Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
detafelvanjan
|
Geplaatst: 9 Nov 2022 12:08:34 Onderwerp: Gember |
|
|
Ik had dit jaar iets van 180 gram schoongemaakte gember, klinkt niet veel maar het is zoveel beter van smaak (en scherp) dan de stronken uit de super.
Ik verwacht dit jaar veel meer opbrengst omdat de wortels nu al ontwikkeld zijn. Afgelopen jaar moest de stronk nog wortels gaan maken. De eerste foto is van juli, toen waren er net in elke pot één blad gegroeid.
|
|
Terug naar boven |
|
|
|
Geplaatst: 9 Nov 2022 12:08:34 Onderwerp: |
|
|
|
|
Terug naar boven |
|
|
detafelvanjan
|
|
Terug naar boven |
|
|
detafelvanjan
|
Geplaatst: 9 Nov 2022 12:50:32 Onderwerp: |
|
|
Hier de link naar het openen van het resultaat:
[youtube]https://youtube.com/shorts/_iEEJ0zSRB8?feature=share[/youtube] |
|
Terug naar boven |
|
|
Sol
Geregistreerd op: 21 Okt 2020 Berichten: 547 Woonplaats: Midden Nederland
|
Geplaatst: 15 Nov 2022 23:57:31 Onderwerp: |
|
|
Dank voor de postings, leuk om te zien. Ik heb de starter volgens Wateetons gemaakt (plant en bug). De plant starter smaakt het lekkerste.
Ik heb wel eens wijn proberen te maken met bakkersgist, maar dat viel erg tegen, dus ik wilde geen bakkersgist gebruiken. Ik heb wel wat druivenmost toegevoegd. Ik vermoed dat er wel enige alcoholische gisting plaatsvindt door de natuurlijke gisten op de druivenschil. |
|
Terug naar boven |
|
|
rorror
|
Geplaatst: 16 Nov 2022 16:28:21 Onderwerp: |
|
|
Leuk dat lachje op de video!
Je hebt er dus bier van gemaakt? Hoeveel % alcohol denk je dat er in zat?
Zat gisteravond nog de serie van Moonshiners te kijken. Waarin ze zelf alcohol destileren. Dacht er nog aan om het eens in het klein na te bootsen. |
|
Terug naar boven |
|
|
detafelvanjan
|
Geplaatst: 16 Nov 2022 17:31:25 Onderwerp: |
|
|
Sol schreef: | ... bakkersgist, maar dat viel erg tegen... |
Klopt, de bakkersgist kan erg overheersen. Ik heb hier nog geen kwart theelepel gebruikt. Daarmee krijgt het wel een kickstart maar is de smaak veel beter.
Alcohol percentage is minimaal, want je drinkt dit spul al na 24-48 uur bij kamer temperatuur. Dan zijn er nog volop suikers in het drankje.
De laatste keer (niet dit filmpje) heb ik laten gisten 12 uur op 31 graden dan is het ook klaar.
Laat je het volledig doorgisten dan kom je waarschijnlijk aan iets van 7-10 %, al is het beetje afhankelijk van de hoeveelheid suiker aan het begin. Bij 10-12% gaan de gisten dood door het alcohol percentage. |
|
Terug naar boven |
|
|
|