| Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
| Auteur |
Bericht |
silvia
|
Geplaatst: 1 Mrt 2026 05:07:37 Onderwerp: maart 2026 |
|
|
Gisteravond (zaterdag 28 februari) heb ik een gesprek met de arts gevraagd.
Ik vind dat Kiki uitgeput raakt. Ook heb ik aangegeven dat veel van haar klachten samen (kunnen) hangen met te hoog CO2.
Ze hanteren een andere beademing dan CTB.
Kiki moet het nu zelf doen, om de ademhalingssieren niet in kracht te laten afnemen.
Maar ze heeft juist nacht beademing gekregen, omdat haar ademspieren niet krachtig genoeg meer zijn om de CO2 voldoende af te voeren.
Volgens de arts kon de beademing van CTB niet, omdat Kiki te snel ademt.
Kip en ei-discussie.
Ze hebben wel CO2 gemeten (alleen niet vanuit slagader, zoals Radboud altijd doet).
Dit was 7,5 waar 6 de max is.
Verpleegkundige was erg aardig, zei ook dat we kunnen vragen om Kiki naar Radboud over te brengen.
Even goed in de gaten houden.
. |
|
| Terug naar boven |
|
 |
|
Geplaatst: 1 Mrt 2026 05:07:37 Onderwerp: |
|
|
|
|
|
| Terug naar boven |
|
 |
carmen
|
Geplaatst: 1 Mrt 2026 14:53:05 Onderwerp: |
|
|
28-2-2026
Even een paar uurtjes bij kiki geweest! om te overbruggen
Tijd:15.30 tot 19.15
1-3-2026
Vanmorgen sliep Kiki nog toen ik kwam. Samen met hein de ochtend zorg gedaan.
Ze is nog steeds ongesteld en heeft nog donkere ontlasting ( dun)
Ik heb haar vandaag drie keer verschoond.
Kiki had vandaag geen koorts, wel vanmorgen het hele bed verschoond.
Ook zit ze nu aan een apparaat die de hele tijd haar CO2 waarde meet.
Ook wilden ze nog een beetje bloed afnemen , dit was weer niet gelukt, als het goed is
komt er vandaag nog een dokter dit zelf doen.
Wel vond ik KIki vandaag rustiger dan gisteren. Ze reageert op als ik zeg dat Silvia komt.
Ze heeft wel weer bijna de hele dienst geslapen.
Voeding loopt normaal
Tijd:7.45 tot 14.15 |
|
| Terug naar boven |
|
 |
silvia
|
Geplaatst: 1 Mrt 2026 18:53:00 Onderwerp: |
|
|
Vandaag (zondag 1 maart) ook even met intensivist gepraat.
Maar dat was iemand die Kiki vandaag voor het eerst zag.
Na thuiskomst heb ik CTB gebeld.
Die geven geen mening over het te hoge CO2.
CTB legde wel uit dat hoge CO2 ook kan ontstaan door longontsteking. Het risico op coma ontstaat bij waardes vanaf 10. Daar zit ze nog ruim onder. Ze had zelf gisteren contact gehad met CWZ en legde uit dat het beademingsapparaat van een IC anders werkt dan dat van het CTB. Bij dat van het CTB kan Kiki zelf mee ademen. Dat maakt het een stuk comfortabeler.
Als de IC kiest voor overnemen van de beademing, dan wordt het voor Kiki waarschijnlijk veel minder prettig en is wellicht sedatie nodig.
Kiki heeft het moeilijk met hoe ze zich nu voelt. Ze wordt er bang van. Geen energie en tegelijkertijd ook niet helemaal in slaap.
Hopen dat de relatieve rust haar toch goed doet.
De ontstekingswaarden zitten weer iets hoger, van 60 naar 75. Maar niet heel hoog. Dinsdag zaten ze nog op 176. |
|
| Terug naar boven |
|
 |
monique
|
Geplaatst: 1 Mrt 2026 22:09:10 Onderwerp: |
|
|
– dag- en avonddienst-
Kiki heeft gedurende mijn hele dienst geslapen. Haar gezicht was nog steeds opgezet door vocht. Haar handen en armen waren minder gezwollen, maar voelden wel erg koud aan, net als haar voeten. Ik heb een dekentje om haar heen gedaan om haar warm te houden.
Later in de avond bracht Silvia een warm kussentje voor de voeten dat verwarmd kon worden.
Communicatie met Kiki was erg moeilijk. Twee keer heeft ze een klein beetje haar vingers kunnen optillen om aan te geven dat ze benauwd was.
De voeding hoefde niet aangepast te worden; dit werd volledig door de verpleging verzorgd, inclusief het doorspoelen met water. Vanuit onze kant hoeft hier niets aan gedaan te worden.
Wel is er aandacht nodig voor het verschonen. Eén bil was knalrood ten gevolge van diarree. Kiki was niet meer hevig ongesteld, maar had duidelijk pijn.
Tijdens het verschonen gaf zij dit aan door te trappen met haar benen en armen, wat het moment voor haar erg pijnlijk maakte.
Kiki is gedurende de dienst twee keer uitgezogen door de verpleging.
Victoria heeft later de dienst overgenomen van Heijn.
De Ic arts was er om.19 uur. Hij vroeg toen om te vragen of Kiki het benauwd had. Dit beaamde ze. Ze is gewoon erg ziek en we zullen het moeten afwachten. |
|
| Terug naar boven |
|
 |
silvia
|
Geplaatst: 1 Mrt 2026 22:25:31 Onderwerp: |
|
|
Zondagavond 1 maart
Nog een uurtje bij Kiki geweest. Ze werd nauwelijks wakker. Soms even de ogen open, maar dat gaat niet zo goed met die gezwollen oogleden..
Ze vertelde vanmiddag en vanavond dat ze bang is.
Je merkt dit niet echt aan haar, doordat ze zo slaperig is.
Er kwamen nog twee artsen even kijken. Ze vinden de verhoogde CO2 acceptabel. Hij had de CTB-klapper nog goed doorgelezen.
Morgen gaat hij overdracht aan Radboud vragen.
Het viel mij op dat de CO2 langzamerhand wat lager wordt! Van 7,5 naar 6,5 meen ik. Hopelijk zet dit door, dan gaat ze zich vast weer wat prettiger voelen.
De hartslag was ook enige tijd onder de 100.
De arts legde uit dat de longen door een infectie beschadigd raken en nu aan het herstellen zijn. Ook dat kan een verhoogd CO2 veroorzaken.
Kiki is nog een keer uitgezogen. Ze wordt ongeveer om de vier uur verneveld, vertelde de verpleegkundige desgevraagd.
De artsen stellen voor om morgen weer te proberen om even in de stoel te gaan. Dat zal nog een uitdaging zijn..
Ik heb het verwarmbare kussen in een sloop gedaan en toen buiten Kiki's bed warm laten worden. Daarna uitgezet (alle lichtjes uit) en onder haar voeten gelegd. Dit is een buffer tegen de kou die vanuit het luchtwisselmatras komt.
Verwarmingselement niet aan laten in bed. Kiki kan zelf niet aangeven als het te warm is.
De oplader ligt naast de laptop.
Toen ik wegging waren haar blote benen erg warm. Voeten heb ik in de dikke sokken gelaten. |
|
| Terug naar boven |
|
 |
amber
|
Geplaatst: 2 Mrt 2026 17:20:16 Onderwerp: |
|
|
Maandag 2 maart
Toen ik om.8 uur binnen kwam was Luc de verpleegkundige al bezig in haar kamer. Vrij snel gegonnen met de ochtendzorg. Ze had veel diarree in de ochtend en daarom is uiteindelijk in overleg met Kiki besloten om een anale catheter re zetten om de billen ook te ontzien want die waren echt knalrood.
Het zetten ging goed.
Kiki was rustig , ze sliep veel en was af en toe kort wakker. Dan gaf ze duidelijke antwoorden en ze wilde ook graag dat ik voor haar zong.
Er is 2 x een bezoek geweest van artsen, in de ochtend een groepje en in de middag 1 van die mannen die in de ochtend was geweest en die haar ook opgenomen had.
Ze wilden vandaag geen bloed afnemen. Ze vroegen of ze in de stoel wilde vandaag en dat wilde ze wel.
Dat is na de middagpauze van de verpleging gebeurd rond 14.00 silvia was er toen ook.
Kiki zat wel goed in de stoel. Te zien was dat ze wat wondjes op haar rechter oor had van het liggen. Daar is wat honingzalf op gesmeerd. Ook zijn haar ogen vrij dik, haar armen en benen houden geen vocht meer vast heeft de arts ook geconstateerd toen hij kwam kijken.
Hartslag was rustig gedurende de dag tussen de 98 en 107 hing het vaak.
Urine zag er beter uit vond ik dan een paar dagen geleden minder donker. Kiki had geen koorts vandaag.
Vlak voor ik weg ging had ik nog een knuffel bloempotje voor haar wat mijn zoontje Tobias had meegenomen, toen kwam er even een glimlach, mooi om haar even te zien lachen!
Gewerkt van 7.45-15.15 |
|
| Terug naar boven |
|
 |
evahoe
|
Geplaatst: 2 Mrt 2026 21:24:47 Onderwerp: 2 maart |
|
|
Maandag 2 maart middag/avond
Toen ik binnenkwam zat Kiki in de stoel! Haar gezicht oogde met de minuut rustiger naar mate ze langer rechtop zat. Ze wou graag wat muziek luisteren, dus wat Norah Jones geluisterd via de speaker.
Na een half uurtje viel ze in de stoel in slaap en heb ik de muziek maar weer uitgedaan.
Ze is tot 16:45 in de stoel gebleven, toen zei ze dat ze toch wel weer naar bed wilde.
Toen ze lag zag je snel dat haar oogleden toch wat meer vocht vast gingen houden, al bleven de ogen goed open kunnen.
Vanwege de rode billen hebben we toch gekozen voor weer een zijligging ipv een rugligging wat Silvia nog voorstelde om haar oor te ontzien. Ze heeft nu een verbandje dat haar rechter oor beschermt.
De anale catheter lekt wel wat bij ontlasting momenten. Vanwege de rode billen heeft ze in bed alleen op meerdere matjes gelegen, wel onder een laken natuurlijk. De billen zagen er bij de avondzorg nog even rood uit.
Kiki heeft nu een CO2 meter, waardes waren overdag vaak laag rond de 7,1-7,3 en toen ze ging liggen zag ik ze toch wat vaker richting de 8 of max 8,3 gaan.
Kiki reageerde heel goed vandaag wanneer ze wakker was. Duidelijke antwoorden op mijn vragen. Ze heeft de meeste tijd wel geslapen.
Tijd: 14:45-21:00 |
|
| Terug naar boven |
|
 |
silvia
|
Geplaatst: 2 Mrt 2026 22:44:38 Onderwerp: |
|
|
Mijn vorige bericht wekte verwarring: de arts ging niet vragen om Kiki over te plaatsen naar Radboud, maar hij ging Radboud vragen om gegevensoverdracht mbt de vorige opname.
CTB heeft iedere dag contact met CWZ.
Tilmat heb ik meegenomen om te wassen. Ziekenhuis heeft er ook een.
Heel fijn dat Kiki in iets betere doen is!!!
Ik ben rond 21.30 uur naar huis gegaan, ze lag te slapen. |
|
| Terug naar boven |
|
 |
|