|
|
Van: mariakat11 Verzonden: 15-6-2008 11:29
<<<<<<<<<<<<
Monistisch voor diegenen, waartoe ik mezelf reken, die in alles de uitdrukking van ??n onnoemelijk en ondeelbaar geheel vermoeden. In dat geval is onthechting een innerlijke constitutie die precies uiting geeft aan een absoluut zelfvertrouwen (we zijn in deze visie immers zelf deel en uitdrukkingsvorm van het ondeelbaar geheel), een vertrouwen dat toelaat in alle omstandigheden zichzelf optimaal te geven, het optimum uit het potentieel van het moment te halen. Bezit is dan een illusie. Onthechting van bezit, van welke vorm ook, materieel of immaterieel
>>>>>>>>>>
Dit kan niet samengaan met denken als ondeelbaar geheel, want dan begin je al te onderscheiden.
Dit doet voor mij aan denken aan een holistisch beeld van alles, alleen, als het goed is, dan weet je wel, waarover je spreekt.(het onderwerp, datgene, waaraan we hechten en moeten onthechten)
Maar op het moment, dat we onderdelen gaan benoemen, zoals bijv. bezit of gehechtheid aan een persoon, ga je al in details treden.
Doe je dat niet, dan wordt het gezweef in de ruimte, waarbij de toehoorder, absoluut niet kan weten, waarvan hij moet onthechten en waarom.
Bij aanname, dat we moeten onthechten, dan ga ik me toch wel afvragen:
Ben jij of ik misschien al op een hoop punten ont-ge-hecht?
Misschien ben ik wel nooit gehecht geweest aan dingen, waarvan jij het zo belangrijk vindt te onthechten.
En als ik niet mag onderscheiden, hoe weet ik dan, wat ik moet doen?
En als jij daar geen belang aan hecht , wat moet ik daar dan mee?
Vandaar de uitdrukking "gezweef".
Mijn zienswijze van te denken in een evenwicht van een paar onderdelen van het zijn, is mijns insziens dan toch reeeler.
Zeker zo moeilijk, want wat is evenwicht?
Doe je dat niet, dan is er geen communicatie mogelijk over onderdelen.
Dan is er slechts gezweef in de ruimte.
Leuk voor een praatje.
Misschien. _________________ Groet Mariakat |
|