Vandaag weer twee kleine kaasjes gemaakt, de eerste 3 kilo kazen liggen nu klaar.
Ik heb nu aan de melk extra room toegevoegd, ik had veel meer wrongel deze keer dus kon twee hele mooie royale kleine maken, een met fenegriek en een normaal. Ben heel benieuwd wat ik aan smaak verandering krijg.
ben ook van plan eerdaags een parmezaan te gaan maken.
Hebben jullie nog tips??
- Geplaatst: 9 Mei 2013 12:19:34
- Geplaatst: 10 Mei 2013 07:59:58
hoeklijn
Gast
Wat betreft de permesaanse kaas, ik heb je vraag over de cultuur beantwoord.
Wat betreft de room: Ja, de smaak zal romiger worden. Vraag is alleen of dat nodig is als je onafgeroomde verse melk gebruikt. Voor Goudse is een eventuele rijpere smaak ook te bereiken door het gebruik van aroma-opbouwende bacterieen zoals Lactococcus Diacetilactis en Leuconostoc Cremoris. (Diacetyl vormt een gas, de opgen in Goudse kaas en geeft een boterachtige smaak, Cremoris->creme-achtig) Deze zitten in de Alpha cultuur van Leidinger.
Ik heb tot nu toe alleen room toegevoegd aan dingen als Brie (room-Brie) en Cambozola.
De meeste kaas die ik maak is helaas nog steeds van de pakken uit de winkel, en ondanks dat vind ik de kaas heerlijk.
Wel mis ik net iets meer vet/room in de kaas vandaar mijn proef met de extra room.
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
Wil je ook een eigen gratis forum?
- Direct online
- Gratis je eigen logo
- Filmpjes en video mogelijk!