De Spellenhut
Plaats om idee?n te wissel en meningen te geven

Ook een eigen gratis forum?

- Met je eigen logo
- Filmpjes mogelijk!

Klik hier om jouw forum te maken

De Spellenhut Forumindex -> Discussies -> Kolonisten
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageren Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
  Bericht Kolonisten - Geplaatst: 29 Jan 2007 11:52:30 Reageren met citaat  
Kim

Hoi degene die regelmatig een spel spelen gaan het spel "de Kolonisten "wel kennen vermoed ik Very Happy

Je kan het in verschillende versies spelen van bordspellen .

Nu ik vind de kolonisten met de uitbreiding steden en ridders wel het leuks , de basis versie is ook intressant maar met de uitbreiding kun je toch wel wat meer doen . Welke versie vinden jullie het leukst en is dat dan met of zonder uitbreidingen ?

groetjes Kim

Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Terug naar boven  

- Geplaatst: 29 Jan 2007 11:52:30  

Terug naar boven  

Bericht  - Geplaatst: 29 Jan 2007 21:04:51 Reageren met citaat  
Pieter

Wij spelen de basis versie van de kolonisten eigenlijk bijna nooit meer. We spelen altijd met de zeevaarders of steden en ridders erbij (of beiden).

Mijn voorkeur gaat ook uit naar steden en ridders omdat je dan toch wel het meeste mogelijkheden hebt.

Omdat we vaak met 2 spelen hebben we ook het kaartspel aangeschaft, maar onze voorkeur gaat toch nog altijd naar het bordpel...

Profiel bekijken Stuur privébericht
Terug naar boven  

Bericht  - Geplaatst: 18 Feb 2007 01:19:35 Reageren met citaat  
Dominique

De basisversie van de kolonisten speel ik de laatste tijd vooral met mijn twee oudste dochters, die het spel net leren kennen. We beleven er altijd weer plezier aan. Het handelsaspect vinden ze het leukst aan het spel. Persoonlijk speel ik het ook het liefst steden en ridders. het enige nadeel vind ik dat het soms wel lang duurt. Persoonlijk hou ik meer van spellen die maximaal een uur, anderhalf uur duren.

Terug naar boven  

Bericht  - Geplaatst: 18 Feb 2007 10:50:48 Reageren met citaat  
Lesly
Site Admin

Mijn gaat vooral naar de basisversie eerlijk gezegd geen idee waarom. Het is in iedergeval spelen met een andere tactiek dan met steden en ridders.
Binnenkort is er een tornooi van kolonisten Smile waarvoor ik me heb ingeschreven deze voorronde speelt zich af te limburg ergens.
Hopelijk doe ik het goed het is lang geleden dat ik nog zoiets heb meegedaan. Het is wel een beetje stressie maar dat neem ik er graag wel bij Smile

Zeg Dominique je spreekt vaak over je kinderen, hoe jong zijn deze en komen ze 2 maart ook?

Lesly

http://users.telenet.be/despellenhut

Terug naar boven  

Bericht  - Geplaatst: 18 Feb 2007 13:39:45 Reageren met citaat  
Dominique

Hee Lesly,

Mijn drie dochters zijn 14 (Hannah), 11 (Esther) en 7 (Ruth) jaar oud. Vooral Esther is door de spelmicrobe gebeten. Ik heb ook redelijk wat leuke kinderspellen in huis. Als het een keer past zal ik ze zeker eens meebrengen naar een spelavond. Ik ben wel gescheiden en mijn ex-partner en ik voeden de meisjes op in co-ouderschap (week om week). Jullie speldata zijn net op vrijdagen dat ze niet bij mij zijn. Daarom is het voor mij makkelijker om naar jullie spelavonden te komen. Maar als het eens uitkomt en het kan voor jullie breng ik ze zeker eens mee.

Terug naar boven  

Bericht  - Geplaatst: 19 Feb 2007 21:05:32 Reageren met citaat  
Dominique

Hallo,

Ik heb het voorbije weekend de nieuwe Catanvariant "De val van Rome" (Kosmos, 999 games) gespeeld en ik moet zeggen: dat is me heel goed meegevallen. Je bent verantwoordelijk voor een stam die op het einde van het Romeinse rijk de Romeinse steden plundert en verovert. Het gelukselement van het dobbelen is een beetje weggewerkt door het nieuwe systeem van dobbelen en het is een spel waarin timing heel belangrijk is. Wanneer stop ik met alleen maar plunderen en sticht ik een nieuw rijk, waardoor ik weer aan bewegingsmogelijkheden inboet? Heel mooi uitgevoerd ook. Het spel dat ik speelde kende een zenuwslopend en spannend einde. De spelduur is wat aan de lange kant. 60 tot 90 minuten staat op de doos, maar daar mag je toch gerust een drie kwartier tot een uur bijtellen. Toch, zeer de moeite!

Terug naar boven  

Bericht  - Geplaatst: 20 Feb 2007 13:46:21 Reageren met citaat  
Lesly
Site Admin

Heb de Val van Rome al eens een paar keer willen spelen maar nog niet de kans toe gehad.
Hopelijk komt daar binnenkort verandering in. Tis altijd handig als iemand al de regels kent Smile

Is het even leuk als gewoon kolonisten?

http://users.telenet.be/despellenhut

Terug naar boven  

Bericht  - Geplaatst: 20 Feb 2007 16:29:23 Reageren met citaat  
Dominique

De Val van Rome is zeker zo leuk als kolonisten, maar het verschilt wel in een aantal aspecten van het basisspel. Je speelt op een vast speelbord, je moet kosten betalen (goud of graankaarten) om je ruiters of krijgers te bewegen en je moet op een bepaald moment in het spel een rijk stichten waardoor je mobiliteit voor de rest van het spel wordt beperkt. Daardoor wordt goud plots minder belangrijk. De goudstukken zijn trouwens heel mooi uitgevoerd. Goud kan je ook ??n keer tijdens het bouwen of kopen gebruiken als joker, drie goud voor een kaart naar keuze.
De kaarten zijn ook enigszins aanders: je hebt erts, graan en weidekaarten (paarden en runderen) en verder heb je nog overwinningspuntenkaarten en ontwikkelingskaarten.
Als je steden plundert levert je dat ook voordelen op, zoals bv. goudstukken of weidekaarten of ontwikkelingskaarten.
Je bouwt geen steden in dit spel, je verovert bestaande steden dmv je krijgers en ruiters en je moet ervoor zorgen dat je stammen voldoende sterk zijn om dit te kunnen doen aangezien de steden een bepaalde verdedigingsfactor hebben, uitgedrukt in torens. Veroverde steden leveren elk een overwinningspunt op. Verder krijg je overwinningspunten door het plunderen van steden in de vijf verschillende Romeinse provincies, het spelen van de meeste diplomatenkaarten en als je met elk van je stammen (je hebt er twee) vier steden hebt veroverd.
Er waart ook een legionair rond (de rover in de gewone kolonisten). Als er een zeven gegooid wordt moet je wel niet de helft van je kaarten afgeven als je er meer dan 7 op handen hebt.
De regels zijn overzichtelijk en laten eigenlijk geen enkele vraag open. Ik had wel het gevoel dat er minder gehandeld werd dan in de gewone kolonisten, maar dat kan aan de spelsituatie of aan de medespelers gelegen hebben natuurlijk.
Ik vond het in alle geval een leuk spel en zal niet neen zeggen als het weer eens op tafel komt!

Terug naar boven  

Bericht  - Geplaatst: 20 Feb 2007 19:19:38 Reageren met citaat  
Kim

hoikes daar , ja het lijkt me eigenlijk wel leuk om dat ook eens te spelen
zoals lesly gezegd , we hebben het al een aantal keren willen uittesten maar idd daar nog niet de kans voor gehad.
Je hebt ons nieuwschierig gemaakt nu Smile

groetjes kim

Terug naar boven  

Bericht  - Geplaatst: 20 Feb 2007 21:00:40 Reageren met citaat  
Hugo

Ik zit zelf met 2 scenario's van Catan, net als Rome met een vaste historische kaart: Alexander and Cheops ( 2 oude spellekes wel ).

Maar ik heb nog niet de kans gezien om ze te spelen. Sad

Terug naar boven  

Bericht  - Geplaatst: 4 Apr 2007 10:30:36 Reageren met citaat  
Kim

Wij hebben ook nog de Kolonisten de prehistorie liggen , ook nog niet gespeeld.Wel al uitgepakt , maar nog niet de tijd gehad om de regels een te lezen en daarna te spelen.Ik zou het wel eens willen spelen maar ik ben niet zo een regels lezer Smile met als gevolg dat we het nog steeds niet gespeeld hebben Smile

Terug naar boven  

De Spellenhut Forumindex -> Discussies -> Kolonisten Tijden zijn in GMT + 2 uur  
Pagina 1 van 1