Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
gm99999
Geregistreerd op: 15 Aug 2020 Berichten: 475
|
Geplaatst: 27 Mei 2021 17:38:34 Onderwerp: Gmax nachtmode selfillumination |
|
|
Gmax nachtmode selfillumination
Standaard methode om nachtmode te maken in Trainz, is een aparte nightmode mesh
-deze is vaak te fel
-nogal verschillend in elke versie van Trainz
-kan flikkeren veroorzaken als het overlapt met de gewone mesh
-betekent dat trainz extra een mesh moet laden als het donker is
Er is een alternatief, door met texturen te werken die zelf oplichten(self-illumination)
je kunt vrij precies bepalen hoeveel die zelf verlichting is
Standaard in gmax/3ds kun je geen selfillumination op texturen exporteren
je moet hier voor GMAX\gamepacks\Trainz\plugins\JetExporter.cfg editten in notepad/kladblok
[gamepacks\Trainz\plugins\IndexedMeshExport.dll]
{
buildNeighborArray = 0
forceTxtOverwrite = 0
defaultMaterialColor = 0 <--van 1 naar 0
disableautobillboard = 1
}
Alle kleuren die je nu in gmax aan je materialen/texturen geeft worden dan in de .im gezet
Letop: oudere dingen die je hebt gemaakt, kunnen er erg anders uit gaan zien
want vroeger exporteerde gmax/trainzexporter, de kleuren als puur wit alleen (255)
wat doen:
-elk materiaal/textuur die je licht wil laten geven in de nacht
selekteer [x] selfillumination (1)(2), en selekteer een kleur, r,g,b 78,78,78 (3) werkt als voorbeeld
-zorg dat andere materialen standaard op de kleuren 255,255,255 staan (4)
-exporteer je meshes opnieuw
-de aparte night-mesh container in je config.txt is niet meer nodig |
|
Terug naar boven |
|
|
|
Geplaatst: 27 Mei 2021 17:38:34 Onderwerp: |
|
|
|
|
Terug naar boven |
|
|
olaf99 Site Admin
Geregistreerd op: 15 Aug 2020 Berichten: 572
|
Geplaatst: 27 Mei 2021 18:19:50 Onderwerp: |
|
|
Dank je wel GM voor je tutorial.
Maar Trainz weet nu dus zelf dat selfillumination alleen in de nacht aan moet? Overdag geeft het geen licht?
Bij een huis met nachtmode moet je dus voor de ramen een aparte textuur / materiaal maken. Je moet dan de mesh opdelen zodat je op de ramen een aparte materiaal kan laden. Toch? Je kan tenslotte maar 1 material op 1 polygon laden. _________________ downloads: https://olaf99trainz.blogspot.com/ |
|
Terug naar boven |
|
|
gm99999
Geregistreerd op: 15 Aug 2020 Berichten: 475
|
Geplaatst: 27 Mei 2021 18:56:24 Onderwerp: |
|
|
eigenlijk staat het altijd aan, maar valt op in de nacht
als je idd puur alleen raampjes will aanlichten
moeten die raampjes op een textuur die self iluminating is
je kunt bijv. jouw metselwerk tilen als basis,
dan raampjes als faces ervoor en die zijn met self-illuminating textuur.
Wellicht is hetzelfde ook in Blender mogelijk
Denk dat het werkt met:
-notex materiaal, (dus helemaal geen textuur)
-onetex (werkt)
-onetex+alpha (werkt)
niet getest nog met
-metaal glim
-glas, dus +alpha+env_glass |
|
Terug naar boven |
|
|
olaf99 Site Admin
Geregistreerd op: 15 Aug 2020 Berichten: 572
|
|
Terug naar boven |
|
|
Rutger
Geregistreerd op: 21 Aug 2020 Berichten: 191 Woonplaats: Voorburg
|
|
Terug naar boven |
|
|
olaf99 Site Admin
Geregistreerd op: 15 Aug 2020 Berichten: 572
|
|
Terug naar boven |
|
|
rosydam
Geregistreerd op: 30 Mei 2023 Berichten: 9
|
Geplaatst: 2 Jun 2023 02:00:40 Onderwerp: Re: Gmax nachtmode selfillumination |
|
|
gm99999 schreef: | Gmax nachtmode selfilluminationPokemon Infinite Fusion
Standaard methode om nachtmode te maken in Trainz, is een aparte nightmode mesh
-deze is vaak te fel
-nogal verschillend in elke versie van Trainz
-kan flikkeren veroorzaken als het overlapt met de gewone mesh
-betekent dat trainz extra een mesh moet laden als het donker is
Er is een alternatief, door met texturen te werken die zelf oplichten(self-illumination)
je kunt vrij precies bepalen hoeveel die zelf verlichting is
Standaard in gmax/3ds kun je geen selfillumination op texturen exporteren
je moet hier voor GMAX\gamepacks\Trainz\plugins\JetExporter.cfg editten in notepad/kladblok
[gamepacks\Trainz\plugins\IndexedMeshExport.dll]
{
buildNeighborArray = 0
forceTxtOverwrite = 0
defaultMaterialColor = 0 <--van 1 naar 0
disableautobillboard = 1
}
Alle kleuren die je nu in gmax aan je materialen/texturen geeft worden dan in de .im gezet
Letop: oudere dingen die je hebt gemaakt, kunnen er erg anders uit gaan zien
want vroeger exporteerde gmax/trainzexporter, de kleuren als puur wit alleen (255)
wat doen:
-elk materiaal/textuur die je licht wil laten geven in de nacht
selekteer [x] selfillumination (1)(2), en selekteer een kleur, r,g,b 78,78,78 (3) werkt als voorbeeld
-zorg dat andere materialen standaard op de kleuren 255,255,255 staan (4)
-exporteer je meshes opnieuw
-de aparte night-mesh container in je config.txt is niet meer nodig |
thanks |
|
Terug naar boven |
|
|
|