| Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
| Auteur |
Bericht |
Tanja Tuinder
|
Geplaatst: 14 Jul 2010 14:33:39 Onderwerp: Aanprikken onder echogeleide met steriele of onsteriele gel |
|
|
Hallo,
In Apeldoorn hebben we net een echo apparaat gekregen (Mylab one) zodat we nu onder echogeleide shunts aan kunnen gaan prikken. Ik ben benieuwd of er in andere centra met steriele of met onsteriele gel wordt aangeprikt. De firma moet officieel zeggen dat het met steriele gel moet om alle risico's uit te sluiten maar dat daar in het land wisselend mee omgegaan wordt. Graag hoor ik wat jullie bevindingen/ervaringen hiermee zijn.
Groeten,
Tanja
Dialyseverpleegkundige Apeldoorn |
|
| Terug naar boven |
|
 |
|
Geplaatst: 14 Jul 2010 14:33:39 Onderwerp: |
|
|
|
|
|
| Terug naar boven |
|
 |
Anne Braaksma
|
Geplaatst: 2 Aug 2010 20:38:41 Onderwerp: |
|
|
Hoi Tanja,
In Zwolle gebruiken we inderdaad steriele gel wanneer we niet alleen kijken, maar ook aanprikken onder echo. Of het echt nodig is...Je maakt altijd de huid nog schoon voor de echokop, maar vaak zien we toch ook dat de naalden door de gel gaan, dus het zekere voor het onzekere.
groet Anne |
|
| Terug naar boven |
|
 |
joop
|
Geplaatst: 12 Aug 2010 16:05:34 Onderwerp: |
|
|
Hallo Tanja,
Overwegend kijk ik met onsteriel gel maar indien nodig prik met steriele gel aan!
GRoeten
Joop |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Sandy
|
Geplaatst: 9 Sep 2010 08:05:54 Onderwerp: |
|
|
Hallo Tanja,
Wij maken eerst de huid schoon met chloorhexidine in alcohol. Zodra dit droog is dan spuiten we alcohol 80% op de huid en dit dient als geleiding. De fabrikant geeft aan dat alcohol slecht is voor de echokop, ivm het loslaten van de coating. Dit gebeurd alleen als de echokop in de alcohol hangt. De manier waarop wij dit doen heeft weinig invloed. Wij prikken veel onder echo en doen dit ruim zes jaar.
Wij gebruiken alleen steriele gel bij het plaatsen van een centrale lijn.
groetjes sandy |
|
| Terug naar boven |
|
 |
|