Laaglandse motor rijders
motorclub lamor 
 
 
 FAQ  •  Zoeken  • Gebruikersgroepen   •  Registreren  •  Profiel  •  Log in om je privéberichten te bekijken  •  Inloggen
 
 

Ook een eigen gratis forum?

- Met je eigen logo
- Filmpjes mogelijk!


Klik hier om jouw forum te maken


 Johan op de EMVO Volgende onderwerp
Vorige onderwerp
Nieuw onderwerp plaatsenReageren
Auteur Bericht
JohanN



Geregistreerd op: 15 Jan 2007
Berichten: 79

BerichtGeplaatst: 7 Feb 2007 17:35:54 Reageren met citaatTerug naar boven

Hoewel het niet echt past onder het kopje tips van ons forum, plaats ik hier toch maar een topic van mijn ervaringen op de EMVO, oftewel de Elementaire Militaire Vlieger Opleiding. In het verleden heb ik wel eens een aantal berichten gepost, maar het leek mij handiger om er een topic voor aan te maken, zodat eventuele geinteresseerden niet moeilijk hoeven te zoeken...
Profiel bekijkenStuur privébericht







Geplaatst: 7 Feb 2007 17:35:54 Terug naar boven

JohanN



Geregistreerd op: 15 Jan 2007
Berichten: 79

BerichtGeplaatst: 7 Feb 2007 17:37:07 Reageren met citaatTerug naar boven

Een uitgebreider verslag volgt nog, maar ik heb de IPC gehaald...
Profiel bekijkenStuur privébericht
JohanN



Geregistreerd op: 15 Jan 2007
Berichten: 79

BerichtGeplaatst: 7 Feb 2007 22:18:19 Reageren met citaatTerug naar boven

JohanN schreef:
Een uitgebreider verslag volgt nog, maar ik heb de IPC gehaald...


Bij deze...

Na mijn tijdelijke afwezigheid in de vliegwereld ben ik in de tweede week van januari weer begonnen met de opleiding. Opnieuw met de vliegfase wel te verstaan. Ik hoopte dat het beetje ervaring dat ik had opgedaan voor mijn bermvlucht nu in mijn voordeel zou werken en dat ik wellicht de eerste check na 8 vluchten zonder review zou halen. (Een review is een herkansing op een niet gehaalde vlucht.) In het begin ging het ook vrij soepel, tuurlijk had ik wel aandachtpuntjes waar ik aan moest werken, maar ik was best tevreden. Tot ongeveer een anderhalve week geleden. Doordat het voor mijn gevoel niet onaardig ging, legde ik mij een hoge druk op en legde ik de lat heel hoog en naarmate de check dichterbij kwam werd dit nog iets erger.

Maandag anderhalve week geleden begon het lastig te worden. Naar mijn idee was ik niet scherp tijdens de vlucht en jammer genoeg kon ik het niet veranderen. Ik mistte radiocalls en vliegen was ook niet zuiver. Op de terug weg wist ik al dat ik de vlucht gebust had en dat ik hem overnieuw moest doen. Dat was dan ook het geval, maar ik had zoiets van: jammer, een review voor je check is niet erg, het is een extra trainingsmoment, en het gebeurd bijna iedereen. De volgende dag de review gevlogen, gehaald, dus ik zat weer op niveau. Woensdag de laatste vlucht voor de check, er komen geen nieuwe dingen meer bij, dus dat moest toch ook wel lukken. Helaas... De scherpte was er wel, maar in mijn hoofd was ik super druk, waardoor ik geen structuur in mijn vliegen had en daardoor niet netjes vloog. Toen ik terugkwam had de instructeur de onverwachtte mededeling dat de vlucht niet op niveau was en hij twijfelde of hij mij naar de check moest laten gaan. Als ik de check niet zou halen zou het een IPC worden, dus hij besloot om mij een review te geven. (Na een review komt een IPC, oftewel een Initial Progress Check, daarna een FPC, een Final Progress Check en daarna exit opleiding. Maar een check niet halen is meteen een IPC, of een FPC als de IPC al verbruikt is.) Een beetje uit het veld geslagen moest ik toegeven dat ik toch liever een review had dan de mogelijkheid de check niet te halen en een IPC te krijgen...

Donderdag niet gevlogen, maar vrijdag stond ik twee keer op de planning. 's Ochtends de review en 's middags de check en dan blij het weekend in. De review gevlogen en dat ging best goed. Ik was rustig en met dit resultaat zou ik de check halen. Na de vlucht bleek dat mijn klas een briefing (les over instrument vliegen) had. Daarna snel gegeten, want ik moest weer vliegen. Er was dus al sprake van enige stress en gejaagheid voordat ik de lucht in ging. Toch vol goede moed de lucht in, want er was een check die gehaald moest worden. Mezelf enigszinds onder druk zettend, wilde ik goed presteren, legde de lat hoog en wilde de punten voor verbetering van die ochtend tijdens deze vlucht verbeteren. Zoals u misschien al voelt aankomen, had ik niet de rust van die ochtend, hield ik geen structuur vast, probeerde veel dingen tegelijk te doen, waardoor de netheid van het vliegen er onder ging leiden. Dus check gebust... Dat had ik pas door toen bij de debrief mijn eigen instructeur aanschoof. (De check vlieg je met een testinstructeur, dus niet met je eigen). Veel kritiek gehad en uit het veld geslagen liep ik na de debrief weg en had ik weekend. Het enige positieve was dat de testinstructeur met mij een review zou vliegen voor mijn IPC en dat hij er alle vertrouwen in had dat ik die dan zou halen. Hij kon mij nog wel wat tips en tricks geven, maar ik had het idee dat ik aan mijn max zat en niet veel beter kon vliegen en het misschien ook wel niet zou leren.

Maar, It ain't over till the fat lady sings, dus in het weekend mijn zonden overdacht en met goede moed weer gaan vliegen. Zoals gezegd maandag de review gevlogen met de testinstructeur. Hij heeft mij tips gegeven over de manier van vliegen, rust bewaren, structuur vasthouden en de juiste prioriteiten stellen en na afloop was hij best tevreden. Met dit resultaat zou ik de check gehaald hebben. Dus ik begon al weer wat vertrouwen te krijgen voor de IPC, die in dit geval ook de check is. Dinsdag stond ik voor de late wave op de planning, dus rond 14.15 zou ik take-off gaan. Helaas gooide het weer roet in het eten, want de horizon was niet goed genoeg, dus mijn vlucht ging niet door. Spanning voor niks opgebouwd. Woensdag (vandaag) wederom op de planning voor 11.15. Het bleef echter heel lang mistig met een zicht van 100m. Tijdstip verlaat naar 11.45, maar de mist bleef hardnekkig aanwezig. Ondertussen liep de spanning al weer op en ik had geen idee of het door zou gaan vandaag. De vlucht werd verplaatst naar 14.15 en vlak daarvoor begon het een beetje open te trekken. Genoeg voor de testinstructeur, dus de vlucht vond toch doorgang. Hoewel ik wederom nerveus was, was ik stellig van plan om toch rustig te blijven en volgens de nieuw geleerde dingen te vliegen. De vlucht was kort, maar drie kwartier in plaats van 1 uur en een kwartier en na afloop zei de testinstructeur (een andere dan eerst) dat ik netjes gevlogen had en dat het allemaal op niveau is. Hij vroeg zich af wat ik fout gedaan had de vorige keer, want het zag er goed uit. Dus ik uitgelegd dat ik mij waarschijnlijk veel te druk maakte en daardoor niet goed presteerde. De les voor mij is dat ik dit niet meer moet toelaten, geen hoge verwachtingen meer heb en gewoon rustig mijn dingetje doe. Dus dat proberen we dan maar...

Kortom, ik heb de IPC gehaald, kan weer verder. Heb alleen niet veel extra kansen meer voor de rest van de 37 items. Het volgende waar ik aan ga beginnen zijn 10 vluchten waarin ook het landen aanbod komt (aansluitend solo). Ondertussen begin ik ook met instrumentvliegen. Denk dat het voor nu genoeg is, heb ook niet meer te melden. Hopelijk volgende keer wat positievere berichten van mijn kant. Wink
Profiel bekijkenStuur privébericht
Stefan



Geregistreerd op: 05 Feb 2007
Berichten: 71
Woonplaats: Eindhoven

BerichtGeplaatst: 8 Feb 2007 09:34:34 Reageren met citaatTerug naar boven

Johan,

Het is heel mooi dat je nu je emvo gehaald hebt. Het is inderdaad een duidelijke les die je geleerd hebt. Het is ook herkenbaar. Maar aangezien de eerdere vluchten wel alles niveau was licht het duidelijk aan de druk die je je oplegt. Hieruit blijkt dat je het wel kan...

Hier kun je alleen maar je voordeel mee doen. Heel veel succes met de rest van je opleiding!

Voor eerst: HELE DIKKE FELI!!

_________________
Nulla tenica invia est via
Profiel bekijkenStuur privéberichtE-mail versturenMSN Messenger
Admin
Site Admin


Geregistreerd op: 07 Jan 2007
Berichten: 110
Woonplaats: Deventer

BerichtGeplaatst: 8 Feb 2007 09:37:07 Reageren met citaatTerug naar boven

Laughing Laughing Laughing

Beter Johan!!!!!!!!!!ben trots op je hehe....suc6!!!!

vandaag sneeuw voorspeld, dus weinig vliegen vandaag? Question
Profiel bekijkenStuur privéberichtE-mail versturenWebsite bekijkenMSN Messenger
JohanN



Geregistreerd op: 15 Jan 2007
Berichten: 79

BerichtGeplaatst: 8 Feb 2007 16:17:34 Reageren met citaatTerug naar boven

Thnx allen, en Stefan, de EMVO heb ik nog niet gehaald, daar ben ik nog wel even mee bezig. Als alles mee zit tot april of zo. Het eerste deel, de basis eigenlijk, is nu goed en daar gaan we mee verder werken.
Profiel bekijkenStuur privébericht
JohanN



Geregistreerd op: 15 Jan 2007
Berichten: 79

BerichtGeplaatst: 8 Feb 2007 16:19:13 Reageren met citaatTerug naar boven

Admin schreef:
Laughing Laughing Laughing

Beter Johan!!!!!!!!!!ben trots op je hehe....suc6!!!!

vandaag sneeuw voorspeld, dus weinig vliegen vandaag? Question


Inderdaad sneeuw, dus helemaal niet vliegen. Wel een simvlucht gehad in het kader van instrumentvliegen.
Profiel bekijkenStuur privébericht
allard



Geregistreerd op: 21 Jan 2007
Berichten: 37

BerichtGeplaatst: 8 Feb 2007 19:44:25 Reageren met citaatTerug naar boven

Het F-16 Pilot!!

Netjes gedaan man. gefeliciteerd man!!!

Ali
Profiel bekijkenStuur privébericht
Brenda



Geregistreerd op: 25 Jan 2007
Berichten: 2

BerichtGeplaatst: 8 Feb 2007 19:51:49 Reageren met citaatTerug naar boven

Hey Johan,

Niet dat ik er echt iets van snap allemaal, maar ook namens mij gefeliciteerd met het behalen van deze stap!!

Liefs Brenda.
Profiel bekijkenStuur privébericht
dsijbesma



Geregistreerd op: 15 Jan 2007
Berichten: 21
Woonplaats: Beilen

BerichtGeplaatst: 8 Feb 2007 20:03:33 Reageren met citaatTerug naar boven

Johan,

wijze les geleerd en nu op naar de volgende fasen. Gefeliciteerd van onze kant!!!

DYB
Profiel bekijkenStuur privéberichtE-mail versturenWebsite bekijkenMSN Messenger
Stefan



Geregistreerd op: 05 Feb 2007
Berichten: 71
Woonplaats: Eindhoven

BerichtGeplaatst: 9 Feb 2007 08:50:57 Reageren met citaatTerug naar boven

JohanN schreef:
Thnx allen, en Stefan, de EMVO heb ik nog niet gehaald, daar ben ik nog wel even mee bezig. Als alles mee zit tot april of zo. Het eerste deel, de basis eigenlijk, is nu goed en daar gaan we mee verder werken.


Als ik het dus goed begrijp hebt je een aantal checks die je stuk voor stuk moet halen. Als je deze allemaal gehaald hebt dan heb je de EMVO. Nu heb je een van die checks gehaald....

Na de EMVO ga je naar Afrika?

_________________
Nulla tenica invia est via
Profiel bekijkenStuur privéberichtE-mail versturenMSN Messenger
Admin
Site Admin


Geregistreerd op: 07 Jan 2007
Berichten: 110
Woonplaats: Deventer

BerichtGeplaatst: 10 Feb 2007 14:30:17 Reageren met citaatTerug naar boven

Stefan schreef:
JohanN schreef:
Thnx allen, en Stefan, de EMVO heb ik nog niet gehaald, daar ben ik nog wel even mee bezig. Als alles mee zit tot april of zo. Het eerste deel, de basis eigenlijk, is nu goed en daar gaan we mee verder werken.


Als ik het dus goed begrijp hebt je een aantal checks die je stuk voor stuk moet halen. Als je deze allemaal gehaald hebt dan heb je de EMVO. Nu heb je een van die checks gehaald....

Na de EMVO ga je naar Afrika?


Hij snapt het!!!! ya lol, maare....Afrika?
Profiel bekijkenStuur privéberichtE-mail versturenWebsite bekijkenMSN Messenger
Stefan



Geregistreerd op: 05 Feb 2007
Berichten: 71
Woonplaats: Eindhoven

BerichtGeplaatst: 10 Feb 2007 16:05:32 Reageren met citaatTerug naar boven

wordt ik nu heel hard gefucked of hoe zit dat...?!?!? kan jij berichten wjzigen Mark??

Ik weet namelijk heel zeker dat ik geen afrika ingetikt heb..... of ik ben echt paranoide....

En bakstenen zijn aliens.....

Ik wordt echt gek hier!

_________________
Nulla tenica invia est via
Profiel bekijkenStuur privéberichtE-mail versturenMSN Messenger
Admin
Site Admin


Geregistreerd op: 07 Jan 2007
Berichten: 110
Woonplaats: Deventer

BerichtGeplaatst: 11 Feb 2007 13:04:59 Reageren met citaatTerug naar boven

Stefan schreef:
wordt ik nu heel hard gefucked of hoe zit dat...?!?!? kan jij berichten wjzigen Mark??

Ik weet namelijk heel zeker dat ik geen afrika ingetikt heb..... of ik ben echt paranoide....

En bakstenen zijn aliens.....

Ik wordt echt gek hier!


Hmm, weet ik niet, zal eens kijken lol! Very Happy

Ja, zie het al dat idd.....Maar Afrika heb je echt aan je zelf te danken!
Profiel bekijkenStuur privéberichtE-mail versturenWebsite bekijkenMSN Messenger
JohanN



Geregistreerd op: 15 Jan 2007
Berichten: 79

BerichtGeplaatst: 11 Feb 2007 13:51:19 Reageren met citaatTerug naar boven

Stefan schreef:
JohanN schreef:
Thnx allen, en Stefan, de EMVO heb ik nog niet gehaald, daar ben ik nog wel even mee bezig. Als alles mee zit tot april of zo. Het eerste deel, de basis eigenlijk, is nu goed en daar gaan we mee verder werken.


Als ik het dus goed begrijp hebt je een aantal checks die je stuk voor stuk moet halen. Als je deze allemaal gehaald hebt dan heb je de EMVO. Nu heb je een van die checks gehaald....

Na de EMVO ga je naar Afrika?


Inderdaad, de eerste check heb ik nu gehaald. Ik krijg nog een solo check, instrument check en een contact check. De contact check is waarschijnlijk de laatste, waarna ik de EMVO gehaald heb. Contact betekend dat op zicht gevlogen wordt, dit in tegenstelling tot instrumenten... Wink

Afrika, tja, misschien ga ik daar nog wel naar toe na de EMVO....
als ik 30 ben of zo Wink
Profiel bekijkenStuur privébericht







Geplaatst: 11 Feb 2007 13:51:19 Terug naar boven

Berichten van afgelopen:      
Nieuw onderwerp plaatsenReageren


 Ga naar:   



Volgende onderwerp
Vorige onderwerp
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Wil je ook een eigen gratis forum?

- Direct online
- Gratis je eigen logo
- Filmpjes en video mogelijk!


Klik hier om onmiddellijk jouw eigen forum aan te maken









Powered by phpBB © 2001/3 phpBB Group :: FI Theme :: Tijden zijn in GMT + 1 uur
Vertaling door Lennart Goosens.