|
|
Leon schreef: |
Hopper schreef: |
Leon schreef: |
Hopper schreef: |
Een persoon is 'de bedekte'. De identificatie, de gemaskerde. God is juist onbedekt. Bij personen denk je idd aan personages of karakters. Alsof God 3 rollen speelt daarboven in de hemel. Personen zijn ook aan de tijd gebonden, iedere rol die jij en ik spelen zijn tijdelijk. |
Ja, gesprekken met God moeten dan mogelijk zijn.
In principe is de menselijke “natuur” ook aan tijd gebonden. |
Alleen zijn 'gesprekken' met God niet mogelijk in een ik-jij verhouding. Je kunt bv een gesprek met een denkbeeldig iemand hebben, maar dan is dat een eenzijdig gesprek oftewel een monoloog. Gesprekken met 3 personen is al helemaal onmogelijk. Toch staat het in het Evangelie juist omschreven. Ook hier weer geldt: de mens wil alles maar middels zijn redenerend vermogen binnen zijn bereik halen. (Hebben) |
Ik dacht: “onbedekt” is ook “toegankelijk”, dus voor een gesprek. Maar goed “personages” zullen vanuit hun verblijf in het duister hun persoonlijke kenmerken hebben. |
Dat wat 'onbedekt' is, is ontvankelijk voor een 'gesprek', dat wat bedekt is (het persoonlijke) is nooit ontvankelijk. Dat maakt het voor dat wat persoonlijk is wazig, immers personen hebben gesprekken van persoon tot persoon. (De ik-jij verhouding) Onvermijdelijk komen we dan bij Buber uit.
https://igniswebmagazine.nl/spiritualiteit/martin-buber-gij-kunnen-vinden-zoeken/
Drie niveaus van menselijke relaties
Het eerste niveau is het leven met de natuur. Daar zweeft de relatie in het duister en beneden het niveau van het gesprek. De creaturen bewegen zich tegenover ons, doch zijn niet in staat tot ons te komen. Ons Gij-zeggen tegen hen blijft steken op de drempel van de taal.
Het eerste niveau spreekt voor zich.
Het tweede is het leven met de mensen. Hier is de relatie duidelijk en in woorden te vatten. Wij kunnen het Gij geven en ontvangen.
Het tweede niveau is ons allen bekend. In het aangezicht van de ander wordt ik 'ik' (ontvangst) en wordt jij 'jij' (geven)
Het derde is het leven met geestelijke werkelijkheden. Hier is de relatie in nevelen gehuld, terwijl zij zich toch openbaart. Deze relatie is sprakeloos en toch getuigt zij. Wij horen geen Gij en voelen ons toch aangesproken. ‘Wij antwoorden en spreken met heel ons wezen het grondwoord Gij uit, zonder met onze mond Gij te kunnen zeggen.’
Op het derde niveau leeft de mens op 'geestelijk niveau': de geestelijke mens welke in staat is om geestelijk te verstaan en geestelijk te onderscheiden. Wat hier eigenlijk gebeurd is het wegvallen van het woordje 'en'. Zonder het te beseffen leeft de mens in het tweede niveau: Ik en de wereld, Ik en mijn geliefden, Ik en mijn werk/hobby/interesses.
Ook het Ik en God valt weg op het derde niveau. Net zoals Ik en mijn persoonlijke kenmerken. Niet dat alles wat achter 'en' komt niet meer zou bestaan, maar alles wat relatief is behoort tot het tweede niveau. |
|