|
|
De Spellenhut Plaats om idee?n te wissel en meningen te geven
|
Caylus - Geplaatst: 11 Apr 2007 08:25:32 |
|
|
Kim

|
|
Hoi iedereen ,
Gisterenavond waren we een gaan meespelen in de spellenclub De Spelfanaat in mechelen.Zeer toffe sfeer daar ook.
We hebben weer een nieuw spel leren kennen .Caylus.
Ik had zo eerst mijn vooroordeel over dat spel , maar ik moet zeggen het heeft mij deze keer ook weer aangenaam verrast.
De uitleg van de regels vond ik persoonlijk wat veel en vooral moeilijk aan uit te raken.We zijn maar aan het spelen gegaan , aangeziend dat de beste leerschool is .In het begin van het spel deed ik ook vanalles maar eigenlijk had ik geen idee wat ik echt aan het doen was , maar narmate het spel vorderde werd het mij meer en meer duidelijk , waardoor ik ook eens in actie schoot om wat punten in te halen. Waar het zoals gewoonlijk het meeste om draaid en dus hier ook weer , zijn de meeste punten .
Ik moet zeggen dat ik blij was met het eindresultaat , tweede plaats was goed voor mij , zeker met een erste keer spelen van een spel , waarbij er andere bijzaten die het spel toch al wel goed kenden en wisten waarop ze moesten letten.Het is ook wel een spel waarbij er altijd variatie is , je hebt weer vele mogelijkheden om te spelen en je kan op verschillende tactieken spelen.Ook is het telkens verschillend omdat er andere mensen spelen , andere dingen worden gedaan , anders gebouwd , elk spel is volledig anders.Het is ook geen spel met een dobbelsteen , dus dat valt altijd ietske meer in mijn gratie dan
Ik vond het eigenlijk wel een uitstekend spel , voor herhaling vatbaar zou ik zo zeggen .
Voor de mensen die niet goed weten over welk spel ik heb , een kleine uitleg hieronder.
2006: Caylus verovert de wereld
Het jaar 1289. Om de grenzen van het Franse Koningrijk te versterken besluit Koning Philip de Schone om een nieuw kasteel te bouwen. Op dat moment is Caylus een klein stadje, maar heel snel verzamelen vele arbeiders en ambachtslieden zich aan de rand van het stadje en op de wegen er naartoe. Allemaal aangetrokken door de goede vooruitzichten. Rondom het bouwterrein verrijst langzaam een stad.
Inmiddels heeft CAYLUS verschillende spellenprijzen in het buitenland gewonnen. In Frankrijk, USA en Duitsland om precies te zijn.
intro
De spelers kruipen in de huid van bouwmeesters die bouwen aan het kasteel en de nabijgelegen stad Caylus om zo de meeste prestigepunten te verkrijgen.
spelregels
Heb je geen zin de regels te lezen? Ben je op zoek naar iemand die de regels kan uitleggen? Bekijk dan de video. Er zijn ook nog andere spellen met een video.
begin
Het spelbord toont een kasteel met sectoren voor kerkers, muren en torens. Vanaf het kasteel loopt een spoor met velden waar een aantal speciale gebouwen en neutrale gebouwen staan. In de loop van het spel kunnen de spelers op de overige velden nieuwe gebouwen oprichten.
De stadhouder en provoost worden op het laatste neutrale gebouw geplaatst. In de loop van het spel bewegen deze figuren over het spoor en geven aan welke gebouwen worden gewaardeerd en wanneer er een waardering plaatsvindt in de kerkers, muren en torens van het kasteel.
verloop
Caylus wordt gespeeld over verschillende ronden, die elk bestaan uit zeven fasen.
In de eerste fase wordt geld uit de bank verkregen. In de tweede fase worden de arbeiders aan het werk gezet. Dit vormt het hart van het spel. Om de beurt plaatst elke speler ??n van zijn arbeiders op een gebouw naar keuze. In elk gebouw is slechts plaats voor ??n arbeider. Bij het plaatsen moet de speler goed in de gaten houden welke gebouwen met welke eigenschappen op welk moment in het spel datgene opleveren wat de speler kan gebruiken.
De speler die als eerste past, ontvangt ??n Dinar van de bank. De overige spelers moeten nu meer geld betalen om hun arbeiders in te zetten. Nadat alle spelers hebben gepast, worden de speciale gebouwen gewaardeerd. De speler die hier een arbeider heeft ingezet, ontvangt bijvoorbeeld extra geld, verandert de spelvolgorde, etc.
In de vierde fase kan de provoost tegen betaling worden verplaatst. De positie van deze figuur geeft aan welke van de volgende gebouwen worden gewaardeerd. De arbeiders op gebouwen die verder op het spoor staan, gaan met lege handen naar huis. In de vijfde fase worden alleen die gebouwen gewaardeerd, die nog voor de provoost staan. Hier worden grondstoffen verkregen, kunnen grondstoffen worden omgeruild of ingewisseld voor geld, gebouwen opgericht, etc.
Ten slotte wordt aan het kasteel gebouwd. Hiermee zijn prestigepunten en koninklijke privileges te verkrijgen. In de laatste fase wordt de stadhouder ??n of twee velden vooruit geplaatst. De spelers ontvangen hun arbeiders terug en de volgende ronde begint.
eind
Het spel eindigt zodra de stadhouder het veld met de afgebeelde toren bereikt of als de torensector van het kasteel is volgebouwd. Het kasteel wordt nog gewaardeerd. De speler met de meeste prestigepunten is de winnaar van het spel.
positief
Voor Caylus geldt bij uitstek: er zijn meer wegen die naar Rome leiden! Je kunt prestigepunten verkrijgen door het oprichten van gebouwen, maar ook door het bouwen aan het kasteel. Afhankelijk van de keuzes van de spelers heeft elk spel een ander verloop.
De factor geluk is vrijwel geheel afwezig. Je kunt alleen verrast worden door de acties van je medespelers.
Schaarste speelt een grote rol in dit spel. Je hebt niet altijd de gewenste grondstoffen op voorraad en ook je geldvoorraad kan makkelijk uitgeput raken. Je wilt zoveel maar kan maar zo weinig!
negatief
De spelregels kunnen een beetje overweldigend zijn. Je ziet makkelijk iets over het hoofd. Pas na enkele keren doorlezen en het spelen van een proefspel vallen de verschillende stukjes op hun plaats. Echt een spel voor liefhebbers van een complex spel.
Speel je met mensen die erg lang nadenken en alle mogelijkheden willen nalopen, dan kan het spel wel heel lang duren.
materiaal
spelbord, stadhouder, provoost, 40 munten, 40 gebouwenfiches, 140 grondstoffenblokjes en voor elke speler: 20 huizen, 7 markeerschijven en 6 arbeiders
Het spelmateriaal van Caylus bevat geen tekst, een versie in een andere taal is dus geen probleem. Het spel is echter ook in een Nederlandstalige uitvoering op de markt gebracht.
.
|
|
|
|
|
|
|
- Geplaatst: 11 Apr 2007 08:25:32 |
|
|
|
|
|
|
- Geplaatst: 11 Apr 2007 09:02:49 |
|
|
Lesly
Site Admin

|
|
Dat klopt inderdaad de sfeer was er een goed en het spel is ook in mijn gratie gevallen wat me eigenlijk verbaasde.
Het leukste eraan vond ik dat het hier weer geen geluksfactor is maar enkel een pech factor (all? toch op het eerste zicht). Zo'n spellen scoren inderdaad dan wel goed bij mij.
Met een moeilijke start daarmee bedoelende steeds ver vanachteren te staan en minpunten heb kunnen verzamelen ben ik tot mijn grootste verbasing echt eerste geworden.
Denk niet dat iemand het zag aankomen zelfs ik niet
DAt ik van gans vanachter tweedes of mss derdes werd daar ging ik voor en juist met 1 puntje verschil gewonnen.
Twas spannend dus vind dit een goed plus punt dat wanneer je vanachtere staat toch nog steeds kunt winnen. Tegenover veel games is dat niet meer.
Voor de moment krijgt het toch al een 8/10 score, wil het eerst nog eens op zijn minst spelen voor ik het een 9 zou geven. Zeker een aanrader
|
|
|
|
|
|
|
- Geplaatst: 11 Apr 2007 14:42:13 |
|
|
Tom
|
|
Caylus is ??n van mijn favorieten, misschien wel mijn absolute favoriet. Wat ik het meest waardeer is dat geluk er inderdaad zowat volledig afwezig is en de pechfactor waarover je spreekt, daar leer je jezelf wel tegen indekken. Als je slechts ??n manier kiest om punten te scoren en dit duidelijk maakt aan je tegenstander zal deze natuurlijk je scoringsmogelijkheden voor je neus wegkapen. Hou dus steeds meerdere strategie?n open zodat je eenvoudig kan omschakelen als iemand je probeert te dwarsbomen. Door het spel nog enkele malen te spelen zal je steeds nieuwe zaken ontdekken. Zo blijft het spel ook leuk en wordt het niet eentonig. Nog een pluspunt vind ik dat het spel zowel met 2 als met 5 even leuk blijft.
Zoals je zegt vereist het spel wel een lange leertijd, waardoor sommige spelers zullen afhaken, maar voor Caylus vind ik die tijdsinvestering zeker de moeite. Een andere nadeel is dat een spel minstens een drietal uurtjes in beslag neemt waardoor er niet veel tijd meer is voor andere spellen.
Als je het nog eens wil spelen heb ik 2 eenvoudige mogelijkheden voor jullie. Ofwel geef je eens seintje en dan breng ik het eens mee. Ofwel kan je online je gaven testen op http://www.brettspielwelt.de/ Hier vind je zowat elk moment van de dag wel wat spelers die interesse hebben in een spelletje Caylus.
|
|
|
|
|
|
|
- Geplaatst: 11 Apr 2007 14:44:21 |
|
|
Kim

|
|
Hoi Tom ,
van mij mag je Caylus zeker en vast al meebrengen naar de volgende spelavond.Ik wil het zeker en vast nog eens testen het beviel me toch wel.
Wij hebben ongeveer een 2 u en half gspeeld geloof ik , als mijn klok juist liep .
|
|
|
|
|
|
|
- Geplaatst: 11 Apr 2007 14:52:36 |
|
|
Lesly
Site Admin

|
|
Als het me een tweede keer goed meevalt komt deze zeker op mijne kooplijst terecht.
Tom ik raad je echt eens le jardin te spelen als je graag van die games hebt waar geluk geen factor is
Breng dat zowiso steeds mee want das mijne favoriet maar Caylus zal er binnenkort ook instaan denk ik
|
|
|
|
|
|
|
- Geplaatst: 11 Apr 2007 15:14:24 |
|
|
Tom
|
|
Twee uur en half voor een eerste spel is vrij kort. Het hangt natuurlijk van veel factoren af. Ik heb al gezien dat beginnende spelers graag bouwen. De weg raakt dan snel vol en dan heeft men de intentie om de provoost vooruit te schuiven waardoor het spel sneller verloopt. Een spel waarbij men iedereen probeert te pesten door de provoost achteruit te schuiven duurt dan weer een pak langer. Het is moeilijk te voorspellen. Ik denk dat bij ons een drietal uurtjes een gemiddelde is voor 4 tot 5 spelers. We hebben wel enkele "denkers" in ons midden Hoe dan ook, het is de tijdsinvestering waard.
Net voor het vertrek heb ik vorige spellenavond Le Jardin aan het bekijken geweest en eens kort door de spelregels gevlogen. Het was voor mij nog een onbekende, maar het leek op het eerste zicht wel interessant. Ik ga hem zeker eens ??n van de volgende keren uitproberen.
|
|
|
|
|
|
|
- Geplaatst: 11 Apr 2007 15:22:08 |
|
|
Tom
|
|
Wat me nog net te binnen schiet:
Door het succes van Caylus brengt men ook binnen enkele weken een kaartspel uit: Caylus Magna Carta. Het zou om een vereenvoudigde versie gaan die voor een breder publiek toegankelijk is. Misschien is dit er ook ??n om in het oog te houden.
|
|
|
|
|
|
|
- Geplaatst: 11 Apr 2007 15:50:22 |
|
|
Kim

|
|
Ja Tom , ook wij als beginnende spelers hebben veel gebouwd en de pion is eigenlijk niet veel achteruit gegaan dus idd het spel ging vrij vlot.het was zelf zo erg dat er zelfs geen groen of blauwe tegels zijn gebouwd(wat de spelers die het al een paar keer gespeeld hadden , nog nooit meegemaakt hadden ) .het hangt er dan idd wel vanaf welke tactiek je speelt en hoe je speelt.
Le jardin is wel leuk , maar eum of ik er al een volledig zicht op heb weet ik niet want voor mensen die ni graag vooruit denken is het spel al ni echt weggelegd vind ik naar mijn mening.Want veel draait er bij wat je nu doet , eigenlijk al om de volgende stat.geld is ook weer vrij belangrijk.
Ingewikkeld maar leuk spel vind ik .
|
|
|
|
|
|
|
- Geplaatst: 11 Apr 2007 16:00:44 |
|
|
Lesly
Site Admin

|
|
Le Jardin moet je niet echt vooruit kijken je kan daar iets gemakkelijker bij je tactiek blijven en hier en daar moet je bijsturen.
Caylus veronderstel ik dat je vooral vooruit moet denken en dat heb ik eigenlijk niet gedaan het verste in mijn denken is 1 ronde gegaan wat al ver was vond ik
Doe dat niet zo graag plus tis een beetje moeilijk om te plannen als er verschillende gemakkelijk een stokje konden voorsteken.
Er is 1 keer echt gemeen gespeeld in Caylus en dat was toevallig tegen mij en ik stond toen al als laatste had zelfs just 3 min punten gekregen.
|
|
|
|
|
|
|
- Geplaatst: 11 Apr 2007 16:37:33 |
|
|
Tom
|
|
Geen blauwe heb ik al meegemaakt, maar geen groene zou voor mij ook totaal nieuw zijn. E?n keer was het spel ook eens beslist door het kasteel dat was volgebouwd in plaats van de stadshouder die het einde van de weg bereikte. Ook dat was verrassend.
Wat bij Caylus belangrijk is vind ik niet echt vooruitdenken, maar vooral niets vergeten. Je moet met zeer veel zaken rekening houden. Als ik lees dat je strafpunten hebt gekregen ben je dus vergeten in het kasteel te bouwen in een ronde. Een andere fout die beginners wel eens maken is te weinig privileges nemen waardoor ze op het einde van het spel een belangrijk wapen missen. Dat vergeet men dus ook wel eens. Voor de rest is het meer van "Ik wil dit, hoe moet ik hiervoor aan de grondstoffen komen?". E?n ? twee rondes vooruit denken kan wel aardig helpen, maar te veel "plannen" kan ook slecht uitdraaien als ze je doorhebben. Daarom dat ik meestal met vanalles en nog wat tegelijk bezig ben
Als ik zo over Le Jardin lees komt het er vooral op neer om te bouwen in een tuin. Ik weet niet dat je het spel kent, maar heeft het misschien iets gelijkaardigs met De Vorsten van Florence?
|
|
|
|
|
|
|
- Geplaatst: 11 Apr 2007 17:09:09 |
|
|
Lesly
Site Admin

|
|
|
Nee dat ken ik niet eigenlijk, hoe gaat dat?
|
|
|
|
|
|
|
- Geplaatst: 11 Apr 2007 17:18:03 |
|
|
Tom
|
|
Elke speler krijgt een kaart met zijn lege tuin. De bedoeling is dat men kunstenaars en geleerden naar zijn tuin kan trekken die daar dan werken kunnen verrichten welke punten opleveren. Om de kunstenaars en geleerden optimaal te laten presteren moet je de werkcondities in je tuin verbeteren door bijvoorbeeld goochelaars en bouwmeesters in dienst te nemen. Elke ronden worden er zo enkele zaken geveild.
Een korte beschrijving kan je hier vinden: http://www.anderspel.nl/fursten.html
|
|
|
|
|
|
|
- Geplaatst: 11 Apr 2007 20:33:45 |
|
|
Dominique
|
|
|
Caylus is inderdaad een prachtig spel maar het is te cerebraal voor mij. Je moet aan teveel dingen tegelijk denken en dan wordt het voor mij eerder werken dan spelen. Ik verwacht wel veel van het kaartspel, Caylus Magna Carta, dat binnenkort verschijnt. Eenvoudiger, gestroomlijnder en sneller te spelen. Ik heb net hetzelfde gevoel wat Puerto Rico en San Juan betreft. Purto Rico, ook een prachtig spel, maar ik speel veel liever het kaartspel.
|
|
_________________ Dominique
(Wie speelt, wint altijd!)
|
|
|
|
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
|
|
|
|
|