Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Willem Visser Site Admin

Geregistreerd op: 12 Mei 2022 Berichten: 5174 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: 4 Feb 2025 14:44:45 Onderwerp: |
|
|
Vrachtschip heeft per ongeluk Baltische onderzeese kabel beschadigd, bevestigt Zweden
Zweedse aanklagers bevestigden maandag dat het vrachtschip Vezhen op 26 januari per ongeluk een onderzeese kabel tussen Zweden en Letland beschadigde. Volgens de Zweedse autoriteiten werd het incident, waarvan aanvankelijk werd vermoed dat het om sabotage ging, veroorzaakt door een combinatie van slecht weer, defecte apparatuur en slecht zeemanschap. Het schip onder Maltese vlag werd vrijgegeven nadat het onderzoek concludeerde dat de schade niet opzettelijk was. Senior aanklager Mats Ljungqvist verklaarde dat het anker van het schip de kabel had doorgesneden, maar hij maakte duidelijk dat het geen geval van sabotage was. “We kunnen met zekerheid zeggen dat dit geen geval van sabotage is,” zei Ljungqvist, wijzend op het feit dat de schade het gevolg was van een reeks ongelukkige factoren, en niet van opzettelijke actie. De officier van justitie legde uit dat twee van de drie vergrendelingsmechanismen die het neerlaten van het anker moesten voorkomen, al lange tijd buiten werking waren en dat de derde sluis handmatig bedienbaar was. "We hebben filmbeelden waarop te zien is dat een golf tegen de sluis slaat, waardoor het anker zakt", voegde hij toe. Het schip sleepte zijn anker nog 24 uur lang, wat de bemanning niet opmerkte.
Volgens Ljungqvist probeerde het automatische pilootsysteem van het schip de trekkracht van het anker te compenseren, maar de bemanning merkte de verandering in de snelheid van het schip niet. Zweedse autoriteiten namen de Vezhen in beslag en enterden hem op 27 januari, de dag nadat de kabel was beschadigd. Na een gedetailleerd onderzoek, inclusief analyse van de plaats delict en het verzamelen van getuigenissen, sloten de aanklagers echter elke kwade bedoeling uit. "Er wordt nog steeds onderzoek gedaan om uit te vinden of andere misdrijven verantwoordelijk zijn voor de kabelbreuk", aldus de verklaring van de officier van justitie. De Vezhen was eigendom van de Bulgaarse rederij Navibulgar, die ontkende dat er sprake was van opzettelijk wangedrag. De rederij legde uit dat het schip in extreem slecht weer voer en dat het linkeranker over de zeebodem was gesleept. Een reeks kabelbreuken in de Oostzee heeft geleid tot angst voor Russische sabotage, vooral nadat Rusland in 2022 Oekraïne binnenviel. Als reactie hierop heeft de NAVO al fregatten, vliegtuigen en marinedrones ingezet om de kritieke infrastructuur in de regio te beschermen. Ook waarschuwde de NAVO dat er mogelijk actie zou worden ondernomen tegen schepen waarvan wordt vermoed dat ze een bedreiging vormen. In een ander, verwant geval werd aanvankelijk vermoed dat het Noorse vrachtschip Silver Dania, met een volledig Russische bemanning, betrokken was bij de schade aan de kabel. Het schip werd op verzoek van Letland in Noorwegen in beslag genomen, maar werd later vrijgesproken van alle vergrijpen en vrijgegeven nadat de autoriteiten geen bewijs vonden dat het schip met de schade te maken had. _________________ Old sailors never died |
|
Terug naar boven |
|
 |
|
Geplaatst: 4 Feb 2025 14:44:45 Onderwerp: |
|
|
|
|
Terug naar boven |
|
 |
Willem Visser Site Admin

Geregistreerd op: 12 Mei 2022 Berichten: 5174 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: 4 Feb 2025 14:49:58 Onderwerp: |
|
|
ReCAAP luidt alarm over verdrievoudiging van overvallen in de Straat van Singapore in 2025
De monitoring- en coördinatieoperatie voor piraterij en criminele activiteiten tegen scheepvaart in Azië, ReCAAP ISC, heeft op 3 februari een nieuwe waarschuwing uitgegeven waarin wordt benadrukt dat het aantal overvallen in de Straat van Singapore dit jaar bijna is verdrievoudigd. Ze melden dat er iets meer dan een maand in 2025 nu 11 incidenten zijn geweest, allemaal in een specifiek gebied nabij het westelijke eindpunt en vaak gegroepeerd in een kort tijdsbestek. "ReCaap ISC waarschuwt de maritieme gemeenschap voor de aanhoudende incidenten van roofovervallen aan boord van schepen die onderweg zijn in de Straat van Singapore, en waarschuwt voor de mogelijkheid van verdere incidenten", staat er vetgedrukt bovenaan het nieuwe alarm. Dit volgt op berichten dat er op 3 februari nog twee schepen werden geënterd. Ambrey Analytics meldt dat een tanker en een bulker elk ongeveer 15 minuten na elkaar werden geënterd. Vier personen werden gezien op een bulker met wat messen en geweren leken te zijn. Kort daarna was er een tweede melding van zes personen op een productstanker bewapend met messen. ReCaap merkt op dat de incidenten zich met korte tussenpozen hebben voorgedaan, met twee meldingen in de vroege ochtenduren van 26 januari en 3 februari en twee andere meldingen in de nacht van 28 op 29 januari. Ze vonden allemaal plaats op de oostelijke rijstrook en bevonden zich nabij het westelijke uiteinde van de Straat Singapore, nabij Indonesië.
Opmerkelijk is dat de daders nu lijken te zijn bewapend met messen of mogelijk geweren, terwijl ze in het verleden vaak ongewapend waren. ReCAAP benadrukt van de 11 rapporten dit jaar dat er vier keer aanwijzingen waren voor geweren of geweerachtige objecten, vijf rapporten van daders met messen en twee rapporten niet specificeerden of er wapens bij betrokken waren. In één geval werden de handen van een hoofdmachinist vastgebonden door de daders, maar niemand raakte gewond. Vroeger vluchtten de boarders meestal als ze werden gespot en kwamen ze zelden in direct contact met de bemanning van een schip. De meeste misdaden blijven overvallen. Bij zeven van de huidige incidenten werden motoronderdelen als gestolen opgegeven.
ReCAAP merkt op dat er in 2024 slechts vier incidenten zijn gemeld tussen 1 januari en 3 februari. Op basis van de hardnekkigheid en het algemene karakter van de incidenten waarschuwen ze dat er in de toekomst nog meer incidenten kunnen plaatsvinden. Ze dringen er bij de kuststaten op aan om de patrouilles en bewaking in de betreffende wateren te verhogen en snel te reageren op meldingen van de schepen. Ze bevelen ook coördinatie en informatie-uitwisseling aan om te helpen bij de arrestatie van de criminele groepen die deze overvallen plegen. Voor schepen merken ze op dat er met name bezorgdheid is tijdens de uren van duisternis. Ze bevelen aan om preventieve maatregelen te nemen en de waakzaamheid en uitkijk te intensiveren tijdens het passeren van de gebieden van zorg. Veiligheidsadviseurs en ReCAAP waarschuwden in 2024 dat het aantal overvallen in de Straat van Singapore toenam. De huidige golf is echter bijzonder zorgwekkend vanwege het aantal incidenten en de agressievere aard van de daders. _________________ Old sailors never died |
|
Terug naar boven |
|
 |
Willem Visser Site Admin

Geregistreerd op: 12 Mei 2022 Berichten: 5174 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: 6 Feb 2025 15:46:19 Onderwerp: |
|
|
Vrachtschip met artilleriegranaten vastgelopen in Vigo nadat containers losraken
Het Duitse vrachtschip HC Eva Marie, dat artilleriegranaten van Jordanië naar Duitsland vervoert, ligt nog steeds aangemeerd in de haven van Vigo, Spanje, nadat de lading verplaatst is door de storm Eowyn.
Het schip zocht zijn toevlucht in de haven nadat golven van meer dan 10 meter de scheepvaart onveilig maakten en er een andere storm, Herminia, opdoemde. Het 11.000 dwt tween-decker schip, gebouwd in 2007 en varend in Antigua, vervoerde 96 containers toen er negen losbraken en externe structurele schade opliepen. Op 1 februari werd een eerste inspectie uitgevoerd door een deskundige van het laadbedrijf, de kapitein van het schip en beveiligingspersoneel, samen met vertegenwoordigers van de ontvanger en de beveiligingsafdeling van de havenautoriteiten. Ambtenaren bevestigden dat de artilleriegranaten in de beschadigde containers intact waren en veilig verpakt in beschermende dozen. De lading was gestuwd volgens internationale veiligheidsnormen en liep geen risico om gecompromitteerd te worden. Vanwege de aard van de lading van het schip, heeft de Vigo Port Authority (APV) het een ligplaats toegewezen aan de pier voor gevaarlijke goederen. Het gebied staat al uren voor de aankomst van het schip onder 24-uurs bewaking, gemonitord door de havenpolitie, de burgerwacht en privé-beveiligingspersoneel. Er werd een coördinatievergadering gehouden op het hoofdkantoor in Praza da Estrela, waarbij alle betrokken partijen aanwezig waren, waaronder de ontvanger van het schip, het stuwadoorsbedrijf, de Maritieme Autoriteit, de Guardia Civil, APV en de vertegenwoordiger van het laadbedrijf.
De autoriteiten verklaarden dat het schip Vigo binnenkwam als de veiligste optie om verdere schade en mogelijk verlies van vracht op zee te voorkomen. Ze zeiden dat er op geen enkel moment risico was voor mensen of haveninfrastructuur. Het vrachtbedrijf werkt momenteel aan een veiligheidsplan voor het verwijderen en vastzetten van de beschadigde containers, dat door alle benodigde autoriteiten wordt beoordeeld en gevalideerd. Het plan omvat:
*Het verplaatsen van onbeschadigde containers naar een ander ruim om de beschadigde containers te isoleren.
*Inspectie van de beschadigde containers door specialisten in de omgang met gevaarlijke goederen, die binnen enkele uren in Vigo arriveren.
*Het overladen van vracht uit beschadigde containers naar vooraf gereedgemaakte lege containers, gebeurt allemaal aan boord van het schip zonder dat de goederen op de kade worden gelost .
*Zorgen dat alle containers goed vastgezet en vastgesjord zijn vóór vertrek.
De autoriteiten bevestigden dat de verplichte risicoanalyses werden uitgevoerd om naleving van de regelgeving te waarborgen en de veiligheid van de bemanning, de infrastructuur en het schip te waarborgen. _________________ Old sailors never died |
|
Terug naar boven |
|
 |
Willem Visser Site Admin

Geregistreerd op: 12 Mei 2022 Berichten: 5174 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: 6 Feb 2025 19:32:47 Onderwerp: |
|
|
Botsing tussen bulkcarrier en LNG-tanker onthult dringende noodzaak voor verplichte loodsdienst
De Gibraltar Maritime Administration heeft het officiële onderzoeksrapport gepubliceerd naar de aanvaring en het verlies van het bulkschip OS 35, een schip van 20.947 GT dat geregistreerd staat in Tuvalu. Het ongeval vond plaats op 29 augustus 2022, toen de OS 35 de ankerplaats van de Baai van Gibraltar verliet en in aanvaring kwam met de LNG-tanker Adam LNG. Door de botsing raakte de OS 35 ernstig beschadigd en liep uiteindelijk gecontroleerd aan de grond ten oosten van Gibraltar. Daar werd het schip ontmanteld. De OS 35, geladen met stalen wapening, manoeuvreerde uit de Western Anchorage na het voltooien van bunkerwerkzaamheden. Toen het schip achteruit voer, zwaaide de boeg van het schip naar stuurboord en de snelheid achteruit nam toe tot 3 knopen vanwege de getijdenstroom en wind. De kapitein van het schip begon zich zorgen te maken dat de OS 35 afdreef naar de voor anker liggende Adam LNG. De kapitein interpreteerde de driftomstandigheden van het schip verkeerd en gaf opdracht de motor voluit te zetten en het roer hard naar bakboord te draaien in een poging een botsing te voorkomen.Deze manoeuvre had echter tot gevolg dat de OS 35 met de stuurboordzijde in botsing kwam met de bolle boeg van de Adam LNG, met een snelheid van 3 knopen.
Door de botsing ontstond er een breuk in de ruimen 2 en 3 van de OS 35, die snel vol water liepen en uiteindelijk ruim 1 bereikten. Adam LNG liep daarentegen lichte schade op aan het staal van de bolvormige boeg. Na de botsing gaf de Vessel Traffic Service (VTS) van de havenautoriteit van Gibraltar (GPA) de OS 35 opdracht om ten oosten van Gibraltar aan de grond te lopen. Zo werd voorkomen dat het schip in dieper water zou zinken en bleef het binnen de Britse territoriale wateren van Gibraltar (BGTW). Het onderzoek, uitgevoerd op grond van de Gibraltar Merchant Shipping (Accident Reporting and Investigation) Regulations 2012, bracht een aantal cruciale problemen aan het licht die bijdroegen aan het ongeval: Oordeelsfout: De kapitein van OS 35 maakte een oordeelsfout, die niet werd opgemerkt door het brugteam. De perceptie van de kapitein dat het schip afdreef richting Adam LNG deed hem geloven dat er een aanvaring op handen was. Hoewel ECDIS-gegevens aangaven dat het schip Adam LNG zou hebben gepasseerd, zette de kapitein de motor op vol vermogen en zette het roer helemaal naar bakboord, waardoor de aanvaring werd veroorzaakt in plaats van vermeden.
Loodsdienst: Loodsdienst is verplicht voor schepen die de haven en ankerplaats van Gibraltar binnenvaren, maar is niet verplicht voor schepen die vertrekken. De kapitein van de OS 35 koos niet voor een loods, ondanks de potentiële voordelen van een loods aan boord. Uit het rapport blijkt dat als er een piloot aan boord was geweest, er een alternatieve manoeuvre zou zijn aanbevolen, waardoor de botsing waarschijnlijk was voorkomen. VTS-monitoring: Hoewel het VTS-team een effectieve rol speelde na de botsing, waren hun monitoring en interventie vóór het ongeluk onvoldoende. Ze waren zich niet bewust van de beoogde manoeuvre van de OS 35 totdat het te laat was om de botsing te voorkomen. Dit gebrek aan bewustzijn belemmerde hun vermogen om tijdig advies te geven. Botsingsfrequentie: Het rapport merkt op dat hoewel de frequentie van botsingen met vertrekkende schepen laag is, de potentiële gevolgen groot zijn. Botsingen zoals deze vormen een ernstig risico, waaronder de mogelijkheid van grote olievervuiling.
Op basis van de bevindingen zijn er verschillende aanbevelingen gedaan om de maritieme veiligheid te verbeteren en soortgelijke incidenten in de toekomst te voorkomen:
Verplichte loodsdienst: Het onderzoek beveelt aan dat Gibraltar overweegt om verplichte loodsdienst in te voeren voor schepen die de Westelijke Ankerplaats verlaten, aangezien dit momenteel alleen verplicht is voor schepen die de haven binnenvaren.
Training van het brugteam: De exploitant van OS 35 is geadviseerd om de training en procedures voor het brugteam te herzien en te verbeteren, met name wanneer schepen vertrekken zonder loods aan boord.
Verbeterde communicatie en monitoring: De Gibraltar Port Authority (GPA) wordt dringend verzocht ervoor te zorgen dat VTS duidelijker advies geeft aan schepen voordat toestemming wordt verleend om te vertrekken vanuit Western Anchorage. Daarnaast moet er betere communicatie worden geboden aan kapiteins over de beschikbaarheid van loodsen.
Verbeterde veiligheidsmaatregelen: Uit het onderzoek blijkt dat er meer waakzaamheid nodig is bij het manoeuvreren van schepen in de buurt van andere schepen, vooral bij uitdagende getijden- en windomstandigheden. _________________ Old sailors never died |
|
Terug naar boven |
|
 |
Willem Visser Site Admin

Geregistreerd op: 12 Mei 2022 Berichten: 5174 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: 6 Feb 2025 19:38:21 Onderwerp: |
|
|
Panama ontkent beweringen van ministerie van Buitenlandse Zaken dat Amerikaanse overheidsschepen nu zonder kosten door het kanaal kunnen varen
De Panama Canal Authority meldde woensdagavond in een verklaring dat er geen wijzigingen zijn doorgevoerd in de tarieven of rechten om het kanaal over te steken, nadat het Amerikaanse ministerie van Buitenlandse Zaken had verklaard dat Amerikaanse overheidsschepen de oversteekplaats konden passeren zonder dat ze aan dergelijke tarieven hoefden te voldoen. "De Panamakanaalautoriteit is, zoals zij heeft aangegeven, bereid om met volledige verantwoordelijkheid een dialoog aan te gaan met relevante Amerikaanse functionarissen over de doorvaart van oorlogsschepen uit dat land", aldus de autoriteit. "De Panamese regering heeft ermee ingestemd om geen kosten meer te rekenen voor Amerikaanse overheidsschepen die door het Panamakanaal varen", aldus het ministerie in een bericht op sociale media. Er werd gezegd dat de overeenkomst de Amerikaanse overheid jaarlijks miljoenen dollars zou besparen. De Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken Marco Rubio ontmoette zondag de president van Panama, Jose Raul Mulino, tijdens een reis naar Midden-Amerika. Panama is een speerpunt geworden van de regering-Trump, aangezien president Donald Trump het Midden-Amerikaanse land ervan beschuldigt buitensporige tarieven te heffen om gebruik te maken van de goedkeuring ervan. "Als de principes, zowel moreel als juridisch, van dit grootmoedige gebaar van geven niet worden nageleefd, dan zullen we eisen dat het Panamakanaal volledig en zonder vragen aan ons wordt teruggegeven", zei Trump vorige maand. Mulino heeft Trumps dreigement dat de VS de controle over het kanaal, dat grotendeels door hen is gebouwd, zou heroveren, van de hand gewezen. De VS bestuurde het gebied rondom de doorgang decennialang. Maar de VS en Panama tekenden in 1977 een paar akkoorden die de weg vrijmaakten voor de terugkeer van het kanaal onder volledige Panamese controle. De Verenigde Staten droegen het in 1999 over na een periode van gezamenlijk bestuur. _________________ Old sailors never died |
|
Terug naar boven |
|
 |
Willem Visser Site Admin

Geregistreerd op: 12 Mei 2022 Berichten: 5174 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: 10 Feb 2025 16:38:28 Onderwerp: |
|
|
Chinees schip loopt aan de grond bij het Russische eiland Sachalin, noodtoestand uitgeroepen
De Russische autoriteiten in het Pacifische eilandgebied Sachalin hebben de noodtoestand uitgeroepen nadat een Chinees vrachtschip, An Yang 2, aan de grond liep voor de zuidwestkust van het eiland. Volgens berichten ligt het schip vast op een rotsachtige kust bij de haven van Nevelsk. Alle 20 bemanningsleden aan boord zijn naar verluidt veilig en de autoriteiten staan voortdurend met hen in contact. Gouverneur Valery Limarenko bevestigde in een Telegram-bericht dat er tot nu toe geen brandstoflekkage is gemeld. Lokale autoriteiten bereiden zich echter voor op mogelijke brandstoflekkage, aangezien het schip nog steeds op ongeveer 200 meter van de kust gestrand is. Door de zware weersomstandigheden is het voor reddingsteams moeilijk om het schip te bereiken. Vanwege de ruwe zee en de sterke golven is er nog geen reddingsoperatie gestart. De An Yang 2 vervoert ongeveer 1.000 ton steenkool, 56 ton diesel en meer dan 700 ton stookolie. Autoriteiten zijn bezorgd dat een brandstoflek in de oceaan kan leiden tot een milieuramp. Limarenko verklaarde dat de lokale autoriteiten al voorbereidingen treffen om de brandstof uit het beschadigde schip te pompen om de daarmee gepaard gaande risico's tot een minimum te beperken.
Er zijn soortgelijke incidenten in de regio geweest. In 2021 liep een ander Chinees schip aan de grond in het Kholmsky District en de eigenaren van het schip weigerden de verantwoordelijkheid voor het incident te nemen, waardoor de regio de kosten moest betalen. Dit is het tweede grote incident in Rusland in slechts twee dagen. Op zondag kreeg een Russische tanker genaamd Koala te maken met meerdere explosies in de machinekamer, waardoor het water binnenstroomde en gedeeltelijk zonk in de buurt van de haven van Oest-Loega. Gelukkig wisten alle 24 bemanningsleden het schip veilig te verlaten. Het schip dat onder de vlag van Antigua en Barbados vaart, zou deel uitmaken van de Russische ‘schaduwvloot’, die wordt gebruikt om internationale sancties op olie-export te omzeilen. Eerder dit jaar waren vrijwilligers in het zuidwesten van Rusland wekenlang bezig met het stoppen van een grote olieramp die was veroorzaakt door twee tankers die waren getroffen door een storm in de Straat van Kertsj, nabij de Krim. De regio Sachalin is strategisch belangrijk en ook een plek van voortdurende territoriale geschillen. De Koerilen, die deel uitmaken van de regio, worden geclaimd door zowel Rusland als Japan, waardoor de twee landen geen vredesverdrag konden ondertekenen na de Tweede Wereldoorlog.
KLIK HIER OM DE VIDEO TE BEKIJKEN _________________ Old sailors never died |
|
Terug naar boven |
|
 |
Willem Visser Site Admin

Geregistreerd op: 12 Mei 2022 Berichten: 5174 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: 10 Feb 2025 16:46:38 Onderwerp: |
|
|
Chef van het Suezkanaal verwacht dat het verkeer eind maart weer op gang komt
Een containerschip is te zien in de buurt van de Suezkanaalbrug
Osama Rabie, hoofd van de Suezkanaalautoriteit, zei dat hij verwacht dat het verkeer door de Egyptische waterweg eind maart geleidelijk weer normaal zal worden en halverwege het jaar volledig zal zijn hersteld, zolang het staakt-het-vuren in Gaza standhoudt. De Houthi's in Jemen zeiden dat ze zouden stoppen met het aanvallen van Amerikaanse en Britse schepen als reactie op de pauze in de gevechten tussen Israël en Hamas. Scheepvaartmaatschappijen gaven echter aan dat het nog te vroeg was om een terugkeer te plannen. Momenteel varen er niet meer dan 32 schepen per dag door het kanaal, een belangrijke bron van harde valuta voor Egypte, zei Rabie in een telefonisch interview met de Egyptische televisie. Dat is te vergelijken met 75 schepen vóór de oorlog in Gaza die begon op 7 oktober 2023. Supertankers varen nog steeds niet door het kanaal, zei hij. De inkomsten uit het Suezkanaal, een van de belangrijkste handelsroutes ter wereld, daalden door de oorlog met ongeveer 60% en de verliezen zullen in het huidige boekjaar dat eindigt in juni ongeveer 7 miljard dollar bedragen, zei hij. Een terugkeer naar normaal zou welkom nieuws zijn voor Egypte, aangezien het land eruit lijkt te komen van de ergste economische crisis in decennia. De autoriteiten lieten de munteenheid in maart vorig jaar met ongeveer 40% verzwakken, waarmee ze nieuwe hulp van het Internationaal Monetair Fonds en anderen veilig stelden als onderdeel van een wereldwijde reddingsoperatie van $ 57 miljard. _________________ Old sailors never died |
|
Terug naar boven |
|
 |
Willem Visser Site Admin

Geregistreerd op: 12 Mei 2022 Berichten: 5174 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: 11 Feb 2025 11:22:31 Onderwerp: |
|
|
Vermoedelijke aanval van Somalische piraten op vissersboot onder Jemenitische vlag
De EU-monitoringoperatie voor de Hoorn van Afrika meldt een vermoedelijk piraterij-incident voor de kust van Somalië. Details zijn momenteel beperkt, omdat het incident wordt onderzocht. EUNAVFOR Atalanta meldt dat het op zondag 9 februari op de hoogte is gebracht van de vermoedelijke aanval en dat het samenwerkt met maritieme veiligheidspartners in het gebied. Het incident wordt momenteel onderzocht om de omstandigheden te bevestigen. Het naamloze vissersschip zou onder Jemenitische vlag varen. De aanval vond plaats bij Eyl, aan de noordkust van de semi-autonome regio Puntland in Somalië. Atalanta had benadrukt dat er vijf jaar van stabiliteit waren totdat een andere lokale dhow, de Al-Meraj 1 , in november 2023 werd gekaapt in een mogelijk lokaal visserijgeschil. Atalanta meldde eind 2024 dat het 44 aanvallen had gedocumenteerd in de daaropvolgende 13 maanden tot eind 2024, inclusief aanvallen die niet succesvol waren in het in beslag nemen van schepen. Het merkte echter op dat er een onbekend aantal niet-gerapporteerde/onbevestigde incidenten was met dhows en kleinere schepen. Ze berekenden dat er maar liefst 19 dhows waren gekaapt en waren bezorgd dat de dhows konden worden gebruikt als moederschepen voor aanvallen op koopvaardijschepen. Nadat de activiteiten waren hervat, waarschuwden ze alle schepen om de veiligheidsprotocollen te verhogen, en de troepen van Atalanta patrouilleerden en voerden vriendelijke benaderingen uit met schepen in de regio. Tussen juni en december 2024 waren er weliswaar drie verdachte benaderingen, maar er waren geen incidenten tot december 2024, toen een Chinees vissersschip werd overgenomen terwijl het zich in Somalische kustwateren bevond. Het werd geclassificeerd als een gewapende overval omdat het schip in de kustwateren van Somalië bleef, met speculaties dat het ook een lokaal visserijgeschil zou kunnen zijn. Destijds zeiden ze: "Het vissersschip staat onder controle van de vermeende piraten, waarvan sommigen AK-47's en machinegeweren bij zich hebben." De Chinese overheid meldde dat het schip medio januari werd bevrijd . _________________ Old sailors never died |
|
Terug naar boven |
|
 |
Willem Visser Site Admin

Geregistreerd op: 12 Mei 2022 Berichten: 5174 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: 11 Feb 2025 16:29:06 Onderwerp: |
|
|
Brand breekt uit aan boord van het nieuwste schip van Disney Cruise Line, passagiers reageren
Het nieuwste schip van Disney Cruise Line, Disney Treasure, had onlangs te maken met een kleine brand tijdens een tocht door het westelijke Caribisch gebied. De brand ontstond in de verbrandingsoven van het schip en werd snel onder controle gebracht door de bemanning. Hierdoor ontstond er geen grote verstoring van de reis. Het cruiseschip van 144.000 brutoton, dat plaats biedt aan maximaal 4.000 passagiers, raakte kort na vertrek uit Port Canaveral voor een cruise van 7 nachten in het westelijke Caribisch gebied in brand. Passagiers aan boord meldden dat ze een gecodeerde veiligheidsmededeling hoorden die gericht was aan de bemanning, voordat de kapitein de situatie aanpakte. Hij verzekerde de gasten dat de brand onder controle was. Een gast deelde op sociale media dat hij op dezelfde dag een medisch noodgeval in zijn familie, de kleine brand en de aardbeving meemaakte, en noemde het een "lange dag" De cruisedirecteur verduidelijkte later echter dat het incident plaatsvond in de verbrandingskamer, een locatie die is ontworpen om hitte en vuurgerelateerde activiteiten te verwerken. Sommige passagiers zeiden zelfs dat als er ergens brand zou uitbreken, de verbrandingsoven de beste plek daarvoor was.
Eén Instagram-verhaal miste aanvankelijk context, wat leidde tot angst onder volgers. De post werd later besproken in een Reddit-community van Disney Cruise Line, waar passagiers die momenteel op het schip waren, bevestigden dat de brand klein was en snel werd afgehandeld. Een Reddit-gebruiker die op dat moment aan boord aan het winkelen was, meldde dat hij een aankondiging hoorde die bedoeld was voor de bemanning. Aanvankelijk waren ze niet zeker van de details, maar later hoorden ze dat de kapitein de situatie had verduidelijkt en bevestigde dat er geen reden was voor paniek. Een andere passagier vertelde dat ze aan het dineren waren bij Palo Steakhouse toen de cruisedirecteur later een aankondiging deed dat de bemanning de brand succesvol onder controle had gekregen. Sommige gasten zeiden dat kleine branden op cruiseschepen niet ongewoon zijn. Een passagier herinnerde zich een brand op de Disney Dream tijdens Thanksgiving-avond, die ook snel door de bemanning werd opgelost. Een andere reiziger verwees naar een brand op Castaway Cay, Disney's privé-eiland, die werd veroorzaakt door een weggegooide brandende sigaar. Die brand zorgde voor een korte stroomonderbreking op het eiland, maar bemanningsleden konden de situatie efficiënt aanpakken. Sommige gasten stelden voor dat Disney Cruise Line roken op Castaway Cay zou verbieden om toekomstige brandgerelateerde risico's te voorkomen. Anderen waren gefrustreerd over het feit dat ze door rookwolken moesten lopen tijdens het navigeren op het schip en het eiland. Sommigen pleitten voor strengere regels, vergelijkbaar met het beleid in Mexico, waar roken op stranden en in openbare ruimtes verboden is.
Bovendien trof een aardbeving met een kracht van 7,6 op de schaal van Richter het Caribisch gebied nabij de Kaaimaneilanden op 8 februari 2025, slechts enkele uren nadat de Disney Treasure vertrok. Dit leidde tot een tsunamiwaarschuwing. Ondanks deze gebeurtenissen zette de cruise haar reis voort. In juni 2024 raakte Royal Caribbean's Icon of the Sea, 's werelds grootste cruiseschip, in brand toen het aangemeerd lag in Costa Maya, Mexico. De brand zorgde tijdelijk voor stroomuitval en een lichte vertraging in het vertrek. Ondanks het recente brandincident zette Disney Treasure haar geplande reisschema voort zonder onderbrekingen van activiteiten aan boord of bestemmingen. Het arriveerde op 10 februari 2025 in haar eerste aanloophaven, Cozumel, Mexico, zoals gepland. Het schip biedt meeslepende ervaringen, zoals het restaurant Plaza de Coco, geïnspireerd op Pixar's Coco, en de Worlds of Marvel-eetervaring, waar gasten in contact komen met Marvel-superhelden. Disney Treasure biedt ook Broadway-stijl producties zoals "The Tale of Moana", luxe eetgelegenheden zoals Palo Steakhouse en unieke themalounges, waaronder de Haunted Mansion Parlour. _________________ Old sailors never died |
|
Terug naar boven |
|
 |
Willem Visser Site Admin

Geregistreerd op: 12 Mei 2022 Berichten: 5174 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: 11 Feb 2025 16:33:58 Onderwerp: |
|
|
Vertrek iconische oceaanstomer uitgesteld voordat het grootste kunstmatige rif ter wereld is geworden
Het langverwachte vertrek van Amerika's meest legendarische oceaanstomer, de SS United States, is opnieuw uitgesteld. Het schip, dat sinds 1996 aangemeerd ligt bij Pier 82 in Philadelphia, zou op 8 februari 2025 haar reis naar Mobile, Alabama, beginnen. De Amerikaanse kustwacht vroeg echter om aanvullende details om de veilige sleepoperaties te waarborgen en stelde de sleepoperatie daarom voor onbepaalde tijd uit. Dit is de tweede grote vertraging in de verplaatsing van het schip. Het vertrek stond oorspronkelijk gepland voor 15 november 2024, maar werd uitgesteld vanwege logistieke en weer gerelateerde zorgen. Het historische passagiersschip zou op 6 februari van Pier 82 naar Pier 80 worden verplaatst, maar ook dit werd uitgesteld vanwege onopgeloste problemen met de sleepveiligheid. De SS United States, ooit een recordbrekende transatlantische cruiseschip, is op weg om het grootste kunstmatige rif ter wereld te worden voor de kust van Okaloosa County, Florida. Het schip werd in oktober 2024 door de county gekocht van de SS United States Conservancy voor 1 miljoen dollar, nadat een juridisch geschil met de eigenaar van de pier van het schip leidde tot een besluit tot verplaatsing.
Het schip met een brutotonnage van 53.330, beroemd geworden door het verbreken van het transatlantische snelheidsrecord tijdens haar eerste reis in 1952, wordt naar Mobile, Alabama, overgebracht voor een uitgebreid 12 maanden durend saneringsproces van het milieu voordat het opzettelijk tot zinken wordt gebracht. Het proces omvat het verwijderen van olie uit de brandstoftanks, het demonteren van de twee enorme schoorstenen, de radarmast en de ramen, en het uitvoeren van structurele aanpassingen om ervoor te zorgen dat het schip rechtop landt wanneer het als rif wordt ingezet.
Hoewel de exacte locatie van het zinken nog niet is vastgesteld, schat Okaloosa County dat het schip ongeveer 20 zeemijl ten zuiden van Destin-Fort Walton Beach zal zinken. Na bijna 28 jaar aan Pier 82 te hebben gelegen, zou de SS United States op 6 februari bijna naar Pier 80 vertrekken. De Amerikaanse kustwacht kwam toen tussenbeide met nieuwe vragen over de stabiliteit, ballast en structurele integriteit van het schip voor de sleepoperatie. De eerste fase van het plan was om het schip zijwaarts te verplaatsen van Pier 82 naar Pier 80 om ervoor te zorgen dat het vrij zou drijven voordat het definitief vertrok.
De volledige 14-daagse reis naar Mobile zou op 8 februari om 3:30 uur beginnen, waarbij sleepboten het schip over de Delaware-rivier zouden manoeuvreren. Er werd verwacht dat de doortocht van het schip gevolgen zou hebben voor verschillende belangrijke bruggen, waaronder de Walt Whitman Bridge (I-76), de Commodore Barry Bridge (US 322) en de Delaware Memorial Bridge (I-295). De Delaware River Port Authority (DRPA) had zelfs tijdelijke verkeersopstoppingen gepland terwijl het schip eronder voer, aangezien de schoorstenen en de mast nauwelijks boven de bruggen uitkwamen. Omdat de kustwacht de verhuizing heeft uitgesteld, heeft Okaloosa County nu verklaard dat er nog geen nieuwe vertrekdatum is vastgesteld. De 300 meter lange SS United States werd ontworpen door de beroemde Amerikaanse scheepsarchitect William Francis Gibbs en gebouwd voor zowel luxe als militair gebruik.
Tijdens de Koude Oorlog werd het toestel ontworpen als troepentransportschip, waarmee 14.000 soldaten over een afstand van 16.000 kilometer konden worden vervoerd zonder bij te tanken. Op haar hoogtepunt bood ze plaats aan 1.928 passagiers en 1.044 bemanningsleden, waarmee ze een ongeëvenaard snelheidsrecord voor de Atlantische Oceaan van 35 knopen neerzette. Sommige rapporten suggereren dat ze zelfs 40 knopen heeft gehaald tijdens geheime snelheidsproeven. Nadat het schip in 1969 uit de vaart was genomen, werd het interieur in Turkije en Oekraïne ontdaan van alle benodigde onderdelen. In 1996 werd het schip in Philadelphia aangelegd. De SS United States Conservancy, die het schip in 2011 verwierf, heeft jarenlang gewerkt aan het behoud ervan, maar moest het uiteindelijk in 2024 verkopen vanwege juridische en financiële problemen. _________________ Old sailors never died |
|
Terug naar boven |
|
 |
Willem Visser Site Admin

Geregistreerd op: 12 Mei 2022 Berichten: 5174 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: 13 Feb 2025 15:15:25 Onderwerp: |
|
|
China veroordeelt Amerikaanse marinepatrouille in de Straat van Taiwan en noemt het een veiligheidsbedreiging
De Amerikaanse marine heeft deze week twee van haar oorlogsschepen ingezet om te patrouilleren in de Straat van Taiwan. China heeft deze stap sterk bekritiseerd. De USS Ralph Johnson, een raketgeleide torpedobootjager, en de USNS Bowditch, een verkenningsschip, voerden de passage tussen maandag en woensdag uit. Het Amerikaanse Indo-Pacific Command bevestigde de beweging en noemde het een routinematige doortocht in internationale wateren . Dit is de eerste missie in zijn soort sinds president Donald Trump vorige maand aantrad. Een woordvoerder van de Amerikaanse marine, commandant Matthew Comer, verklaarde dat de patrouille werd uitgevoerd in een corridor buiten de territoriale wateren van enig land. Hij zei dat alle naties het recht hebben op vrijheid van navigatie en overvliegen in deze waterweg. Het Eastern Theatre Command van het Chinese Volksbevrijdingsleger (PLA) reageerde onmiddellijk en zette marine- en luchtmacht in om de Amerikaanse schepen in de gaten te houden. PLA-woordvoerder Kolonel Li Xi beschuldigde de VS ervan de verkeerde signalen af te geven en de veiligheidsrisico's in de regio te laten toenemen. Hij voegde toe dat Chinese troepen in opperste staat van paraatheid zijn en vastbesloten zijn om China's nationale soevereiniteit en regionale stabiliteit te beschermen.
China beschouwt de Straat van Taiwan en Taiwan zelf als onderdeel van zijn grondgebied. Volgens het internationaal recht worden territoriale wateren echter gedefinieerd als een gebied van 12 zeemijl (22 km) vanaf de kustlijn van een land. De Straat van Taiwan, die 180 km (111 mijl) lang is, wordt door de VS en haar bondgenoten erkend als een internationale waterweg. Het Ministerie van Defensie van Taiwan bevestigde dat het de Amerikaanse patrouille had gevolgd, maar zei dat de doorgang zonder problemen verliep. De VS stuurt regelmatig marineschepen door de Straat van Taiwan, soms vergezeld door geallieerde troepen uit Canada, Frankrijk, Japan en Nederland. Onlangs voerde een Amerikaans vliegtuig een luchtpatrouille uit boven de Straat van Taiwan in november en voerden Amerikaanse en Canadese marineschepen een gezamenlijke patrouille uit op de waterweg in december. Deze missies, bekend als oefeningen in het kader van de vrijheid van navigatie, zijn bedoeld om de territoriale aanspraken van China aan te vechten en te benadrukken dat de zeestraat nog steeds internationale wateren zijn.
China ziet Taiwan als een afgescheiden provincie en heeft beloofd het tegen 2047 te herenigen met het vasteland, indien nodig zelfs met geweld. Beijing is fel gekant tegen elke buitenlandse inmenging in de zaken van Taiwan. Zhu Fenglian, woordvoerder van het Chinese Bureau voor Taiwanese Zaken, stelde dat Taiwan een kernbelang van China is en waarschuwde dat China nooit inmenging van buitenaf in zijn soevereiniteit zal toestaan. China voert regelmatig militaire oefeningen en luchtaanvallen uit in de buurt van Taiwan, een tactiek die bekend staat als de ‘grijze zone’-oorlog. In 1979 werd de officiële diplomatieke erkenning van Taipei door de VS overgedragen aan Beijing, maar het land is nog steeds de grootste voorstander van Taiwan op grond van de Taiwan Relations Act, die de VS verplicht wapens te leveren voor de verdediging van Taiwan. Historisch gezien heeft de VS een beleid van strategische ambiguïteit gevolgd, waarbij niet expliciet werd aangegeven of het Taiwan zou verdedigen in geval van een aanval. Maar Trumps voorganger, Joe Biden, heeft herhaaldelijk verklaard dat de VS militair zou ingrijpen als China Taiwan zou aanvallen. _________________ Old sailors never died |
|
Terug naar boven |
|
 |
Willem Visser Site Admin

Geregistreerd op: 12 Mei 2022 Berichten: 5174 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: 18 Feb 2025 14:42:25 Onderwerp: |
|
|
25-koppige gewapende bende verbergt bijna 1 ton cocaïne in Hapag-Lloyd-vrachtschip
De Ecuadoraanse marine heeft ongeveer een ton cocaïne onderschept van het containerschip Guayaquil Express voor de kust van Manta. Het schip van Hapag Lloyd was onderweg van de terminal in Posorja naar het Panamakanaal toen de zeemacht aan boord ging en een inspectie uitvoerde. Volgens berichten kreeg de marine een tip over mogelijke drugssmokkel op het schip. Bij inspectie vonden de autoriteiten bijna 1.745 blokken met gecontroleerde stoffen, verdeeld in 20 pakketten van elk ongeveer 40 kg. De drugs werden later overgebracht naar de haven van Manta voor verdere juridische procedures en onderzoek. Marinetroepen verklaarden dat een gewapende bende van 25 leden het schip in speedboten naderde in het donker. De bende ging aan boord van het schip terwijl het zich 45 zeemijl (83 km) uit de kust bevond en plantte de illegale lading voordat ze vluchtten. De Ecuadoraanse marine reageerde snel op het alarm en stuurde eenheden van de kustwacht en het marinekorps om een onderscheppingsoperatie uit te voeren terwijl het schip nog op zee was. De marine zegt dat deze operatie hun toewijding weerspiegelt om drugshandel te bestrijden en maritieme veiligheid te waarborgen. Er zijn tot nu toe geen arrestaties gemeld in verband met de zaak. De Guayaquil Express, een post-Panamax containerschip met een capaciteit van 11.500 TEU , werd gebouwd in 2017. Vanaf maandag (17 februari) zette het zijn reis voort. AIS tracking data laat zien dat het schip op weg was naar Balboa, de Pacifische ingang van het Panamakanaal. Ecuador is een belangrijk doorvoerknooppunt geworden voor cocaïnesmokkel uit Colombia en Peru, waarbij handelaren historisch gezien de bananenhandel via Guayaquil exploiteerden. Smokkelaars richten zich steeds vaker op containerschepen en bulkcarriers in verschillende havens langs de kustlijn. Foto's van de in beslag genomen smokkelwaar werden door de autoriteiten op de sociale mediapagina's gepubliceerd. _________________ Old sailors never died |
|
Terug naar boven |
|
 |
Willem Visser Site Admin

Geregistreerd op: 12 Mei 2022 Berichten: 5174 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: 18 Feb 2025 16:33:45 Onderwerp: |
|
|
USS Harry S. Truman arriveert in Griekenland voor reparaties na aanvaring nabij Egypte
Het vliegdekschip USS Harry S. Truman (CVN 75), van de Amerikaanse marine (Nimitz-klasse), arriveerde op 15 februari in Naval Support Activity (NSA) Souda Bay, Griekenland, voor noodreparaties na een aanvaring met een koopvaardijschip nabij Port Said, Egypte. Het incident vond plaats op 12 februari omstreeks 23:46 uur lokale tijd, toen het vliegdekschip in botsing kwam met het onder Panamese vlag varende bulkschip MV Besiktas-M, dat zojuist zijn doortocht door het Suezkanaal had voltooid. Door de botsing ontstond er grote schade aan de stuurboordzijde van het vliegdekschip, met gevolgen voor verschillende ruimtes, waaronder opslagruimtes, een onderhoudsruimte, een ruimte voor de behandeling van lijnen en de achtervleugel. Desondanks bleef de lift van vliegtuig nummer drie onaangetast en is nog steeds volledig operationeel. Gelukkig was er geen overstroming of letsel aan boord van de USS Harry S. Truman en bleven de kernreactoren ongedeerd.
Als reactie op de schade is het Forward Deployed Regional Maintenance Center (FDRMC) belast met het toezicht op de Emergent Repair Availability (ERAV). De reparatie wordt ondersteund door een team dat bestaat uit constructeurs, scheepsarchitecten en ander personeel van Norfolk Naval Shipyard (NNSY), samen met de bemanning van het schip en lokale partners uit de industrie. Het team voert een volledige schadebeoordeling uit voordat met de reparaties wordt begonnen. Ondanks de schade bleef de USS Harry S. Truman missiegeschikt en zette de vluchtoperaties voort na de botsing. Volgens kapitein Dave Snowden, de commandant van de vliegdekschip, zijn noodreparaties nodig om ervoor te zorgen dat het schip zijn geplande inzet kan behouden. Dankzij de reparaties kan de luchtvaartmaatschappij haar activiteiten voortzetten zoals gepland. Ten tijde van het incident keerde de USS Harry S. Truman terug van gevechtsoperaties in het gebied van het Amerikaanse Centraal Commando, waar het ondersteuning bood aan aanvallen op door Iran gesteunde Houthi-doelen in Jemen. De Harry S. Truman Carrier Strike Group, waartoe Carrier Air Wing 1, de USS Gettysburg (CG 64) en drie raketgeleide destroyers van de Arleigh Burke-klasse behoren - USS Stout, USS The Sullivans en USS Jason Dunham - blijft operationeel in verschillende regio's. De botsing doet denken aan de botsingen tussen de USS John S. McCain en de USS Fitzgerald in 2017, waarbij 17 matrozen om het leven kwamen. _________________ Old sailors never died |
|
Terug naar boven |
|
 |
Willem Visser Site Admin

Geregistreerd op: 12 Mei 2022 Berichten: 5174 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: 18 Feb 2025 16:39:11 Onderwerp: |
|
|
China bekritiseert Canadees oorlogsschip dat door de Straat van Taiwan vaart
China heeft Canada veroordeeld voor het sturen van een oorlogsschip door de Straat van Taiwan. China beschuldigt het land ervan ‘problemen te veroorzaken’ en de vrede in de regio te bedreigen. Het Chinese leger zei dat het het Canadese schip nauwlettend in de gaten hield en het waarschuwde tijdens de passage op 16 februari, slechts enkele dagen nadat twee Amerikaanse marineschepen een soortgelijke reis hadden gemaakt. Het betrokken Canadese schip was de HMCS Ottawa, een fregat van de Halifax-klasse. Dit is het derde westerse oorlogsschip dat onlangs door de Straat van Taiwan voer. Op 10 februari voeren twee schepen van de Amerikaanse marine, de USS Ralph Johnson en de USNS Bowditch, door de waterweg. Het Chinese leger zei dat zijn troepen, zowel marine als luchtmacht, waren ingezet om het schip in de gaten te houden en verklaarde dat ze “alle bedreigingen en provocaties resoluut zouden tegengaan.” De Straat van Taiwan is een belangrijke waterweg die Taiwan scheidt van het vasteland van China. Taiwan en veel westerse landen beschouwen het als internationale wateren , terwijl China, dat Taiwan als deel van zijn grondgebied claimt, volhoudt dat het de zeestraat controleert. Het Chinese leger waarschuwde dat de acties van Canada “de vrede en stabiliteit” in de regio “ondermijnen”.
Taiwan verwelkomde de doorgang van het Canadese schip en zag het als een bevestiging dat de Straat van Taiwan open zou moeten staan voor alle landen. Taiwan heeft China's claims al lang afgewezen en staat erop dat alleen de mensen van Taiwan over hun toekomst mogen beslissen. Het ministerie van Defensie van Taiwan meldde dat de Chinese militaire activiteit rond het eiland is toegenomen. In de afgelopen 24 uur heeft Taiwan 41 Chinese vliegtuigen en negen schepen in het gebied gedetecteerd, waarvan er veel in de buurt van de Straat van Taiwan zijn. In september 2024 voeren Duitse oorlogsschepen er voor het eerst in 22 jaar doorheen, en Nieuw-Zeeland en Australië stuurden ook schepen door de zeestraat. Deze acties hebben China boos gemaakt, dat buitenlandse schepen ziet als een uitdaging voor zijn territoriale claims. Als reactie op deze buitenlandse marinebewegingen heeft China militaire oefeningen gelanceerd, waarbij Taiwan en zijn bondgenoten worden gewaarschuwd voor ‘separatistische’ acties. China dringt erop aan dat Taiwan herenigd moet worden met het vasteland, zelfs met geweld als dat nodig is. Chinese functionarissen, waaronder president Xi Jinping, hebben herhaaldelijk verklaard dat de hereniging van Taiwan onvermijdelijk is en niet kan worden gestopt, ondanks buitenlandse inmenging. De Taiwanese regering, die door het volk is gekozen, verwerpt de Chinese aanspraken op het eiland. Volgens haar moet de toekomst van Taiwan door het volk worden bepaald, en niet door Peking. _________________ Old sailors never died |
|
Terug naar boven |
|
 |
Willem Visser Site Admin

Geregistreerd op: 12 Mei 2022 Berichten: 5174 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: 18 Feb 2025 16:43:31 Onderwerp: |
|
|
Afrika wordt steeds meer gezien als de volgende bemanningsgrens
Omdat er een tekort is aan bemanningsleden uit traditionele zeevarende landen, heeft scheepsmanager BSM van de Schulte Group zich tot West-Afrika gewend als nieuwe bron voor zeevarenden. Bernhard Schulte Shipmanagement uit Duitsland diversifieert haar bemanningsbestand door een maritiem opleidingscentrum te openen in Ghana, gevestigd op de campus van de Regionale Maritieme Universiteit in Accra. De aangeboden cursussen zijn gericht op beroepservaring en de opleiding van cadetten, officieren en matrozen, naast de programma's die de universiteit aanbiedt. Verschillende scheepsmanagers richten hun aandacht op Afrika, omdat de beroepsbevolking van de voormalige maritieme grootmachten de komende jaren naar verwachting zal afnemen. BSM begon in 2012 met het opleiden van Afrikaanse zeevarenden en telt nu ongeveer 600 zeevarenden uit de regio in zijn bemanningsbestand. Het bedrijf zei dat het verwacht dat de regio een van de nieuwe frontiers wordt voor het werven van de volgende generatie op zee, "aangezien de bevolking jong is en snel groeit". "Met de oprichting van een lokale trainingsfaciliteit onderstrepen we niet alleen onze voortdurende betrokkenheid bij de regio, maar spelen we ook in op de groeiende vraag naar geschoolde bemanning door onze bemanningspool te diversifiëren", aldus Eva Rodriguez, HR marine director bij BSM. De nieuwe opzet in Ghana, waarvan verwacht wordt dat het ook zeevarenden uit andere Afrikaanse landen, zoals Nigeria, Kameroen, Gambia, Sierra Leone en Algerije, zal aantrekken, is de zesde instelling van BSM in deze vorm. Er zijn al opleidingscentra opgericht in Cyprus, China, India, de Filipijnen en Polen. _________________ Old sailors never died |
|
Terug naar boven |
|
 |
|
Geplaatst: 18 Feb 2025 16:43:31 Onderwerp: |
|
|
|
|
Terug naar boven |
|
 |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
|