Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
peperaar

|
Geplaatst: 29 Jun 2025 16:16:56 Onderwerp: Ervaring met druppelslangen? |
|
|
Omdat ik aan voel komen dat het slepen met gieters water naar mijn kas op den duur wat zal gaan vervelen wil ik een irrigatie-systeem gaan aanleggen.
Mijn idee tot op heden is het volgende:
Een watereservoir van zo'n 200-250 liter op een verhoging van zo'n 1 meter zetten. Vanuit het reservoir een tyleen-slang de kas in die daarna wordt gekoppeld aan een druppelslag om zo de boel in de kas van water te voorzien.
Het waterreservoir wordt dmv een dompelpomp op een tijdklok dagelijks gevuld. Dus pomp gaat lang genoeg aan om het reservoir te vullen waarna het langzaam leegloopt via de druppelslang.
Hoeveelheid water die wordt gegeven kan worden gevarieerd door de tijd dat de pomp wordt ingeschakeld.
Zijn er mensen die iets soortgelijks hebben (of iets totaal anders?)
En vooral: welke lessen heb je geleerd en zou je de volgende keer anders doen. _________________ Et tu, Brute?! |
|
Terug naar boven |
|
 |
|
Geplaatst: 29 Jun 2025 16:16:56 Onderwerp: |
|
|
|
|
Terug naar boven |
|
 |
detafelvanjan
|
Geplaatst: 30 Jun 2025 18:47:30 Onderwerp: |
|
|
Ik voorzie een probleem met de hoeveelheid water die je geeft. Een druppelslang geeft uiteraard gedoseerd water, maar die is wel altijd gelijk. Heet, droog, koud of nat in de omgeving maakt voor de slang niet uit, zolang er genoeg water in het vat staat zal er gedruppeld worden.
Er zijn uiteraard regelsystemen om dat te fixen, maar dat lees ik niet in je posting.
Mijn systeem zit wezenlijk anders in elkaar. Ik hou het water-voedingsniveau constant , als de planten veel verbruiken door hitte, verdamping of groei dan zit is er meer toevoer in het systeem. Bij mij het nadeel... kleine planten verbruiken zo weinig dat de voeding eerder op is dan het water. Ik ben te lui om af en toe door te spoelen, maar dat zou wellicht helpen. |
|
Terug naar boven |
|
 |
donaldk Site Admin

|
Geplaatst: 30 Jun 2025 19:28:40 Onderwerp: |
|
|
Wanneer je in grond teelt vormt die een buffer. Die buffer vul je langer of korter. Dat kun je automatiseren, maar gewoon handmatig aanpassen, in plaats van met sensor(en), is duidelijk eenvoudiger. |
|
Terug naar boven |
|
 |
|