Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
GroenDraakje
|
Geplaatst: 10 Jun 2022 09:29:35 Onderwerp: Musea, kastelen, tentoonstellingen ... reviews |
|
|
Waar ben je geweest en wil je iets over vertellen?
Is het een aanrader of juist niet?
Tips of leuke kortingen? _________________ compassie! |
|
Terug naar boven |
|
|
|
Geplaatst: 10 Jun 2022 09:29:35 Onderwerp: |
|
|
|
|
Terug naar boven |
|
|
GroenDraakje
|
Geplaatst: 10 Jun 2022 09:37:59 Onderwerp: Muiderslot |
|
|
Ik begin zelf gelijk met het Muiderslot, daar ben ik gisteren geweest met Hippa.
We gingen met de auto en het parkeren was geen probleem. Gratis parkeerplaatsen op 15 minuten lopen afstand van het kasteel.
De omgeving is landelijk en schitterend en het kasteel ziet er vanaf de buitenkant ook prachtig uit.
De binnenplaats was bijna geheel overdekt door tentdoek. Het was wel mooi gedaan, maar geeft wel meer een sfeer van een horeca-gelegenheid of iets om een feest te vieren dan van een oud kasteel. Het is wel praktisch natuurlijk, volop schaduw en ook beschutting als het regent.
Het kasteel zelf vond ik een beetje tegenvallen.
Wij wilden geen gebruik maken van de audio, we kijken en lezen zelf wel en we vinden het niet erg als er wat te raden overblijft.
Er waren twee routes maar zelfs als je op je gemak loopt en alles uitgebreid bekijkt, ben je nog redelijk vlot klaar. We hebben toen een heerlijk broodje chutney gegeten en zijn toen de tuinen nog doorgewandeld. De tuinen waren niet heel bijzonder maar het is wel aardig om veel kruidennamen te lezen en hier en daar aan kruiden te ruiken. De pruimenboomgaard stond er mooi bij, al zag het ernaar uit dat het een slecht pruimenjaar zou worden.
Wellicht dat Muiden ook nog de moeite waard is, maar wij vonden het een mooi dagje zo en zijn weer huiswaarts gegaan.
We hadden dankzij de VIP-passen van de vriendenloterij gratis toegang.
De normale toegangsprijs is 16,50.
_________________ compassie! |
|
Terug naar boven |
|
|
GroenDraakje
|
Geplaatst: 25 Jul 2022 13:40:25 Onderwerp: Westerbork |
|
|
In het museum zijn veel verhalen.
De koffers met diverse spulletjes erin waren vaak ontroerend.
Wij hebben lang niet alle teksten gelezen maar als je alles grondig wilt bekijken, ben je wel even bezig.
Ook de luisterfragmenten en films hebben wij overslagen, maar ze zijn er wel.
Het monument ligt op ca. 2,5 km. Er lopen 2 mooie routes door het bos naartoe, maar je kan ook gebruik maken van de pendelbus.
Het terrein is vrij groot, wij hebben de zijpaden overgeslagen en zijn eerst rechtstreeks naar het monument gelopen.
De welbekende treinrails die aan één kant omhoog gebogen zijn.
Een ander monument bestaat uit 102.000 steentjes met Jodensterren erop. Tussendoor zijn foto's geplaatst. Ik vond dit indrukwekkender.
Er is ook een rondleiding maar daar hebben wij geen gebruik van gemaakt. _________________ compassie! |
|
Terug naar boven |
|
|
GroenDraakje
|
Geplaatst: 25 Jul 2022 13:47:52 Onderwerp: Monumentendorp Orvelte |
|
|
Dit museumdorp is leuk om doorheen te wandelen. Het heeft een (laat) Middeleeuwse sfeer. Wat eetgelegenheden, een mooie winkel met edelstenen, kleding, wat informatie over bijen e.d. Er was ook een Jan Kruis-museum maar die was nog niet geopend toen wij er waren. Ook het snoepwinkeltje was dicht.
Totaal zijn er 13 winkels: https://orvelte.net/kaart/winkeltjes/
Ook is er de Zoo Bizar, waar ze diverse dieren hebben die je van dichtbij kunt bekijken en een presentatie waarin meer wordt verteld over de stinkdieren (die je ook mag aaien), de armadillo's (mag je ook aaien en lopen daar los rond) en een rattenslang.
Het was wel aardig, voor mij persoonlijk waren de Zoo Bizar en de edelsteenwinkel het leukst.
_________________ compassie! |
|
Terug naar boven |
|
|
GroenDraakje
|
Geplaatst: 25 Jul 2022 13:58:18 Onderwerp: Klimbos Appelscha |
|
|
Het klimbos Appelscha ligt in een prachtig bos.
Zelf heb ik er niet veel van gezien, want het regende hard de dag dat wij er waren.
Er zijn 5 verschillende klimparcours, geen van allen bijzonder moeilijk.
Je moet wel minimaal 1.40 lang zijn, dat geldt voor de meeste klimparcoursen.
Voor de kleintjes is er ook wel iets, maar dat heb ik niet echt goed bekeken.
Wat prettig is, je mag na de uitleg zelf kiezen wat je doet. Je hebt totaal 2 uur de tijd en je kan dus gemakkelijke alle parcoursen doen en de leukste meer dan eens.
Klein nadeel is dat de parcoursen niet genummerd zijn waardoor het even zoeken is waar welk parcours precies begint.
Ook is er weinig of geen verschil in de moeilijkheidsgraad. _________________ compassie! |
|
Terug naar boven |
|
|
maanelfje
|
Geplaatst: 4 Nov 2022 17:45:30 Onderwerp: |
|
|
Ik ben afgelopen weekend naar het vernieuwde KMSKA geweest. De laatste keer was meer dan elf jaar geleden want zolang is het museum gesloten geweest voor de renovatie. Het museum was echt in slechte staat waardoor de kunstwerken minder tot hun recht kwamen. Maar elf jaar is wel heel lang.
Geen idee of VRT MAX in Nederland te bekijken is. Zo ja, hier krijg je al een idee: https://www.vrt.be/vrtnu/a-z/een-nacht-in-het-museum/
Echt de moeite. Er is een goede mix van oude en nieuwere kunst te zien. Ben al heel de week aan het nagenieten. En met de museumpas die ik kocht zullen zeker nog meerdere bezoekjes volgen.
|
|
Terug naar boven |
|
|
|