Zorgconsumentenforum

Je verhaal naast je dossier
login.php profile.php?mode=register faq.php search.php index.php

Zorgconsumentenforum Forumindex » Gezondheidszaken » Vaccinaties, zin of onzin?
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageren Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
Vaccinaties, zin of onzin?
BerichtGeplaatst: 30 Aug 2026 19:40:30 Reageren met citaat
Kees
Site Admin

Hoewel coronavirussen nog rondwaren ligt de heftigheid van Covid gelukkig alweer geruime tijd achter ons. Bepaalde groepen krijgen jaarlijks nog wel een uitnodiging om zich te laten vaccineren, waaronder ouderen.

Over de zin en de onzin van vaccinaties werd in die covidperiode nogal eens heftig gediscussieerd. Meningsverschillen waren er voor die tijd ook al.

Er is hier wat mij betreft ruimte voor uiteenlopende opvattingen over vaccinaties. Twijfels zijn begrijpelijk, evenals vragen, dus schroom niet om die hier te uiten. Of je voor- of tegenstander bent van vaccinaties, of twijfelaar, respecteer in ieder geval elkaars mening. Complottherieƫn vind ik een verhaal apart maar daar kunnen we het ook over hebben. Sommige complotten zijn reƫel.

Zelf heb ik een ietwat genuanceerde mening over vaccinaties. In principe ben ik absoluut voor. Dat geldt voor het Rijksvaccinatieprogramma (tegen kinderziektes) en voor Covid maar bij de seizoensgriep lijkt mij dat er ooit wat overhaaste conclusies getrokken zijn. Er is destijd wat te snel overgegaan naar 'baat het niet dan schaadt het niet'. Zo werkt het natuurlijk niet want iedere medische handeling veroorzaakt schade. In de geneeskunde weeg je de schade van de ingreep af tegen de schade van niet ingrijpen. Zo simpel is dat. De afwegingen die je daarbij moet maken zijn vaak verre van simpel.

Primum non nocere, "op de eerste plaats, geen schade berokkenen", zou ik als lijfspreuk willen hanteren. Dat geldt voor medisch handelen en voor discussies, waar ik graag alle ruimte voor geef.
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Vaccinaties, zin of onzin?
Zorgconsumentenforum Forumindex » Gezondheidszaken