FAQ   Zoeken   Gebruikersgroepen   Registreren   Profiel   Log in om je privéberichten te bekijken   Inloggen 

Ook een eigen gratis forum?

- Met je eigen logo
- Filmpjes mogelijk!

Klik hier om jouw forum te maken

latexseks_is_ook_een_hersenziekte

Nieuw onderwerp plaatsen   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk.    Filosofiekaffee Forumindex » Het hart van onze groep Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
latexseks_is_ook_een_hersenziekte
 BerichtGeplaatst: 14 Feb 2009 13:03:26 Reageren met citaat  
Bericht
  mariakat
LaMama

Over modellen van bepaalde gevoelens en gedragingen, die in het brein vast zouden liggen en daardoor een ziekte genoemd zouden kunnen worden.
Een selectie eruit voor deze filosofie relevant.

Je kunt alles lezen
http://www.hartenziel.nl/artikel/latexseks_is_ook_een_hersenziekte/

Zulke bedoelingen zijn nobel, maar het idee hersenziekte rechtvaardigt ook betutteling en overheidsingrijpen.
Veel verslaafde mensen hebben echter een prima leven.
Bovendien gaat ook de liefde voor je voetbalclub, je schoonmoeder of seks in een latexpakje gepaard met veranderingen in het brein. Waarom zouden we in deze gevallen niet ook spreken van hersenziekten?

Een soortgelijk misverstand ontstond toen de wetenschapsjournaliste Jos? van der Sman (Elsevier) onlangs op televisie mocht toelichten wat de wetenschap over de liefde te zeggen had.
Ze ging toen aan de hand van een r?ntgenfoto bewijzen dat vaderliefde werkelijk bestaat.
Als zijn partner zwanger is, dan gaat een man minder testosteron aanmaken, vertelde Van der Sman, en zo maakt de aanstaande vader zich klaar om te zorgen.
Je bent dus volgens deze redenering geen liefhebbende vader als je ? zoals voor de meeste vaders gebruikelijk ? het goede in je kind met vreugde omarmt en het slechte probeert bij te spijkeren, maar wel als je lichaam minder mannelijke hormonen aanmaakt.
De politiek achter het verhaal lijkt dat mannen pas goede vaders zijn als ze hormonaal gezien wat meer op moeders lijken.
Dat is een vrij stuitende vorm van seksisme onder de vlag van wetenschappelijke objectiviteit.
 Geplaatst: 14 Feb 2009 13:03:26  
Bericht

BerichtGeplaatst: 14 Feb 2009 22:42:58 Reageren met citaat  
Bericht
  Caspar

het verhaal lijkt me geplaatst als bladvulling. hoort thuis onder
"gemengde berichten". en de functie van het plaatje ? aandacht trekken.

een "wetenschaps"journalist die zijn verhaal verlucht met een dergelijk
plaatje mag ook wel eens onder de hersenscanner.

Overigens : in Volkskrant Hart en Ziel van Zaterdag stond hetzelfde
verhaal maar zonder plaatje !

Laatst aangepast door Caspar op 15 Feb 2009 16:28:10; in totaal 1 keer bewerkt
Profiel bekijken Stuur privébericht
 BerichtGeplaatst: 15 Feb 2009 14:03:27 Reageren met citaat  
Bericht
  mariakat
LaMama

Het schreeuwt inderdaad om aandacht wegens een grote oneigenlijke reden.
Niet zozeer dat het niet re?el zou zijn, maar wegems de grote overdrijving.
Maar ik denk dat dit ook exact de bedoeling is van de schrijver.

De boodschap erin is wel een re?ele.
Ik heb via een ander forum van mij de laatste tijd veel contact met mensen, die zg. een plaatje opgeplakt krijgen.
Het lijkt wel of alles met een pilletje verholpen moet worden.
Voor mij klinkt het dan ook vaak, alsof je een ziekte hebt, die door een chemisch elementje verholpen kan worden.
En dan hebben we het niet over een fysiek gevoel, da onaangebaam is, maar ook over onaangename psychische gevoelens en reacties.

Filosofisch gezien heeft dit alles te maken met het alle psychische gevoelens in willen kaderen in de biologie en chemie van de mens.
Veelvuldig besproken via allerlei discussies over eigen wil of determinatie.

Alsof het brein alleen maar een chemische fabriek zou zijn.
 BerichtGeplaatst: 15 Feb 2009 17:28:18 Reageren met citaat  
Bericht
  toqloq

Ik vond die link hylaries wat een onzin.
Hier word gesugeerd dat sexualitiet volgens regels gaat.
Wel dat is een intime zaak en laat ik me door zedenmeesters niet opleggen.
Nu is latex niet mijn ding maar om dat nu als hersenziekte te zien ???
Wat is er mis met de spelende mens????
Als iemand sex tradioneel , beperkt of vrij wil ervaren en niemand dwingt daaraan mee te doen is er toch niets mis .
Nooit eens amaretto uit de navel van je lief gedronken , is dat ook een hersenziekte dan ????
Mischien is het steriel sex hebben wel een hersenziekte verkramt en gefustreed kan men alleen sex hebben onder een deken in het donker .
Maar ja ik ben een oude hippie en wil in voor een gebbetje.
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
 BerichtGeplaatst: 15 Feb 2009 17:56:53 Reageren met citaat  
Bericht
  mariakat
LaMama

In dit artikel wordt dit spottend gezegd, Toqloq.
Om als voorbeeld te dienen voor wat tegenwoordig allemaal als een brein functie wordt gezien.
Het voorbeeld zelf wordt genoemd mi. om de aandacht te trekken.

Dus te be?nvloeden door fysiche of chemische prikkels.
Juist dat is wat, volgens mij, de schrijver aan de kaak wil stellen.

Ik ben het helemaal eens met jou als je vind dat mensen dat samen maar zelf uit moeten maken wat zij lekker vinden.
Maar daar gaat het in dit artikel dus niet om.

Wel een apart onderwerp waard misschien.
Sexistisch gedrag en taal wordt door onze host niet toegestaan, maar een eerlijk gesprek over sex lijkt mij heel interessant.
 BerichtGeplaatst: 17 Feb 2009 05:38:36 Reageren met citaat  
Bericht
  mariakat
LaMama

Zie verder over het sexuele aspect
Sex op het net.
http://gratisforums.com/filosoof/viewtopic.php?t=202

Hier verder over:
Komen gedragingen uitsluitend voort uit de functie van het brein?
En zijn de niet "gewone en algemeen geaccepteerde gevoelens" een ziekte van het brein?
 BerichtGeplaatst: 18 Feb 2009 13:58:30 Reageren met citaat  
Bericht
  toqloq

[gewone en algemeen geaccepteerde gevoelens]

Wat zijn dat dan ?dat is een vaag begrip , voor iemand uit orthodox religeuse wereld is dat heel wat anders dan uit humanistische kringen bevoorbeeld.
Het onderdrukken van sexsuele gevoelens leid eerder tot verknipte exessen dan het toegeven aan dit .
Het is verkeerd dit te ontkennen vraag bv hoeveel vrouwen een viberator gebruiken en zelfs als je ze goed kent niemand vrijwel niemand .
Terwijl het het meest verkochte sexspeeltje is , van de tarzan zijn de afgelopen 10 jaar meer dan 600.000 duizent verkocht in de regulieren handel.
Een tante van mij (82) lacht in een deuk na een grap over een doorgebrande tarzan van paty brard , en zei zo snel branden die dingen niet door .
En ik , hoe weet jij dat tante , zoef weg en ff later iemand kaasblokjes met gember .

{gewone en algemeen geaccepteerde gevoelens}

Is denk ik meer een benadering van hoe wij willen dat de anderen over ons denken in de openbare ruimte.
Wie geen erotische fantasie?n heeft en dan bedoel ik ook na de pubertijd
is pas echt geestesziek.
Sommige zijn en blijven fantasie?n niks mis mee maar sommige uitleven kan lauterent werken.
Hoeveel huwelijken zouden niet gered worden als men toegeeft aan dit en samen intiem een hoop lol heeft.
Dit kan ook leiden tot hylarische siuatie's een man die zijn vrouw aan bed gebonden had en van plan was haar te bespringen vanaf de linnekast in een badmanpakje , zakte door de kast en kwam vast te zitten .
na 2 dagen werden ze door de politie bevrijd.
Sindsdien kan men handboeien kopen met een palletje die ze doet openspringen waneer de gebondene dat zelf wil.

Zijn dan ook niet meer dan de grote gemene deler , en dan ook nog bepaalt door mileu en levensovertuiging.
En hoe harder men roept houd den dief hoe groter de waarschijnlijkheid dat diegene zelf de dief is.
Prostetutie is surogaatsex , de beste klanten in de clubs sex clubs of parenclubs waar in ik gewerkt hebt zijn de reformanten en de griffo's .
Bisarre verlangens doen het goed in die kringen (leiposex noemde wij dat achter de schermen).
Nu doe ik dat werk al een tijdje niet meer (de dagen gaan tellen) maar ik kan mij niet voorstellen dat er veel verandert is .
Sex ,eten en drinken is een handel die altijd doorgaat en vrijwel niet verandert.
Ik heb eens gewerkt in een homobar die last had van potenrammers , Werden mijn toenmalige vrouw en ik ingehuurt om die jongens een beetje op te voeden.
Dat soort gasten is homo maar mag dat niet zijn van hun omgeving haten zichzelf en willen bewijzen dat ze geen homo zijn.
Als ik ze afstofte kwamen ze terug tot ik zo bruut moest wezen dat het link werd voor ze stopte , als mijn vrouw ze afstofte kwamen ze niet terug.
Homosexuele sm gevoelens onderdrukt , beter zou zijn dat ze dat uitleven en anderen met rust laten die er niet van gedient zijn.
Een was er groot gotzame wat was die vent groot , nu kon ik , zeker toen , aardig uit de voeten maar als ervaren rot weet ik ook waneer ze te groot zijn.
Ik heb hem verleid en naar de trap gelokt een duwtje en hoepla.
Was hij geen homo geweest (al zal hij dat waarschijnlijk nu nog ontkennen) had ik een probleem gehad.

Maar laat ik nu niet de indruk wekken dat liefde en sex perse baanbrekend moet zijn .
Wees eerlijk tegen jezelf en je partner en om van een ander te houden moet je eerst van jezelf houden.
Als het voelt als >>>gewone en algemeen geaccepteerde gevoelens<<<
is het goed toch.
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
 BerichtGeplaatst: 18 Feb 2009 15:25:51 Reageren met citaat  
Bericht
  mariakat
LaMama

Citaat:
Maar laat ik nu niet de indruk wekken dat liefde en sex perse baanbrekend moet zijn .
Wees eerlijk tegen jezelf en je partner en om van een ander te houden moet je eerst van jezelf houden.
Als het voelt als >>>gewone en algemeen geaccepteerde gevoelens<<<
is het goed toch.

Dank je voor dit stukje Toqloq.
En voor deze conclusie
 BerichtGeplaatst: 18 Feb 2009 21:11:57 Reageren met citaat  
Bericht
  Caspar

ergens gelezen: "Love has to be avid and wanton"
wat zoveel betekent als speels , willig en ontspannen
maar niet ongeremd; bij ongeremd moet ik denken aan
een trein die door een stootblok heenramt.
Profiel bekijken Stuur privébericht
Nieuw onderwerp plaatsen   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk.    Filosofiekaffee Forumindex » Het hart van onze groep

Pagina 1 van 1
Tijden zijn in GMT + 1 uur

Berichten van afgelopen:

Ga naar: