een aantal recepten - Geplaatst: 15 Apr 2009 17:17:41
hagga
hier staan een aantal recepten voor het maken van verschillende kaasjes kaas. ik ben er nog niet helemaal uit wat, wat is (want wat is nou weer thermophilic culture, ik denk kleine beestjes maar daar ga ik me nog eventjes in verdiepen....)
Re: een aantal recepten - Geplaatst: 15 Apr 2009 20:19:04
JoopBastiaannet
hagga schreef:
thermophilic culture
Thermofiele startcultuur - soort bacterie die geschikt om te gebruiken bij hoge (55 graden) temperaturen. Vooral gebruikt voor Zwitserse kaas en harde Italiaanse kazen (Parmezaanse en Pecorino Romano)
Variant is de Mesofiele startcultuur - geschikt voor temperaturen tot 30 graden. (cheddar, Goudse)
Als de startcultuur in ml wordt gegeven kun je het eventueel vervangen voor 2 keer de hoeveelheid karnemelk.
- Geplaatst: 16 Apr 2009 06:33:28
hagga
Citaat:
Als de startcultuur in ml wordt gegeven kun je het eventueel vervangen voor 2 keer de hoeveelheid karnemelk.
Hoe kom ik aan een starter voor thermofiele cultuur? Ik wil ook graag parmezaan gaan maken.
- Geplaatst: 3 Mei 2013 07:23:59
hoeklijn
Gast
Als je een eerste keer thermofiele cultuur wilt gebruiken, dan kan je hiervoor heel goed gewone yoghurt gebruiken. De bacterieen die hierin zitten kunnen de hogere temperatuur die in de recepten met thermofiele culturen worden gebruikt overleven. Thermofiele culturen zijn voor zover ik weet nauwelijks te vinden in Nederland.
Ik heb voor belangstellenden wel een weblink van een Duitse leverancier die een goede sortering culturen verkoopt.
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
Wil je ook een eigen gratis forum?
- Direct online
- Gratis je eigen logo
- Filmpjes en video mogelijk!