|
|
Gilde der Kaasmakers Een ontmoetingsplaats voor alle mensen die ge�nteresseerd zijn in zelf kaas maken
|
kaasplanner - Geplaatst: 25 Mei 2013 20:25:52 |
|
|
raf
|
|
Hallo,
Bestaat er ook een kaasplanner zoals bij het bierbrouwen (brouwplanner)
zodat eventueel kaasbereidings recepten kunnen ingevuld worden?
Dan zouden we ons eigen recepten kunnen samenstellen.
Mvg
Raf
|
|
|
|
|
- Geplaatst: 25 Mei 2013 20:25:52 |
|
|
|
|
- Geplaatst: 26 Mei 2013 15:25:22 |
|
|
johnshadows
|
|
Raf kaasmaken is geen bierbrouwen.
|
|
|
|
|
- Geplaatst: 26 Mei 2013 15:42:48 |
|
|
|
Bierbrouwen is idd geen kaasmaken.
Maar.... Goede notities zijn zeer leerzaam bij het achteraf beoordelen van een kaas: Wat kan er in de productie mis zijn gegaan waardoor deze kaas niet smaak zoals je verwacht, wat kan er veranderd worden voor een beter resultaat?
Ok, ik had het nog een tijdje stil willen houden, maar ik werk aan een computerprogramma waarin je:
1. Recepten zelf kan samenstellen en op kan slaan.
2. deze recepten leveren een lijst van ingredienten op met de maatvoeringen in theelepel/eetlepels.
3. Uitgaande van beschikbare hoeveelheid melk/gewenste gewicht aan kaas worden de hoeveelheden omgerekend.
4. Het productie-proces stap voor stap kan zien, samen met aanduiding van de benodigde temperatuur en begeleid (waar nodig) met een timer die een signaal af geeft als de tijd om is.
5. Die de hele logging van het productieproces opslaat.
Ik heb zelf al een tijdje een beta-versie in gebruik, maar ben nog bezig met mogelijkheden om recepten om te rekenen van amerikaanse eenheden naar europesche eenheden en met de mogelijkheid om naar andere talen te vertalen.
Intussen heb ik een zijsprongetje gemaakt want ik wil de temperatuur van mijn weckketel vanaf de laptop aansturen via een microprocessor (ik een nerd? Mwah, valt best mee )
En ja, het programma wordt gratis en nee, het gaat (voorlopig) niet op de Mac werken. Ben daar wel mee bezig maar daar zitten me teveel haken en ogen aan momenteel. En ook niet op android, tenzij ik een sponsor vind om het ontwikkelplatform daarvoor aan te schaffen...
|
|
|
|
|
- Geplaatst: 26 Mei 2013 15:50:51 |
|
|
gerda
|
|
En hier roept manlief op mijn poeh hè, meteen, maar dat maakt het juist leuk.
Wel een uitdaging lijkt mij, dus wij kunnen straks roepen en jij draait de recepten voor ons er zo uit?
|
|
|
|
|
- Geplaatst: 26 Mei 2013 15:56:33 |
|
|
johnshadows
|
|
Ineens voel ik me terug klein.
Nee, nee, tof initiatief.
iets om naar uit te kijken.
In excel of....?
|
|
|
|
|
- Geplaatst: 26 Mei 2013 16:01:22 |
|
|
|
Nee, de recepten kan je dan zelf samenstellen, ongeveer op de volgende manier in het "receptenbewerkings-scherm":
Linker deel van het scherm staan allerlei bewerkingen, rechterdeel een leeg recept.
Je leest: Melk warmen tot 30C.
Je zoekt links: Melk warmen tot ##C. Dit sleep je naar rechts, je recept in.
Er komt een popup waar je de ontbrekende gegevens invoert (hier dus 30)
Het is niet mijn plan recepten te gaan verzamelen, invoeren en uitleveren/laten downloaden, laat ik lekker aan jullie zelf over
Maar we lopen op de zaken vooruit, geduld, geduld, geduld....
Je hoort het als ik testers nodig heb...
|
|
|
|
|
- Geplaatst: 26 Mei 2013 16:12:21 |
|
|
gerda
|
|
Klinkt als het deel waar mijn man begint te roepen ooo leuk laat eens kijken.
Das de techneut hier in huis. Maar dat was wel duidelijk, kaasgrotten geen probleem zo gefikst.
|
|
|
|
|
kaasplanner - Geplaatst: 26 Mei 2013 18:39:44 |
|
|
raf
|
|
Hoi
Juist kaasmaken is inderdaad geen bierbrouwen maar het zou wel leuk zijn als er zoiets zou bestaan.
Herman succes met je bedoeling om tot iets te komen
Zou wel plezant zijn om eens te experimenteren bij de bereiding en de samenstelling
Groeten
Raf
|
|
|
|
|
- Geplaatst: 26 Mei 2013 19:02:56 |
|
|
Vera
|
|
Ik ben heel benieuwd, ik ben nog niet in de experimenteerfase, maar het lijkt me wel erg leuk.
|
|
|
|
|
- Geplaatst: 26 Mei 2013 19:06:01 |
|
|
gerda
|
|
Heb 1 experiment liggen half messo half thermofiele cultuur, ben ook heel benieuwd hoe die smaakt, alles netjes opgeschreven.
|
|
|
|
|
- Geplaatst: 26 Mei 2013 19:50:38 |
|
|
|
johnshadows schreef: |
In excel of....? |
Nee, als een echt computerprogramma
|
|
|
|
|
- Geplaatst: 26 Mei 2013 19:53:08 |
|
|
johnshadows
|
|
programmeertaal? C, C**, java,....?
|
|
|
|
|
- Geplaatst: 26 Mei 2013 19:55:15 |
|
|
|
Delphi XE3, vandaar de mogelijkheid om crossplatform te gaan op Windows EN MacOS...
|
|
|
|
|
- Geplaatst: 26 Mei 2013 19:58:27 |
|
|
johnshadows
|
|
Nou veel plezier dan maar.
Daar ken ik niks van.
Ben dan ook maar een kaasboer.
|
|
|
|
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
|
|
|
|