FAQ   Zoeken   Gebruikersgroepen   Registreren   Profiel   Log in om je privéberichten te bekijken   Inloggen 
Niet-willen
Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Filosofieforum Forumindex » Andere filosofie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Niet-willen
 BerichtGeplaatst: 16 Mei 2024 12:19:51 Reageren met citaat  
Bericht
  Leon
Site Admin

Kan je het niet-willen willen?

Dan moet je ziek zijn volgens mij.

Toch zal veel verlichting van lasten en lijden logischerwijs volgen uit niet-willen.

je wilt niet een andere situatie, je wilt niet “beter”, “meer”, “anders”. Het hoeft niet anders. Dus in het niet-willen vervalt de belasting en het lijden (misschien).

God’s wil kan de “eigen wil” vervangen, en aangezien God’s wil extern is, verdwijnen de problemen van het willen, waarbij je ook nog eens gehoorzaamd aan een hogere wil. Win-win.

Maar vooralsnog is de eigen wil opgeven niet iets waartoe je kan beslissen, totdat je misschien de keuze krijgt van “God”.
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
 BerichtGeplaatst: 16 Mei 2024 20:39:32 Reageren met citaat  
Bericht
  dombo
Novice

Misschien eens overnieuw uitdenken.

Mensen hebben om verschillende redenen filters.

Je hoeft alleen maar iets te filteren als je het idee hebt dit jezelf zijn, niet z'n goed idee is.

Dus laat ik de vraag teruggeven.

Ben je dus altijd 100% jezelf (ondanks de consequenties) ?
of
Indien je niet altijd 100% jezelf bent, is er dus sprake van een vorm van lijden (en andere dingen).
Iets niet willen is ziek volgens jezelf. Betekend dat dan dat je lijden prefereert boven niet willen ? Waarom ? En het zelfs ziek noemen is ook wel erg streng. Het achterliggende idee is niet zo slecht. Harmonie.

Een ander ding is natuurlijke de kunstmatige separatie.
Het echte versus het fictieve.
Wat je wilt is echt (realiteit) en niet willen is fictie.
Dus sowieso heeft niet willen weinig betekenis.

Dus stel ik ben een klootzak en wil aardig zijn.
Dan ben ik dan in mijn hoofd een aardig iemand, die strijdt om dit te kunnen realiseren. Maar totdat dat moment is aangebroken, blijf ik een klootzak.

Zelf ben ik niet altijd 100% mezelf/eerlijk.
Wel streef ik ernaar, maar authentiek zijn is een lastig iets. Om 1001 redenen kan je zo her en der hiervan om een of andere reden van afwijken.

Jouw ontsnapping van je eigen gedachten lijkt het goede 'te moeten willen' (gods dingen). Echter als alles al goed (je volgens jezelf of het idee van god) is, hoef je niet meer te willen, omdat het zich al manifisteert in de werkelijkheid. Je hebt/bent het al.

P.S. ik reageer sporadisch
Profiel bekijken Stuur privébericht
 BerichtGeplaatst: 16 Mei 2024 21:22:43 Reageren met citaat  
Bericht
  Leon
Site Admin

Hallo welkom.

Laten we het blijven overdenken.

Het wel of niet 100% jezelf zijn is misschien van belang bij de vraag of je iets 100% wil, of zeg maar 80%. Niet-willen, als zijnde zonder verlangens, wensen, verwachtingen, betekent niet gehinderd met lijden als het anders is. Dat niet-lijden kan je willen, maar als dat niet uitkomt heb je dus te lijden. Als jouw willen dan maar gedeeltelijk van jezelf is, zal misschien het niet-lijden voor een deel gerealiseerd zijn.

“Ziek” bedoel ik juist bij het strenge veroordelen van de wil.

Dat ‘klootzak’-voorbeeld is to the point. Stel ik neig naar het onaardige. Dan kan ik het niet-willen (niet-onaardige) willen. Maar dan geef ik dus niet toe aan mijn neigingen. Ik ben dan niet mijn onaardige zelf, is dat fictie?

Kunstmatig is het wel, cultuur, gesublimeerde neigingen.

Als je af en toe reageert is dat gewoon welkom, dat is toch wel een aardige reactie?

Ik denk dat elke staat van zijn (klootzakkerigheid) in realiteit onzekerheid/onbepaaldheid zal zijn, tenzij je een volledig gedetermineerd universum wilt.
 BerichtGeplaatst: 17 Mei 2024 20:02:58 Reageren met citaat  
Bericht
  Hopper
Apprentice

Je kunt niet het niet-willen willen, want dat zou weer willen zijn. Je kunt wel in je geest onderzoeken wat je 'wilt' en wat voor stemming dat met zich meebrengt. Het is mogelijk om het 'willen' te stoppen.
 BerichtGeplaatst: 18 Mei 2024 10:00:49 Reageren met citaat  
Bericht
  Leon
Site Admin

Hopper schreef:
Je kunt niet het niet-willen willen, want dat zou weer willen zijn. Je kunt wel in je geest onderzoeken wat je 'wilt' en wat voor stemming dat met zich meebrengt. Het is mogelijk om het 'willen' te stoppen.

Dat het mogelijk is om het willen te stoppen moeten we maar ter kennisgeving aannemen. Het vervolgens oppakken of juist laten liggen, dat is de kwestie. Oppakken of laten liggen zijn beide een soort willen.
 BerichtGeplaatst: 18 Mei 2024 11:20:49 Reageren met citaat  
Bericht
  Hopper
Apprentice

Leon schreef:
Hopper schreef:

Dat het mogelijk is om het willen te stoppen moeten we maar ter kennisgeving aannemen. Het vervolgens oppakken of juist laten liggen, dat is de kwestie. Oppakken of laten liggen zijn beide een soort willen.

De kern van niet-willen is in essentie enorm simpel: niet iets anders willen dan dat zich voor doet. Stel: Je aso-buren maken lawaai en jij wilt slapen. Helpt het dan om iets anders te willen? (Buren die stil zijn?). Of stel: je buurman staat je de huid vol te schelden. Helpt het dan om terug te schelden? Observeren wat zich in het moment voordoet -de lawaaischopper, de scheldende buurman- brengt innerlijke stilte teweeg. Dan ontwaakt de Logos in je.
 BerichtGeplaatst: 18 Mei 2024 12:31:36 Reageren met citaat  
Bericht
  Leon
Site Admin

Hopper schreef:
Leon schreef:
Hopper schreef:

De kern van niet-willen is in essentie enorm simpel: niet iets anders willen dan dat zich voor doet. Stel: Je aso-buren maken lawaai en jij wilt slapen. Helpt het dan om iets anders te willen? (Buren die stil zijn?). Of stel: je buurman staat je de huid vol te schelden. Helpt het dan om terug te schelden? Observeren wat zich in het moment voordoet -de lawaaischopper, de scheldende buurman- brengt innerlijke stilte teweeg. Dan ontwaakt de Logos in je.

“Niet willen” wordt dan “willen-wat-gebeurt”, dat kan je wel willen, zelfs zodanig dat jouw wil is wat zou moeten gebeuren.
 BerichtGeplaatst: 18 Mei 2024 17:32:18 Reageren met citaat  
Bericht
  Hopper
Apprentice

Leon schreef:
Hopper schreef:
Leon schreef:
Hopper schreef:

“Niet willen” wordt dan “willen-wat-gebeurt”, dat kan je wel willen, zelfs zodanig dat jouw wil is wat zou moeten gebeuren.

"Dat wat gebeurd" is zonder willen. Ik had vandaag nog een 'conflictje' met iemand. Maar 'ikzelf' was afwezig in het conflict. De gemoederen werden niet verhit ondanks dat we het niet eens werden. Veel conflict komt voort uit 'willen' en de bijbehorende verhitte gemoederen. Alles gebeurd, maar er is niemand die het doet.

Dus het is niet 'willen wat gebeurd'. Want er gebeurde niet wat ik wilde, maar ik bleef intern conflictloos en 'stil'. Weten het niet-willen is ook weten 'de stilte' oftewel, de Logos.
 BerichtGeplaatst: 18 Mei 2024 18:34:16 Reageren met citaat  
Bericht
  Leon
Site Admin

Hopper schreef:

"Dat wat gebeurd" is zonder willen. Ik had vandaag nog een 'conflictje' met iemand. Maar 'ikzelf' was afwezig in het conflict. De gemoederen werden niet verhit ondanks dat we het niet eens werden. Veel conflict komt voort uit 'willen' en de bijbehorende verhitte gemoederen. Alles gebeurd, maar er is niemand die het doet.

Dus het is niet 'willen wat gebeurd'. Want er gebeurde niet wat ik wilde, maar ik bleef intern conflictloos en 'stil'. Weten het niet-willen is ook weten 'de stilte' oftewel, de Logos.

Even taalkundig, als je er verleden tijd van kan maken is het een persoonsvorm, en is het gebeurt met een t, dat wat gebeurt/gebeurde.

https://www.detaaltrainer.nl/blog/gebeurt-of-gebeurd/

Het is mooi om onbewogen te blijven. Het zijn in stilte, is misschien als het hebben van flinke hoofdpijn?
 BerichtGeplaatst: 18 Mei 2024 20:35:48 Reageren met citaat  
Bericht
  Hopper
Apprentice

Leon schreef:
Hopper schreef:

Even taalkundig, als je er verleden tijd van kan maken is het een persoonsvorm, en is het gebeurt met een t, dat wat gebeurt/gebeurde.

https://www.detaaltrainer.nl/blog/gebeurt-of-gebeurd/

Het is mooi om onbewogen te blijven. Het zijn in stilte, is misschien als het hebben van flinke hoofdpijn?

Ik ben taalkundig een totale mislukking. Het merkwaardige is dat ik als jongeling wel d/t/dt en zo wist.

Het zijn in stilte is absoluut geen hoofdpijn, het is de afwezigheid van drukte in je hoofd. Gelatenheid zou Meister Eckhart zeggen. Of "Jezus stilt de storm" (Marc. 4:35-41 o.a.). Wat kan een mens nog meer wensen? Het is altijd stil, rustig en relaxt in je zonder dat je wat hoeft te doen? Grappig is als anderen denken dat ik boos ben, ze projecteren dan hun eigen emoties op mij.

Maar niet-willen dient wel in ernst gedaan te worden, in ernst kan de mens dan afrekenen met de dood. Dat is de geloofssprong, het ultieme niet-willen. Dan grondt de mens zich in de niet-bedachte God.

https://www.thijmgenootschap.nl/sites/thijmgenootschap.nl/files/artikelen/t97-4-gerard-visser-niets-cadeau_1.pdf

Maar dan moeten we eerst nauwkeuriger nagaan wat er gebeurt in de confrontatie met de dood. Hoe openbaart het zelf zich in de ernst? Voor Kierkegaard is het ware zelf dat zich daarin openbaart de ziel die bereid is tot de overgave aan God, tot de synthese van het tijdelijke en het eeuwige waar ze uit bestaat.

(Pagina 80)

Wat de mens in feite is, is een synthese van het eeuwige en het tijdelijke. Doch het eeuwige kan op geen enkele wijze 'willen' en het tijdelijke 'wil' het tijdelijke niet kwijt. De geloofssprong is het opgeven van het tijdelijke zelf (de natuurlijke mens). Maar wel in ernst, het is een serieuze zaak, niet het aannemen van een of andere overtuiging.
 BerichtGeplaatst: 18 Mei 2024 21:21:35 Reageren met citaat  
Bericht
  Leon
Site Admin

Ik beschouw dit onderwerp ook in ernst. De hoofdpijn is voor mij een ervaring van stilte geweest. Het voorstellingsvermogen moet iets. Ik kan misschien oefenen door mij een hoofdpijn voor te stellen.
 BerichtGeplaatst: 18 Mei 2024 23:09:12 Reageren met citaat  
Bericht
  Hopper
Apprentice

Leon schreef:
Ik beschouw dit onderwerp ook in ernst. De hoofdpijn is voor mij een ervaring van stilte geweest. Het voorstellingsvermogen moet iets. Ik kan misschien oefenen door mij een hoofdpijn voor te stellen.

In de stilte is het voorstellingsvermogen inactief, dat is een beetje de makke van een mens: steeds maar voorstellingen willen maken. Dat heeft een verband met 'willen'. De mens kan zich een toekomst voorstellen welke hij 'wil'. Dat is ook wat de mens doet en waarmee hij in de tijdbeleving blijft. De mens stelt zichzelf (onbewust) voor in een of andere toekomst. Geloof in het hiernamaals is ook gekoppeld aan het voorstellingsvermogen.

Het houdt de diepere geestelijke vermogens tegen. Er is in mij oprecht geen enkele geloof in een hiernamaals.
 BerichtGeplaatst: 19 Mei 2024 09:22:25 Reageren met citaat  
Bericht
  Leon
Site Admin

Hopper schreef:
Leon schreef:

In de stilte is het voorstellingsvermogen inactief, dat is een beetje de makke van een mens: steeds maar voorstellingen willen maken. Dat heeft een verband met 'willen'. De mens kan zich een toekomst voorstellen welke hij 'wil'. Dat is ook wat de mens doet en waarmee hij in de tijdbeleving blijft. De mens stelt zichzelf (onbewust) voor in een of andere toekomst. Geloof in het hiernamaals is ook gekoppeld aan het voorstellingsvermogen.

Het houdt de diepere geestelijke vermogens tegen. Er is in mij oprecht geen enkele geloof in een hiernamaals.

Dat is een duidelijke voorstelling voor mij. Wat ik ermee moet? Geen idee, een waarheid zal wel blijken…
 BerichtGeplaatst: 19 Mei 2024 17:25:38 Reageren met citaat  
Bericht
  Hopper
Apprentice

Leon schreef:
Hopper schreef:
Leon schreef:

Dat is een duidelijke voorstelling voor mij. Wat ik ermee moet? Geen idee, een waarheid zal wel blijken…

Ik begrijp dat het hiernamaals een duidelijke voorstelling voor je is?
 BerichtGeplaatst: 19 Mei 2024 19:49:21 Reageren met citaat  
Bericht
  Leon
Site Admin

Hopper schreef:
Leon schreef:
Hopper schreef:
Leon schreef:

Nee, dat diepere geestelijke vermogens tegen gehouden worden. Ik zie als het ware kabouters die dat doen.
 BerichtGeplaatst: 19 Mei 2024 20:43:12 Reageren met citaat  
Bericht
  Hopper
Apprentice

Leon schreef:
Hopper schreef:
Leon schreef:
Hopper schreef:
Leon schreef:

Nee, dat diepere geestelijke vermogens tegen gehouden worden. Ik zie als het ware kabouters die dat doen.

In de geest liggen allerlei vermogens, bv kenvermogen of voorstellingsvermogen. Maar ook het 'willen' is een geestelijk vermogen. Het kenvermogen kent normaliter alleen de actuele toestand. Maar het voorstellingsvermogen is ook niet ingewikkeld. Stel je Poetin voor en zijn hoofd verschijnt in je geest. Maar gelukkig blijft Poetin 'daar' en jij blijft 'hier'.

Het voorstellingsvermogen kan worden 'uit' gezet, maar het kenvermogen kan niet uitgezet zolang je zintuigen actief zijn. Het 'willen' is gekoppeld aan iets willen in 'de wereld'. (Of zelfs daarbuiten zoals een hiernamaals) Er zit een soort van logica in, je moet eerst iets kennen (of menen te kennen) voordat je het kunt 'willen'.

Verwachtingen zijn ook geestelijk en gerelateerd aan 'willen'. Als iemand verwacht dat zijn man/vrouw altijd trouw zal zijn, dan schept zo iemand een 'willen' welke de toekomst betreft. Doch in de actuele toestand is er dan niks aan de hand. Mensen maken zichzelf soms gek op deze manier. Er is geen enkele reden om te 'willen' dat je vrouw trouw is in de toekomst.

Als voorbeeld dan. Je kunt het op allerlei terreinen betrekken, iets 'willen' haalt de mens geestelijk uit de actualiteit vandaan. Je doet jezelf iets aan door iets te 'willen'.
 BerichtGeplaatst: 19 Mei 2024 21:17:16 Reageren met citaat  
Bericht
  Leon
Site Admin

de hele werkelijkheid vervormt door willen, maar ik kan niet het niet-willen willen.
 BerichtGeplaatst: 19 Mei 2024 23:19:41 Reageren met citaat  
Bericht
  Hopper
Apprentice

Leon schreef:
de hele werkelijkheid vervormt door willen, maar ik kan niet het niet-willen willen.

Jij kan dat niet zelf doen. Er is 'iets' in jou wat niet-wilt. Maar het verbergt zichzelf. Je kunt het niet voorstellen, je kunt het niet bedenken, je kunt het niet opmerken. Het merkt jou op.
 BerichtGeplaatst: 20 Mei 2024 08:15:44 Reageren met citaat  
Bericht
  Leon
Site Admin

Hopper schreef:
Leon schreef:

Jij kan dat niet zelf doen. Er is 'iets' in jou wat niet-wilt. Maar het verbergt zichzelf. Je kunt het niet voorstellen, je kunt het niet bedenken, je kunt het niet opmerken. Het merkt jou op.

Dat lijkt de realiteit. Iets dat je naar de tegenwoordigheid haalt. Ik ga er maar geen voorstelling van delen.
 BerichtGeplaatst: 20 Mei 2024 10:06:04 Reageren met citaat  
Bericht
  Hopper
Apprentice

Leon schreef:
Hopper schreef:
Leon schreef:

Dat lijkt de realiteit. Iets dat je naar de tegenwoordigheid haalt. Ik ga er maar geen voorstelling van delen.

Inderdaad. Iedere voorstelling die jouw geest maakt is een beeld uit het verleden, iets wat je kent uit deze wereld. Tegenwoordigheid van geest is zonder beeld of voorstelling, het is het kennen van wat er nu gebeurd. Tegenwoordigheid van geest is zonder oordeel. Het is een beginsel (In den beginne) wat in ieder mens aanwezig is die in de wereld komt.

Dat waarmee we het hebben 'verduisterd' is ons eigen denken en willen. Ons denken wordt gedragen door het 'willen' en het 'willen' wordt gedragen door onze emotionele wereld. Ik schud dat zo uit mijn mouw omdat ik die Weg ben gegaan, doch ieder mens zal op volstrekt autodidactische wijze zelf die weg moeten gaan.

Uiteraard is bij mij het denkvermogen en het voorstellingsvermogen nog gewoon aanwezig, maar het 'verduisterend effect' is er niet meer. Dat komt omdat het denkvermogen en voorstellingsvermogen over de tijd gaat, tegenwoordigheid van geest gaat niet over de tijd. Het is niet in de tijd, het is zich bewust van wat anders: dat wat wel in de tijd is.

Tegenwoordigheid van geest en 'de tijd' vormen samen een dualiteit. Dualiteit is in spirituele en filosofische kringen een vies woord, dus daar lopen velen vast.
 BerichtGeplaatst: 20 Mei 2024 10:14:35 Reageren met citaat  
Bericht
  Hopper
Apprentice

Joh 3;8 omschrijft tegenwoordigheid van geest:

De wind blaast, waarheen hij wil, en gij hoort zijn geluid; maar gij weet niet, van waar hij komt, en waar hij heen gaat; alzo is een iegelijk, die uit den Geest geboren is.

Uit de Geest geboren worden is niet iets wat je zelf kunt doen. Wat je wel kunt doen is beseffen dat tijdelijkheid van geest je gevangen zet. (De geest der wereld). Daar kom je uit bij 'willen'. Iets willen heeft altijd betrekking op de tijd. Stel: iemand krijgt van de dokter te horen dat hij nog 2 maanden te leven heeft. Mensen raken daar door van streek. Dan zit je middels je emotionele leven gevangen in de tijd. Tegenwoordigheid van geest interesseert zich niks voor een fysieke dood over 2 maanden, tegenwoordigheid van geest hoort de dokter onbewogen aan.

Dus je kunt er wel naar toe werken, maar verder heb je het niet in de hand.
 BerichtGeplaatst: 20 Mei 2024 10:57:41 Reageren met citaat  
Bericht
  Leon
Site Admin

In de dualiteit is 2 maanden kort en lang genoeg, als oordeel.

Als het jou betreft, nog maar even de waardering voor jouw reageren.
 BerichtGeplaatst: 20 Mei 2024 12:38:46 Reageren met citaat  
Bericht
  Hopper
Apprentice

Leon schreef:

Het betreft niet mijzelf, het is slechts een voorbeeld hoe 'de tijd' ons te grazen neemt.
 BerichtGeplaatst: 20 Mei 2024 18:31:02 Reageren met citaat  
Bericht
  Leon
Site Admin

Hopper schreef:
Leon schreef:

Het betreft niet mijzelf, het is slechts een voorbeeld hoe 'de tijd' ons te grazen neemt.

Mij zou een dergelijke tijdslimiet voor het lichamelijke leven ook niets doen, hypothetisch, maar er zijn natuurlijk wel uitvindingen die je dan gaat missen.

Mijn vader zaliger was ook altijd benieuwd wat voor nieuwe snufjes ze nu weer voor auto's hadden.
 BerichtGeplaatst: 20 Mei 2024 19:52:32 Reageren met citaat  
Bericht
  Hopper
Apprentice

Leon schreef:
Hopper schreef:
Leon schreef:

Mij zou een dergelijke tijdslimiet voor het lichamelijke leven ook niets doen, hypothetisch, maar er zijn natuurlijk wel uitvindingen die je dan gaat missen.

Mijn vader zaliger was ook altijd benieuwd wat voor nieuwe snufjes ze nu weer voor auto's hadden.

Ik begrijp dat wel, we zijn als mens nieuwsgierig/verlangend naar de toekomst. En als je jong bent is het zelfs logisch: je bent met een carrière bezig en/of kinderen. Maar je leeft dan in de onvervulde toekomst welke zich nooit gaat vervullen. Als jouw vader zaliger nu terug zou komen, dan zou hij zich vergapen aan de nieuwe snufjes en vervolgens weer verlangen naar nieuwe snufjes. Het houdt nooit op.

Maar op het snijpunt van 'wat geweest is' en 'wat nog komen moet' bevindt zich het 'eeuwig nu'. Daar stamt het begrip 'kairos' van af wat een kracht van elders is. Het 'eeuwig nu' is niet van mij en toch kan ik er 'zijn'. Kierkegaard noemt dat eeuwig nu de zelfverhouding: ik verhoudt mij er tot mijzelf. En in die verhouding verhoudt ik mij tot de wereld.
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Filosofieforum Forumindex » Andere filosofie

Pagina 1 van 2
Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Berichten van afgelopen:

Ga naar: