeplaatst: 8 Okt 2009 14:18:12 Reageren met citaatTerug naar boven

Mocht ze alle 4 kauwen en herkauwen en nog eens herkauwen Piet.
Omdat te eten is geen pretje.

Ben dan ook nog niet uitgekauwd Laughing

Er zit hier en daar nog wel wat tussen de kiezen Laughing Laughing Laughing Laughing

warme groet...
gjalt
Gouden Roos

BerichtGeplaatst: 9 Okt 2009 10:00:52 Reageren met citaatTerug naar boven

Goedemorgen alle kauwers en herkauwers,

Het verstand kan in de Goddelijke sfeer niet komen, las ik zojuist.
Dat lijkt thans ook wel zo te zijn, maar was dat altijd al zo?
Ik schreef in deze topic eerder over dat decreet van het katholiscisme uit de 9de eeuw dat de mens slechts uit lichaam en ziel zou bestaan.
Daar zit het hem meer in, zou ik dan zeggen.
De bewustwording van de geest in ons is dus vanuit de collectiviteit systematisch ontmoedigd of nog erger ontkend!
Natuurlijk waren er als het ware ondergronds enkelingen, zonderlingen, die beter wisten, Rozekruizers e.d. en die hielden zich op een bepaalde manier ook met wetenschap bezig.
Tot en met de 15e eeuw heeft zich de verstands- of gemoedsziel ontwikkeld, als we dr. Rudolf Steiner mogen geloven.
Nu ja, zo maar iemand geloven moet je nooit doen natuurlijk, dus we moeten het klaar zien te spelen de redelijkheid of aannemelijkheid van een en ander in te zien.
Die innerlijke ontwikkeling in de mens vond dus plaats in de Grieks-Romeinse cultuurperiode.
Men begon na te denken.
Je ziet dat vooral bij de Grieken, maar ook in India had je in dat Axiale tijdperk allerlei filosofische scholen.
N.B.: het Axiale tijdperk is de periode waarin wereldwijd zich veranderingen begonnen af te tekenen, met name op religieus en levensbeschouwelijk gebied en die periode ving aan omstreeks 600 voor Christus.
De tijd van de Babylonische ballingschap van het Joodse volk, de profeet Daniël, de tijd van Boeddha, Lao Tze, Sokrates, Plato, Aristoteles, het hellinisme ...
En juist in die periode leefde Jezus de Christus.
De tijd was rijp, want de Boeddha had inmiddels de gulden middenweg gevonden.
Dus waar moet die weg naar toe?
Die vraag wordt des te klemmender wanneer we de kruisdood van Jezus in het oog vatten.
We zien dus voor ons een gang door de materie, door de stof en in dit tijdperk leven we nu.
Het katholiscisme zegt: lichaam en ziel en verder niets.
Het materialistisch wereldbeeld zegt: alleen lichaam en na de dood is er niets.
"Mijn God, Mijn God, waarom hebt Gij mij verlaten?"

Bewustzijnsziel.
Hoe verhoudt zich dit tot het naderende einde van deze wereld, waarin alles begint te kraken en te piepen?
Met deze walnoot eindig ik voor vandaag Shocked .

Image

Gjalt

Gouden Roos

BerichtGeplaatst: 9 Okt 2009 10:44:38 Reageren met citaatTerug naar boven

lieve Gjalt,

Dus waar moet die weg naar toe?

Dat weet je wel Gjalt.
Je kunt de wereld niet veranderen, alleen jezelf, innerlijk.
Eerst het Koningkrijk, in jezelf, een stilte, in jezelf, vrede, in jezelf.

Als je daar het ankerpunt hebt gevonden, voegt alles zich daarnaar.

En voor alles zal gezorgd worden, wat jij nodig hebt, niet wat jij nodig 'denkt' te hebben.
Dat heeft juist met overgave te maken, met lege handen staan, pas dan kunnen ze gevuld worden.

Als alle eigenwilligheid verdwenen is.

inner peace.......

Dat is voor mij kauwen, het niet meer weten, onmachtig zijn, niet ik maar die Ander.

Als je weet vecht je niet meer en doe je alleen wat het moment vraagt, niets meer en niets minder.

Maar zolang er nog enige trilling is van mijn ikje , een beladenheid, een inkleuring zal dit gewoonweg niet gaan.
Daarom wordt alles zo goed beschermd.
Je zou kunnen zeggen dat de ene poort pas open gaat als de ander poort gesloten is, doorleeft, vrijgemaakt is.

Tot die tijd is het kauwen en herkauwen.
Anders gebeuren er ongelukken Wink

warme groet Inanna
gjalt
Gouden Roos

BerichtGeplaatst: 12 Okt 2009 11:01:04 Reageren met citaatTerug naar boven

Hallo Innana,

Elders heb ik je vandaag al goedemorgen gewenst.
Je noemt nu het ikje.
En dat is toevallig, want daar ga ik nu ook over schrijven.
Ik schreef aanvankelijk over die gulden middenweg van de Boeddha.
Dat ik me openlijk afvroeg waar die weg naar toe zou voeren, was om de aandacht op Jezus Christus te vestigen!
Ik merk in jouw reactie enige verwarring, je geeft er tenminste geen blijk van te begrijpen welk verband ik wil leggen tussen de Verheven Leer van Boeddha en de Goede Boodschap van de Overwinning!
Maar dat geeft niet, lees maar rustig verder en blijf ook wat kauwen Wink .
In de voorgaande posting noemde ik de term bewustzijnsziel.
Wie A zegt moet B zeggen, dus ik moet dit enigszins verder verduidelijken voordat we wezenlijk verder kunnen met het eigenlijke onderwerp van deze topic.
Gistermorgen (zondag) merkte ik al tijdens het schrijven dat het niet in één posting mogelijk is.
In de tijdperiode voorafgaande aan de onze moest de verstands-/gemoedsziel tot ontwikkeling komen, en in de tijdperiode die daar weer aan voorafging de gewaarwordingsziel.
In het begin van de vorige eeuw bracht dr. Rudolf Steiner dit als geesteswetenschap in de openbaarheid in boeken als "Theosofie"" (goed leesbaar voor iedere geinteresseerde!) en "Wetenschap van de geheimen der ziel" (zware kost, moeilijk verteerbaar, hetgeen een soort drempel is voor iedere "onbevoegde" en zo moet het ook zijn Idea !).
Hoe moeten we dit allemaal zien?
Daarover in een volgende posting iets meer.
Maar als een voorbereiding daartoe de navolgende overwegingen c.q. beschouwingen.
De mens omvat onder andere stoflichaam, etherlichaam, astraalichaam, respectievelijk overeenkomende met mineralenrijk, plantenrijk en dierenrijk.
Er is echter nog iets wat daar boven uit gaat, in wording, het typisch menselijke!
Laten we dit ik noemen, of ego.
Kenmerkend hierin is zelfbewustzijn en dat hoeft echt niet alleen maar zoiets als hoogmoed te zijn, kan ook natuurlijk, maar we kunnen bijvoorbeeld ook denken aan verantwoordelijkheid, geweten, vrijheidsdrang, enz. ...
Nogmaals, we hebben het nog steeds over datgene wat in wording is!
Zodra dit ik(je) van zich laat spreken, wakker wordt als het ware uit die advaitadroom, dan is er ook zoiets als "zondeval" aan de orde.
Dit lijkt een consequentie te zijn van de periode vanaf ongeveer 5000 voor Christus waarin we begonnen zijn de aarde te bewerken, te veredelen, nederzettingen te bouwen, kortom cultuur te scheppen.
Wanneer we nu ons fysieke lichaam, het etherlichaam en het astrale lichaam beschouwen, dan kunnen we zeggen dat er een relatie is met de wereld om ons heen.
Het fysieke lichaam is gebouwd uit stoffen uit de ons omgevende wereld.
Ons etherlichaam, zich uitende in groeiprocessen en voortplantingsvermogen, is ondenkbaar zonder onze voeding vanuit de plantenwereld om ons heen.
En dan ons astrale lichaam, onze zintuiglijke gewaarwordingen, hebben we gemeen met de dieren, al zij de zintuiglijke functies vergeleken met die van de dieren qualitatief al aardig op hun retour en zelfs aan het atrofiëren.
Maar het ik is typisch menselijk, het is middelpunt(ig), innerlijk, niet van deze wereld .....
Het Ik is onzichtbaar en meteen valt de vergelijking op uit de proloog van het Johannes evangelie waarin staat dat niemand ooit God heeft gezien.

Volgende keer wil ik een verband leggen met de betekenis van Hermes Tresmigistos, Mozes en Jezus voor dat algehele proces van het ontwakende zelfbwustzijn, van zondeval tot en met verlossing, de verhouding van het ik tot astraal, ether en fysiek.
En met name over de betekenis van de bewustzijnsziel, dit in verband te brengen met het boek "Wereldbrein"" door Peter Russell.

groet,

Gjalt

Geplaatst: 12 Okt 2009 11:01:04 Terug naar boven

Berichten van afgelopen:      
Dit subforum is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten of onderwerpen is niet mogelijk.Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk.

Ga naar:   

Volgende onderwerp
Vorige onderwerp