|
|
|
|
Auteur |
Bericht |
Frouke
Gast
|
Geplaatst:
14 Jun 2009 08:31:14 |
|
Tao 3
Het hart van degene die het Tao wenst te realiseren, behoort voor alles open te staan.
Dit betekent dat men zich tegen geen enkel idee of ding, levend of dood, tastbaar of niet tastbaar, mag afzetten. Volledige acceptatie is de diepste essentie van Tao.
Voor alles openstaan betekent eveneens dat men met elke vorm van onderscheid, man en vrouw, zelf en niet-zelf, leven en dood, moet afrekenen.
Hokjesgeest is in strijd met het wezen van Tao.
Wie boven discriminatie en hokjesgeest uitstijgt, zal de mysterieuze verbondenheid van alle dingen ervaren.
http://www.stoppen.be/tao/drie.htm
Tao 3. Beheersen
Door de talentvolle niet te verheffen
voorkomt men wedijver.
Door schatten niet over te waarderen,
voorkomt men dat mensen zich als dief gedragen.
Door kostbaarheden niet tentoon te stellen
voorkomt men bij mensen verwarring van het hart.
Daarom heerst de wijze door harten leeg te maken
en buiken te vullen, door ambities te verzwakken
en botten te versterken.
Hij zorgt voortdurend dat de mensen
zonder kennis en verlangen blijven.
Als hij tot stand kan brengen dat bedreven mensen
dat niet zullen proberen te verstoren,
Dan is er niets dat niet in orde zal zijn.
Gecorrigeerd met de Mawangdui-teksten.
Vertaald in het Nederlands door A.J. den Hond Alle teksten.
http://home.wanadoo.nl/kwispel/meesterGhoean/ghoean3.htm
Tao 3.
Begunstig niet de verdienstelijken
opdat de mensen niet gaan wedijveren.
Hecht geen waarde aan schaarse goederen
opdat de mensen niet gaan stelen.
Toon geen begeerlijke dingen
opdat hun harten niet onrustig worden.
De wijze bestuurt door de harten te ledigen
en de magen te vullen,
door de driften te verzwakken
en de botten te versterken.
Hij zorgt er aldus voor
dat de mensen zonder listen of begeerte zijn,
en de sluwen zich niet wagen.
Door te handelen door niet-handelen
heerst er vanzelf orde. Bron onbekend
Tao 3
Als je mensen prijst om hun prestaties, zullen de mensen gaan wedijveren
Als je dingen kostbaar noemt, zullen mensen ze gaan stelen
Als je te koop loopt met begeerlijke dingen, worden mensen daar onrustig van
Daarom beschouwt de wijze het als zijn opdracht om hun hoofden te legen,
Te zorgen dat ze geen honger hebben, hun eerzucht te ontmoedigen en hun lichamen te sterken
Zodat de mensen zonder begeerten en zonder zucht naar kennis zullen zijn
En dat de wetenschappers geen poot aan de grond krijgen
Als mensen niet meer zullen werken
Zullen allen in vrede leven http://www.thomasevangelie.comze.com/taoteching.html
Tao 3.
Door de rijken niet te prijzen voorkom ik ruzie.
Door rijkdom niet na te streven voorkom ik diefstal.
Door schoonheid niet op te poetsen voorkom ik begeerte.
Het is slim om mijn verlangens te beperken en geen honger te lijden.
Het is slim om niet te hoog te grijpen en mijn lichaam te sterken.
Als ik weet dat sluwheid en hebzucht niet gelukkig maken,
dan laat mijn geest me met rust.
Dan hoef ik niet te handelen en ben ik gelukkig. Teken van Leven
Tao 3
Doordat de Een, die de twee man/vrouw, licht/donker enz. bevat Tao of God Go(e)d, door de kennis van goed en kwaad de een goed en de twee kwaad is geworden, treedt er een universele wet van Evenwicht in. Het goed dat wij de een noemen, is niet het Goed van God, want niemand is goed, behalve God. Als dan niemand goed is, kan ook niemand kwaad zijn.
Toch benoemen wij dat en daar begint dan de schijnmanifestatie.
Rijk wordt als de een het ik gezien als goed en arm als de twee geen ik hebbend is slecht.
Daar beiden een ik of een willen zijn ontstaat daardoor ruzie, want niemand wil de twee zijn
Tegenover schoonheid als een ik , staat lelijkheid als een niet ik, wederom begeert de niet ik de twee, een ik of de een te worden.
Door de rijkdom te prijzen of hoog te achten als de ene is de arme wederom de tweede geworden,
De arme wil de tweede niet zijn en gaat stelen van de ene, om ook de ene te worden. Door schoonheid centraal te stellen als de ene, wil ook daarin niemand de tweede zijn.
Door verlangens te hebben om de ene te zijn heeft men altijd honger
Door te hoog te grijpen om de ene te worden verspilt men energie omdat de tweede er ook altijd is en wordt het lichaam zwak
Door dus gewoon in die schijnmanifestatie altijd de tweede te willen zijn, komt mijn geest tot rust en word ik vanzelf opgenomen in Dat wat vanaf de beginne de ENE is TAO
Rust wordt mijn deel. Frouke. |
|
|
|
|
|
Geplaatst:
14 Jun 2009 08:31:14 |
|
|
|
|
|
|
Volgende onderwerp
Vorige onderwerp
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
|
|
|
|
|
|
|