FAQ   Zoeken   Gebruikersgroepen   Registreren   Profiel   Log in om je privéberichten te bekijken   Inloggen 

Ook een eigen gratis forum?

- Met je eigen logo
- Filmpjes mogelijk!

Klik hier om jouw forum te maken

Vergaat de wereld? Oude en nieuwe wereld.
Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Nieuw onderwerp plaatsen   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk.    Filosofiekaffee Forumindex » Het hart van onze groep Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
 BerichtGeplaatst: 10 Jan 2009 16:38:04 Reageren met citaat  
Bericht
  mariakat
LaMama

Van: mariakat11 (Oorspronkelijk bericht) Verzonden: 14-8-2008 15:48

http://groups.msn.com/Filosofiecommunity/metadiscussies.msnw?action=get_message&mview=0&ID_Message=89191&LastModified=4675703210475022186&all_topics=1

Ik voor mijzelf, ben steeds weer verbaasd, als ik dat lees, dat er steeds meer gegevens zijn over rampen, die er zijn geweest, zoals beschreven in "Noach en de ark", waarbij men in de oude wereld dacht, dat de wereld zou vergaan en dat dat toch weer niet gebeurde.
Alleen hun wereld verging.
Een heel "nieuwe wereld" ontstond.

Dat is voor mij de betekenis van dat verhaal.
Er kan nog zoveel gebeuren met de aarde en zijn inwoners, maar het leven zal niet ophouden te bestaan tot aan het einde der tijden, als "het Licht zal zijn gedoofd."

Nu nog noemen we het gebied "de Oude wereld"
En dan hebben we het over het gebied, waar later de Babyloniers hun beschaving ontwikkelden.
Dit gebied werd geacht het begin van de menselijke beschreven beschaving te bevatten.
Dat van de nieuwe wereld dus.
(Totdat er meer bekend werd over China, maar ook daar zijn er linken)

Een aantal duizenden jaar geleden was er een grote aardbeving en een bijbehorende vloed in het Middellandse zee gebied.
Een oude beschaving op Kreta verdween ca. 3000 jaar voor christus.
Resten van havensteden zijn in zee ten onder gegaan en nu nog vrij nauwkeurig te vinden. (niet verwarren met Atlantis.)
Geschriften uit die tijd maken melding van de kracht, die bijna zo sterk was als die van de "Grote Vloed"

Misschien wordt gerefereerd naar dezelfde vloed als waar de bijbel over spreekt.
Dit alles zou zo'n 8ooo tot 10000 jaar geleden gebeurd kunnen zijn.
Volgens bijbelse genealogieen en berekeningen zou dit wel eens dezelfde vloed kunnen zijn.
Ook de legende van Atlantis zou in diezelfde tijd ontstaan kunnen zijn.
De mammoet, die in zijn geheel gevonden werd in Siberie zou van 10.000 jaar geleden zijn.
Men vermoedt dat die te water is geraakt en direct ingevroren is, want hij werd bijna geheel intakt gevonden
De laatste ijstijd wordt geschat afgelopen te zijn 12.000 jaar geleden.

Alles geschatte tijden.
Maar misschien een hele grote meteoor?
Misschien "God"
Primitief denkende mensen hadden goden voor alle natuurkrachten.
Het is de periode van voor de grote monothe?stische godsdiensten, van voor Abraham als stamvader van de monithe?sten.

Veel is verloren, maar veel is er ook weer voor in de plaats gekomen.
De wereld (waarin het leven was) is al meerdere keren vergaan en steeds weer ontstond er een "nieuwe wereld".

Ook in de toekomst zal de wereld (waarin wij leven) weer een keer vergaan, maar steeds weer zal er een "nieuwe wereld" ontstaan.
 Geplaatst: 10 Jan 2009 16:38:04  
Bericht

BerichtGeplaatst: 10 Jan 2009 16:38:55 Reageren met citaat  
Bericht
  mariakat
LaMama

Van: Willem3206 Verzonden: 14-8-2008 16:46

Diepgaande bespiegeling. Maar de kans dat er wat ergs met moeder aarde zal gebeuren wordt steeds kleiner.
Omdat de aarde steeds verder afkoelt
Omdat de vulkanische activiteiten afnemen
Omdat klimatologische zones nauwelijks nog veranderen
Omdat het intelligente zoogdier - mens - zich begint te interesseren voor klimatologische vraagstukken
Omdat dat intelligente zoogdier technologie?n zal gaan ontwikkelen om het klimaat te beinvloeden
Omdat nu al de technologie ( bijna ) voorhanden is om aanstormende meteoren of kometen uit hun baan te drukken.
Omdat ................ we in de toekomst zoveel meer kunnen, tot nu toe zijn we er alleen maar in geslaagd om de het land levende wilde dieren ( grotendeels) af te schieten.
Profiel bekijken Stuur privébericht
 BerichtGeplaatst: 10 Jan 2009 16:39:59 Reageren met citaat  
Bericht
  mariakat
LaMama

Van: Tomas Verzonden: 14-8-2008 17:47

Woorden uit de Bijbel. Wat is oud en wat is nieuw?
Oud is: Dat men vroeger dacht in de hemel te komen door de Wet van God te doen.
Nieuw is: Dat iedereen verantwoordelijk is voor eigen daden en de consequenties daar van.

We hoeven niemand meer iets te verwijten en kunnen ook niemand meer ergens de schuld van geven, zelfs niet aan Adam en Eva, het is geheel aan ons zelf.

Ons oordeel is tevens ons eigen oordeel.
Mooi toch? Is dat nou rechtvaardig of niet?

Tomas
 BerichtGeplaatst: 10 Jan 2009 16:40:54 Reageren met citaat  
Bericht
  mariakat
LaMama

Van: naamenadresbekend Verzonden: 14-8-2008 18:43

Klopt toch niet helemaal. Wie of wat is er verantwoordelijk voor dat iemand een kind wil (en als het een wat is, dan niemand). Natuurlijk, als het er is, dan voelt hij zich er verantwoordelijk voor (ik laat kindermishandeling, kinderverwaarlozing e.d. buiten beschouwing). Maar dat is niet nieuw.
En de consequenties. Vroeger dacht men dat een kind autist werd doordat het een afstandelijke moeder had (had men geobserveerd). Nu weet men dat die moeder haar kind net zo benadert als andere moeders, maar dat zij het opgeeft omdat dat kind niet op haar toenaderingen reageert. Ik moet denken aan die vader die zich schuldig voelde omdat hij "met zijn zoon te weinig gevoetbald had", te weinig tijd aan typisch mannelijke actviteiten had besteed: zijn zoon (en hij vond dat erg) was homo (van het vrouwelijek type). Die vader heeft dat natuurlijk wel geprobeerd, maar die zoon reageerde daar niet op, en toen heeft hij het na verloop van tijd maar opgegeven.
Ik moet denken aan wat Harris beschrijft: twee kinderen, in hetzelfde gezin, een 'eigen kind' en een geadopteerd kind. Zelfde opvoeding, zelfde school, beiden ballet, klassieke muzikale scholing enzovoort. Het eerst blijft ook in haar pubertijd in die lijn, het tweede komt terecht bij een andere peergroep. En als men dan op zoek gaat naar de natuurlijke moeder van dat geadopteerde kind, blijkt die in hetzelfde milieu te zitten als dat van die peergroep van dat kind.

Nieuw is het inzicht dat wij heel wat minder verantwoordelijk zijn voor eigen daden en de consequenties daarvan dan vroeger werd gedacht.
 BerichtGeplaatst: 10 Jan 2009 16:41:48 Reageren met citaat  
Bericht
  mariakat
LaMama

Van: mariakat11 Verzonden: 14-8-2008 19:35

Woorden uit de Bijbel.

De link gevonden?

Wat is oud en wat is nieuw?
Oud was vroeger nieuw en nieuw klinkt veelbelovend, maar wordt (waarschijnlijk) ook ooit oud.
 BerichtGeplaatst: 10 Jan 2009 16:42:38 Reageren met citaat  
Bericht
  mariakat
LaMama

Van: worm Verzonden: 14-8-2008 22:39

"Ook in de toekomst zal de wereld (waarin wij leven) weer een keer vergaan, maar steeds weer zal er een "nieuwe wereld" ontstaan."

Tsjernobyl was wel een aardige poging. De Tsunami natuurlijk niet vergeten. Ja, dat dunne schilletje van de aarde waarop we leven noemen we 'de wereld'. Als de aarde een keer gaat vervellen, dan is het met alle leven gedaan en bestaat de aarde nog. De Hymalaya (8 km) is een betekenisloos rimpeltje op de 13000 km doorsnede van de aarde. We leven op een toverbal, maar geen (on)vriendelijke. Het trekt zich gewoon niets aan van de gebeden van mensen, mammoets en fruitvliegjes.
 BerichtGeplaatst: 10 Jan 2009 16:43:24 Reageren met citaat  
Bericht
  mariakat
LaMama

Van: naamenadresbekend Verzonden: 14-8-2008 23:18

Onze voorstelling van de wereld zal (met ons) vergaan, die van de kakkerlakken waarschijnlijk niet (taaie beestjes!).
 BerichtGeplaatst: 10 Jan 2009 16:45:22 Reageren met citaat  
Bericht
  mariakat
LaMama

Van: Corn?83 Verzonden: 20-12-2008 18:01

Quote:

Alleen hun wereld verging.
Een heel "nieuwe wereld" ontstond.

Nadenkertje.
 BerichtGeplaatst: 27 Jan 2009 16:28:00 Reageren met citaat  
Bericht
  afstandopleren

De manier dat een 'einde van de wereld' een 'nieuwe wereld' creeert is doordat mensen opeens anders gingen denken. Ik denk dat het een klein beetje (Of zeer vaag) te vergelijken is met een BDE (Bijna Dood Ervaring).

Men ziet of ervaart iets 'schokkends' en dat verandert dan hun perceptie van bepaalde dingen.

Ik moet wel bekennen dat ik zeer nieuwschierig ben naar wat er gaat gebeuren in 2012. Het is zo bekend en al jaren oud dat ik er op een bepaalde manier warm voor loop.

Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik de Jehova's kijk een beetje lachwekkend vind want hoe vaak is de wereld al vergaan? XD
 BerichtGeplaatst: 22 Feb 2009 14:41:04 Reageren met citaat  
Bericht
  mariakat
LaMama

afstandopleren schreef:

Ik moet wel bekennen dat ik zeer nieuwschierig ben naar wat er gaat gebeuren in 2012. Het is zo bekend en al jaren oud dat ik er op een bepaalde manier warm voor loop.

Er wordt van alles over geschreven.
Ik heb begrepen dat de kalender van de Maya's loopt tot 2012. Misschien heb ik het mis?
Wie het eerste daarvan gemaakt heeft, dat zij geloofden dat de wereld dan verging, weet ik niet.

Misschien stamt die kalender wel uit het jaar 1012 en liep hij gewoon 1000 jaar.
Waarom zouden deze mensen een kalender maken, die nog langer doorloopt?
 BerichtGeplaatst: 22 Feb 2009 15:41:48 Reageren met citaat  
Bericht
  toqloq

Niets is oneindig dus ook de mayakalender niet , katje haar gedachte is ook mijn gedachte hierover .
Echt weten zullen we het nooit jammer genoeg hebben de horden christelijke overweldigers het meeste vernielt verbrand of omgesmolten.
Gelijk de grafrovers in egypte of dichter bij huis hier in europa.
En waarschijnlijk was al dat omgesmolten geroofde goud van de inca's en de maya's al eerder geroofd en omgesmolten van de tol-teken en de pre inca's.
Foto's uit de ruimte maken duidelijk dat de inca's enorme landbouwgebieden hebben gehad met irrigatie kanalen en waarschijnlijk nooit honger kende ondanks de enorme steden.
Ze hadden zelfs geboorte regulering , dat moet wel een schok geweest zijn voor de jezu?ten die voorop gingen .
Er zijn zo ook nog wat opmerkellekke resten van vroege europesche beschavingen waarvan men nu weet dat het geen wilden waren .
Een opmerkelijk bouwwerk van de kelten bv , enorm, wat we voor het gemak maar een tempel noemen maar waarvan niemand echt weet waar het voor diende.
Of stonehege de stenen komen uit frankrijk , maar zelfs met de huidige techniek word het een toer dat kunstje na te doen als het al kan.
De wildste theorie?n gaan hierover van thelepatie tot anti -zwaartekracht apperatuur.
Al die kennis en ook veel van de romijnen en andere volken is vernietigt door de christelijke horden.
De oude wereld was en moet dat blijven de oude wereld , maar het is zo jammer dat alles vernietigt is en men zijn geschiedenis zo niet kent , en vrijwel zeker hem dus zal moeten herhalen.
En 2012 wel zullen we net als de milleniumbug ook wel weer overleven ( o ja nostradamus , en enkele jehova's en nog wat christelijke secte's hebben we al overleefd)
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
 BerichtGeplaatst: 24 Feb 2009 00:43:27 Reageren met citaat  
Bericht
  afstandopleren

@ Mariakat: Dat is eigenlijk een goed punt van de '1012' gemaakte kalender.
Maar ik heb toevallig mij al wat dieper in de Maya kalenders gestopt en kan niet anders zeggen dat het zeer 'uncanny' is hoe precies hun kalender loopt.

En in tegenstelling tot wat Toqloq zegt, gaat deze kalender wel oneindig door. Dat komt omdat die kalenders over cycli gaan. In dit geval gaat het omtrent een van de grootste cycli gemaakt door de Mayas, die eind 2012 eindigt.

Als je meer wilt weten over de maya kalender en horoscopen, er is een kleine paar weken geleden iemand op Radio Gelderland geweest. Hij en zijn vrouw praten over de Maya Horoscoop en 2012 en nog een paar dingen.

Klik hier als je ge?nteresseerd bent en wilt luisteren.
 BerichtGeplaatst: 24 Feb 2009 15:02:15 Reageren met citaat  
Bericht
  toqloq

Wel mischien eindigt er toch wat he 2012 is dichtbij en ook nostradames deed over deze periode voorspellingen.
En vergeet niet dat de vorrige wereldwijde depressie's tot wereldoorlogen hebben geleid.
Mischien is er toch nog hoop voor de ijsbeer dmv een nuclaire winter.
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
 BerichtGeplaatst: 24 Feb 2009 15:54:19 Reageren met citaat  
Bericht
  mariakat
LaMama

Ja, maak er maar grapjes over.

Maar natuurlijk is er altijd kans op een catastrofe.
Ik zal de laatste zijn, die dat wil ontkennen.
Ik geloof echter niet in exacte voorspellingen.
De wereld (van een groep of een individu) is al zo vaak vergaan.
De mijne zelfs al meerdere keren.

Om nooit weer wat te worden.....
en later om uit de as te herrijzen. Very Happy
 BerichtGeplaatst: 24 Feb 2009 17:47:46 Reageren met citaat  
Bericht
  afstandopleren

mariakat schreef:
Ja, maak er maar grapjes over.

Maar natuurlijk is er altijd kans op een catastrofe.
Ik zal de laatste zijn, die dat wil ontkennen.
Ik geloof echter niet in exacte voorspellingen.
De wereld (van een groep of een individu) is al zo vaak vergaan.
De mijne zelfs al meerdere keren.

Om nooit weer wat te worden.....
en later om uit de as te herrijzen. Very Happy

Ah, het instorten van een paradigma. Dat krijg je als je teveel naar jezelf kijkt =P

It makes you wonder, doesn't it?
 Geplaatst: 24 Feb 2009 17:47:46  
Bericht

Nieuw onderwerp plaatsen   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk.    Filosofiekaffee Forumindex » Het hart van onze groep

Pagina 1 van 2
Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Berichten van afgelopen:

Ga naar: