KROONVAARDERSKNSM
scheepvaart
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 


Ook een eigen gratis forum?

- Met je eigen logo
- Filmpjes mogelijk!


Klik hier om jouw forum te maken


REISVERSLAGEN
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende
 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    KROONVAARDERSKNSM Forumindex -> TOPICS, GEEN KNSM
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Huub.



Geregistreerd op: 13 Mei 2022
Berichten: 1281
Woonplaats: Sappemeer

BerichtGeplaatst: 21 Jun 2022 19:59:23    Onderwerp: REISVERSLAGEN Reageren met citaat

Ik ben wat oude niet digitale foto's aan het sorteren omdat ik op zoek ben naar wat foto's waar A. Christiaans , zie topic gezocht , op staat . Ik heb een reis gemaakt op de Ulysses in ( volgens de monsterrol 1975 ) maar volgens mij in 1974 waar Toon bootsman aan boord was . Helaas nog niet kunnen vinden maar wel wat foto's van m'n zoon Pieter . Dit topic " REIZEN NU " begint met de vaartijd van m'n zoon als marof bij P&O Nedlloyd . Z'n stage periode op de zeevaartschool heb ik geplaatst in het topic " REISVERSLAGEN " maar z'n eerste stappen op zee heeft hij gemaakt bij Beck uit Groningen . Om er zeker van te zijn of hij wel beschikte over zeebenen om na de havo de zeevaartschool op Terschelling te gaan volgen . Bij Beck geïnformeerd of er wel scholieren mee konden voor een reisje in de vakantie . Dit was eigenlijk alleen mogelijk voor scholieren die al op een zeevaartschool zaten . Maar na een kort gesprek en enige uitleg was het toch mogelijk om mee te gaan . Hij moest van te voren zorgen dat hij gekeurd was en in het bezit van een monsterboekje . Op de dag dat hij de uitslag kreeg dat hij was geslaagd voor de havo meteen Beck gebeld en er werd medegedeeld dat hij direct naar het kantoor in Groningen moest komen met z'n monsterboekje en keuringspapieren om alles te regelen om de volgende morgen om 6.00 uur naar Liverpool te vliegen . Hij kreeg een hele tas met paperassen en zeekaarten mee . Hij had nog nooit gevlogen maar hij zag er geen probleem in om alleen naar te reizen . Wij de volgende morgen om 3.30 uur vertrokken uit Sappemeer om hem weg te brengen .





Moeders toch wel een beetje bezorgd maar hij zou in Liverpool opgevangen worden door een taxi chauffeur die vaker werk deed voor Beck . Hij zou met een groot bord in de aankomsthal staan met de naam van het schip " TRITON ".
En zo is de vaartijd van Pieter op 16 jarige leeftijd begonnen . In de komende dagen probeer ik de foto's van schip en bemanning te plaatsen .





De Triton gebouwd bij Bodewes Martenshoek

M.vr.gr. Huub .


Laatst aangepast door Huub. op 14 Nov 2022 20:37:00; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht AIM-naam







Geplaatst: 21 Jun 2022 19:59:23    Onderwerp:

Terug naar boven
Huub.



Geregistreerd op: 13 Mei 2022
Berichten: 1281
Woonplaats: Sappemeer

BerichtGeplaatst: 21 Jun 2022 20:05:32    Onderwerp: Reageren met citaat

Zomaar wat foto's van de Triton .









M.vr.gr. Huub .
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht AIM-naam
Huub.



Geregistreerd op: 13 Mei 2022
Berichten: 1281
Woonplaats: Sappemeer

BerichtGeplaatst: 21 Jun 2022 20:13:23    Onderwerp: Reageren met citaat

De brug nog uitgevoerd met veel houtwerk en een echt stuurwiel .











De kapitein zelf aan het roer .

M.vr.gr. Huub.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht AIM-naam
Huub.



Geregistreerd op: 13 Mei 2022
Berichten: 1281
Woonplaats: Sappemeer

BerichtGeplaatst: 21 Jun 2022 20:18:26    Onderwerp: Reageren met citaat

Een aantal bemanningsleden .







De Kok .



En de machinist .

M.vr.gr. Huub .
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht AIM-naam
Huub.



Geregistreerd op: 13 Mei 2022
Berichten: 1281
Woonplaats: Sappemeer

BerichtGeplaatst: 21 Jun 2022 20:25:12    Onderwerp: Reageren met citaat

Graan laden en natuurlijk ook weer lossen .





Een vracht kolen .



En een vracht kinderkopjes in verschillende maten met als scheiding kisten geladen met kinderkopjes .
Geladen in Leixoes voor Rotterdam .





M.vr.gr. Huub .
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht AIM-naam
Huub.



Geregistreerd op: 13 Mei 2022
Berichten: 1281
Woonplaats: Sappemeer

BerichtGeplaatst: 21 Jun 2022 20:30:00    Onderwerp: Reageren met citaat

Zomaar een paar foto's op zee .









M.vr.gr. Huub .
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht AIM-naam
Huub.



Geregistreerd op: 13 Mei 2022
Berichten: 1281
Woonplaats: Sappemeer

BerichtGeplaatst: 21 Jun 2022 20:30:34    Onderwerp: Reageren met citaat

Hubertus

do/16/apr/2020 : 21 : 29#687

Mooie maritieme foto,'s van op een rustige zee die jij opstuurde Huub
Lijkt mij op een nette grote coaster. Waar OP zee is of was dit?

Vrg Hub in Malta
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht AIM-naam
Huub.



Geregistreerd op: 13 Mei 2022
Berichten: 1281
Woonplaats: Sappemeer

BerichtGeplaatst: 21 Jun 2022 20:31:00    Onderwerp: Reageren met citaat

Hubertus

do/16/apr/2020 : 21 : 31#688

Geen laadbomen of kranen Huub
Ongewoon dus ik neem aan dat ze alleen in moderne havens kwam.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht AIM-naam
Huub.



Geregistreerd op: 13 Mei 2022
Berichten: 1281
Woonplaats: Sappemeer

BerichtGeplaatst: 21 Jun 2022 20:38:41    Onderwerp: Reageren met citaat

Het is maar een klein coastertje hoor Hub van nog geen 64 meter lang .
Gebouwd voor droge bulk lading en stukgoed .
Er werd gelost met walkranen en , indien niet aanwezig , met een mobile kraan .
De vorige foto's zijn genomen in de Ierse zee .
De volgende foto's in de golf van Biskaje .











Helemaal geen ruige zee maar deze schepen hebben maar heel weinig vrijboord .

M.vr.gr. Huub .
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht AIM-naam
Huub.



Geregistreerd op: 13 Mei 2022
Berichten: 1281
Woonplaats: Sappemeer

BerichtGeplaatst: 21 Jun 2022 20:46:07    Onderwerp: Reageren met citaat

Er moeten nog meer foto's zijn van de Triton en ook van zijn tweede vakantieschip de Verona maar helaas niet te vinden .
We vervolgen met verhalen en foto's van zijn eerste stage op de Nedlloyd Clarence .
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht AIM-naam
Huub.



Geregistreerd op: 13 Mei 2022
Berichten: 1281
Woonplaats: Sappemeer

BerichtGeplaatst: 21 Jun 2022 20:47:25    Onderwerp: Reageren met citaat

za/25/feb/2006 : 19 : 55

Beste Forumnisten

Het gaat in dit geval niet om een schip van de K.N.S.M. maar om een reisverslag vam mijn zoon op de Nedlloyd Clarence. Ik heb van te voren even overlegd met Willem Visser of dit wel het juiste forum was maar hij is uiteindelijk de zoon van een oud K.N.S.M.er en de mogelijkheid bestaat dat er nog bemanningsleden aan boord zijn die een K.N.S.M.verleden hebben. In het begin zal het hoofdzakelijk uit tekst bestaan maar later zuller er zeker foto's bijkomen. Ik ben trouwens ook heel benieuwd of er van leden van dit forum ook zoons of dochters voor de zeevaart gekozen hebben.

Gr. Huub.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht AIM-naam
Huub.



Geregistreerd op: 13 Mei 2022
Berichten: 1281
Woonplaats: Sappemeer

BerichtGeplaatst: 21 Jun 2022 20:49:00    Onderwerp: Reageren met citaat

za/25/feb/2006 : 20 : 07

16 febr. 2006

nou.... het laatste dagje thuis en langzamerhand beginnen met het inpakken van de koffer. zonnebril mee en warme trui niet vergeten! morgen (17 feb 2006) vertrek ik naar new york. (Dé stad in het land met de 'zogenaamd' onbegrensde mogelijkheden, zolang je maar veel geld heb.)

Ik zit nu al meer dan 2 maanden te wachten en nu is het eindelijk dat zover>... ik ga weg!!

ik ga vanuit new york meteen op weg naar brazilie met het schip en daar beginnen we aan een soort kustreis waar we achtereenvolgens een aantal havens aan doen. Het schip heet de "nedlloyd Clarence" en is gebouwd in 1983 dus al redelijk op leeftijd. hieronder staat een fotootje van het schip. maar het voordeel van zo'n oude boot is dat alles nog heel luxe en ruim is ingericht dus grote hutten en zwembad etc..



en het schip vaart de onderstaande route.

Op deze route komen we in de volgende havens:
Newark/NewYork
Paranagua
Santos
Itaguai
Salvador
Suape
Miami
Charleston
Norfolk

en als ik weer in new york ben aangekomen dan gaan ik weer naar brazilië. lijkt me niet verkeerd toch??
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht AIM-naam
Huub.



Geregistreerd op: 13 Mei 2022
Berichten: 1281
Woonplaats: Sappemeer

BerichtGeplaatst: 21 Jun 2022 20:49:35    Onderwerp: Reageren met citaat

za/25/feb/2006 : 20 : 09#2
vrijdag 17 feb

Nou waar zal ik beginnen .. het begon al lekker met het inchecken in schiphol.
Normaal gaan we naar een balie en dan geven we ons paspoort en reispapieren af en dan gaat het allemaal vanzelf,maar vanaf een aantal maanden kun je alleen nog maar inchecken via een soort elektronische praatpalen die natuurlijk voor geen meter werken en voor een normaal mens
onbegrijpelijk is. Enfin...Jan Willem (mijn stage genoot) en ik hadden een ticket... het was ons gelukt en we konden,na de ouders te hebben uitgezwaaid doorlopen naar de gate. Eenmaal in het
vliegtuig viel ons meteen op dat het een nieuw vliegtuig was omdat ze voor ieder persoon een eigen multimediascherm hadden dus je kon kiezen uit meer dan 50 goede en nieuwe films en vele artiesten en radiozenders. Tevens kon je uit meerdere spellen kiezen.
Na 3 films volledig te hebben uitgekeken en nog 3 andere op de versnelde manier was het tijd om met de amerikaanse rompslomp te beginnen.. Aan boord werden er formulieren uit gedeeld voor de immigratie en douane in amerika en er werden idiote films meerdere malen afgespeeld om uit te leggen hoe de formulieren werken. Dit tot grote ergenis van de mensen die het systeem al doorhebben en die lekker aan het genieten zijn van hun film of muziek.

Na een goede landing op het John F. Kennedy vliegveld in New York konden we dan
eindelijk voeten zetten op Amerikaanse grond en we werden daar meteen al weer
geconfronteerd met het huidige strenge anti-terroristen beleid dat gevoerd werd
op de luchthaven.Het maken van foto's was streng verboden en het gebruiken van
een mobielo was al helemaal uit den boze. je zou wel eens een aanslag kunnen
voorbereiden, niet waar?

Na veel gedoe bij de eerste mannen van de douane werden we verwezen naar het
hokje met mensen die graag(?) Amerika in wilde, maar niet echt een duidelijke
reden hadden van hun aankomst en verblijf in new york.. leg een douane maar eens
uit dat je een dag of meer in een hotel blijft, omdat je moet wachten op het
schip en dat je daarna het land zal verlaten d.m.v. datzelfde schip.. Dat is een
heel probleem. maar na 2 uurtjes vertraging door al deze anti terreur
maatregelen konden we dan eindelijk richting onze taxi die ons naar ons hotel
zou brengen. We zijn mee gereist met onze nieuwe kapitein en een andere
officier dus we hebben al vast een beetje kennis kunnen maken.

Eenmaal aangekomen in het hotel kregen we te horen dat er niet voor ons alle
vier een aparte kamer vrij was dus zijn jan willem en ik samen op een kamer
gegaan, maar wel eentje met alles dubbel natuurlijk! De kapitein zou wel kijken
of er misschien morgen wel voor ons beide een aparte kamer vrij zou zijn. de
kapitein denkt namelijk dat het schip niet morgen niet overmorgen middag, maar
zelfs wel eens zondag avond of maandag aan kan komen dus dan kunnen wel nog
genoeg de stad New York in om de bekende plekjes even te bezoeken.

We komen net terug uit de bar en we hebben even lekker gegeten.. Het is even
wennen met de tijd, want we hebben nu gegeten om 0300h nederlandse tijd. Morgen
gaan we er vroeg uit zodat we de metro kunnen opzoeken en daarmee o.a. naar
ground zero kunnen gaan. maar ik ga nu eerst even een tukkie doen en de eerste
leuke foto's zijn er al weer.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht AIM-naam
Huub.



Geregistreerd op: 13 Mei 2022
Berichten: 1281
Woonplaats: Sappemeer

BerichtGeplaatst: 21 Jun 2022 20:50:06    Onderwerp: Reageren met citaat

za/25/feb/2006 : 20 : 11#3

zaterdag 18 feb.

Vandaag de wekker vroeg gezet zodat we de hele dag nog tijd hadden om lekker rond te kunnen kijken in de stad. Maar toen ik lekker onder de douche stond werd er gebeld met de melding dat onze taxi al voor de deur stond om ons naar het schip toe te brengen dus we pakten snel onze koffers weer in en daar gingen we dan.. Nou ja heel langzaam dan, want op de snelwegen rondom en in New York waren ze overal met de weg bezig dus uiteindelijk hebben we 2,5 uur moeten reizen om bij het schip te komen. Eenmaal aangekomen op de terminal verbaasde ik me erover dat
er totaal niet gecontroleerd werd bij het inrijden van de haven en we dus gewoon naar het schip toe konden rijden. Aangekomen op het schip kwamen we meteen al weer een aantal bekenden tegen
waarmee we de vorige keer ook gevaren hadden. Dat was wel leuk, omdat je dan meteen al weer wat verhalen op kan halen enzo van ' 2004 op de Houtman '. Jan willem en ik zijn meteen begonnen met het verkennen van het schip om zo snel mogelijk wijs te worden met het schip.
We kwamen al snel een aantal interessante dingen tegen zoals natuurlijk open brugvleugels waar je prachtig in de zon en uit de wind kunt staan als we zometeen weer in het warme gebied varen. Tevens vonden we een binnenzwembad met een aangebouwde bar en fitnessruimte met al de nodige apparaten dus we kunnen onze lol wel op. Na 's middags onze koffers te hebben uitgepakt en ons bedje te hebben opgemaakt konden we al meteen mee kijken met het klaarmaken van de machinekamer en de brug voor en bij het vertrek. Het schip waar ik nu op zit is vele malen ouder dan het schip waar ik mijn eerste stage op deed dus het viel me dan ook snel op dat er veel dingen in de machinekamer al sterk op leeftijd waren en daarom ook wat minder soepeltjes werkte. Er moest dus veel met de hand worden gedaan omdat de elektrische of pneumatische aansturing niet meer naar behoren werkte. Ik heb samen met een 1e officier meteen aan aantal dingen opgelost.
's Avonds heb ik nog even alle dingen voor mijn takenboek op orde gelegd zodat ik daar meteen mee kan begonnen en daarna ben ik naar de bar toe gegaan om wat bij te kletsen. Met de 4e officieren tot 2 uur door zitten kletsbn en toen ben ik maar naar bed gegaan, zodat ik de
volgende dag in ieder geval om 0800 mijn gezicht weer even kan laten zien (al is er op zondag meestal toch niks te doen).'
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht AIM-naam
Huub.



Geregistreerd op: 13 Mei 2022
Berichten: 1281
Woonplaats: Sappemeer

BerichtGeplaatst: 21 Jun 2022 20:50:38    Onderwerp: Reageren met citaat

za/25/feb/2006 : 20 : 12#4

zondag 19 feb.

Vanochtend weer vroeg opgestaan om even in de machinekamer te kijken. Ik had beter in mijn bed kunnen blijven liggen, want de HWTK(hoofdwerktuigkundige) bleek van voordat wij aan boord kwamen totaan gisteravond niet te hebben geslapen. dus frits(hwtk) lag nog even op bed. Ik ben toen zelf maar even een rondje door de machinekamer gaan maken en heb wat lampjes verwisseld om sommige plekjes wat beter verlicht te krijgen. tevens hoef ik dit dan maandag niet meer te doen. Om 10 uur was het koffiedrinken in de bar met alle officieren. Het leek een hele normale zondag te worden dus om een uur of 11 even beneden op de scheepscomputer gaan snuffelen of
er misschien nog leuke en interessante gegevens of foto's op stonden. Opeens viel al het licht en de computer uit en er klonken allemaal alarmen dus ik rende meteen naar mijn hut om mijn overall en werkschoenen te pakken om even in de machinekamer te kijken. De hoofdmotor bleek ineens drastisch in toeren te zijn gedaald en de waarschijnlijke oorzaak was 'water in de brandstof'. Er was meteen toen ik aan boord kwam al sprake van een eventuele lekkage van een stoomleiding(verwarmingspiraal) in een van de brandstoftanken, maar dit was niet zeker. Steeds vaker kwamen er alarmen bij de seperatoren(filters) dat er water in de brandstof zat, maar waar het precies vandaan kwam wist eigenlijk niemand. Doordat er dus waarschijnlijk water de motor in is gegaan daalde natuurlijk meteen het toerental en daardoor viel de asgenerator van het net af. (Net= het elektrische boordnet, asgenerator = een soort grote dynamo die door de hoofdmotor aangedreven wordt.). Enfin.. doordat de spanning uitgevallen was waren natuurlijk ook alle pompen en seperatoren en andere systemen uitgevallen. Deze moesten natuurlijk weer zo snel mogelijk bijgezet worden en de hoofdmotor moest aan de praat blijven dus we hebben de tanks waar water in zat helemaal gedraint(af getapt) en de motor op slow ahead laten doorvaren.
Na een aantal uurtjes opstarten werkte eindelijk alles weer naar behoren, maar we moeten morgen of in ieder geval heel snel beginnen met het zoeken van het lek in de stoom of water leiding, dat wordt nog een interessante klus. Buiten is het nog steeds erg koud en het water dat dampt helemaal, omdat de wind zo koud is vanuit het noorden en het water relatief warm. De damp lijkt gewoon op de damp van een kopje thee, alleen gaat het hier soms zelfs over in wolken dus het zicht naar buiten toe is ook niet echt goed vanwege die mist. dit verschijnsel wordt ook wel arctische zeerook genoemd. De vaart(snelheid) van het schip is ongeveer 17 knopen dus dit is een heel stuk minder snel als het schip waar ik de vorige keer op zat. dat schip ging namelijk geregeld boven de 25 knopen(+/- 45 km/h). het uitzicht vanaf mijn hut is wel heel goed, want er staan helemaal geen containers voor mijn raam in tegenstelling tot het vorige schip waar er nog meer dan 2 containers boven mijn raampje stonden. 's Avonds hadden we hapjes aan de bar dus iedereen was er. Onze muziek computer heeft het begeven door wat los getrilde draadjes dus we hebben vanavond allerlei oude cd's geluisterd die we nog vonden op het schip. Ik ben vroeg naar bed gegaan, want we zijn voor morgen van plan om te beginnen met 3 pompen die overhaald moeten worden en de lekkage in de tanks moet worden gevonden en eventueel opgelost. Vandaag was er namelijk een cilinderkoelwaterpomp kapot gegaan na de blackout dus we hebben er nu nog maar eentje die goed werkt. Morgen mijn eerste normale dagje in de machinekamer en hoogst
waarschijnlijk ook het veiligheidsrondje.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht AIM-naam







Geplaatst: 21 Jun 2022 20:50:38    Onderwerp:

Terug naar boven
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    KROONVAARDERSKNSM Forumindex -> TOPICS, GEEN KNSM Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende
Pagina 1 van 8

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Wil je ook een eigen gratis forum?

- Direct online
- Gratis je eigen logo
- Filmpjes en video mogelijk!


Klik hier om onmiddellijk jouw eigen forum aan te maken









Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.