Dutch Trainz
Dutch Trainz
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 


Ook een eigen gratis forum?

- Met je eigen logo
- Filmpjes mogelijk!


Klik hier om jouw forum te maken


Gmax nachtmode selfillumination

 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Dutch Trainz Forumindex -> Tutorials
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
gm99999



Geregistreerd op: 15 Aug 2020
Berichten: 475

BerichtGeplaatst: 27 Mei 2021 17:38:34    Onderwerp: Gmax nachtmode selfillumination Reageren met citaat

Gmax nachtmode selfillumination

Standaard methode om nachtmode te maken in Trainz, is een aparte nightmode mesh
-deze is vaak te fel
-nogal verschillend in elke versie van Trainz
-kan flikkeren veroorzaken als het overlapt met de gewone mesh
-betekent dat trainz extra een mesh moet laden als het donker is

Er is een alternatief, door met texturen te werken die zelf oplichten(self-illumination)
je kunt vrij precies bepalen hoeveel die zelf verlichting is

Standaard in gmax/3ds kun je geen selfillumination op texturen exporteren
je moet hier voor GMAX\gamepacks\Trainz\plugins\JetExporter.cfg editten in notepad/kladblok
[gamepacks\Trainz\plugins\IndexedMeshExport.dll]
{
buildNeighborArray = 0
forceTxtOverwrite = 0
defaultMaterialColor = 0 <--van 1 naar 0
disableautobillboard = 1
}

Alle kleuren die je nu in gmax aan je materialen/texturen geeft worden dan in de .im gezet
Letop: oudere dingen die je hebt gemaakt, kunnen er erg anders uit gaan zien
want vroeger exporteerde gmax/trainzexporter, de kleuren als puur wit alleen (255)

wat doen:
-elk materiaal/textuur die je licht wil laten geven in de nacht
selekteer [x] selfillumination (1)(2), en selekteer een kleur, r,g,b 78,78,78 (3) werkt als voorbeeld
-zorg dat andere materialen standaard op de kleuren 255,255,255 staan (4)
-exporteer je meshes opnieuw
-de aparte night-mesh container in je config.txt is niet meer nodig
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen







Geplaatst: 27 Mei 2021 17:38:34    Onderwerp:

Terug naar boven
olaf99
Site Admin


Geregistreerd op: 15 Aug 2020
Berichten: 572

BerichtGeplaatst: 27 Mei 2021 18:19:50    Onderwerp: Reageren met citaat

Dank je wel GM voor je tutorial.

Maar Trainz weet nu dus zelf dat selfillumination alleen in de nacht aan moet? Overdag geeft het geen licht?

Bij een huis met nachtmode moet je dus voor de ramen een aparte textuur / materiaal maken. Je moet dan de mesh opdelen zodat je op de ramen een aparte materiaal kan laden. Toch? Je kan tenslotte maar 1 material op 1 polygon laden.
_________________
downloads: https://olaf99trainz.blogspot.com/
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
gm99999



Geregistreerd op: 15 Aug 2020
Berichten: 475

BerichtGeplaatst: 27 Mei 2021 18:56:24    Onderwerp: Reageren met citaat

eigenlijk staat het altijd aan, maar valt op in de nacht
als je idd puur alleen raampjes will aanlichten
moeten die raampjes op een textuur die self iluminating is
je kunt bijv. jouw metselwerk tilen als basis,
dan raampjes als faces ervoor en die zijn met self-illuminating textuur.
Wellicht is hetzelfde ook in Blender mogelijk

Denk dat het werkt met:
-notex materiaal, (dus helemaal geen textuur)
-onetex (werkt)
-onetex+alpha (werkt)

niet getest nog met
-metaal glim
-glas, dus +alpha+env_glass
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
olaf99
Site Admin


Geregistreerd op: 15 Aug 2020
Berichten: 572

BerichtGeplaatst: 27 Mei 2021 19:19:24    Onderwerp: Reageren met citaat

Ah oke dus toch. Duidelijk zo. Bedankt.
_________________
downloads: https://olaf99trainz.blogspot.com/
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Rutger



Geregistreerd op: 21 Aug 2020
Berichten: 191
Woonplaats: Voorburg

BerichtGeplaatst: 27 Mei 2021 22:00:01    Onderwerp: Reageren met citaat

Interessant! Heeft iemand onderstaande al eens geprobeerd?

https://www.youtube.com/watch?v=YGGkb6nvg5I&ab_channel=N3VGames

Groeten,
R
_________________
https://www.facebook.com/WerkspoorTrainz

Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
olaf99
Site Admin


Geregistreerd op: 15 Aug 2020
Berichten: 572

BerichtGeplaatst: 28 Mei 2021 17:31:38    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik ken de video al wel maar heb het nog niet geprobeerd.
_________________
downloads: https://olaf99trainz.blogspot.com/
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
rosydam



Geregistreerd op: 30 Mei 2023
Berichten: 9

BerichtGeplaatst: 2 Jun 2023 02:00:40    Onderwerp: Re: Gmax nachtmode selfillumination Reageren met citaat

gm99999 schreef:
Gmax nachtmode selfilluminationPokemon Infinite Fusion

Standaard methode om nachtmode te maken in Trainz, is een aparte nightmode mesh
-deze is vaak te fel
-nogal verschillend in elke versie van Trainz
-kan flikkeren veroorzaken als het overlapt met de gewone mesh
-betekent dat trainz extra een mesh moet laden als het donker is

Er is een alternatief, door met texturen te werken die zelf oplichten(self-illumination)
je kunt vrij precies bepalen hoeveel die zelf verlichting is

Standaard in gmax/3ds kun je geen selfillumination op texturen exporteren
je moet hier voor GMAX\gamepacks\Trainz\plugins\JetExporter.cfg editten in notepad/kladblok
[gamepacks\Trainz\plugins\IndexedMeshExport.dll]
{
buildNeighborArray = 0
forceTxtOverwrite = 0
defaultMaterialColor = 0 <--van 1 naar 0
disableautobillboard = 1
}

Alle kleuren die je nu in gmax aan je materialen/texturen geeft worden dan in de .im gezet
Letop: oudere dingen die je hebt gemaakt, kunnen er erg anders uit gaan zien
want vroeger exporteerde gmax/trainzexporter, de kleuren als puur wit alleen (255)

wat doen:
-elk materiaal/textuur die je licht wil laten geven in de nacht
selekteer [x] selfillumination (1)(2), en selekteer een kleur, r,g,b 78,78,78 (3) werkt als voorbeeld
-zorg dat andere materialen standaard op de kleuren 255,255,255 staan (4)
-exporteer je meshes opnieuw
-de aparte night-mesh container in je config.txt is niet meer nodig

thanks
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Dutch Trainz Forumindex -> Tutorials Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Wil je ook een eigen gratis forum?

- Direct online
- Gratis je eigen logo
- Filmpjes en video mogelijk!


Klik hier om onmiddellijk jouw eigen forum aan te maken









Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.