| Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
| Auteur |
Bericht |
Loekie The Boss

|
Geplaatst: 25 Feb 2007 18:18:34 Onderwerp: De hemel... |
|
|
We hebben het er ooit met alpha 3 over gehad, dus het kan zijn dat je dit topic lastig vind als je net met de alpha begint. Voel je echter vrij om te reageren als je dat wilt
Mijn opa maakt zich de laatste tijd zorgen over de gedachte of hij mijn oma zal herkennen als hij in de hemel komt. (Even daargelaten of hij daar komt en of mijn oma er is, ik wil graag geloven dat dat zo is en is niet van belang voor deze vraag)
Hebben jullie daar een gedachte over? Herkennen wij de mensen die we nu ook kennen als we elkaar in de hemel weer ontmoeten?
Zelf hoop ik van wel. In elk geval is de hemel een fijne plaats, dus zou ik denken: tuurlijk herken je elkaar. Maar aan de andere kant: mijn oma is aan kanker overleden en heeft de laatste maanden van haar leven veel pijn geleden. Hoe kun je iemand in de hemel herkennen, zonder gelijk aan die laatste tijd van haar leven te denken? Want in de hemel is geen plaats voor pijn en verdriet.
Hebben jullie hier wel eens over nagedacht? _________________ *Sluit maar je ogen en praat met Mij en je zult merken: Ik ben heel dichtbij!* |
|
| Terug naar boven |
|
 |
|
Geplaatst: 25 Feb 2007 18:18:34 Onderwerp: |
|
|
|
|
|
| Terug naar boven |
|
 |
Lisannn wat doe ik hier nog
|
Geplaatst: 25 Feb 2007 18:31:34 Onderwerp: |
|
|
mmm dat is wel iets moeilijks...
ik zou het zelf wel helemaal geweldig vinden al zou je iemand weer terug herkennen, omdat je om bepaalde mensen wel heel veel bent gaan geven en het zou toch jammer zijn als je die personen later helemaal niet terug herkent.. maar ik denk dat het meer iets geestelijks zal zijn, want we hebben geen lichaam meer.. maar ik weet niet wat precies de Bijbel hier over zegt.
maar ik heb het er ook wel eens met iemand over gehad, want stel je voor dat je iemand nou daar niet tegen komt om wie je wel heel veel geeft, ik weet dat dit los staat van jou vraag, maar dat zou dus betekenen dat je heel veel verdriet heb omdat er dus iemand niet in de Hemel is.. Maar er is geen verdriet meer in de Hemel en het is een fijne plek om er te zijn en zo denk ik dat het er zo mooi is dat het niet uit maakt voor je wie er wel of niet zijn.
Zo als je tranen worden gewist als je in de Hemel komt, ook als je denkt aan de pijn en het verdriet van iemand die je daar tegen komt zullen niks voor stellen bij hoe geweldige mooi het in de Hemel is.
Ik heb me verder nooit echt in Openbaringen verdiept dus weet niet precies wat er over geschreven staat, maar ik ga me er nog wel eens in verdiepen..
even beetje on-topic:
misschien een idee om een apart topic te maken voor Openbaringen, omdat dit niet een heel gemakkelijk boek is en je dan daar vragen kan beantwoorden? _________________ - "And surely I am with you to the very end of the ages!!" - |
|
| Terug naar boven |
|
 |
jmvvliet hmm, waar is dit knopje voor?

|
Geplaatst: 25 Feb 2007 19:57:33 Onderwerp: |
|
|
Ingewikkelde vraag... herkenning in de hemel... heb er vorig seizoen vrij uitgebreid bij stilgestaan in de zin van: wat kom je in de bijbel tegen over herkenning in de hemel... zal 't s ff opsnorren en posten  _________________ Ordening. Mijn angst om me te vergissen en dan te ontdekken dat de christelijke godsdienst [toch] waar is, zou veel groter zijn dan mijn angst hem bij vergissing voor waar te houden (Blaise Pascal) |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Loekie The Boss

|
Geplaatst: 25 Feb 2007 20:08:33 Onderwerp: |
|
|
@Marco: Super! Ik bedacht me tijdens het eten dat ik ook nog wat informatie van Jean-Paul zou moeten hebben over dit onderwerp. Even zoeken dus.
@Lisanne: goed idee! _________________ *Sluit maar je ogen en praat met Mij en je zult merken: Ik ben heel dichtbij!* |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Heuf officieel tijd teveel
|
Geplaatst: 26 Feb 2007 01:46:50 Onderwerp: |
|
|
| Wat ik denk: Er is wel herkenning maar geen gemis... oftewel, je zult mensen die er zijn wel herkennen, maar je zult de mensen die je hier kent en er niet zijn niet missen... dat denk ik |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Mister Charming forum verslaafde
|
Geplaatst: 26 Feb 2007 13:44:35 Onderwerp: |
|
|
ik zie het als het paradijs.. en ik ga mee met peters antwoord _________________ je denkt toch zeker niet dat ik een onderschrift nodig heb? |
|
| Terug naar boven |
|
 |
sanne_lieff wannabe

|
Geplaatst: 26 Feb 2007 15:15:46 Onderwerp: |
|
|
ik had volgens my een keer gehoord van iemand, dat als je een 'bekende' in de hemel tegenkwam hem wel kent, maar niet een verdere gedachte hebt van; ohja jij was..Suzan.. op de aarde he.
en de mensen die je hier op de aarde niet kent, ken je in de hemel wel.
als soort broers en zussen ben je daar denk ik |
|
| Terug naar boven |
|
 |
|
Geplaatst: 26 Feb 2007 15:18:36 Onderwerp: |
|
|
ooit zullen we het weten  |
|
| Terug naar boven |
|
 |
sanne_lieff wannabe

|
Geplaatst: 26 Feb 2007 15:20:29 Onderwerp: |
|
|
ja, maar dan weet je denk ik niet meer dat je nu met die vraag zat..  |
|
| Terug naar boven |
|
 |
|
Geplaatst: 26 Feb 2007 15:22:06 Onderwerp: |
|
|
ik denk wel dat we herrineringen aan dit leven hebben hoor zij het alleen de goede waarschijnlijk... |
|
| Terug naar boven |
|
 |
sanne_lieff wannabe

|
Geplaatst: 26 Feb 2007 15:23:26 Onderwerp: |
|
|
ja nou, dat zou ik niet weten..
kheb me er nooit ech theel erg in verdiept. |
|
| Terug naar boven |
|
 |
|
Geplaatst: 26 Feb 2007 15:25:02 Onderwerp: |
|
|
wel interessant onderwerp om je in te verdiepen  |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Lisannn wat doe ik hier nog
|
Geplaatst: 26 Feb 2007 15:26:22 Onderwerp: |
|
|
als je van filosoferen houdt wel indd.. want je kan er echt blijven over doorgaan! Maar is zeker wel interessant om te zien wat andere er van vinden! _________________ - "And surely I am with you to the very end of the ages!!" - |
|
| Terug naar boven |
|
 |
jmvvliet hmm, waar is dit knopje voor?

|
Geplaatst: 26 Feb 2007 18:12:08 Onderwerp: |
|
|
Zoals beloofd: deze heb ik vorig seizoen aan mijn groepsleden rondgestuurd... neem niet alles wat ik beweer voor waar aan overigens, dat zou ik niet eens willen.
| Citaat: | Ik had beloofd nog het een en ander uit te zoeken over ?herkenning in de hemel?. Bij deze heb ik voor jullie een aantal teksten opgezocht in de bijbel die aanwijzingen zouden kunnen geven. Ik zal mijn eigen interpretaties over de gedeelten geven, en proberen aan te geven in welke context (in welke situatie) ze staan. Uiteraard hoeft mijn interpretatie niet gelijk te staan aan die van jullie.
De eerste tekst die vaak genoemd wordt, werd door jullie zelf ook aangedragen: de rijke man en de arme Lazarus in Lukas 16 vanaf vers 19. Belangrijk is om in dit verband ook vanaf vers 14 te lezen. Belangrijk is hier om te beseffen dat het gaat om een parabel, een gelijkenis. De context is dat de discipelen erg vastzitten aan de rijkdom die ze op aarde vinden (zie vers 14), en wijst Jezus hen nadrukkelijk op hun onbetrouwbaarheid (zie ook vanaf vers 10).
Aan deze geschiedenis echter wordt w?l veel gerefereerd als het gaat om de vraag of er herkenning in de hemel zal zijn. Echter, als ik goed lees, kan ik alleen maar tot de conclusie komen dat Jezus deze gelijkenis uitspreekt naar aanleiding van Zijn beschuldigingen aan de farizee?rs. Daarom is deze gelijkenis niet echt geschikt om deze vraag te kunnen beantwoorden in mijn ogen.
Ook 1 Korinthe 13 : 12 wordt nogal eens aangegrepen om deze vraag te beantwoorden:
8 De liefde zal nooit vergaan. Profetie?n zullen verdwijnen, klanktaal zal verstommen, kennis verloren gaan ? 9 want ons kennen schiet tekort en ons profeteren is beperkt. 10 Wanneer het volmaakte komt zal wat beperkt is verdwijnen. 11 Toen ik nog een kind was sprak ik als een kind, dacht ik als een kind, redeneerde ik als een kind. Nu ik volwassen ben heb ik al het kinderlijke achter me gelaten. 12 Nu kijken we nog in een wazige spiegel, maar straks staan we oog in oog. Nu is mijn kennen nog beperkt, maar straks zal ik volledig kennen, zoals ik zelf gekend ben. 13 Ons resten geloof, hoop en liefde, deze drie, maar de grootste daarvan is de liefde.
Als je vers 12 op zichzelf leest, zou je inderdaad snel kunnen aangeven dat er in de hemel herkenning zal zijn. Maar ook hier is het weer belangrijk om de context te bekijken, in welke situatie is deze zin geschreven. De wezenlijke vraag voor dit hele hoofdstuk is: om welke liefde gaat het hier. Gaat het hier om de liefde van mens tot mens, of de liefde van God tot mens (let op de volgorde). Denk je de eerste soort liefde, dan is de conclusie snel getrokken. Dit hoofdstuk gaat over liefde tussen mensen onderling, en ?we zullen elkaar dus kennen zoals we zelf gekend zijn?. Persoonlijk denk ik echter dat het hier gaat om de diepere liefde van God tot mens. Als je d?n vers 12 leest, zou je kunnen zeggen: ?Nu is mijn kennen nog beperkt, maar straks zal ik Gods liefde volledig kennen, zoals ik zelf door Zijn liefde gekend ben?. Kijk voor deze interpretatie ook naar het laatste vers, wat een bevestiging lijkt te zijn.
Ook hier zou ik zelf niet zo snel het antwoord geven dat we elkaar zullen herkennen.
De laatste tekst voor nu waar ik bij stil wil staan staat in Matthe?s 17, de eerste 13 verzen ?n Marcus 9 de eerste 13 verzen. Hier herkennen de discipelen Mozes en Elia, en spreekt God rechtstreeks tot hen. Misschien wat teleurstellend, maar ook hier zie ik geen aanwijzing dat er herkenning in de hemel zal zijn. Deze geschiedenis verhaalt van Mozes en Elia die VERSCHENEN. Wat er NIET staat is dat Mozes en Elia als hemelboden gekleed waren. Het feit dat er herkenning was wil hier niet zeggen dat dit een ?hemelse? herkenning was. Slechts van Jezus staat vermeld dat hij ?zijn kleren helderwit gingen glanzen?.
Ik vraag me zelfs af of de vraag of er ?herkenning in de hemel? is wel zo relevant is. Misschien moeten we de vraag anders stellen. Als mensen zijn wij vaak heel gefocust op de vraag of we elkaar na ELKAARS dood nog zullen herkennen. Ik ben ervan overtuigd dat het antwoord op die vraag voor ons verborgen is. Hij mist volgens mij ieder doel. Je zou de vraag ook z? kunnen stellen: ?herkennen de heiligen (hemelbewoners) mensen op aarde?? |
Is een hele post, ik weet het, lees het eens rustig door  _________________ Ordening. Mijn angst om me te vergissen en dan te ontdekken dat de christelijke godsdienst [toch] waar is, zou veel groter zijn dan mijn angst hem bij vergissing voor waar te houden (Blaise Pascal) |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Mister Charming forum verslaafde
|
Geplaatst: 26 Feb 2007 21:17:24 Onderwerp: |
|
|
indd _________________ je denkt toch zeker niet dat ik een onderschrift nodig heb? |
|
| Terug naar boven |
|
 |
|
Geplaatst: 26 Feb 2007 21:17:24 Onderwerp: |
|
|
|
|
|
| Terug naar boven |