| Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
| Auteur |
Bericht |
Sandy
|
Geplaatst: 11 Jan 2010 10:01:44 Onderwerp: Casus aanleggen button hole |
|
|
Hoi,
We zijn sinds kort bij een oudere man met een bovenarm shunt( Brachio- basilica) gestart met het aanleggen van button holes.
De shunt ligt oppervlakkig en zijn huid is dun. Hij heeft zijn shunt nu 3 jaar. Wij zijn bij hem gestart vanwege kort shunttraject, ivm zenuwpijnklachten op bepaalde plaatsen in het traject. We prikken met stalen naalden
Nu viel ons op na goed selecteren van twee nieuwe plaatsen, dat de eerste twee keer goed ging, en de derde keer hadden we flinke lekkage langs beide naalden. Dus deze hebben we moeten verwijderen, en op twee andere plaatsen hebben we moeten overprikken.
Maar nu is mijn vraag: Komt dit vaker voor? Wat moeten wij nu doen? Is deze patient wel geschikt voor de button hole techniek?
groetjes sandy |
|
| Terug naar boven |
|
 |
|
Geplaatst: 11 Jan 2010 10:01:44 Onderwerp: |
|
|
|
|
|
| Terug naar boven |
|
 |
Anne Braaksma
|
Geplaatst: 16 Jan 2010 13:52:46 Onderwerp: |
|
|
Hoi Sandy,
Ben het zelf nog niet tegengekomen, maar mogelijk ligt het aan de oppervlakkige ligging van de shunt. Nauwelijks tunneltje te maken. Daarnaast betekent lekkage naast de naalden toch dat je prikgat te ruim is, dus net niet helemaal hetzelfde geprikt? Verder heb ik ook geen idee.
groet Anne |
|
| Terug naar boven |
|
 |
joop
|
Geplaatst: 17 Jan 2010 20:34:11 Onderwerp: aanleg buttonhole |
|
|
Hi Sandy,
Toevallig zoiets ook meegemaakt compleet met bloeding. De volgende keer gewoon weer opnieuw gedaan met inmiddels goed resultaat. Konhet niet helemaal verklaren, zelfde naald zelfde patient, was wel een onderarm. Met bovenarm heb ik in het alg niet al te goede ervaringen. Doorgaans niet gelukt!
Groeten
Joop  |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Sandy
|
Geplaatst: 20 Jan 2010 17:19:19 Onderwerp: mislukt |
|
|
Hoi,
We hebben het inderdaad nog twee keer geprobeerd. De eerste keer ging het prima. En de tweede keer kregen we na twee uur dialyse flinke lekkage langs de art. naald. We hebben in totaal 50 min. moeten afdrukken. En hebben nu van de artsen een halt toegeroepen gekregen. Zij zijn vanaf het begin al sceptisch. Nu moet ik eerst uitzoeken wat het probleem is.
Bij de twee andere patienten waar we mee gestart zijn, kunnen we niet over op de botte naalden. We houden een trampoline effect, dit na 4 maanden.
Het zijn beiden bovenarm shunts, een is meer dan 7 jaar oud en de andere ruim een jaar.
groetjes sandy |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Marion Hoekstra
|
Geplaatst: 20 Jan 2010 21:02:33 Onderwerp: |
|
|
Hoi Sandy,
Ik zou eerst een duplex van de shunt laten maken om te kijken of er een probleem in de shunt zit. Het nabloeden en lang afdrukken kan ook op een stenose wijzen, of een doorgeschoten PT (INR).Hoeft niet altijd een te groot prikgat zijn Ik ben momenteel ook bezig om bij een brachialis shunt een buttonhole aan te leggen. De arteriƫle buttonhole ligt vrij oppervlakkig en het had geen zin om daar een biohole plug achter te laten omdat deze het vat raakte. Toch kon ik na 3 dialyses met een stompe naald aanprikken. De veneuze BH gaat iets moeilijker. (waarom??) Deze ligt iets dieper. Het is ontzettend belangrijk dat de arm telkens in dezelfde positie ligt. Hier kon ik pas na 7 dialyses voor het eerst met stomp aanprikken.
Je moet niet te gauw opgeven hoor. Voor mijn gevoel is jouw patiƫnt een prima kandidaat voor een buttonhole (kort aanpriktraject en zenuwpijn).
Groetjes, Marion |
|
| Terug naar boven |
|
 |
maria cruijsen
|
Geplaatst: 26 Jan 2010 21:30:03 Onderwerp: buttonholes |
|
|
Hoi Sandy en overigen
Persoonlijk heb ik nog maar 1x een beetje bloedverlies langs de naald gezien, bij een basilicashunt die in een bocht loopt. Door het zeer korte trajekt dat beschikbaar was komt de naald bij deze patient bij veel bewegen tegen de achterwand (in de bocht).
Belangrijk is dat je uitgangspunt uberhaupt duidelijk is wanneer je start met aanprikken van een nieuwe fistel of bij start met buttonholes. Ik ben het dus eens met Marion:
eerst shunt echografisch in kaart brengen: aanprikgebied, verloop qua diepteligging, lumen, stenose, versmallingen etc.
gebruikt pat. antistolling, wat is de INR
Wij leggen veel buttonholes aan zowel in onder als bovenarm. vooral bovenarmsfistels. Maar geef niet meteen op, soms duurt het wat langer voor de gehele groep de buttonholes kan aanprikken.
groet Maria |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Sandy
|
Geplaatst: 2 Feb 2010 19:49:46 Onderwerp: Uitzoek |
|
|
Het blijkt dat dhr geen stenoses heeft, minimale fraxi dosis en gebruikt geen bloedverdunners.
Afgelopen week heb ik per ongeluk veneus het korstje los gehaald bij desinfectie en de veneuze prikplaats begon direct weer te spuiten, de lekkage was een week geleden.
De artsen en manager zijn van mening dat ik eerst nader onderzoek moet doen, alvorens wij weer verder mogen gaan.
Ze waren sceptisch tegenover de button hole methode omdat er geen wetenschappelijk bewijs is dat het beter zou zijn, en nu door deze gebeurtenis hebben ze naar hun zeggen een duidelijk standpunt.
Ik ben weer bij het begin.
groetjes sandy |
|
| Terug naar boven |
|
 |
|