KROONVAARDERSKNSM
scheepvaart
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 


Ook een eigen gratis forum?

- Met je eigen logo
- Filmpjes mogelijk!


Klik hier om jouw forum te maken


RAMPEN/ONGELUKKEN MET KNSM SCHEPEN
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    KROONVAARDERSKNSM Forumindex -> KROONVAARDERS-KNSMFORUM
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Willem Visser
Site Admin


Geregistreerd op: 12 Mei 2022
Berichten: 4599
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: 5 Okt 2022 15:50:32    Onderwerp: Reageren met citaat

De FLORA  bij Hartland Quay - Ierse zee kust van Devon april 1915
op weg van Amsterdam naar Swansea gestrand en tot wrak geslagen.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen







Geplaatst: 5 Okt 2022 15:50:32    Onderwerp:

Terug naar boven
Willem Visser
Site Admin


Geregistreerd op: 12 Mei 2022
Berichten: 4599
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: 5 Okt 2022 15:52:44    Onderwerp: Reageren met citaat

Deze mail met foto kwam binnen van L. Kroone
Hiervoor onze dank
L.S.

Hierbij ingesloten een foto van een aanvaring van beide schepen in september 1959 tijdens de eerste reis van de Ares.

Op de overtocht van Amsterdam naar Curaçao was het roer zodanig vastgelopen zodat het schip nauwelijks bestuurbaar was.

Er werd besloten dat de Isis ons zou assisteren.

Nadat het overschieten van een lijn was mislukt probeerde de Isis zodanig dichterbij te komen om met de hand een lijn over te gooien.

Dit pakte helaas niet goed uit.

Daarna zijn we door de Barentszee van Smit geassisteerd naar Curaçao.

M vr gr. L.Kroone  destijds Jongen MK 



Wat mij opvalt is dat links aan boord van de Ares personen nieuwsgierig kijken op passagiersdek, en op de Isis denkelijk een officier op het bovendek, maakt dat hij weg komt.
Die ziet het al duidelijk allemaal gebeuren.

Heel mooie foto en ik hoop dat dhr. Kroone er meer heeft gemaakt.


Nog een paar toegestuurd door Jan v.d. Giesen
Waarvoor onze dank zoals altijd

De Barendtzee gaat vastmaken om tr slepen


De ISIS aan het slepen van de defecte ARES


De ARES verlaat Buenaventura


ARES in 1961 te Buenaventura


foto's J.v.d. Giesen



We gaan nog even verder met het ongeluk met de ARES.
Ik kreeg vanmiddag van een oud collega matroos Jan v.d. Giesen een mailtje met foto van zijn zeilboot. Op mijn vraag over andere oude foto's en de opmerking da tik zojuist een stukje van Kroone had geplaatst kreeg ik het volgende terug

Hallo Ton,
Tijdens die aanvaring was ik aan boord als o.g. bij Bootsman Arie Hoek
Ik heb wat foto's van de daadwerkelijke klap
Ze zijn van niet al te beste kwaliteit. Niet door mij gemaakt ik was druk aan het werk.
Ik zal ze proberen te scannen , ze zitten nu nog in een album.
Wij hadden toen nog al wat schade.
Het was wel een spannend gedoe.
Het was een poging om ons naar Curaçao te slepen, wij hadden geen werkend roer meer.
Tien dagen na dit ongeval zijn we door Barentszee van Smit alsnog naar Willemstad gesleept.
Daar gerepareerd en toen weer verder op weg naar de Chilikust.
Vlak voor aankomst Buenaventura weer een vast roer.
Er kon nog een beetje gestuurd worden.Terug naar Balboa ( hoop gedoe in het Panamakanaal drie sleepbotenzo).
Weer gerepareerd en weer op weg naar Chili.
Nooit geweest.
In Callao werd de reis afgebroken, alle lading eruit en wij terug naar huis met zeer veel vismeel.
Tot zover het verhaal in een notendop.
Groeten van
Jan.

De foto van de Ares is gemaakt toen we lagen te repareren In Willemstad, Beatrixdok

Ik heb hem dan ook gevraagd om de schoendoos onderin de kast eens om te keren, want ik weet dat hij aan boord foto's maakte.
Ik heb met Jan gevaren toen hij matroos was en ik o/g
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Willem Visser
Site Admin


Geregistreerd op: 12 Mei 2022
Berichten: 4599
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: 5 Okt 2022 15:55:37    Onderwerp: Reageren met citaat

Het wrak van het ms. "Midas" van de Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij, in de Tweede Wereldoorlog omgebouwd als "Sperrbrecher 180" ligt naast het ss. "Bonaire" van de Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij.
Vervaardiger A.M. Wolff-Koller 

Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Willem Visser
Site Admin


Geregistreerd op: 12 Mei 2022
Berichten: 4599
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: 5 Okt 2022 15:57:15    Onderwerp: Reageren met citaat










Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Huib B.C



Geregistreerd op: 01 Mei 2023
Berichten: 5
Woonplaats: Rozendaal

BerichtGeplaatst: 11 Mei 2023 10:24:21    Onderwerp: Ramp met de Sophocles Reageren met citaat



De Sophocles was een Nederlands vrachtschip van de rederij Koninklijke Nederlandse Stoomboot-Maatschappij. Het schip, dat is vernoemd naar Sophocles, een van de drie grote Attische tragediedichters, is gebouwd door de scheepswerf Van der Giessen-de Noord. Het schip verging op 19 februari 1965 tijdens een reis van Puerto Limón naar Amsterdam. Toen het schip zich 730 mijl ten westnoordwesten van de stad Porto op de Atlantische Oceaan bevond, brak er brand uit in de lading die bestond uit kunstmest. Na een explosie in de lading kapseisde het schip en zonk het op de positie van 45.39 NB – 24.19 WL. Als gevolg van de explosie en het kapseizen van het schip kwamen 3 van de 44 opvarenden om het leven. De overige 41 opvarenden werden gered door het zusterschip van de Sophocles, de Ulysses.

Het kranten artikel uit die tijd. De HWTK was mijn vader.


Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
edeerbeek



Geregistreerd op: 09 Jun 2022
Berichten: 59
Woonplaats: breda

BerichtGeplaatst: 13 Mei 2023 10:44:05    Onderwerp: Reageren met citaat

kan me deze ramp nog goed herinneren , maar dit gelders verslag nog nooit gelezen, is maar goed dat huib dit bewaard heeft zodat dit weer onder de aandacht komt hier op het forum.
wij voeren toen in de caribe op ss bennekom toen we het hoorden.
grtjs ed
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Willem Visser
Site Admin


Geregistreerd op: 12 Mei 2022
Berichten: 4599
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: 4 Jun 2024 18:25:43    Onderwerp: Reageren met citaat

Een uitreksel uit het scheepsdagboek van de Ulysses. Ik heb dit bewaard, omdat het natuurlijk een vreselijke gebeurtenis was dat er een matroos uit een mast is gevallen, maar ook omdat ik op de terugreis erg gespannen was of we wel op tijd in Rotterdam zouden aankomen. Mijn bruiloft was nl gepland voor 27 december 1967.
Als pdf file het origineel, maar gezien de manier van stencilen in die tijd is het misschien moeilijk te lezen, dus maar overgeschreven.
Ik ben ook nog veel oude zwart wit foto's tegen gekomen, maar die moet ik eerst uitzoeken van wanneer en welk schip ze zijn.
Ik meld me wel weer. Huib Croon


Uittreksel scheepsdagboek ms "ULYSSES"v/m 22 november 1967 t/m
21 december 1967


Ondergetekende : D. Visser; gezagvoerder van het Nederlandse motorschip "ULYSSES" verklaard hierbij als volgt:

Dat hij, met bovengenoemd schip op 22 november 1967 te 02.10 van
Amsterdam vertrok met bestemming Funchal met in totaal 2618 ton stukgoederen aan boord waarvan aan dek verladen, als gemeld op blz 128 van het havendagboek. Bij het vertrek verkeerde het schip in een volkomen zeewaardige toestand.
Dat op de 23ste november 1967 te 09.30 uur matroos J.W. Hones, tijdens het lapzalven van het laadgerei van ruim I aan dek gevallen is, waar-schijnlijk is hij van de laadboom gevallen
Dat hij, radio-medisch advies aanvroeg en te 10.00 koers stelde naar Brest alwaar hij te 14.10 op de rede ankerde. Dat de dokter die daar aan boord kwam constateerde dat matroos Hones was overleden.
Voor overlijdens akte zie pagina 82 van het scheepsdagboek.
Dat hij, te 19.00 uur het stoffelijk overschot van voornoemde matroos ontscheepte, te 20.15 anker op ging en de reis naar Funchal vervolgde, alwaar hij op 26 november 1967 arriveerde en dat hij gedurende dit traject goed weder ondervond.
Dat hij, 27 november 1967 van Funchal vertrok en achtereenvolgens Georgetown en Paramaribo aanliep, de voor deze havens bestemde lading loste en 200 ton goederen innam voor Europa.
Dat hij, gedurende dit traject goed weder ondervond.
Dat hij, 8 december 1967 van Paramaribo vetrok met bestemming Puerto de Hierro alwaar hij, de 9de december 1967 arriveerde en 4004 ton bauxiet innam, bestemd voor Rotterdam.
Dat hij, dezelfde dag wederom van Puerto de Hierro vertrok, bunkerde te Port of Spain en de 10e december 1967 koers stelde naar Rotterdam.
Dat hij, op dit traject op de 14e en de 15e december 1967 ruw weder ondervond met wind uit de richtingen tussen ZW en NW, kracht 5 tot 6 en een hoge NNW deining, waarin het schip stampte, zwaar slingerde, nu en dan overhaalde en zeewater over dek en luiken kreeg.
Dat hij, de 21ste december 1967 in Rotterdam arriveerde.
Dat hij, gedurende de reis zorgdroeg voor een doelmatige ventilatie van de ruimen en in de havens de ruimen liet bewaken tegen diefstal.

De Gezagvoerder,

(D. Visser)
_________________
Old sailors never died
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Willem Visser
Site Admin


Geregistreerd op: 12 Mei 2022
Berichten: 4599
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: 10 Jun 2024 15:34:04    Onderwerp: Reageren met citaat

1925 januari 07
Het vrachtschip ss. 'Mercurius' (1909) van de KNSM, op weg van Valencia naar Amsterdam, loopt als gevolg van een navigatiefout bij Gibraltar op de Pearl Rock en breekt vervolgens in stukken. De bemanning kan hierbij worden gered.


1918 januari 11
Het vrachtschip ss. 'Atlas' (1906) van de KNSM, op weg van Bissau naar Rotterdam met een lading grondnoten voor Calvé, wordt op de Atlantsche Oceaan door een Duitse onderzeeboot tot zinken gebracht. De bemanning weet zich met behulp van twee reddingboten in veiligheid te brengen.


1861 januari 12 **
Het ss. 'Anna Paulowna' (1857) van de KNSM, op weg van Marseille naar Amsterdam, loopt in de nacht van 12 op 13 januari op de rotsen van Kaap Spartel. De kapitein, de 1ste stuurman en 5 bemanninsleden verdrinken hierbij. Een Britse bergingsmaatschappij slaagt er later in het schip vlot te brengen en Gibraltar binnen te slepen. Het schip zal later worden omgedoopt in 'Enterprise' en in Liverpool worden gerepareerd. Eind 1861 zal het schip worden teruggekocht door de KNSM en onder dezelfde naam weer in de vaart worden gebracht.


1915 januari 13
Het vrachtschip ss. 'Agamemnon' van de KNSM, op weg van Amsterdam naar Cadiz, raakt nabij de Galloper Bank op een wrak. Met forse schade kan het schip nog terugkeren naar de Amsterdamse thuishaven.


1941 januari 20
Het vrachtschip ss. 'Barneveld' (1928) van de KNSM, onder kapitein J.F. Hedlund in konvooi varende vanuit Oban met bestemming Kaapstad, wordt door de zware kruiser 'Admiral Scheer' 300 mijl ten noorden van St Helena onderschept en vervolgens met een springlading tot zinken gebracht. De gehele bemanning wordt als krijgsgevangenen aan boord van de 'Admiral Scheer' genomen en uiteindelijk vanuit Drancy (Fr.) op transport gesteld naar Duitsland (het Stalag kamp XB te Sandborstel). Op dezelfde dag wordt het ss. 'Heemskerk' (1916) van de VNS ten westen van Ierland door een Duits vliegtuig zwaar beschadigd.


1934 januari 21
Het vrachtschip ss. 'Brion' (1921) van de KNSM, op weg van Guayaquil naar Christobal, loopt in het Gatum Meer (Panama-kanaal) aan de grond en zinkt. De bemanning kan hierbij worden gered.


1916 januari 21
Het vrachtschip ss. 'Apollo' van de KNSM, op weg van Lissabon naar Amsterdam, loopt bij het lichtschip 'Galloper' op een mijn en zinkt direkt. Hoewel het schip zinkt, slagen de opvarenden er toch in om met beide reddingssloepen van het schip af te komen. Nadat appel is gehouden blijkt dat drie man worden vermist. De volgende dag kan de bemanning worden gered door de veerboot 'Prinses Juliana' van de Stoomvaart Maatschappij 'Zeeland', op weg van Tilbury naar Vlissingen. De 'Apollo' is het vierde schip van de KNSM dat tijdens de oorlog verloren gaat.


1910 januari 21
Vertrek vanuit Amsterdam van het vrachtschip ss. 'Prins Willem II' (1890) van de Koninklijke West-Indische Maildienst (KWIM) naar Paramaribo (Suriname) met aan boord 54 passagiers. Na de passage van Oussant op 23 januari wordt echter niets meer van het schip vernomen. Enige tijd later zal blijken, dat het schip met man en muis is vergaan. Op 16 maart zullen op de Franse Westkust ( nabij St. Nazaire) delen van wrakstukken aanspoelen.
_________________
Old sailors never died
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Willem Visser
Site Admin


Geregistreerd op: 12 Mei 2022
Berichten: 4599
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: 15 Jun 2024 22:43:43    Onderwerp: Reageren met citaat

1915 januari 28
Aan boord van het vrachtschip ss.'Jason' van de KNSM breekt, tijdens het lossen in Aalborg, brand uit in de lading rijstmeel, waardoor het schip zwaar beschadigd wordt.

1914 januari 30
Het vrachtschip ss. 'Westerdyk' van de Holland-Amerika Lijn loopt op de Nieuwe Waterweg bij herhaling aan de grond tijdens slecht zicht en komt daarbij in aanvaring met het Deense ss. 'Sally Maersk'. Door het versperren van de vaargeul door de 'Westerdyk' wordt het ss. 'Clio' van de KNSM aangevaren door het Spaanse ss. 'Antonio', die 'uit het roer loopt' als gevolg van de hevige stroming nabij het vastzittende ss. 'Westerdyk'.

1877 januari 31
Het vrachtschip ss. 'Ulysses' (1874, ex- 'Alexander') van de KNSM, op weg van Cadiz naar Amsterdam, strandt tijdens een zware storm en kampende met machineschade op de kust bij Egmond aan Zee en wordt tot wrak geslagen. Zeven opvarenden komen om het leven.
_________________
Old sailors never died
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Willem Visser
Site Admin


Geregistreerd op: 12 Mei 2022
Berichten: 4599
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: 20 Jun 2024 22:49:23    Onderwerp: Reageren met citaat

1924 februari 13
Het vrachtschip ss. 'Theseus' van de KNSM, op weg Kopenhagen naar Aarhus loopt, als gevolg van een navigatiefout, bij North Röse (Zweden) aan de grond. Op 14 februari kan het schip weer vlot worden gebracht, na het lossen van o.a. de lading en 50 ton stookolie.
Bron: 'De Zee' (1924)


1940 februari 17
Het vrachtschip ss. 'Alkmaar' (1919) van de KNSM , op weg van Amsterdam naar Buenos Aires, strandt op het eiland Cima (Kaapverdische eilanden) en breekt in stukken. De bemanning kan worden gered door een Portugees oorlogsschip en brengt deze aan boord van het ss. 'Farmsum'.
Bron: scheepsrampen koopvaardij 1855 – 1991


1965 februari 19
Het vrachtschip ms. 'Sophocles' (1963) van de KNSM, op weg van Puerto Limon naar Amsterdam, zinkt op 500 zeemijl ten noorden van de Azoren (positie 45.39° N / 24.19° W) na een explosie en brand in de lading kunstmest. Drie bemanningsleden komen hierbij om het leven. De rest van de bemanning (11 koppen) en 30 passagiers kunnen worden gered en aan boord worden gebracht van het zusterschip 'Ulysses'.
Bron: scheepsrampen koopvaardij 1855 - 1991


1891 februari 19
Het vrachtschip ss. 'Venus' (1867, ex- 'Orion') van de KNSM, op weg van Amsterdam naar Hamburg, zinkt ter hoogte van Norderney na een aanvaring met het ss. 'Zanzibar'. De bemanning kan hierbij worden gered.
Bron: scheepsrampen koopvaardij 1855 - 1991


1864 februari 21
Het vrachtschip ss. 'Berenice' (1857) van de KNSM strandt ter hoogte van Tarifa (Marokko), waarbij de bemanning kan worden gered door het ss. 'Anna Paulowna' van de KNSM.
Bron: scheepsrampen koopvaardij 1855 - 1991



1944 februari 24
Het vrachtschip ms. 'Karpo' (1939) van de KNSM, op weg van Manzanilla naar Curaçao, zinkt op positie 09.30° N / 85.15° W na een aanvaring met het Amerikaanse patrouillevaartuig USS 'FP 146'. De bemanning kan hierbij worden gered.


1896 februari 26
Het vrachtschip ss. 'Ariel' (1889) van de KNSM, op weg van Amsterdam naar Kopenhagen, strandt tijdens een zware storm bij Lemvig, op de kust van Jutland, en gaat verloren. De bemanning kan hierbij worden gered.
Bron: scheepsrampen koopvaardij 1855 - 1991


1943 februari 27
De tanker ms.'Tibia' (1939) van Petroleum Maatschappij 'La Corona' (Shell) onder kapitein H. Velthuis, varende in konvooi DN 21 vanuit Durban naar Abadan, wordt getroffen door torpedo's van de Duitse onderzeeboot 'U 160'. Het schip loopt daarbij zware schade en slagzij op. Een brand kan echter snel bedwongen worden, waarna op eigen kracht wordt teruggevaren naar Durban. Behalve de 'Tibia' worden in konvooi DN 21 door de 'U 160' eveneens de 'Harvey W Scott' (USA) en de Britse vrachtschepen 'Nirpura', 'Empire Mahseer', 'Marietta E' tot zinken gebracht en het Britse ss. 'Sheaf Crown' beschadigd. De 'U 160' bracht in 1942 ook de Nederlandse schepen 'Telamon' (1928) van de KNSM en 'Bintang' (1916) van de Stoomvaart Maatschappij 'Nederland' tot zinken.
_________________
Old sailors never died
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Willem Visser
Site Admin


Geregistreerd op: 12 Mei 2022
Berichten: 4599
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: 1 Jul 2024 12:45:30    Onderwerp: Reageren met citaat

1943 maart 01
Het vrachtschip ss. 'Rhea' (1922) van de KNSM wordt in Napels als gevolg van een geallieerde luchtaanval tot zinken gebracht. Het schip werd op 10 januari 1942 door de autoriteiten van de Franse Vichy-regering te Oran in beslag genomen en vervolgens onder Duitse vlag weer in de vaart gebracht. De Nederlandse bemanning had het schip al op 10 januari 1942 verlaten en werd tot december 1942 geinterneerd.

1927 maart 05
Het vrachtschip ss. 'Carna' (1921) van de KNSM , op weg van New York naar La Guaria, strandt op ca 40 mijl van Puerta Plata en gaat verloren. De bemanning kan hierbij worden gered. Het wrak zal ter plaatse moeten worden gesloopt.

1942 maart 06
Het vracht/passagiersschip ss. 'Astrea' (1921) van de KNSM, op weg van Trinidad naar New York, onder kapitein W. v.d. Heuvel, wordt op de Atlantische Oceaan (op positie 29.12° N / 64.29° W) door de Italiaanse onderzeeboot 'Enrico Tazzoli' met geschutsvuur tot zinken gebracht. Alle opvarenden kunnen hierbij worden gered.

1887 maart 07
Het passagiers/vrachtschip ss. 'Stella' (1871) van de KNSM, op weg van Cadiz naar Amsterdam, strandt op de Noorderpier van IJmuiden. De bemanning wordt met een reddingboot van boord gehaald. Het schip kan enige tijd later worden vlotgebracht en weer voor de vaartijden ingezet.
_________________
Old sailors never died
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Willem Visser
Site Admin


Geregistreerd op: 12 Mei 2022
Berichten: 4599
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: 4 Jul 2024 15:56:33    Onderwerp: Reageren met citaat

1957 maart 11
Het vrachtschip ms. 'Amor' (1952) van de KNSM, op weg van Cyprus naar Ceuta geladen met o.a. balen katoen en pyriet, vergaat tijdens een zware storm door het vloeibaar worden van de bulklading ter hoogte van Kreta (positie 35.00° N / 23.10° O). De bemanning kan worden gered en aan boord worden genomen van de Italiaanse tanker 'Ernesto Fassio jr'.

1940 maart 11
Het vracht/passagiersschip ss. 'Amor' (1911) van de KNSM, als neutraal Nederlands schip op weg van West-Indië naar Amsterdam, loopt bij de Schouwenbank nabij het Lichtschip Westhinder (op positie 51.24° N / 02.09° O) op een Duitse zeemijn en zinkt. Alle opvarenden kunnen hierbij worden gered. De mijn was daar kort te voren gelegd door een Duits oorlogsschip.

1943 maart 13
Het vrachtschip ss. 'Ceres' (1919) van de KNSM, op weg van New York naar Curaçao, varende in konvooi GAT 49, onder kapitein A.O. Elderenbosch, wordt in de Caribische Zee door de Duitse onderzeeboot 'U 68' getorpedeerd op positie 14.50° N / 71.46° W en tot zinken gebracht. Twee van de 37 bemanningsleden komen hierbij om het leven. De 'U 68' vertrok onder commando van Albert Lauzemis uit Lorient (Frankrijk) op 3 februari 1943 voor een zesde oorlogspatrouille van dertien weken. Gedurende de tocht werden twee geallieerde schepen behorende tot het konvooi GAT 49 tot zinken gebracht.

1891 maart 17
Het vrachtschip ss. 'Jason' (1866) van de KNSM, op weg van Smyrna naar Samos, strandt in de Egeische Zee bij Chois op positie 38.23° N / 26.19° O. Begin april kan het schip door het ss. 'Mercurius' en het Turkse ss. 'Aidin' worden vlotgetrokken en in de haven van Smyrna worden binnengebracht. Door de KNSM zal het schip worden verkocht. Later zal door de nieuwe (Britse) eigenaar het schip als 'Philomene' weer in de vaart worden gebracht.

1945 maart 18 **
Het vrachtschip ss. 'Orion' (1914) van de Nederlandse Oost Rederij in Rotterdam wordt bij Scholpin door Sovjet luchttorpedo's tot zinken gebracht. Het schip, eigendom van de KNSM werd op 6 augustus 1940 door de Duitsers in beslag genomen en als transportschip 'RO 9' bij Operatie 'Seelöwe' ingezet. In 1942 werd het schip in beheer van de Deutsche Afrika Linie gegeven en in 1943 vervolgens weer verkocht aan de Nederlandse Oost Rederij in Rotterdam.

1915 maart 25
Het vrachtschip ss. 'Medea' (1913) van de KNSM op weg van Canada naar Londen wordt in het Kanaal nabij Beachy Head door de Duitse onderzeeboot 'U 658' aangehouden en na onderzoek met artillerievuur tot zinken gebracht. De opvarenden kunnen worden gered door de Britse jager HMS 'Teviot' en in Dover aan wal worden gezet.

1903 maart 28
Het vrachtschip ss. 'Prins Frederik Hendrik' van de Koninklijke West-Indische Maildienst (KWIM) uit Amsterdam, op weg van Carapano naar Cumana, strandt op het eiland Punta Tunar (West Indië) en gaat verloren. Eén passagier komt hierbij om het leven.

1943 maart 29
De onderzeeboot Hr.Ms. 'Dolfijn', onder commando van de ltz 1 H.M.L.F.E. van Oostrom Soede brengt bij het eiland Cavoli in de Golf van Cagliari het Italiaanse vrachtschip 'Egle' (1893, ex - 'Iris' van de KNSM) tot zinken.
_________________
Old sailors never died
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Willem Visser
Site Admin


Geregistreerd op: 12 Mei 2022
Berichten: 4599
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: 5 Jul 2024 15:11:21    Onderwerp: Reageren met citaat

1964 oktober 14
De coaster ms. 'Doris' (1956) van de KNSM uit Amsterdam, op weg van Iskanderun naar Napels en voor de haven voor anker liggend, slaat van zijn anker, kapseist en strandt vervolgens op de pier van de haven. De bemanning kan worden gered door het Amerikaanse oorlogsschip USS 'Shenandoah'.

1916 april 01
Het nieuwe passagiersschip 'Columbia' van de Koninklijke West-Indische Maildienst (KWIM), onder kaptitein G.D. Nieman op weg van Baltimore naar Amsterdam met een lading mais, loopt op de Noordzee, 3.5' ten zuiden van de Galloperboei op een mijn. Het schip blijft drijven en weet vervolgens nog naar Gravesend te stomen onder 'stand by' van het Noorse ss. 'Nanna' en een Britse jager.

1915 aprIl 03
Het vrachtschip ss. 'Flora' (1894) van de KNSM, op weg van Amsterdam naar Swansea, slaat tijdens een zware storm in de Ierse Zee bij Hartland Quay op de rotsen en gaat hierbij verloren. Alle opvarenden weten veilig de vaste wal te bereiken.

1915 april 04
Het passagiersschip ss. 'Prins Maurits' (1900) van de Koninklijke West-Indische Mail Dienst (KWIM) te Amsterdam, op weg van New York naar Cape Haitien, vergaat evenals de 'Albergen' op 3 april, in een tyfoon in de wateren bij Kaap Hatteras. 73 passagiers en bemanningsleden komen om het leven.

1876 april 08
Het vrachtschip ss. 'Vesuvius' (1872, ex- 'Avon') van de KNSM, op weg van Gibraltar naar Rotterdam, zinkt na een aanvaring met het Britse ss. 'Saversnake' op 3 zeemijl van Hastings.

1942 april 11
Het vrachtschip ss. 'Hebe' (1916) van de KNSM, op weg van New York naar Curaçao, zinkt na een aanvaring met de trawler 'St. Cathan' bij Kaap Hatteras op 33.10° N / 78.17° W. De bemanningkan hierbij worden gered.

1943 april 12
Het vrachtschip ss. 'Ulysses' (1918) van de KNSM, varende in konvooi HX 232 van Halifax naar Groot-Brittannië, onder kapitein H. Jonkman, wordt door de Duitse onderzeeboot 'U 563' getorpedeerd en vervolgens door de 'U 706' tot zinken gebracht. Hierbij vallen geen slachtoffers. Bij dezelfde aanval wordt een Brits schip beschadigd en eveneens tot zinken gebracht. De 'U 563' is op zijn elfde oorlogspatrouille vanuit Brest.

1916 april 12
Het vrachtschip ss. 'Colombia' van de KNSM loopt op de Noordzee, nabij het lichtschip 'Sunk', op een mijn. Hoewel zwaar beschadigd slaagt het schip er toch in om op eigen kracht IJmuiden te bereiken. Geen van de opvarenden raakt gewond.

1982 april 17
Het zwareladingtransportschip 'Happy Runner' (1976) van Mammoet Shipping BV uit Amsterdam zinkt als een kraan uit evenwicht raakt bij het laden van een 360 ton wegende lading. Op 18 september zal het schip worden gelicht en vanwege de zware schade worden verkocht aan de Verenigde Staten, gerepareerd en vervolgens worden herdoopt in 'Dock Express Texas'.
Bron: scheepsrampen koopvaardij 1855 - 1991

1941 april 17
Het vrachtschip ss. 'Nereus' (1921) van de KNSM, op weg van Methil naar Londen, varende in konvooi FS 464, onder kapitein C.J.W. Delzinne, wordt op de Noordzee ter hoogte van het lichtschip Cross Band door de Duitse motortorpedoboot 'S 55' of 'S 104' getorpedeerd en tot zinken gebracht op positie 52.45° N / 01.55° O.

1923 april 20
Het vrachtschip ss. 'Triton' (1913) van de KNSM, op weg van Amsterdam naar Lagos met een lading stukgoed, strandt op de kust van West-Afrika ter hoogte van Addah en gaat verloren. De bemanning kan hierbij worden gered.
_________________
Old sailors never died
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Willem Visser
Site Admin


Geregistreerd op: 12 Mei 2022
Berichten: 4599
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: 12 Jul 2024 14:53:32    Onderwerp: Reageren met citaat

1942 mei 06
Het vrachtschip ss. 'Amazone' (1922) van de KNSM, op weg van Curaçao naar New York, onder kapitein J.P. Giltay, wordt op de Atlantische Oceaan ten noordoosten van Miami door de Duitse onderzeeboot 'U 333' getorpedeerd op positie 27.21° N / 80.04° W en tot zinken gebracht. Negen man weten zich op een omgeslagen sloep te redden. Doordat de SB sloep vol water is gelopen moeten de anderen zich op de vlotten weten te redden. Nadat appel is gehouden blijken 20 opvarenden in leven te zijn. Deze kunnen later worden opgepikt door de Amerikaanse destroyer 'PC 404'. 14 bemanningsleden komen hierbij om het leven.

1940 mei 12
Het vrachtschip ss. 'Stella' (1909) van de KNSM zinkt voor Vlissingen na vijf 5 bomtreffers uit Duitse vliegtuigen. De tot troepentransportschip verbouwde veerboot Hr.Ms. 'Prinses Juliana' (1920) van de Stoomvaart Maatschappij 'Zeeland', op weg van Vlissingen naar IJmuiden met een bataljon Infanterie aan boord, wordt even ten noorden van de noorderpier van Hoek van Holland op het strand gezet, nadat het door een Duits vliegtuig met bommen was bestookt.

1940 mei 13
Het passagiersschip 'Van Rensselaer' (1927, ex- 'Prins Willem III' van de Koninklijke West-Indische Maildienst ) van de KNSM, op weg vanuit Amsterdam om uit te wijken naar Engeland, loopt bij IJmuiden op een magnetische mijn en gaat verloren.

1940 mei 13
Het mailschip ss. 'Johan de Witt' van de Stoomvaart Maatschappij 'Nederland' (SMN), onder kapitein J.H. Hoogendijk, weet vanuit Amsterdam nog net op tijd naar de rede van Downs uit te kunnen wijken. Aan boord bevinden zich voornamelijk Joodse vluchtelingen, (ook nog vluchtende Nederlanders, die in IJmuiden aan boord hadden weten te komen) en passagiers van de nog op diezelfde dag in het Noordzeekanaal op een mijn gelopen 'Van Renselaer' van de KNSM. Via Kaap de Goede Hoop zal de 'Johan de Witt' op 9 juli 1940 in
_________________
Old sailors never died
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Willem Visser
Site Admin


Geregistreerd op: 12 Mei 2022
Berichten: 4599
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: 1 Aug 2024 17:18:49    Onderwerp: Reageren met citaat

1944 mei 14
Britse toestellen van het RAF Coastal Command weten ten noorden van Ameland de Duitse mijnenveger 'M 435' tot zinken te brengen. De 'M 435' was daar bezig met de berging van de eerder gezonken mijnenveger 'M 369'. Tevens weten Britse vliegtuigen ten noorden van Terschelling het vrachtschip 'Vesta' (1.854 brt) tot zinken te brengen.

1940 mei 14
Het mailschip ss. 'J.P. Coen' van de Stoomvaart Maatschappij 'Nederland' (SMN) wordt ruim een uur na de capitulatie van Nederland samen met de mijnenveger Hr.Ms. 'M 3' tussen de pieren van IJmuiden als blokkadeschip tot zinken gebracht. De 'Van Rensselaer' van de KNSM was reeds tijdens een poging om naar Engeland uit te wijken in de buitenhaven van IJmuiden op een mijn gelopen en gezonken. Ook het ss. 'Eem' (1920) van de Maatschappij Houtvaart, gevorderd door de Koninklijke Marine, wordt bij de sluis als blokschip tot zinken gebracht. Het schip is slechts licht beschadigd en zal enige tijd later in handen van de Duitsers vallen. Ook de sleepboten 'Nestor' en 'Stentor' van Bureau Wijsmuller ondergaan hetzelfde lot.

1862 mei 15
Het vrachtschip ss. 'Cycloop' (1860, ex- 'Bonita' & 'Economist') van de KNSM, varende in de Finse Golf ter hoogte van Sommer raakt in het ijs bekneld, wordt vervolgens gekraakt en zinkt op positie 55.11° N / 17.40° O.

1942 mei 18
Het vrachtschip ss. 'Fauna' (1912) van de KNSM, op weg van New York naar de Bahama's, onder kapitein J. den Heyer, wordt op de Atlatische Oceaan in de Caicos Passage, op positie 22.20° N / 72.20° W, getorpedeerd en tot zinken gebracht door de Duitse onderzeeboot 'U 558'. De onderzeeboot identificeerde het schip aanvankelijk als de 'Towa'. Twee bemanningsleden komen hierbij om het leven. De 27 overlevenden komen nog op dezelfde dag aan op Providence Island.

1960 mei 20
Het vrachtschip ms. 'Solon' (1956) van de KNSM, op weg van Hamburg naar Bremen en vanwege de mist voor anker liggende, wordt aangevaren door de Japanse tanker 'Tenyo Maru no. 2' (1947). De 'Solon' wordt daarbij zwaar beschadigd en wordt direct hierna, om zinken te voorkomen, aan de grond gezet. Het schip zal later worden gerepareerd en door de KNSM weer in de vaart worden gebracht.

1916 mei 21
Het vrachtschip ss. 'Helena' (1899) van de KNSM, op weg van Swansea naar Livorno, verricht de redding van 33 overlevenden, door deze op te pikken van het op 20 mei door de Duitse onderzeeboot 'UC 34' (varende onder Oostenrijkse vlag) tot zinken gebrachte Franse ss. 'Languedoc'. Dit schip werd na een vuurgevecht van anderhalf uur tot zinken gebracht, waarbij 5 gewonden vielen. Kapitein Wijdekop besluit om de overlevenden naar Toulon te brengen.

1942 mei 24
Het vrachtschip ms. 'Hector' (1939) van de KNSM uit Amsterdam, op weg van New York naar Curaçao, onder kapitein J. Lodewijk, wordt in de Caraibische Zee op 60 mijl ten noordwesten van de Grand Caymaneilanden (op positie 19.40° N / 81.53° W) door de Duitse onderzeeboot 'U 103' getorpedeerd en tot zinken gebracht. Twee opvarenden komen hierbij om het leven. Het is het tweede Nederlandse schip dat door deze onderzeeboot tot zinken wordt gebracht.

1899 mei 28
Het vrachtschip ss. 'Prins Maurits' van de Koninklijke West-Indische Maildienst (KWIM), op weg van Amsterdam naar de Nederlandse Antillen, strandt in de baai van Laraca bij Cumana en zinkt. De bemanning kan hierbij worden gered.

1945 mei 29
Het vrachtschip ss. 'Mars' (1925, ex- 'Delamere') van de KNSM, geladen met blikken benzine, loopt bij Pastra (Griekenland) op een zeemijn en raakt in brand. Het schip zinkt in korte tijd, waarbij de bemanning over boord moet springen en door de brandende benzine op het wateroppervlak zoveel mogelijk onder water moet zwemmen om zich in veiligheid te brengen. Vijf opvarenden komen hierbij om het leven.
_________________
Old sailors never died
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen







Geplaatst: 1 Aug 2024 17:18:49    Onderwerp:

Terug naar boven
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    KROONVAARDERSKNSM Forumindex -> KROONVAARDERS-KNSMFORUM Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Pagina 2 van 3

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Wil je ook een eigen gratis forum?

- Direct online
- Gratis je eigen logo
- Filmpjes en video mogelijk!


Klik hier om onmiddellijk jouw eigen forum aan te maken









Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.