Zorgconsumentenforum

Je verhaal naast je dossier
login.php?sid=3f11ea5ac2d1028d8ca1d9c15bdb9c80 profile.php?mode=register&sid=3f11ea5ac2d1028d8ca1d9c15bdb9c80 faq.php?sid=3f11ea5ac2d1028d8ca1d9c15bdb9c80 search.php?sid=3f11ea5ac2d1028d8ca1d9c15bdb9c80 index.php?sid=3f11ea5ac2d1028d8ca1d9c15bdb9c80

Zorgconsumentenforum Forumindex » Pleisterplek » Bejegening patiënten binnen de zorginstellingen
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageren Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
Bejegening patiënten binnen de zorginstellingen
BerichtGeplaatst: 4 Sep 2026 14:07:36 Reageren met citaat
LTL

Omdat ik hier nog al eens tegenaan liep, op een nare manier dus, en hetb van groot belang vind dat patiénten op fatsoenlijke manier bejegend horen te worden.

Aan mij is op afstand niets vreemds te zien, maar dichterbij merkt men dat ik benauwd en kortademig ben. Vaak als men dat merkt komt gelijk de reactie: rustig aan!

Mijn hulp van de thuiszorg zegt dat wel 4 keer in de 2 uur dat ze bij me is. Zelfs als ik rustig aan tafel zit.
Laatst liet ik haar binnen, zeg goedemorgen, en achter me hoor ik: Rustig aan hoor! Ik kreeg er de griebels van.

Ik denk dat men soms meer moeite heeft met mijn benauwdheid dan ikzelf.
Maar onderhand word ik er behoorlijk kwaad om, al dat: rustig aan!
Alsof je iets fout doet. Zal wel niet zo bedoeld worden, maar zo voelt het wel.

Dus vorige week flink uit mijn slof geschoten naar de hulp. Ze probeert me ook dingen uit handen te nemen die ik zelf nog kan of wil doen. Erg vermoeiend zoiets.
Ik leg uit hoe belangrijk het is dat ik in beweging blijf en dat het normaal is dat ik benauwder ben als ik beweeg.

'Maar dan wordt u zo benauwd', zegt ze dan. En kijkt ook ook een beetje meelijwekkend bij. Grrrr!!

Ik zal niet de enige zijn die hiermee te maken krijgt. Maar soms ben ik het 'rustig aan' zo beu!

Hoe gaan anderen hiermee om?

Albert Schweitzer
Profiel bekijken Stuur privébericht
Re: Bejegening patiënten binnen de zorginstellingen
BerichtGeplaatst: 4 Sep 2026 16:54:20 Reageren met citaat
Pashjènt

LTL schreef:
Mijn hulp van de thuiszorg zegt dat wel 4 keer in de 2 uur dat ze bij me is. Zelfs als ik rustig aan tafel zit.
Laatst liet ik haar binnen, zeg goedemorgen, en achter me hoor ik: Rustig aan hoor! Ik kreeg er de griebels van.

Ik denk dat men soms meer moeite heeft met mijn benauwdheid dan ikzelf.
Maar onderhand word ik er behoorlijk kwaad om, al dat: rustig aan!
Alsof je iets fout doet. Zal wel niet zo bedoeld worden, maar zo voelt het wel.

Dus vorige week flink uit mijn slof geschoten naar de hulp. (...) Ik leg uit hoe belangrijk het is dat ik in beweging blijf en dat het normaal is dat ik benauwder ben als ik beweeg.

Hoe gaan anderen hiermee om?

De hulp van de thuiszorg zou toch onderhand beter moeten weten nu ze jouw kant van het verhaal vaak genoeg gehoord heeft. Is zij hardhorend of heeft ze het Florence Nihtingale-syndrome?
Hier botst de goedwillende zorgverlener met de naar zelfstandigheid strevende zorgvrager.
Soms helpt een grapje. Je zegt bijvoorbeeld: als je nog eens "rustig aan" zegt, mag je niet op mijn begrafenis komen. Dat zal ze wel onthouden en jij kunt erop zinspelen door af en toe te roepen: pas op of ik ga dood.
BerichtGeplaatst: 4 Sep 2026 18:48:14 Reageren met citaat
LTL

Dank je voor je reactie. Ik zal het proberen met een grapje, maar het grapje over mijn begrafenis zal ze heel serieus nemen, ze is nogal zwaar op de hand.

Haar kennende krijg ik waarschijnlijk de reactie dat thuiszorg nooit naar begrafenissen gaat van cliënten.

Dus zal iets anders moeten verzinnen.

Albert Schweitzer
Bejegening patiënten binnen de zorginstellingen
Zorgconsumentenforum Forumindex » Pleisterplek