peperaar

|
Geplaatst: 8 Jul 2025 08:28:04 Onderwerp: peperaar 2025 |
|
|
Beetje laat maar laat ik ook eens een verslagje doen van mijn 2025 kweek.
Half mei werd mijn kas geplaatst, maar omdat ik niet precies wist wanneer e.a. zou komen dus niets voor-gezaaid. Toen het bericht kwam dat eind mei de kas zou komen hap-snap wat peperzaden gekocht, ik dacht eerst bij de Welkoop, maar dat bleken nog wat zaden voor de moestuin te zijn. Ik had 3 soorten pepers besteld bij peperzaden.nl. Dat was begin april, dus snel zaaien in zaaitrays om nog iets te hebben voor in de kas als ie er eenmaal zou zijn.
Mijn lijstje voor 2025
Jalapeno
Purple Pumpkin
Santa Fe Grande F1
Autumn time
De Jalapenos zijn een paar planten die ik al een jaar of 2-3 in de vensterbank had staan, de rest is dit jaar gezaaid.
De opkomst van de nieuwe zaden was goed, behalve van de Autumn time: slechts 1 van de 10 zaden kwam op en ook na uitplanten in de kas blijft het een klein plantje, benieuwd of die nog pepers gaat maken dit jaar.
De rest is eenmaal in de kas goed gaan groeien. Vooral de Jalapenos verbazen me enorm: die hadden het in de vensterbank niet heel erg naar hun zin, ik denk dat de potten waar ze in stonden te klein waren. Maar in de volle grond in de kas knallen ze de hoogte in. De 1e pods (een stuk of 10) zitten er ook al in.
Bij de 2025-zaailingen beginnen nu de 1e bloemen open te gaan (behalve dus die ene Autumn time), ik denk dat er nog wel iets te oogsten zal zijn dit jaar. Helaas in de haast een beetje slordig geweest: niet gelabeld, dus geen idee welke plant nu wat is, behalve die ene paarsige Autumn time. Maar als ze pods gaan vormen dan zie ik wel wie wie is. En omdat het maar 2 mogelijkheden zijn is het niet echt een issue.
Wat ik wel al weet: pepers die me bevallen haal ik aan het einde van het seizoen uit de grond en laat ik in potten binnen overwinteren. Volgend seizoen gaan ze dan de grond weer in. Het geeft zo’n voorsprong als ik af ga op hoe de Jalapenos het doen.
Lessons learned tot op heden: in de volle grond in de kas worden de planten snel groter dan in een kleine pot op de vensterbank. Volgend jaar de planten verder uit elkaar zetten _________________ Et tu, Brute?! |
|