| Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
| Auteur |
Bericht |
Anne Braaksma
|
Geplaatst: 27 Dec 2009 17:15:21 Onderwerp: aanvullende vraag over voorkeur naalden |
|
|
Hoi,
Naar aanleiding van de vraag of stalen naalden beter voor de shunt zijn dan catheternaalden heb ik nu de reader van opleiding Groningen gezien. Daarin wordt gesteld dat catheternaalden beschadiging van bloedcellen geeft, maar geen uitleg. Cursisten weten dit ok niet. Wie wel?
groet Anne |
|
| Terug naar boven |
|
 |
|
Geplaatst: 27 Dec 2009 17:15:21 Onderwerp: |
|
|
|
|
|
| Terug naar boven |
|
 |
Annemarie
|
Geplaatst: 5 Jan 2010 16:03:42 Onderwerp: voorkeur naalden |
|
|
Hoi Anne,
Ik heb er nog nooit van gehoord dat catheternaalden beschadiging van bloedcellen geeft! Ben daarom net als jij benieuwd of iemand dit weet. Ik zou echt niet weten waarom dit zo zou zijn....  |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Sandy
|
Geplaatst: 6 Jan 2010 10:32:18 Onderwerp: |
|
|
Hoi Anne,
Ik heb hier nog nooit iets over kunnen terug kunnen vinden in de literatuur.
Ben benieuwd waar de informatie op is gebasseerd.
De enige info die ik heb kunnen vinden is info van de firma Gambro. Zij hebben een onderzoek op papier die flow verval van naalden geeft. Ik heb geen onderzoek invitro gevonden naar het kapot gaan van rode bloedcellen door bepaalde naaldsoorten, naaldgrootte.
groetjes sandy |
|
| Terug naar boven |
|
 |
maria cruijsen
|
Geplaatst: 26 Jan 2010 21:46:53 Onderwerp: katheternaalden versus stalen naalden |
|
|
Hallo allen
In het kader van ons kwaliteitsprojekt vaattoegangopleiding (aanprikbeleid nieuwe AV fistels) hebben Esther en ik naar literatuur gezocht en veel artikelen gelezen over dit onderwerp. Wij hebben geen vergelijkend onderzoek stalen versus katheternaalden gevonden. Daarnaast kun je bijv. de huidige Medikitkatheternaalden niet vergelijken met de "oude" stugge Wallace katheternaalden.
Ik heb vernomen dat op de NND dagen richtlijnen aanprikken nieuwe fistels op de agenda staat. Yvonne/Joop kunnen jullie ons informeren of er ook evidence richtlijnen m.b.t. naaldkeuze gepresenteerd worden??
Groet Maria Cruijsen
PM Beschadiging bloedcellen door katheternaalden staat volgens mij in de oude syllabi vaattoegang. |
|
| Terug naar boven |
|
 |
|