|
|
De Spellenhut Plaats om idee?n te wissel en meningen te geven
|
Kolonisten VS Carcasonne - Geplaatst: 4 Mrt 2007 10:41:44 |
|
|
Kim

|
|
Naar aanleiding van Lesly zijn poll , en de vraag om de discusie hier verder te zetten open ik deze hier
Enerzijds hebben we De Kolonisten en anderzijds Carcasonne
ik vind ze eigenlijk beiden wel leuk , maar vind dat je bij de Kolonisten meer zicht hebt op de puntentelling.Bij Carcasonne zit je met de weiden en dat is toch wel een zeer ruime telling , je weet nooit wat er nog gaat gebeuren en het kan iemand op het einde van het spel wel enorm veel punten opleveren.Anderzijds vind ik bij Carcasonne wel leuk om tegeltjes te leggen en het spelbord is telkens weer iets helemaal anders , je kan wel meer mensen pesten met Carcasonne dor bijvoorbeeld ergens midden een rivier door te laten lopen zodat je pionnen kunt vastzetten , of je kunt je bij in een kasteel werken zodat je punten kunt meesnoepen .Bij de Kolonisten vind ik het dan weer leuk om handel te drijven in grondstoffen , wegen te bouwen en dorpen te plaatsen.Kolonisten is wel op zijn beurt dan weer een groter gelukspel naar mijn mening.Je kan je op supper goeie plaatsen zetten , als je nummertje niet wordt gedobbeld kun je lang zonder grondstoffen zitten waardoor je soms wel erg ver achterop raakt tegenover de anderen.
Beiden spellen hebben zo hun voor en nadelen vind ik , maar ze zijn beiden zeer goed en vooral simpel te spelen , voor alle leeftijden.
Groetjes Kim
|
|
|
|
|
|
|
- Geplaatst: 4 Mrt 2007 10:41:44 |
|
|
|
|
|
|
- Geplaatst: 4 Mrt 2007 12:08:11 |
|
|
Lesly
Site Admin

|
|
MIjn voorkeur gaat naar kolonisten nu ik het tornooi heb meegedaan ben ik wel verschoten wat voor geluk ermee gemoeid is. Heb 2 rondes meegedaan en geen van de 2 heb ik gewonnen. Reden van begin gebloked geweest en nooit mijn cijfertjes gegooid en dan kreeg ik eindelijk iets zodat ik kon doen dan spelen ze toch de monopoly kaart.
Waar ik ook van verschoot was dat bijna iedereen constant voor de ontwikkelingskaarten ging. Wat wij meestal niet deden!
Het ging dus niet zoals ik gepland had maar ja!
Volgende keer beter zeggen ze zeker
Carcarsonne heeft toch wel een veel kleinere geluksfactor maar als je daar altijd slechte tegels trekt gaat het toch ook niet vooruit
Speel ze alle twee wel graag maar ben eerder voor de basis-setten dan voor de uitbreiding
|
|
|
|
|
|
|
Carcassonne vs Kolonisten - Geplaatst: 4 Mrt 2007 21:48:34 |
|
|
Dominique
|
|
Beide spellen hebben hun troeven. Het leukste bij Kolonisten vind ik het handelsaspect en de animo die dat met zich meebrengt. Met de juiste spelers vind ik het altijd heel leuk om te spelen. Het is ook een goed spel om nieuwkomers in de spellenwereld te introduceren. Veel mensen aan wie ik het heb geintroduceerd hebben het uiteindelijk ook zelf gekocht.
Carcassonne zullen we maar de vader van de legspellen noemen zeker? Leuk concept, mooi uitgevoerd en altijd weer anders. Om de afhankelijkheid van de tegels die je trekt te verminderen spelen wij altijd de variant waarbij je altijd twee tegels hebt openliggen en er eentje bijtrekt. Je ziet dan ook wat andere spelers hebben openliggen en je kan je spel daar dan een beetje op afstemmen. Zelf heb je daardoor uiteraard ook meer mogelijkheden om tactisch te spelen. Beide spellen hebben ondertussen een lading uitbreidingen, maar het verzadigingspunt is bij mij ondertussen toch bereikt. Een keuze tussen de beide maken is moeilijk, het zijn twee verschillende concepten, maar als ze op tafel worden gelegd schuif ik bij aan!
|
|
|
|
|
|
|
- Geplaatst: 8 Mrt 2007 15:06:58 |
|
|
Jurgske2002
|
|
Ik kan niet echt een keuze maken. Bij de Kolonisten heb je inderdaad een veel beter zicht op de punten en kan je snel al een idee hebben van wie goed gaat en wie niet.
Carcassonne vind ik leuk omdat je een interactief spelbord hebt zeg maar (nooit hetzelfde), maar aan de andere kant is de geluksfactor heel groot. Je moet niet alleen het juiste kaartje trekken, maar ook nog hopen dat de tegenstander niet steeds jou de loef willen afsteken.. want dan kan je het wel meestal vergeten. Vooral de strijd om de wei-punten vind ik leuk. Je kan er veel punten mee winnen, maar als je te veel pionnen gebruikt om de macht daar te hebben, dan kan je ook heel diep vallen (en meestal de persoon waartegen je strijd ook, als je met meer dan 2 bent).
|
|
|
|
|
|
|
- Geplaatst: 14 Mrt 2007 22:21:11 |
|
|
S-Man

|
|
Zelf ben ik 100% pro Carcassonne. Ik vind het spel gewoon vlotter, toegankelijker en vooral evenwichtiger dan De Kolonisten. Toegegeven, die laatste biedt wel meer interactie dan Carcassonne.
Wat me het meest stoort aan De Kolonisten, zijn de dobbelstenen. Als je tijdens de eerste drie, vier rondes pech hebt met het dobbelen zit er weinig anders op dan de rest van het spel lijdzaam toe te kijken hoe de kloof tussen jezelf en de andere spelers steeds groter wordt. En blijkbaar is er bij elke partij wel ??n speler de sigaar...
Persoonlijk speel ik Carcassonne het liefst met de 1ste uitbreiding. De grotere spelfiguur waarmee je sneller meerderheden haalt, voegt een aangename dynamiek aan het spel toe. Van de spin-offs kan Overzee me het meest bekoren.
Wel grappig eigenlijk, wat deze discussie allemaal teweeg brengt. Op het discussieforum van FORUM-Federatie (klik hier) heeft ze ook al voor wat animo gezorgd...
|
|
|
|
|
|
|
- Geplaatst: 15 Mrt 2007 10:20:24 |
|
|
Kim

|
|
De dobbelstenen zitten mij ook het meeste dwars tijdens het spelen , ik slaag er telkens in me wel op een goei plaats te zetten , maar toch steeds de pech te hebben dat mijn nummertjes niet gegooid worden.(dobbelstenen zitten mij toch niet mee meestal)Dan heb je idd niet veel keus meer dan gewoon voor de fun wa proberen in te halen want echt winnen zit er meestal ni meer in dan.Als je ziet dat al de anderen kunnen wegjes zetten en dorpjes en jij zit daar maar en kunt niks dan dan is het idd niet intressant meer.Met Carcassone kun je idd ook altijd wel iets doen , maar ook daar zit ik meestal met de pech van slechte tegeltjes te trekken.Hoe het me lukt dat weet ik niet , maar als ik carcassone speel lukt het me altijd dat ik genoodzaakt ben om voor de wei te spelen omdat ik weinig kasteeltegeltjes trek .Volgens mij hebben tegeltjes en dobbelstenen een speciaal gedacht omtrend mij
|
|
|
|
|
|
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
|
|
|
|
|