![]() |
kiki verslag van dagelijkse zorg en bezighededen
|
| Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
| Auteur |
Bericht |
evahoe
|
Geplaatst: 30 Mrt 2026 20:40:01 Onderwerp: Avonddienst maandag 30 maart |
|
|
Avonddienst: maandag 30 maart
Stemming:
Ze vond het erg leuk dat Milou kwam, verder wat in zichzelf gekeerd.
Bijzonderheden fysiek:
Kiki had enorm trilbenen steeds met golven. Ik vond dat ze gedurende de avond vaak hoog in de borst en snel ging ademhalen. Ze bleef goed satureren (boven 92). Ook als ik mijn hand op haar buik legde en aangaf dat ze rustig mocht worden lukte dit niet elke keer. Ze gaf aan niet gestresst te zijn of te piekeren, dus waar het vandaan kwam kon ik niet helemaal plaatsen.
Doorbewegen:
Met Milou
Training PEP/IMT:
Niet gedaan
Bijzonderheden medicatie/vernevelen:
Geen bijzonderheden
Bijzonderheden voeding:
Geen bijzonderheden
Activiteiten:
Kiki was best moe, wou zelfs na het doorbewegen nog even op bed blijven liggen.
Sociaal contact:
Met Milou tijdens het doorbewegen, ze vertelde dat ze zwanger is! Kiki vond het leuk nieuws en was erg blij voor haar.
Bijzonderheden hulpmiddelen en praktische benodigdheden:
Een na laatste pak waterwipes aangebroken.
Bijzonderheden naar bed gaan:
De hoestmachine gaf weer wat stress bij Kiki, ook al voerde Fieke alles correct uit. Fieke stelde voor om morgen te proberen de hoestmachine tussen 16:00-17:00 te doen in plaats van in de avond. Dit leek Kiki een goed plan, het is de bedoeling dit morgen uit te proberen of dit helpt.
Kiki lag op tijd in bed maar ademende nog wat snel. Ze vroeg of ik wat langer kon blijven. Toen ik ging was ze wel rustig en gaf ze ook aan dat het oke was als ik ging.
Tijd (incl. Kwartier voor en na):
15:30-21:30 |
|
| Terug naar boven |
|
 |
|
Geplaatst: 30 Mrt 2026 20:40:01 Onderwerp: |
|
|
|
|
|
| Terug naar boven |
|
 |
monique
|
Geplaatst: 31 Mrt 2026 20:01:06 Onderwerp: |
|
|
Algemene indruk bij binnenkomst
Bij binnenkomst werd ik niet zoals gebruikelijk begroet met een lach. Zij maakte een gespannen indruk. Kiki was volledig bezweet; kleding was doorweekt. Er was sprake van forse lichamelijke spanning waarbij Kiki onrustig bewoog en moeilijk te positioneren was.
Stemming en gedrag
Kiki oogde zeer gespannen en onrustig. Later op de ochtend werd duidelijk dat Kiki ook verdrietig was.
Tijdens gebruik van de hoestmachine gaf Kiki tekenen van paniek en leek zij het gevoel te hebben te stikken, wat de spanning zichtbaar deed toenemen. De hoestmachine is hierop direct uitgezet.
Na overleg met Roland besproken dat de spanning mogelijk invloed heeft op het gebruik van de hoestmachine. Suggestie gedaan om via CTB (Annemarie) te kijken naar aangepaste instellingen voor momenten van spanning. Roland heeft dit opgepakt.
Communicatie
Communicatie verliep moeizaam. Kiki gaf geen duidelijke antwoorden op vragen en bleef herhaaldelijk naar mijn duim tikken. Er kwam geen adequaat ja/nee-contact tot stand. Dit gaf de indruk dat zij ergens mee zat, maar dit niet kon uiten.
Sociaal contact
In de ochtend gevraagd aan Kiki of zij met haar moeder wilde videobellen. Hier gaf zij een duidelijke ja op. Het was zichtbaar dat dit haar goed deed. Tijdens het videobellen, waarbij haar vader liedjes zong, was goed te zien dat Kiki behoefte had aan contact met haar moeder en dat dit haar emotioneel raakte.
Silvia gaf aan langs te willen komen, waarop Kiki duidelijk ja reageerde. Toen Silvia aanwezig was, heb ik hen samen even alleen gelaten.
Toen ik later terugkwam, bleek uit gesprek met Silvia dat Kiki verdrietig was. Het blijkt dat er meerdere factoren spelen die invloed hebben op Kiki haar emotionele toestand:
* Zwangerschappen binnen haar omgeving (Charel en Milou)
* Veranderingen in contact met hen
* Confrontatie met eigen situatie
* Zorgen om Jos (infectie/opname ziekenhuis)
* Mijn aanstaande emigratie naar Zweden
Verneveling
In de ochtend verneveling uitgevoerd in twee etappes → dit lukte wel
In de middag niet uitgevoerd omdat Kiki sliep
Bijzonderheden
* Zeer gespannen ademhaling
* Hoge hartslag (±135-140 bpm)
* Overmatig transpireren
* Dunne ontlasting
* Hyperventilatie bij gebruik van beademing
Beademing
Kiki is in de middag, toen Silvia aanwezig was, aan de beademing gelegd. Dit leidde tot:
* Tegendruk geven
* Versnelde ademhaling
* Toename van onrust
In overleg besloten de beademing tijdelijk te stoppen om Kiki tot rust te laten komen. Dit had een positief effect.
Medicatie
Op verzoek van Kiki oxazepam toegediend.
Effect: na ongeveer 1 uur werd Kiki rustiger, suf en kon uiteindelijk in slaap vallen.
Overdracht met Carmen op de gang gedaan. |
|
| Terug naar boven |
|
 |
carmen
|
Geplaatst: 31 Mrt 2026 20:18:09 Onderwerp: |
|
|
Avond Kiki
Stemming: Kiki was heel erg gespannen < later bij de wandeling kwam gelukkig de ontspanning
Bijzonderheden fysiek: Na de overdracht met Monique op de gang ging ik naar Kiki. Zij was weer echt kletsnat in haar bed. Helemaal gewassen en verschoond en toen weer n de stoel gezet. Waar het eerst half uur met hoge hartslag en strekken
In de plooi een open plekje, zalf opgedaan en een gaasje
Training PEP/IMT: niet gedaan
Bijzonderheden medicatie/vernevelen: vernevelen mee gestopt omdat er erge spanning was.
in de vroege avond toch hoestmachine geprobeerd omdat ze ook veel slijm leek te hebben. Na een sessie gestopt. Er kwam wel veel slijm los
Bijzonderheden voeding: geen bijzonderheden
Verschoon-momenten: rond zeven uur dunne ontlasting
Activiteiten: veel op haar kamer geweest en geprobeerd haar rustig te krijgen, lukte wel en niet. Toen heb ik haar toch de jas aan gedaan en zijn we naar buiten geweest.
Dit ging goed, van heel veel strekken en spanning naar ontspanning. Genoten van de zon!!
Sociaal contact: Silvia
Bijzonderheden hulpmiddelen en praktische benodigdheden: ik heb beide vernevelaars uitgekookt!
Bijzonderheden naar bed gaan & eindtijd: we zijn vroeg aan de avond zorg begonnen. Weer was ze helemaal bezweet en heb ik haar verschoond en gewassen. Toen ze in bed lag kwam ook de ontspanning. Ik was Kiki aan het klaarmaken toen Silvia binnen kwam.
Kiki was toen heel ontspannen en sliep bijna.
Tijd 15.30 tot 21.15 |
|
| Terug naar boven |
|
 |
silvia
|
Geplaatst: 31 Mrt 2026 21:14:07 Onderwerp: |
|
|
Dinsdagavond 31 maart
Ik ben nog even bij Kiki gebleven. Ze heeft veel spasmes, trilvoeten, hoofd wegdraaien.
Dit kan door emoties komen. Of door lichamelijk ongemak.
Vanochtend zei Kiki duidelijk dat ze verdrietig was en ook bang en boos om haar lot.
Ik heb in bed haar voeten proberen te ontspannen door haar tenen flink omhoog te buigen en te spreiden.
Ze was behoorlijk slaperig, maar schrok steeds weer wakker en duwde dan haar hoofd achterover.
De beademing begon diverse keren te piepen door hoge ademfrequentie en één keer door een afkorting die me niets zei. Hanneke kwam nog even vragen of alles goed ging.
Op een gegeven moment ben ik weg gegaan. Het was toen nog maar 21.05 uur.
Mocht Frank morgenvroeg langs komen, dan ben ik benieuwd of hij een verklaring heeft.
Dunne ontlasting, veel zweten, veel last van spasmes, hoge hartslag, hoge ademfrequentie. Kan door emoties komen of door een lichamelijke ontregeling.
Ook goed om met hem te bespreken hoeveel oxazepam we haar in zo'n situatie zullen geven.
In CWZ hadden ze de oxazepam direct gestopt, omdat dit ook de ademhalingsspieren dempt.
Later hebben ze haar voor het slapen 2,5 mg gegeven.
Vandaag heeft ze 5 mg gehad.
Misschien is 2,5 mg ook voldoende? |
|
| Terug naar boven |
|
 |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
|