| Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
| Auteur |
Bericht |
charel
|
Geplaatst: 16 Jan 2026 13:08:42 Onderwerp: |
|
|
Kiki ochtenddienst:
16-1
Nachtrust::
Kiki heeft een hele slecht nacht gehad. Net rond middennacht begon ze heel erg tegen de beademing in te gaan. Veel alarm weer net zo als in de avond. Uiteindelijk nog twee keer overgegeven. Veel transpireren, temp. gemeten geen verhoging. Lijkt meer stress en hard moeten werken. Verpl. Heeft haar een nieuwe shirt aan gedaan.
Ze hebben haar oxazepam gegevenen. Dit werkte niet voldoende. Dus nogmaals gegeven. Hierna werd ze rustig. Lag om 8 uur nog te slapen. Zie ONS
Stemming:
Bij wakker worden gelijk eigenlijk heel onrustig. Het lukt niet om te ontspannen. Dit heeft een negatief effect op de ademhaling. Gaf rond 9 uur aan dat ze wat wil om te kunnen ontspannen.
PEP/ IMT:
-
Doorbewegen:
-
Bijzonderheden fysiek:
De ademhaling gaat moeilijk. Lichaam krampt veel samen en is heel erg pompend aan het ademhalen, soms met een piepend geluid.
Bijzonderheden medicatie/vernevelen:
Bijzonderheden voeding:
Voeding in de ochtend even uitgezet, ze wilde geen voeding, bang om weer over te geven. Om half 12 de voeding op nachtstand gezet.
Verschoon-momenten:
Direct in de ochtend verschoond Billen zijn nu weer flink kapot. De hele ochtend met de billen bloot gelegen. Had een aantal keer dunne ontlasting. Dit kon ik wel op deze manier direct weghalen. Inco eronder en in de inco een stuk afgeknipte onderlegger. Zodat de inco langer schoon bleef. Heeft hierdoor de hele ochtend met de billen bloot kunnen liggen.
Activiteiten:
Wilde in bed blijven liggen. Had de ogen nog dicht. Ik heb haar laten liggen. Paar keer gemotiveerd om toch de stoel in te gaan. Maar dat wil ze echt niet. Aangegeven dat het zou kunnen helpen maar ze denkt zelf van niet. Geeft aan veel stress te hebben en veel ongemak te voelen, geen pijn, niet misselijk, geen slijm, later geeft ze wel duidelijk aan kramp op de borst te hebben, Boukje heeft extra controles gedaan. Temp. 36,8 Saturatie is 95/96 met 3 liter zuurstof. Bloeddruk was goed. Wel een hoge hartslag 100+ en transpireren
Verpl. vroeg of Kiki terug aan de beademing zou willen maar dat wilde ze niet. Rond half 10 mocht ze na overleg met de dokter toch nog een halve oxazepam. Dit hielp. Rond 10 uur werd de ademhaling rustiger en viel ze inslaap, om half 12 sliep ze nog steeds. 1 keer wakker geweest om te hoesten. Toen ook meteen verschoond en sliep direct verder. Heeft tot na de overdracht doorgeslapen
Gedurende de hele ochtend rustige meditatie muziek opgezet en haar geprobeerd te kalmeren.
Sociaal contact:
Veel overleg met verpleegkundigen.
De dokter kwam om 12.15. Even kijken. Kiki sliep gewoon door. Advies is laten slapen zolang ze slaapt.
Tijd:
7.45-13.15 |
|
| Terug naar boven |
|
 |
|
Geplaatst: 16 Jan 2026 13:08:42 Onderwerp: |
|
|
|
|
|
| Terug naar boven |
|
 |
evahoe
|
Geplaatst: 16 Jan 2026 21:17:59 Onderwerp: Avonddienst vrijdag 16 januari |
|
|
Avonddienst: vrijdag 16 januari
Stemming:
Gaf aan zich fysiek slecht te voelen, een 4. Mentaal nog minder gaf ze aan. Toen Silvia binnenkwam wel een grote glimlach. Daarna clips gekeken zoals Mooi van Marco Borsato en Suzan en Freek en Nick en Simon, toen lachte ze ook. Ze is rustig naar bed gegaan. Silvia had ook aangegeven bij verpleging dat ze gebeld wil worden om weer langs te komen mocht Kiki toch onrustig worden, ik denk dat dit hielp met ontspannen.
Bijzonderheden fysiek:
2x uitgezogen rond 7, de rest van mijn dienst niks. Er kwam bij beide keren veel los.
Geen verhoging, saturatie steeds 98+. Wel versnelde hoge ademhaling.
Doorbewegen:
Niet gedaan
Training PEP/IMT:
Niet gedaan
Wel medicatie gegeven in de middag en avond. Niet vernevelt in de avond (Kiki gaf aan dat dit echt niet ging). Ook geen hoestmachine gedaan. Wel extra oxazepam voor het slapen.
Bijzonderheden voeding:
Kiki heeft verdeeld over 2 voedingen rond de 180ml binnen gekregen in totaal over de hele dag. Snelheid op 57ml/h. Niet overgegeven. Voor de nacht op 33ml/h aangezet.
Activiteiten:
Kiki heeft nog ongeveer 3 uur 's middags liggen rommelen met de meditatie muziek. Af en toe een oogje open maar gen behoefte aan een activiteit. Daarna wat muziek geluisterd. Kiki wou 2x proberen in de stoel te gaan zitten, 1x een kwartiertje gezeten en nogmaals een half uur later. Rond 6 kwam Silvia op bezoek.
Sociaal contact:
Silvia is in de avond langs geweest. Nog kort met Jos gebeld. Bericht van Hester beluistert en beantwoord.
Bijzonderheden hulpmiddelen en praktische benodigdheden:
Er ligt een inco open onder de verschoonmand, deze is schoon, ze heeft hier even op gelegen terwijl de billen nog wat luchtte vanavond.
Bijzonderheden naar bed gaan:
Kiki heeft tot half 8 nog in de stoel gezeten nadat Silvia ging. Ze wou rond kwart over 7 wel naar bed, maar kreeg toen net medicatie en toen had Francis gezegt om beter nog tot half te wachten om de meditatie wat te laten zakken. Na een uurtje in bed nog clips kijken wou ze toch nog een extra oxazepam, dit was al overlegd dus geen probleem. Ze werd snel rustig en vroeg of ik de laptop uit wou doen zodat ze kon gaan slapen. Beademing was al aangesloten en toen ze al bijna sliep ben ik gegaan.
Tijd (incl. Kwartier voor en na):
12:30-21:00 |
|
| Terug naar boven |
|
 |
silvia
|
Geplaatst: 16 Jan 2026 23:12:06 Onderwerp: |
|
|
Het lijkt me verstandig om de voeding rustig weer op te bouwen. Beter te weinig voeding dan opnieuw overgeven.
Morgen wellicht weer continu 57 ml/uur met soms een (korte) pauze. En in de nacht wat lager.
Graag wel wat meer water geven, zodat ze voldoende vocht krijgt.
Je kunt met Kiki overleggen over de instelling van de voedingsomp.
Vernevelen en hoestmachine zijn juist in deze periode heel belangrijk om de longen schoon te krijgen. Dus deze niet overslaan.
Juist eventueel in de middag een extra keer hoestmachine.
Ik voelde links boven nog slijm zitten, je hoort het ook aan haar piepende ademhaling.
Hopelijk heeft ze de extra oxazepam niet te lang nodig. Maar enkele dagen kan geen kwaad. |
|
| Terug naar boven |
|
 |
charel
|
Geplaatst: 17 Jan 2026 14:32:13 Onderwerp: |
|
|
Kiki ochtenddienst:
17-1
Nachtrust::
Had een stuk rustigere nacht en werd ook een stuk meer ontspannen wakker. Gaf aan wel nog steeds weinig energie te hebben.
Stemming:
Rustig, blij met de komst van Paul.
PEP/ IMT:
Niet gedaan.
Doorbewegen:
Niet gedaan
Bijzonderheden fysiek:
Nog steeds heel moe en weinig energie. Billen na de nacht weer kapot. Sat. Tussen de 95 en 98. Eerst met 4 liter daarna met 3 liter. Ademhaling met momenten wat sneller maar voornamelijk meer ontspanning.
Rond half 12 verneveld en hoestmachine in de stoel dit geen best goed. Ze was hierna wel weer heel moe. Dipte ook snel in Sat. Zonder extra zuurstof. Verneveling in kleine pauzes gedaan. Rond half 2 naar 2 liter zuurstof.
Bijzonderheden voeding:
Ochtend even 2 uurtjes pauze gehad. Hierna om 10 uur de voeding aangezet op nachtstand. Wilde dit later bij het navragen zo houden.
Verschoon-momenten:
Billen veel aan de lucht laten drogen.
Activiteiten:
Wilde tot een 10 uur blijven liggen. Hierna in de stoel en de ochtend zorg gedaan. Wilde rond 11.45 weer terug naar bed. Na Pauls vertrek viel Kiki rond 13.00 uur inslaap. Van 1 tot 2 geslapen.
Sociaal contact:
Paul kwam langs van 11.00 tot 12.45 muziek luisteren.
Kiki genoot van zijn aanwezigheid.
Bed weer helemaal verschoond en uitgewassen. PEG sonde slang vervangen. Die was er vies.
Tijd:
7.45-14.45 |
|
| Terug naar boven |
|
 |
tirza
|
Geplaatst: 17 Jan 2026 22:17:50 Onderwerp: |
|
|
Middag/Avonddienst: zaterdag 17 januari
Stemming:
Rustig, gedurende de dag /avond meer ontspannen.
Bijzonderheden fysiek: gedurende mijn dienst werd ze alerter.
Kiki heeft diarree en kapotte billen.
Doorbewegen:
Niet gedaan
Training PEP/IMT:
Niet gedaan
Geen slijmproductie tot de verneveling van 19.00 uur, toen kwam het behoorlijk los.
Bijzonderheden voeding:
Kiki heeft gedurende de dag 57 ml/h gekregen met af en toe een pauze en wat water. Totaal kwam op 382 ml. Voor de nacht heb ik het op 33 ml/h gezet.
Activiteiten:
Vanaf 14.00 uur in bed muziek geluisterd, 15.00 uur in de stoel, verneveld. Om 16.30 weer in bed op de linker zij gelegd. Silvia kwam. Kiki wilde geen zuurstof. Saturatie ging goed. Om 17.45 weer in de stoel tot 20.00 uur. Kiki was de hele avond rustig. Ze oogde beter dan om 14.00 uur.
Muziek geluisterd en een serie gekeken.
Rond 16.40 kwam Silvia op bezoek.
Sociaal contact:
Silvia.
Kiki was rustig in bed, ze wilde geen zuurstof erbij. Was nog wel wakker toen ik wegging.
13:45-21:15 |
|
| Terug naar boven |
|
 |
carmen
|
Geplaatst: 18 Jan 2026 17:36:56 Onderwerp: |
|
|
18-1-2026
Nachtrust: kiki had een goede nacht gehad, zonder extra zuurstof
Stemming: ze voelde zich echt een stuk beter dan van de week.
Bijzonderheden fysiek: de billen zijn rood een beetje open, en zeer dunne ontlasting
Training PEP/IMT:
Bijzonderheden voeding: kiki durfde het nog niet aan om de voeding op te hogen.
ik heb de voeding daarom op 57 gezet. Ze was te bang om te spugen
Verschoon-momenten: om acht uur dunne ontlasting en rond half twaalf tot de rug helemaal onder,
ik heb haar toen helemaal gewassen en schone kleding aangedaan
Activiteiten: In de ochtend durfde kiki het aan om een kleine wandeling beneden door de Veste te maken.
En toen hebben we Paul opgewacht. Ze straalde helemaal.
Boven muziek geluisterd en een rustig dansje gemaakt.
Na het verschonen wilde ze even lekker op bed blijven liggen
Sociaal contact: Paul
Bijzonderheden hulpmiddelen en praktische benodigdheden: Paul heeft de vieze was meegenomen
Tijd: 7.45 tot 13.30 |
|
| Terug naar boven |
|
 |
monique
|
Geplaatst: 18 Jan 2026 22:39:37 Onderwerp: |
|
|
Algemene observatie
Bij binnenkomst bij Kiki was ik positief verrast. Kiki oogde opgewekt en had een glimlach. Haar gezicht zag er duidelijk beter uit: minder opgeblazen, het vocht in het gezicht was verdwenen. Heldere, stralende ogen. Kiki lag nog in bed en gaf aan nog even te willen blijven liggen.
Volgens Carmen was zij eerder die dag al in de rolstoel geweest. Afgesproken om haar nog even te laten liggen.
Fysiek
Kiki is later in de rolstoel geweest, maar gaf aan eerder terug naar bed te willen. In de rolstoel kreeg zij meer slijmvorming en moest zij daardoor vaker worden uitgezogen. Dit hield aan, waardoor zij zichtbaar vermoeid raakte. Besloten om haar naar bed te brengen. In bed was zij duidelijk rustiger en meer ontspannen.
Voeding
Bij aanvang van de dienst stond de voeding al aan. Carmen had de voeding ingesteld op de avondstand (57 ml per uur bij 500 ml). Deze instelling heb ik zo gelaten.
Toen Kiki later van de voeding af was en weer naar bed ging, heb ik de voeding aangezet op de nachtstand, zoals gebruikelijk.
Verneveling
Verneveling gegeven, dit verliep goed en is in bed uitgevoerd.
Ontlasting
Tijdens mijn dienst had Kiki drie keer ontlasting. De ontlasting was niet meer dun, maar papachtig. Later nog twee kleine beetjes ontlasting. De billen zien er beter uit, zijn minder rood dan eerder en de huid oogt rustig.
Naar bed gaan
Rond 18.00 uur was Kiki aan het knikkebollen en duidelijk moe. Ik heb haar in bed gelegt. Ik ben bij haar gebleven tot zij in slaap is gevallen.
Begintijd
12.45 uur
Eindtijd
21.15 uur |
|
| Terug naar boven |
|
 |
amber
|
Geplaatst: 19 Jan 2026 20:07:19 Onderwerp: |
|
|
Dagdienst maandag 19 januari
Nachtrust: goed geslapen
Stemming: moest regelmatig lachen en soms rustig en ook wat gespannen in de ochtend
Bijzonderheden fysiek: 3 x ontlasting. Papperig.
Zitten / overeind ging niet super goed kreeg ze hoestbuien en slijm wat uit en onder de canule vandaan lwam. Vernevelen ging 2 x goed zonder probleem. Hoestmachine 1e x veroorzaakte een slijm aanval van bijna een uur. Liggen hielp stopte meteen. Bij de 2e slijm aanval direct weer neegelegd hielp ook. 3e keer in de stoel gezet en gebeld, toen heeft fieke ern keer extra hoestmachine gedaan. Ik mijn dienst totaal ongeveer 300 ml voeding op en regelmatig halve spuiten water gegeven. Tussendoor rustig en vrolijk.
Doorbewegen: nist gedaan
Training PEP/IMT : niet gedaan
Bijzonderheden vernevelen/ medicatie: gb
Bijzonderheden voeding: hele tijd op 57 ml/ uur laten staan. Half uur vanaf 14.15 op 100 snelheid gezet omdat ze durfde en trek kreeg. Mey eva een plan gemaakt voor de rest van de voeding zodat ze rond haar normale hoeveelheid uit kwam ongeveer.
Activiteiten: home videos en de freules gekeken.
Sociaal contact: Fieke bleef even kletsen.
Bijzonderheden hulpmiddelen en praktische benodigdheden: vandaag waren de spuitjes voor de vernevel vloeistof op en de slijmbakken in haar kastje. Niet zo fijn om daar achter te komen tijdens een slijm aanval.
De hempjes waren achter de leggingen gelegd lang gezocht. De afwasmiddel stond hoog boven de spiegel ineens. Veel aan het zoeken geweest.
Tijd (incl. Kwartier voor en na): 7.45- 15.15 |
|
| Terug naar boven |
|
 |
evahoe
|
Geplaatst: 19 Jan 2026 21:42:52 Onderwerp: Avonddienst maandag 19 januari |
|
|
Avonddienst: maandag 19 januari
Stemming:
Vrolijk, veel aan het lachen en wou de hele avond in de stoel blijven, alleen voor het doorbewegen even op bed gelegen.
Ook de voeding vanaf de 4de voeding zoals normaal aangezet.
Bijzonderheden fysiek:
Een keer in de middag een natte scheet en in de avond nogmaals ontlasting. Billen weer één wondje.
Doorbewegen:
In de middag met Milou
Training PEP/IMT:
Niet gedaan
In de avond nogmaals veel slijm losgekomen bij het vernevelen. Daarna de hoestmachine en dit hielp. Kiki wou steeds enorm snel door met de volgende ronde hoestmachine, zelfs Mohammed (verpleging) was verbaasd! Hoewel ze het wel zwaar vond hielp het wel met slijm kwijtraken. Daarna had Kiki was een hoge hartslag (130), saturatie 98. Het duurde even voor ze was bijgekomen en de hartslag weer onder de 100 kwam. Na de hoestmachine in de avond nog 1x in bed uitgezogen maar geen last meer gehad gelukkig.
Bijzonderheden voeding:
Kiki's voeding liep op nacht snelheid toen ik aankwam. Die aangelaten tot Milou kwam doorbewegen. Daarna de 4de voeding en nachtvoeding wou Kiki op normale hoeveelheid en snelheid en dat ging ook goed!
Activiteiten:
Veel muziek geluisterd en home videos gekeken. Een potje memorie. Ik had snel een setje en daarna per toeval nog 1 die ik voor het eerst had omgedraaid. Kiki wou stoppen en ik vroeg of het kwam omdat ik voorstond. Ze zei van ja en dat ze vond dat ik haar moest laten winnen en dat anderen dat altijd doen. Uitgelegd dat ik niemand ooit laat winnen, zelfs mijn zusje vroeger met Set niet. Die moest daar heel vaak over huilen, maar toen ze 12 was en ik 22 won ze van mij, echt gewonnen dus omdat ze beter was, en toen was ze zo trots! Dat is een moment wat ik en mijn zusje nooit meer vergeten en dat vond ze toch ook wel weer wat hebben qua idee.
Sociaal contact:
Milou voor het doorbewegen
Geen bijzonderheden
Kiki wou graag kerstmuziek luisteren bij het naar bed gaan. Ze sliep al bijna toen ik ging.
14:30-21:15 |
|
| Terug naar boven |
|
 |
carmen
|
Geplaatst: 20 Jan 2026 21:32:31 Onderwerp: |
|
|
20-1-2026
Stemming: Kiki had goede zin
Bijzonderheden fysiek: in vergelijking met zondag zagen de billen er oke uit
Training PEP/IMT: niet gedaan
Bijzonderheden medicatie/vernevelen: bij de avond verneveling kreeg ze een slijm aanval.
Deze werd pas rustiger na de hoestmachine, er kwam bij de
hoestmachine heel veel slijm los
. kiki was helemaal nat van de zweten. Helemaal
gewassen en alles verschoond
Bijzonderheden voeding: bij de vierde voeding alles vervangen, het gewone schema aangehouden
Verschoon-momenten: om half zes ontlasting en om half acht ( dun)
Activiteiten: toen ik kwam vanmiddag was Silvia er even. Eerst hebben we wat muziek geluisterd en een rustig dansje gedaan. Daarna verzorging en rond zes eerst even een paar keer moeten uitzuigen voordat we naar beneden konden voor de bingo. In de eerste ronde won kiki een heel leuk lampje!!
We zijn maar een ronde geweest en zijn toen weer naar boven gegaan.
Sociaal contact: Wies en Leida hadden ook een lampje gewonnen bij de bingo. Wies kwam nog even op de gang maar durfde niet aan te kloppen. maar ik hoorde ze toevallig. Ze kwamen nog even kijken of het met Kiki weer goed ging.
Bijzonderheden hulpmiddelen en praktische benodigdheden: vernevelaar uitgekookt
Bijzonderheden naar bed gaan & eindtijd: na de slijm aanval was ze eigenlijk weer rustig . we hebben in bed nog rustige muziek geluisterd.
Tijd : 15.30 tot 21.15 |
|
| Terug naar boven |
|
 |
monique
|
Geplaatst: 20 Jan 2026 22:16:03 Onderwerp: |
|
|
Algemeen
Bij binnenkomst vanochtend een opgewekte Kiki gezien. Zij had goed geslapen, was warm, niet bezweet en goed ontspannen.
Verschoonmomenten
Ontlasting plakkerig van consistentie.
Ontlasting om 08:00 uur.
Rond 13:30 uur nog een kleine hoeveelheid ontlasting.
Doorbewegen
Armen en benen rustig doorbewogen, niet te lang.
Fysiek
Na het uit bed halen Kiki in de stoel gezet. Hierna meer sputum-aanvallen waargenomen.
Slijm helder van kleur en goed vloeibaar.
Veelvuldig mond- en keeluitzuigen noodzakelijk.
Voeding
Voeding aangezet in overleg met Kiki:
Eerste en tweede voeding: 150 ml (i.p.v. 175 ml)
Derde voeding; 150 m
Dit ging goed.
Medicatie
Vitamine b12 gegeven.
Hulpmiddelen
Slangen van het vaste en mobiele uitzuigapparaat vervangen.
Filter van het mobiele uitzuigapparaat vervangen.
Yankauer vervangen.
Rustmoment
Kiki is om 13:30 uur gaan liggen en heeft gerust tot 15:00 uur.
Sociaal contact
De hoestmachine is vandaag gedaan door Mirjam (inwerkend), dit verliep goed.
Kort sociaal contact met Roland en Mirjam.
Silvia is later ook nog even langsgekomen.
Tweemaal telefonisch contact gehad met Jos (één keer samen met mij, één keer samen met Silvia).
Jos is gisteren ontslagen uit het ziekenhuis, heeft momenteel 39°C koorts en gaat morgen voor controle naar Boxmeer.
Activiteiten
B&B vol liefde gekeken. Meditatie muziek geluisterd en ik heb haar handen en armen gemasseerd.
Begintijd: 07:45 uur
Eindtijd: 16:15 uur |
|
| Terug naar boven |
|
 |
carmen
|
Geplaatst: 21 Jan 2026 16:07:55 Onderwerp: |
|
|
21-1-2026
Stemming: Kiki had goed geslapen en had goede zin
Bijzonderheden fysiek: geen bijzonderheden
Training PEP/IMT: niet gedaan
Bijzonderheden medicatie/vernevelen: in de ochtend ging het vernevelen en de hoestmachine heel ontspannen
Bijzonderheden voeding: vandaag de gewone hoeveelheid gegeven
Verschoon-momenten: om acht uur ontlasting en om half twaalf
Activiteiten: in de ochtend beneden een wandeling en toen even met Wil gepraat.
Daarna wat muziek , hand massage, potje regen -wormen
In de middag douchen: Kiki zag er een beetje tegen op : vermoeiend afgesproken
dat ze na het douchen even mocht liggen op bed
Sociaal contact: Met Wil
Bijzonderheden hulpmiddelen en praktische benodigdheden: -
Tijd : 7.45 tot 16.00 |
|
| Terug naar boven |
|
 |
carmen
|
Geplaatst: 21 Jan 2026 16:14:38 Onderwerp: |
|
|
| Sorry ik vergis me in de tijd: 7:45 tot 15.00 |
|
| Terug naar boven |
|
 |
senay
|
Geplaatst: 22 Jan 2026 08:37:54 Onderwerp: |
|
|
Kiki avonddienst: wo 21 jan
[b]Stemming: vrolijk, tegen het einde van de dag vermoeid
[b]Bijzonderheden fysiek: kiki wilde na het douchen even liggen
[b] Doorbewegen: handen
[b]Bijzonderheden medicatie/vernevelen: paar keer extra moeten uitzuigen dan normaal
[b] PEP/ IMT: -
[b]Activiteiten: douchen, muziek luisteren en series gekeken.
[b]Sociaal contact: Silvia kwam even langs
[b]Bijzonderheden voeding: voor de nacht nieuwe pak + voeding aangesloten
[b]Verschoon-momenten: 1 x ontlasting gehad in mijn dienst bristol 4 +
[b]Bijzonderheden naar bed gaan & eindtijd: hoestprikkels gehad op bed was dit over.
[b] Tijd: 13.15-21.15 |
|
| Terug naar boven |
|
 |
silvia
|
Geplaatst: 22 Jan 2026 11:49:57 Onderwerp: |
|
|
Wat de slijmaanvallen betreft:
Slijm uit haar longen moet eruit. De hoestmachine kan daar goed bij helpen. Rechtop zitten helpt ook om het slijm los te krijgen.
Als slijm ontstaat door overprikkeling, kan rust goed doen.
Dus graag eerst een extra sessie hoestmachine overwegen en als tweede optie neerleggen. Tenzij Kiki echt heel moe is.
Veel succes! |
|
| Terug naar boven |
|
 |
|
Geplaatst: 22 Jan 2026 11:49:57 Onderwerp: |
|
|
|
|
|