Der Garten des Sonnenk?nigs - Geplaatst: 29 Apr 2007 10:09:58
Kim
Uitgever: Noris Spiel & Hobby
Auteur(s): Cornett Gunter
Jaar van uitgifte: 2000
Aard:Bordspel
Minimum aantal spelers: 2
Maximum aantal spelers: 5
Leeftijd vanaf 9 ? 12j
Speelduur: 46' tot 2u
Taal van spelregels: Duits
Moeilijkheidsgraad: ...
Balans tactiek
In de tuin
Noris heeft met 'Der Garten des Sonnenk?nigs' een veilingspel uitgegeven. Helaas was er wat misgegaan met de productie, maar we konden het al wel uitproberen. Elke beurt wordt een stukje tuin geveild. De hoogste bieder krijgt een parel. Als specifieke combinaties van tuindelen geveild zijn, levert dit nog een extra parel op voor al deze eigenaren. Bovendien vindt dan ook nog een waardering plaats, wat inhoudt dat elke speler voor al zijn verzamelde parels geld krijgt (en zijn parels mag houden voor de volgende waardering). Het spel stopt als nog maar twee combinaties gerealiseerd kunnen worden en de rijkste speler is dan de winnaar. De crux van het spel zit in de tweeledige functie van het bieden. Natuurlijk is het hoogste bod bepalend voor de prijs, maar tevens geeft het aan welk stukje tuin de volgende beurt onder de hamer komt. Al met al interessante aspecten, die onze eerste kennismaking met het spel toch niet konden overtuigen. Een eenmaal ingelopen voorsprong is lastig ongedaan te maken, het bord is redelijk onoverzichtelijk en het nadenken over prijs en gevolgen maakten het spel wat langdradig. Ik kan me voorstellen dat vaker spelen deze bezwaren voor een groot deel wegneemt
Hugo
Toen ik het eerst het spel heb gespeeld, met de originele kaart van "Le Jardin" was ik diep onder de indruk, en daarvan ook misschien mijn hoge score voor dat spel.
Het originele spel had een vele eenvoudiger layout dan de vernieuwde versie en was dus veel aangenamer en makkelijker om te spelen.
Het was ook, toen, een spel dat ver zijne tijd vooruitwas en een eenvouding maar vernuftig systeem had/heeft om alles op het bord te laten gebeuren. In dit spel is er geen plaats voor geluk maar wel voor interakties met het spel van de anderen.
Met andere woorden hebben spelers met meer ervaring meer kansen om te winnen al is er geen "gouden weg" die je automatisch zou doen winnen.
Elk spel is anders en je moet je goed kunnen aanpassen aan de "grillen" van je medespelers.
_________________ Spelen en laten spelen.
- Geplaatst: 29 Apr 2007 17:25:30
Kim
De eerste keer dat ik dit spel speelde , was toen ik absoluut nog niet veel gespeeld had , buiten Monopoly en zeeslag en dan is dat zeker niet aan te raden . Ik wist totaal niet wat is moest doen en begreep er niks van.
Mijn oordeel na het spel was dan ook , " speel ik nooit meer " .
Ik heb het onlangs nog eens gespeeld en ondertussen heb ik al wat meer ervaring in de spellenwereld.Het is idd geen spel dat je als beginneling eigenlijk echt moet spelen , je moet denken , inzicht hebben , een beetje weten hoe je eraan moet beginnen.Sinds de laatste keer ben ik van mening veranderd en vind ik het wel een goed spel.
Mijn mening gaat dan ook uit naar 2
Mss ga ik het zef een 1 vinden na verloop van tijd , wie weet .
Lesly
Site Admin
Tuurlijk dat ik kies voor ZEER GOED (uitstekend zelfs)
Het is ook mijn lievelingsspel !!!!
De reden waarom ik het zo goed vind is omdat er geen enkele geluksfactor inzit. Pure tactiek en denken wat een andere zou doen.
Hierin kan je je soms wel serieus mis pakken vooral bij beginners! Deze zijn natuurlijk wispelturig en dat maakt het moeilijk om hun denk patroon te volgen. Gelukkig voor hun want das meestal de sleutel om te winnen.
Voor dit spel mag je me steeds uitdagen zal op de uitdaging met groot op ingaan
Wie durft
Toen ik voor het de eerste keer speelde was ik er direct mee weg en had ik er een goed inzicht op. Het concept was totaal nieuw maar vond het goed. Vooral dat er geen geluksfactor inzit net zoals Caylus dat ik onlangs heb gespeeld.
Caylus is wel zwaarder en ingewikkelder en meer keuzes!
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
Wil je ook een eigen gratis forum?
- Direct online
- Gratis je eigen logo
- Filmpjes en video mogelijk!