Hebben jullie de kazen op kaasmatjes liggen om te rijpen?
Ik heb ze zelf zolang ik aan het coaten ben op een glazen bord liggen, is het coaten klaar dan liggen ze op een plankje. Wat is het nut van een kaasmatje?
- Geplaatst: 6 Mei 2013 18:42:40
- Geplaatst: 6 Mei 2013 20:09:34
hoeklijn
Gast
Het nut van matjes is het feit dat de kaas kan luchten op deze manier en dat bij kaas die gerijpt wordt met een natuurlijke korst (blauwschimmel, Camembert, Brie maar soms ook geperste van het Gouda-type) eventueel ontsnappend vocht niet direct in aanraking blijft met de kaas, maar weg kan.
Veel kaas rijpt op houten planken en dat is prima, op een paar voorwaarden:
Een paar keer per jaar met heet water en chloor de planken schrobben, spoelen met schoon water en goed laten drogen.
Daarbij moet de plank van een houtsoort zijn die geen geur, geen smaak en geen kleur afgeeft aan de kaas, voldoende poreus is om eventueel vocht op te nemen en redelijk schimmel-resistent is.
Kortom: Meestal zijn plastic matjes eenvoudiger. Sommigen gebruiken sushi-matjes e.d., maar deze zijn m.i. nogal schimmelgevoelig...
Ik gebruik ook houten planken maar heb ze eerst op een glad taartrooster liggen die heel fijn gemaasd is zonder dat mijn kaasjes streepjes krijgen.
Zo kan er van onder lucht bij de kaasjes en heb ik minder last dat de kaas vochtig blijft (plakken) aan de onderkant.
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
Wil je ook een eigen gratis forum?
- Direct online
- Gratis je eigen logo
- Filmpjes en video mogelijk!