|
KROONVAARDERSKNSM scheepvaart
|
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Willem Visser Site Admin
Geregistreerd op: 12 Mei 2022 Berichten: 4599 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: 13 Mei 2022 12:37:57 Onderwerp: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS |
|
|
Bulkcarrier met gestolen Oekraïens graan gespot in Syrië
De legitieme graanexport van Oekraïne zit vast door een Russische blokkade, zoals deze lading graan in Odessa
In samenwerking met satellietbeeldverwerkingsbedrijf Planet Labs heeft het AP een bulkcarrier geïdentificeerd die vermoedelijk gestolen Oekraïens graan vervoert in de haven van Latakia, Syrië. Oekraïense functionarissen beweren dat de Russische bulker Matros Pozynich een lading van 27.000 ton graan uit door Rusland bezette gebieden vervoert. Volgens AIS-gegevens van Pole Star maakte de Pozynich in maart en april twee reizen van de Zwarte Zee naar de Syrische wateren en keerde op 5 mei voor de tweede keer terug naar Syrië. toen haar transponder was uitgeschakeld. Volgens Oekraïense functionarissen heeft de Pozynich tijdens haar meest recente reis naar de Zwarte Zee een lading gestolen Oekraïens graan in de door Rusland bezette Krim geladen en vervolgens geprobeerd het te leveren aan een koper in Alexandrië, Egypte. Na een oproep van de Oekraïense regering weigerden de Egyptische autoriteiten het schip binnen te laten, en in plaats daarvan week de Pozynich uit naar een haven in het aan Rusland gelijkende Syrië. De AP meldt dat de Pozynich door satellietbeelden is geïdentificeerd op een pier in Latakia.
Volgens de Oekraïense brancheorganisatie ProAgro gelooft de Oekraïense militaire inlichtingendienst dat gestolen Oekraïens graan via Syrië zal worden verwerkt en naar naburige landen in het Midden-Oosten zal worden gesmokkeld. De omvang van de vermeende diefstal is aanzienlijk. De Oekraïense onderminister van Landbouw, Taras Vysotskiy, zei vorige week dat er ongeveer 440.000 ton graan is gehaald uit de regio's Luhansk, Donetsk, Cherson en Zaporizja. Josef Schmidhuber, functionaris van de Voedsel- en Landbouworganisatie van de Verenigde Naties, bevestigde vorige week dat er "anekdotisch bewijs" is dat Russische troepen "het beschikbare opslaggraan plunderen", evenals opslagfaciliteiten vernietigen en landbouwmachines stelen. "Ik hoor dit persoonlijk van veel silo-eigenaren in bezet gebied. Dit is regelrechte diefstal. En dit gebeurt overal in bezet gebied", beweerde de Oekraïense minister van Landbouw, Mykola Solskiy, vorige maand. De Russische regeringswoordvoerder Dmitry Peskov heeft ontkend dat Russische troepen graan uit Oekraïne halen. In een post op sociale media woensdag ging de voorzitter van de Doema, Vyacheslav Volodin, nog een stap verder en beschuldigde hij de Verenigde Staten valselijk van het plegen van hetzelfde misdrijf. "Washington heeft er geen vertrouwen in dat Kiev zal winnen. Ze hebben manieren bedacht om hun geld terug te krijgen, terwijl ze de weg bereiden voor een hongersnood in Oekraïne", beweerde Volodin, zonder bewijs te leveren. De staatstelevisiezender Rossiya-1 - onlangs gesanctioneerd door de Amerikaanse regering voor haar rol bij het ondersteunen van de invasie - is begonnen met het uitzenden van soortgelijke beweringen aan haar Russische publiek. Tijdens een eerdere Russische controleronde in het begin van de jaren dertig voerden de Sovjet-troepen een systematisch programma uit om voedsel in Oekraïne te verwijderen en de toegang tot voedsel te ontzeggen, waardoor een door de mens veroorzaakte hongersnood ontstond waarbij naar schatting 3,5 tot 5 miljoen mensen omkwamen. |
|
Terug naar boven |
|
|
|
Geplaatst: 13 Mei 2022 12:37:57 Onderwerp: |
|
|
|
|
Terug naar boven |
|
|
Willem Visser Site Admin
Geregistreerd op: 12 Mei 2022 Berichten: 4599 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: 13 Mei 2022 15:31:15 Onderwerp: |
|
|
Vermoedelijke piraat beschuldigd van het in gevaar brengen van levens
Een vermoedelijke piraat is beschuldigd van het in gevaar brengen van Deense soldaten, zei het openbaar ministerie op 9 mei 2022. Hij was eerder beschuldigd van poging tot moord. De 39-jarige Nigeriaanse man werd begin januari naar Denemarken overgevlogen nadat hij was behandeld aan zijn verwondingen. Hij had een van zijn benen geamputeerd. Hij was gewond geraakt tijdens een botsing met Deense troepen in de Golf van Guinee op 24 november 2021. De "Esbern Snare" was naar het gebied gestuurd om piraten te bestrijden, en de helikopter van het fregat zat met meerdere mensen achter een opblaasbare boot aan. Vier werden gedood door Deense soldaten, terwijl een vijfde overboord viel en verdronk. De gewonde 39-jarige is voor behandeling aan land gebracht in een ziekenhuis in Ghana. Drie anderen die gevangen waren genomen, werden later vrijgelaten. De autoriteiten besloten de zaak tegen hen af te sluiten met een zogenaamde vrijwaring van aanklachten. Maar de gewonde man werd in januari naar Denemarken gebracht, waar hij aanvankelijk werd beschuldigd van poging tot moord op Deense soldaten. Sindsdien zit hij in voorarrest. Het openbaar ministerie heeft nu aangifte gedaan. In een aanstaande strafzaak wordt de man ervan beschuldigd, samen met anderen op de rubberboot, te hebben geschoten met een geweer op de helikopter terwijl deze zich dicht bij de boot bevond. Zo stelt het OM dat de mensen in de helikopter in direct gevaar verkeerden. Er is een groot verschil in de lengte van de straf bij poging tot doodslag en bij het in gevaar brengen van anderen. De politie heeft maar liefst 1400 werkuren besteed aan het onderzoeken van de zaak. Aanklagers hebben ruim 700 uur gewerkt. Daarnaast zijn deze winter 14 Deense agenten in ploegendienst naar Ghana gereisd in verband met de zaak. |
|
Terug naar boven |
|
|
Willem Visser Site Admin
Geregistreerd op: 12 Mei 2022 Berichten: 4599 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: 13 Mei 2022 15:37:16 Onderwerp: |
|
|
Marine zet nieuwe piraterij- en smokkeltaakgroep in de Golf van Aden op
De uitgebrande romp van een vermoedelijke piratenskiff drijft af in de buurt van het amfibische doklandingsschip USS Ashland
De Amerikaanse marine zei woensdag dat het een nieuwe multinationale taskforce aan het oprichten was die zich zou richten op wapensmokkel in de wateren rond Jemen, de meest recente Amerikaanse militaire reactie op Houthi-aanvallen op Saoedi-Arabië en de Verenigde Arabische Emiraten. De inspanning volgt op een reeks Houthi-raket- en drone-aanvallen dit jaar op de twee Golfstaten, die sindsdien aanvullende Amerikaanse militaire hulp hebben gekregen, maar zien dat de Verenigde Staten hun inzet voor de regio verzwakken. Vice-admiraal Brad Cooper, commandant van de Vijfde Vloot, zei dat de taskforce vanaf zondag zal opereren in de Rode Zee, Bab al-Mandab en de Golf van Aden en zich ook zal richten op mensenhandel en de smokkel van drugs en andere illegale goederen. "Dit zijn strategisch belangrijke wateren die onze aandacht verdienen", zei Cooper tijdens een gesprek met verslaggevers.
De taskforce zou uit twee tot acht schepen bestaan en maakt deel uit van de 34-landen tellende Combined Maritime Forces, waar Cooper ook het bevel over heeft, die drie andere taskforces heeft in nabijgelegen wateren die zich richten op smokkel en piraterij. Gevraagd naar raketten en drones die door de Houthi worden gebruikt om Amerikaanse partners Saoedi-Arabië en de VAE aan te vallen, zei Cooper dat de nieuwe taskforce van invloed zou zijn op het vermogen van de Houthi om dergelijke wapens te verkrijgen. "We zullen het levendiger en directer kunnen doen dan we nu doen", voegde Cooper eraan toe. Een Amerikaanse functionaris, die anoniem wil blijven, zei dat de wateren tussen Somalië, Djibouti en Jemen bekende 'smokkelroutes' zijn voor wapens die bestemd zijn voor de Houthi's. "De nieuwe internationale taskforce zal zeker achter deze kwestie aangaan", zei de functionaris op voorwaarde van anonimiteit. Iran wordt al lang beschuldigd van het smokkelen van wapens naar de Houthi's, een aanklacht die het ontkent. De Verenigde Staten hebben Saudi-Arabië en de VAE dit jaar extra militaire hulp verleend na de Houthi-aanvallen op de Golfstaten. Maar diplomatieke bronnen hebben gezegd dat de Golfstaten er niet van overtuigd zijn dat de Verenigde Staten zich inzetten voor de regio. De lancering van de taskforce valt te midden van een wapenstilstand van twee maanden in de bijna zevenjarige oorlog in Jemen, waarbij tienduizenden mensen zijn omgekomen en miljoenen meer zijn ontheemd.
|
|
Terug naar boven |
|
|
Willem Visser Site Admin
Geregistreerd op: 12 Mei 2022 Berichten: 4599 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: 13 Mei 2022 15:45:19 Onderwerp: |
|
|
Vissersvaartuig aan de grond nadat kapitein stuurhut verliet terwijl hij op automatische piloot was
Sage Catherine Lane aan de grond op de St. Marys Entrance noordelijke steiger.
Het besluit van een kapitein om het stuurhuis onbeheerd achter te laten terwijl hij op de automatische piloot de St. Marys River overstak, leidde tot het aan de grond zetten en tot zinken brengen van een vissersvaartuig, zei de National Transportation Safety Board dinsdag. Op 9 juni 2021 voer de F/V Sage Catherine Lane uit op de St. Marys River toen het schip aan de grond kwam op de noordelijke steiger van het St. Marys Entrance-kanaal, ten zuiden van Cumberland Island, Georgia. Nadat de Sage Catherine Lane begon te overstromen, verliet de driekoppige bemanning het schip en werd gered door een nabijgelegen barmhartige Samaritaan. Het schip zonk later met ongeveer 2.300 liter brandstof, motorolie en hydraulische olie aan boord. Een bemanningslid raakte lichtgewond en het schip werd voor $ 1 miljoen total loss verklaard. De NTSB heeft zijn bevindingen gedetailleerd beschreven in Marine Investigation Report 22/14 dat dinsdag is vrijgegeven.
Volgens het rapport was het schip op doorreis en zette de kapitein de stuurautomaat van het schip in om de koers van het schip uit de inham te houden. Hij beantwoordde een telefoontje en verliet het stuurhuis, maar kort daarna voelde de kapitein het schip abrupt naar bakboord draaien. Hij keerde terug naar de stuurhut en probeerde weg te draaien van de steiger, maar de Sage Catherine Lane raakte de steiger en kwam aan de grond. Het schip brak later uit elkaar en zonk na een onweersbui drie dagen na de gronding. Uit het onderzoek bleek dat de kapitein twee dagen voor het aan de grond gaan niet in staat was de automatische piloot uit te schakelen en het roer onder controle te krijgen terwijl het schip St. Augustine binnenvoer. De gezagvoerder onderzocht het stuurautomaatsysteem en constateerde problemen met de roerstandaanwijzer en roerstandsensor bij de roerpaal en nam maatregelen om de problemen op te lossen. Die NTSB zei dat hoewel de reparaties aanvankelijk werkten, de scherpe bocht van het schip naar bakboord aangaf dat het systeem faalde en dat de reparaties niet effectief waren.
"Het is onverstandig om het stuurhuis onbeheerd achter te laten, vooral bij het navigeren door gebieden zoals de St. Marys Entrance, die een smal vaargeul, twee steigers en scheepvaartverkeer omvatte", aldus het rapport. "Als de kapitein in de stuurhut was gebleven nadat hij de automatische piloot had ingeschakeld, zou hij in staat zijn geweest om te reageren en de controle over het schip over te nemen nadat het automatische pilootsysteem faalde en het roer naar bakboord had doen draaien." De NTSB stelde vast dat de waarschijnlijke oorzaak van het aan de grond lopen van de Sage Catherine Lane de beslissing van de kapitein was om het stuurhuis onbeheerd achter te laten toen het schip op de automatische piloot door de St. Marys Entrance voer, waardoor er onvoldoende tijd was om te reageren toen de automatische piloot het begaf en het schip deed vertrekken. buiten de gestelde koers. “Het gebruik van de automatische piloot ontslaat de bediener niet van de verantwoordelijkheid om een goede navigatiewacht uit te voeren. Het gebruik van de automatische piloot mag geen rechtvaardiging zijn voor een machinist om het stuurhuis of de brug onbeheerd achter te laten in beperkt water', aldus het rapport. “Navigeren in kanalen en havens vereist snellere reactietijden door verkeer, stromingen en frequente koersveranderingen, en meer roer door lagere snelheden. Daarom wordt het gebruik van de stuurautomaat vaak afgeraden of verboden in een haveningang of smalle vaargeul.” |
|
Terug naar boven |
|
|
Willem Visser Site Admin
Geregistreerd op: 12 Mei 2022 Berichten: 4599 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: 16 Mei 2022 10:35:23 Onderwerp: |
|
|
HMS Montrose vangt $ 2,2 miljoen aan heroïne
Bootbemanning van HMS Montrose nadert verdachte dhow
De Royal Navy heeft de drugssmokkelaars in het Midden-Oosten voor de vierde keer een slag toegebracht in evenveel maanden als HMS Montrose $ 2,2 in beslag nam. miljoen aan heroïne. Het fregat stortte zich op een dhow tijdens een verkenning van de Golf van Oman. Nadat een team van Royal Marines het verdachte vaartuig had beveiligd, doorzochten matrozen het vaartuig van boeg tot achtersteven in een operatie van negen uur. Ze ontdekten talloze zakken aan boord - zakken waarvan uit tests bleek dat ze heroïne bevatten. De inbeslagname bedroeg 90 kilo, ter waarde van $ 2,2 miljoen in de straten van het VK. Het brengt Montrose's buit sinds half januari op bijna 120 miljoen dollar aan illegale verdovende middelen, waaronder heroïne, cannabis en methamfetamine. En het betekent dat meer dan 18 ton drugs van de straten van het VK – of andere landen – is gehouden sinds ze in januari 2019 in het Midden-Oosten begon te opereren.
"De toonaangevende Royal Navy toont haar waarde aan, in dit geval criminelen een bron van inkomsten ontzeggen en drugs van onze straat houden", zegt James Heappey, minister van strijdkrachten. "Onze matrozen opereren zij aan zij met bondgenoten en vrienden, handhaven het internationale, op regels gebaseerde systeem en bevorderen de wereldwijde veiligheid." Montrose werkte samen met de door Pakistan geleide Combined Task Force 150 - een van de vier marinegroepen verspreid over meer dan drie miljoen vierkante oceaan van de Rode Zee tot de westelijke kust van het Indiase subcontinent. De taskforce is toegewijd aan het openhouden van vaarroutes en het wurgen van illegale activiteiten op volle zee. Ze opereren onder de vlag van de in Bahrein gevestigde Combined Maritime Forces, een coalitie van meer dan 30 landen die zich inzetten voor de veiligheid in het Midden-Oosten. "Ik ben erg trots op de rederij van mijn schip voor hun inspanningen om de wereldwijde drugshandel te verstoren en deze illegale activiteit op zee te voorkomen", zei Montrose's commandant, commandant Paul Irving. "Het vereist dat mijn hele team samenwerkt in dit soort operaties, en opnieuw hebben ze geleverd." |
|
Terug naar boven |
|
|
Willem Visser Site Admin
Geregistreerd op: 12 Mei 2022 Berichten: 4599 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: 16 Mei 2022 10:48:15 Onderwerp: |
|
|
Nood cascoreparatie op veerboot Texelstroom drijvend uitgevoerd
Toen de verticale zijde van de veerboot Texelstroom in februari beschadigd raakte tijdens storm Eunice, zorgde een lek in de ballastwatertank ervoor dat het schip niet kon varen. Omdat dit gebeurde aan het begin van een drukke schoolvakantieperiode, was het essentieel dat er een snelle on-site oplossing werd gevonden om de stilstand van het schip zo kort mogelijk te houden. De Texelstroom vaart tussen Den Helder op het Nederlandse vasteland en Texel, het grootste en meest bevolkte Nederlandse Waddeneiland. Als UNESCO-werelderfgoed is het belangrijk dat het gebied wordt beschermd. Met deze gedachte is Texelstroom ontworpen. Het werd gelanceerd in 2016 en is een van 's werelds meest duurzame veerboten. Het is de eerste veerboot in Europa die vaart op een combinatie van gecomprimeerd aardgas, groene walstroom en zonne-energie die aan boord wordt opgewekt.
Gerepareerd tijdens het drijven
Hydrex werd door TESO, de eigenaren van het schip, gevraagd om een manier te vinden om de schade die het schip tijdens de storm had opgelopen te herstellen. Omdat er op zo'n korte termijn geen droogdok beschikbaar was, moest de operatie worden uitgevoerd terwijl het schip bleef drijven. Een andere belangrijke factor was het tijdsbestek. Downtime moest tot een absoluut minimum worden beperkt, zodat Texelstroom zo snel mogelijk weer passagiers kon vervoeren tussen Den Helder en Texel. De technische afdeling van Hydrex stelde voor om een open kofferdam over de beschadigde rompbeplating te installeren. Dit zou de duiker/technici in staat stellen om toegang te krijgen tot het getroffen gebied en de nodige reparaties uit te voeren in droge omstandigheden.
Hydrex-lasser bereidt het beschadigde gebied voor op verwijdering.
Kofferdam met open dak
Zodra het voorstel woensdagavond werd geaccepteerd, zette Hydrex alles in het werk om de operatie te starten. Op dat moment namen ze ook contact op met het classificatiebureau en hielden ze gedurende de hele operatie contact met hen. De kistdam werd de volgende dag gebouwd in het snelle reactiecentrum van het bedrijf in Antwerpen. Hydrex bestelde ook het gecertificeerde staal voor de nieuwe inlegplaat.
Vrijdagochtend arriveerde het team met de kofferdam en al het benodigde materieel in de haven van Texel. De reparatie begon met een gedetailleerde inspectie van de schade aan beide zijden van de romp. In overleg met de opzichter van de veerboot en de landmeter van het classificatiebureau is afgesproken om een wisselplaatreparatie van 1500 mm x 700 mm te installeren.
Permanente nieuwe insert na voltooiing van de reparatie.
Het team installeerde vervolgens de open kofferdam over de schade en creëerde een droge omgeving om in te werken. Ze sneden de oude beplating weg en installeerden het nieuwe inzetstuk. Hydrex bevestigde het inzetstuk met een gecertificeerde las, zowel vanuit het vat als vanuit de kofferdam. Ultrasoon testen werd uitgevoerd door een onafhankelijke inspecteur en de reparatie werd door het classificatiebureau als permanent goedgekeurd. Zondagochtend is de kofferdam verwijderd en is met succes een laatste lektest uitgevoerd. Hiermee was de operatie afgerond.TESO's reserveveer Dokter Wagemaker nam de dienst van Texelstroom over terwijl het schip gerepareerd moest worden. |
|
Terug naar boven |
|
|
Willem Visser Site Admin
Geregistreerd op: 12 Mei 2022 Berichten: 4599 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: 16 Mei 2022 11:00:01 Onderwerp: |
|
|
Bemanning verhoord in verband met dood duiker en cocaïnesmokkel
De Australische politie deed onderzoek naar de dood van een duiker die in het weekend van 8/9 mei 2022 voor de kust van Newcastle werd gevonden. Tijdens het onderzoek troffen ze 50 kilo cocaïne aan verdeeld in pakjes die vermoedelijk op de 'Areti kwamen. Gr' die op 8 mei vertrok vanuit San Lorenzo. In de ochtend van 9 mei vond de politie een bewusteloze duiker aan de kust. Pogingen om de man te reanimeren mochten niet baten en hij werd ter plaatse dood verklaard. De politie merkte onmiddellijk de ongebruikelijke omstandigheden op van de man die vermoedelijk een buitenlander was die een wetsuit droeg met geavanceerde uitrusting en een hightech ademhalingsapparaat dat geen luchtbellen afgeeft. Daarnaast werden naast de duiker pakjes gevonden met daarin een gele substantie vergelijkbaar met cocaïne, ongeveer 50 kg, met een waarde van ongeveer 14 miljoen dollar. De drug zou afkomstig zijn van het schip dat 60.000 ton sojapoeder aan boord had en dat op 5 mei in de Renova-fabriek in Timbúes was aangemeerd en op 8 mei in Newcastle aankwam. De bemanning werd verhoord door de politie. Een van de hypothesen die werd overwogen, was die van cocaïnesmokkel, omdat in de bewakingscamera's van de haven twee boten (een opblaasbaar en een klein aluminium) het schip naderden. De duiker, vermoedelijk van Latijnse afkomst, is nog niet geïdentificeerd. Het schip ligt sinds 13 mei afgemeerd bij het eiland Orica Kooragang.
|
|
Terug naar boven |
|
|
Willem Visser Site Admin
Geregistreerd op: 12 Mei 2022 Berichten: 4599 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: 16 Mei 2022 11:06:52 Onderwerp: |
|
|
Australië 'bezorgd' door Chinees spionageschip voor de kust
Het People's Liberation Army-Navy's (PLA-N) intelligentieverzamelschip Haiwangxing wordt afgebeeld in de buurt van de kust van Australië in deze hand-out afbeelding vrijgegeven op 13 mei 2022.
Een Chinees inlichtingenschip werd gevolgd voor de westkust van Australië binnen 50 zeemijlen van een gevoelige defensiefaciliteit, zei Australië vrijdag, wat bezorgdheid uitte tijdens een verkiezingscampagne over het gedrag van China in de regio. Premier Scott Morrison zei dat het Chinese marineschip zich niet in de Australische territoriale wateren bevond, maar dat de aanwezigheid ervan 'zorgwekkend' was. "Het is duidelijk een inlichtingenschip en ze kijken naar ons en we houden ze nauwlettend in de gaten", vertelde hij aan verslaggevers. Australië had het spionageschip de afgelopen week gevolgd toen het langs het marinecommunicatiestation Harold E Holt in Exmouth voer, dat wordt gebruikt door Australische, Amerikaanse en geallieerde onderzeeërs. De Chinese ambassade in Australië heeft niet gereageerd op een verzoek om commentaar.
Australië houdt op 21 mei nationale verkiezingen en de kwestie van een bedreiging voor de nationale veiligheid die door China wordt veroorzaakt, is een campagnethema geweest. “Ik denk dat het een daad van agressie is. Ik denk vooral omdat het zo ver naar het zuiden is gekomen', zei minister van Defensie Peter Dutton op een persconferentie. "Het is in de buurt van militaire en inlichtingendiensten aan de westkust van Australië geweest." De betrekkingen tussen de twee belangrijkste handelspartners zijn de afgelopen jaren gespannen geweest vanwege verschillende kwesties, waaronder de Chinese invloed in Australië en de Pacific-regio. Dutton plaatste vraagtekens bij de "vreemde timing" van het verschijnen van het schip, hoewel minister van Binnenlandse Zaken Karen Andrews weigerde het in verband te brengen met de verkiezingscampagne en Morrison zei dat Chinese marineschepen eerder voor de Australische kust waren geweest. De oppositiepartij Labour zei dat ze op zoek was naar een briefing van de regering.
Chinese marineschepen zijn de afgelopen jaren verschillende keren gevolgd voor de noord- en oostkust van Australië, en hetzelfde Chinese schip volgde vorig jaar Australische marine-oefeningen met het Amerikaanse leger voor de oostkust. In februari wisselden China en Australië beschuldigingen uit over een incident waarbij Australië zei dat een van zijn maritieme patrouillevliegtuigen een laser detecteerde die erop gericht was vanaf een PLAN-vaartuig van het Volksbevrijdingsleger. Over het laatste incident zei de Australische defensie-afdeling in een verklaring dat het Dongdiao Class Auxiliary Intelligence-schip genaamd Haiwangxing langs de westkust reisde, op 6 mei de Exclusieve Economische Zone van Australië binnenkwam en op 11 mei binnen 50 zeemijlen van het communicatiestation kwam. De EEZ ligt 200 zeemijl uit de kust, terwijl de territoriale zee binnen een limiet van 12 zeemijl ligt. "Ik geloof zeker niet dat als je het samen met de vele andere dwanghandelingen en de vele uitspraken die zijn gedaan die de nationale belangen van Australië hebben aangevallen, zou kunnen omschrijven als een daad van bruggenbouw of vriendschap", zei Morrison. zei.
[/b] |
|
Terug naar boven |
|
|
Willem Visser Site Admin
Geregistreerd op: 12 Mei 2022 Berichten: 4599 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: 17 Mei 2022 21:22:56 Onderwerp: |
|
|
Aanklager wil dat oligarchjacht in beslag word genomen
Het parket van Palma wil dat de "Tango", eigendom van de Russische oligarch Viktor Vekselberg, in beslag wordt genomen. Op dit moment wordt het jacht op verzoek van de Verenigde Staten vastgehouden in de haven van Palma. Aanklagers hebben de Amerikaanse gerechtelijke autoriteiten om meer documentatie over de zaak gevraagd, in het bijzonder met betrekking tot informatie over de vraag of er strafrechtelijk onderzoek loopt tegen de eigenaar van de "Tango". De documentatie die oorspronkelijk door de Verenigde Staten werd verstrekt, was nogal schaars. Een rechtbank in Colombia heeft het bevel tot inbeslagneming uitgevaardigd. De wettelijke vertegenwoordiger van Viktor Vekselberg in Spanje ging in beroep bij de correctionele rechtbank in Palma, die het bevel uitvoerde. Het belangrijkste argument hierbij is dat het bevel van de Amerikaanse rechter niet afdoende is omdat het niet duidelijk maakt of er een strafrechtelijke procedure loopt tegen de jachteigenaar. In de samenwerkingsovereenkomsten tussen de Verenigde Staten en Spanje is bepaald dat er in een van beide landen een strafrechtelijk onderzoek moet zijn gestart om tegen de te onderzoeken persoon op te kunnen treden. De "Tango" werd begin april in beslag genomen in een gezamenlijke actie van de Guardia Civil, de FBI en andere Amerikaanse autoriteiten. Vekselberg werd onderzocht voor belastingfraude en het witwassen van geld voor het proberen om het schip te verbergen. Bovendien blijkt uit het rapport van een FBI-agent dat aan de basis lag van de inbeslagname dat Vekselberg een van de verdachten was van samenwerking met Poetin in 2018. |
|
Terug naar boven |
|
|
Willem Visser Site Admin
Geregistreerd op: 12 Mei 2022 Berichten: 4599 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: 17 Mei 2022 21:30:37 Onderwerp: |
|
|
US Coast Guard schort zoektocht naar meer overlevenden van gekapseisd migrantenschip voor Puerto Rico op
De Amerikaanse kustwacht heeft de zoektocht naar nog meer overlevenden van een gekapseisd schip in de wateren van de Mona Passage voor de kust van Puerto Rico zondag gestaakt na vier dagen zoeken in duizenden kilometers open oceaan. Achtendertig mensen werden gered. Kustwachtwachters in Sector San Juan ontvingen donderdag om ongeveer 11.47 uur een bericht dat de bemanning van een Custom and Border Protection-vliegtuig een vermoedelijk illegaal migrantenvaartuig had gezien dat was gekapseisd met mensen in het water die niet leken te zijn reddingsvesten ongeveer 12 mijl ten noorden van Desecheo, Puerto Rico. Kustwachtwachters leidden de lancering van een MH-60T-helikopter vanaf Air Station Borinquen en leidden de Coast Guard Cutter Joseph Tezanos om, terwijl Customs and Border Protection Air and Marine en Puerto Rico Police Joint Forces of Rapid Action marine-eenheden ook reageerden om overlevenden te redden. Reddingsploegen die betrokken waren bij de zoektocht voerden 20 lucht- en 10 oppervlaktezoekacties uit, die meer dan 5.194 vierkante zeemijl bestreken, een gebied groter dan Puerto Rico. Er zijn 38 overlevenden gered, waaronder 36 Haïtiaanse en twee onderdanen van de Dominicaanse Republiek. Reddingsploegen hebben ook 11 doden geborgen, van wie de nationaliteit nog moet worden bepaald. "Onze oprechte condoleances aan de families, vrienden en geliefden van degenen die het niet hebben overleefd of nog steeds vermist zijn, onze gebeden zijn met hen", zei Capt. Gregory H. Magee, commandant van de kustwachtsector San Juan.
“Ik complimenteer alle bemanningen van partneragentschappen die in deze zaak hebben gereageerd, hun moed en acties hielpen 38 levens te redden van een bijna zekere dood, evenals de bemanningen in de lucht, aan de oppervlakte en op het land die bij de zoektocht betrokken waren. Deze bemanningen hebben hun uiterste best gedaan om ervoor te zorgen dat als er meer overlevenden waren, ze de beste kans zouden hebben gehad om gered te worden”, voegde kapitein Magee eraan toe. Van oktober tot februari hebben de kustwacht en haar partneragentschappen 45 illegale reisverboden uitgevoerd in de Mona Passage en de Caribische wateren in de buurt van Puerto Rico, waarbij 1.088 niet-Amerikaanse staatsburgers, voornamelijk onderdanen van de Dominicaanse Republiek en Haïti, werden verboden. 'Helaas, als', zei kapitein Magee. “De dreiging van illegale reizen houdt aan, we kunnen in de toekomst gedwongen worden om op soortgelijke gebeurtenissen te reageren. De gevaren van deze reizen zijn reëel, we zien ze elke dag, mensen aan boord van zwaar overbelaste geïmproviseerde boten die op volle zee te water gaan met weinig of geen levensreddende uitrusting. Deze mensen zijn overgeleverd aan meedogenloze smokkelaars die zich niet bekommeren om hun leven of veiligheid. Aan iedereen die eraan denkt om deel te nemen aan een illegale reis: ga niet de zee op! Het kan zomaar je leven redden.” |
|
Terug naar boven |
|
|
Willem Visser Site Admin
Geregistreerd op: 12 Mei 2022 Berichten: 4599 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: 17 Mei 2022 21:36:06 Onderwerp: |
|
|
VN: ‘Wegrottende tanker bij Jemen is tikkende tijdbom’
Op een donorconferentie van de VN in Den Haag is 33 miljoen dollar bijeengebracht om een milieuramp met een ‘rottende’ olietanker voor de kust van Jemen te voorkomen. Dat heeft VN-afgezant David Gressly na afloop van de conferentie bekendgemaakt. Daarmee is een eerste stap gezet, want volgens hem is er 144 miljoen dollar nodig om de dreiging van de ‘FSO Safer’ af te wenden. Deze 45 jaar oude opslagtanker ligt al sinds het uitbreken van de oorlog in Jemen in 2015 met ruim één miljoen vaten ruwe olie vijf mijl voor de kust van de havenstad Hodeidah geankerd. Volgens Gressly kan de tanker elk moment uit elkaar vallen of exploderen. Dat zou volgens hem een olieramp veroorzaken, die voor twintig miljard dollar schade kan aanrichten. Meer dan 200.000 Jemenieten in de visserijsector zouden brodeloos kunnen worden, het toerisme zou tot in Egypte worden aangetast en de scheepvaart via het Suezkanaal zou worden verstoord, schetste hij in een onderzoeksrapport.
Nederland
Nederland draagt acht miljoen dollar bij. Volgens minister van Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking Liesje Schreinemacher ‘is een belangrijke stap voorwaarts gezet in het elimineren van de dreiging van de FSO Safer’. Andere donoren zijn Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, de Europese Unie, Qatar, Zweden, Noorwegen, Finland, Frankrijk, Zwitserland en Luxemburg.Minister van Buitenlandse Handel Wopke Hoekstra sprak van ‘een heel eenvoudige businesscase’. ‘Samen kunnen we een van de grootste milieurampen in de geschiedenis voorkomen en levens redden. Het voorkomen van een ramp met de ‘FSO Safer’ ter grootte van twintig miljard kost slechts 144 miljoen.’ Met dat budget zou de olie in een andere tanker overgeheveld kunnen worden. Volgens VN-functionaris Auke Lootsma is haast geboden ‘omdat het weervenster dreigt te sluiten’. Volgens hem wordt het risico op lekkage of breken van het schip vanaf oktober snel groter door harde wind en hevige golfslag. |
|
Terug naar boven |
|
|
Willem Visser Site Admin
Geregistreerd op: 12 Mei 2022 Berichten: 4599 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: 18 Mei 2022 19:48:45 Onderwerp: |
|
|
Reders en vakbonden bereiken akkoord over nieuwe driejarige minimumloonovereenkomst voor zeevarenden
Reders en vakbonden van zeevarenden hebben overeenstemming bereikt over een nieuwe driejarige wereldwijde 'vangnet'-overeenkomst voor het minimumloon. De Internationale Arbeidsorganisatie van de Verenigde Naties (ILO) riep opnieuw onderhandelingen bijeen tussen reders en vakbonden van zeevarenden uit de hele wereld, gecoördineerd door de International Chamber of Shipping (ICS) en de International Transport Workers' Federation (ITF). Tijdens de vorige gespreksronde, die in september vorig jaar werd afgesloten bij de IAO van de VN, hebben reders en zeevarenden het minimumloon vanaf 1 juli 2022 vastgesteld op $ 648. De laatste onderhandelingsronde leidde tot een nieuwe driejarige overeenkomst door middel van jaarlijkse verhogingen, te beginnen op $ 658 op 1 januari volgend jaar, gevolgd door $ 666 en $ 673 in respectievelijk 2024 en 2025. "Deze nieuwe deal is een win-winsituatie voor zowel reders als zeevarenden", zegt Charles Darr, van de Swiss Shipowners' Association, en woordvoerder van de redersgroep. De deal is universeel van toepassing op de beoordelingsgraad van bekwame zeevarenden en wordt algemeen erkend door de wereldwijde scheepvaartgemeenschap. De scheepvaart is de enige sector met een formeel erkend wereldwijd minimumloon, dat sinds 1958 voor zeevarenden bestaat. Mark Dickinson van Nautilus International, een filiaal van de ITF, en woordvoerder van de groep zeevarenden, voegde toe: “De overeenkomst van vandaag erkent de enorme offers en professionaliteit van de mannen en vrouwen die op zee werken en is een bewijs van de collectieve mijlpalen die het sociale partnerschap tussen zeevarenden en reders in het verleden hebben bereikt. Zeker de laatste jaren.” |
|
Terug naar boven |
|
|
Willem Visser Site Admin
Geregistreerd op: 12 Mei 2022 Berichten: 4599 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: 18 Mei 2022 19:58:19 Onderwerp: |
|
|
Haven schreeuwt ook om personeel: ’Richting 10.000 vacatures’
Het gaat nog, maar vraag niet hoe. Het nieuwste vacaturerecord, het nog altijd hoge ziekteverzuim en de aanstaande zomervakantie laten zich collectief voelen in sectoren die cruciaal zijn voor de BV Nederland, blijkt uit een rondgang. Zo hoog als de containers staan opgestapeld in de Rotterdamse haven, zo groot is ook het personeelstekort in de ’mainport’, in zijn eentje al goed voor 3 procent van de totale Nederlandse economie. In september stonden er al 8000 logistieke, proces- en energievacatures open in de Rijnmond, waarschuwde lokale werkgeversclub Deltalinqs toen in De Telegraaf. „Dat getal noemen we nog steeds, maar het wordt erger: de 10.000 komt in zicht”, zegt directeur Bas Janssen. Bij Luchtverkeersleiding Nederland komen de roosters nog rond, maar dan wel dankzij personeel dat extra uren maakt en de inzet van gepensioneerden. „Zo zijn we in staat om de dienstregeling toch uit te voeren”, zegt een woordvoerder. Dat Schiphol, de tweede logistieke draaischijf van het land, goed voor nog eens 1,3 procent van de Nederlandse economie, in de meivakantie toch in chaos verzandde, komt doordat de tekorten er niet alleen in de verkeerstoren zijn. Van de bagagekelder tot de it-afdeling: vakbonden FNV en De Unie turven duizenden vacatures.
En dan ben je nog maar op de grens van Nederland doorvoerland. Een container van de Rotterdamse haven per trein naar het achterland vervoeren? Of hordes forensen? Spoorbeheerder ProRail kampt al langer met personeelstekort op de twaalf verkeersleidingsposten. Vorig jaar was er daarom op enkele trajecten geen treinverkeer mogelijk. „We hebben nu allerlei maatregelen genomen die effect lijken te sorteren”, zegt operationeel directeur Ans Rietstra. De NS weet de hinder naar eigen zeggen vooralsnog te beperken, maar ook daar wordt het zweten deze zomer. „Inmiddels zijn dit jaar 220 mensen begonnen aan de opleiding voor machinist of hoofdconducteur, maar er is tot nu toe plek voor 500”, aldus een woordvoerder. En wil je als ondernemer uitbreiden, een nieuw pand neerzetten, dan moet je in sommige delen van het land niet vergeten een stroomaggregaat te huren: de wachttijden voor een elektriciteitsaansluiting lopen op tot soms wel negen maanden. Een ’structureel tekort aan technisch geschoold personeel’ – ook netbeheerder Liander heeft daar last van, net als andere bedrijven in de energiebranche.
Omdat huishoudens en bedrijven steeds meer stroom nodig hebben, en de pieken en dalen van zonne- en windenergie moeten worden opgevangen, raakt het stroomnet overbelast. De komende vier jaar zijn er 13.000 technici nodig om onder meer die problemen op te lossen, en die worden uit alle hoeken en gaten gehaald: „Van het opleiden van statushouders tot omschoolprogramma’s”, laat een woordvoerder van Netbeheer Nederland weten. Een meer ’onzichtbaar’ deel van de economie groeit door het personeelstekort al evenzeer met de handrem erop: na een groei van 7 procent vorig jaar draait de it-sector dit jaar naar verwachting nog maar 4,5 procent extra omzet, stellen economen van ING. Bijna de helft van alle bedrijven in de sector zou harder kunnen groeien als alle vacatures worden vervuld. |
|
Terug naar boven |
|
|
Willem Visser Site Admin
Geregistreerd op: 12 Mei 2022 Berichten: 4599 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: 18 Mei 2022 20:07:48 Onderwerp: |
|
|
Rotorzeil geïnstalleerd op tweede Scandlines hybride veerboot
Zusterschepen Kopenhagen en Berlijn zijn nu beide voorzien van rotorzeilen
Scandlines, dat veerboten tussen Duitsland en Denemarken exploiteert, is doorgegaan met de installatie van zijn tweede rotorzeil op een van zijn hybride veerboten. Het bedrijf besloot de rotor te installeren op basis van zijn positieve ervaring tijdens meer dan een jaar testen op een zusterschip en de sterke voordelen die het zullen helpen om zijn doel te bereiken om tegen 2040 emissievrij te worden. In samenwerking met Norsepower werd gisteren, 16 mei, de installatie van het rotorzeil voltooid aan boord van de 22.300 bruto ton ro-ro-veerboot Berlijn . De rotor, die 30 meter boven het dek staat en een diameter van 16,5 meter heeft, werd gemonteerd tijdens een overnachting in Rostock, Duitsland. Norsepower heeft met Scandlines een installatieprogramma in twee fasen ontwikkeld. Tijdens de eerste voorbereidingsfase die eerder werd uitgevoerd, werd een stalen fundering op het dek aangebracht en vervolgens kan de bedrading en andere installatie worden uitgevoerd terwijl het schip in de vaart is. De rotor werd aan de kade opgetild door een kraan en tijdens de tussenstop op zijn plaats gezet. Scandlines monteerde zijn eerste rotorzeil in augustus 2020 aan boord van de ro-ro-veerboot van het zusterschip, de Copenhagen . Het bedrijf meldt dat de route tussen Rostock en Gedser zeer geschikt is voor de technologie, aangezien de schepen loodrecht op de heersende winden opereren. Met het rotorzeil van Norsepower realiseerde Scandlines een reductie van de CO2-uitstoot van de hybride ferry met gemiddeld 4 procent en op goede dagen met optimale windcondities met maar liefst 20 procent.
Installatie van rotor is voltooid aan de kade
“Na positieve ervaringen met het rotorzeil op de hybride veerboot Kopenhagen , had Scandlines de zusterveerboot Berlijn voorbereid op een rotorzeil”, aldus Michael Guldmann Petersen, COO van Scandlines. “We zijn blij om te zien dat de installatie met succes is afgerond en dat de veerboot vanmorgen weer in de vaart is gegaan zoals gepland.” Het rotorzeil is een moderne versie van de Flettner rotor en de techniek is gebaseerd op het Magnus effect. Wanneer wind het draaiende rotorzeil ontmoet, versnelt de luchtstroom aan de ene kant en vertraagt aan de andere kant. De verandering in de snelheid van de luchtstroom resulteert in een drukverschil, dat een liftkracht creëert die loodrecht op de windstroomrichting staat. Deze hefkracht stelt Scandlines in staat het gebruik van dieselmotoren te verminderen en daarmee zowel het brandstofverbruik als de bijbehorende uitstoot te verminderen. De rotorzeilen zijn volledig geautomatiseerd. Het systeem meet de windsnelheid en -richting en berekent op basis van deze metingen of het gebruik van het rotorzeil de uitstoot zal verminderen. Als dat het geval is, start het systeem automatisch en kan het systeem worden uitgeschakeld voor specifieke havengebieden die niet geschikt zijn voor gebruik.
Het rotorzeil werd gemonteerd op de twee nieuwste hybride veerboten van het bedrijf. Beide werden in 2016 in Duitsland gebouwd en zijn 556 voet lang. Ze hebben een capaciteit van 1.300 passagiers en tot 460 auto's of 96 vrachtwagens. De veerboten maken gebruik van een hybride voortstuwingsinstallatie en zijn uitgerust met scrubbers om de uitstoot te verminderen. De schepen zijn op maat gemaakt voor de route, geoptimaliseerd voor ondiep water, waarbij de vorm van de romp ook bijdraagt aan een lager brandstofverbruik. Door het gebruik van de rotorzeiltechnologie uit te breiden naar het tweede schip, benadrukten de bedrijven de levensvatbaarheid van windenergie en de emissiebesparingen die kunnen worden bereikt door het gebruik van de technologie. |
|
Terug naar boven |
|
|
Willem Visser Site Admin
Geregistreerd op: 12 Mei 2022 Berichten: 4599 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: 18 Mei 2022 20:12:06 Onderwerp: |
|
|
FSL trust management start juridische procedure tegen bevrachter
Het Singaporese FSL Trust Management is een juridische procedure gestart tegen de bevrachter Golden Stena Baycrest Tankers van de 'FSL London', die momenteel wordt vastgehouden in India. Het schip werd vorig jaar te koop aangeboden aan de in Singapore genoteerde Indonesische eigenaar Samudera Shipping. De deal ging echter niet door vanwege vertragingen in het leveringsschema veroorzaakt door een douaneonderzoek naar vrachtspecificaties. FSL zei dat de onderzoeken nog gaande waren en dat het schip nog steeds in het bezit is van de lokale douaneautoriteiten in Kandla, in afwachting van de uitkomst van het onderzoek. Het bedrijf is overgegaan tot het vorderen van schadevergoeding voor de vertragingen veroorzaakt door het vervoer van de specifieke lading die door de bevrachter is geladen en bestemd is voor India, het bijbehorende onderzoek van de lading en het vastgehouden schip. Er waren geen procedures tegen het schip of FSL. |
|
Terug naar boven |
|
|
|
Geplaatst: 18 Mei 2022 20:12:06 Onderwerp: |
|
|
|
|
Terug naar boven |
|
|
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
|