doorstart 50plusser/ouderenforum
contact en uitwisseling

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Ook een eigen gratis forum?

- Met je eigen logo
- Filmpjes mogelijk!

Klik hier om jouw forum te maken

'Asielcrisis'?
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    doorstart 50plusser/ouderenforum Forumindex -> Maatschappij/Politiek/Discussie
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Dagmar57

BerichtGeplaatst: 25 Okt 2024 11:12:46    Onderwerp: Reageren met citaat

Keesvi schreef:
We zullen zien, Dagmar. Ik zit niet zozeer het artikel waar ik naar verwijs na te praten; het verwoordt precies mijn beeld van wat er gaande is en de tactiek van Wilders. Natuurlijk moet hij water in de wijn doen en compromissen sluiten. Dat geeft hij zelf ook toe.
Vergis je niet in Wilders. Hij is de meest gehaaide politicus, og in ieder geval tk-lid, die we momenteel hebben.

Ik vergis me niet in Wilders. Ik had ook liever niet gezien dat hij aan de macht kwam.
Maar ik geloof nog veel meer in onze democratie, die krijgt Wilders echt niet in zijn eentje om zeep.

Ja, Wilders is slim en zeker niet dom (helaas zou je bijna zeggen) maar ook hij kan wetten niet zomaar door de 2e en zeker niet door de 1e kamer loodsen waar geen meerderheid is, dus zelf vermoed ik dat bij meerdere maatregelen die het kabinet wil nemen met de nieuwe asielnoodmaatregelenwet afgezwakt zullen worden of zelfs het helemaal niet zullen halen.
https://www.rtl.nl/nieuws/politiek/artikel/5477021/die-asielmaatregelen-uit-het-compromis-gaan-die-het-halen-en-maken

Rechts is in opmars in Europa (ook daar buiten trouwens) maar het zijn en blijven de stemmers (jij en ik zogezegd) die ze aan de macht brengen.Daar ligt de werkelijke macht, bij de meerdheid, bij de kiezer.

Er is veel werk aan de winkel voor links in ons land en binnen Europa om een veel krachtiger tegen geluid te laten horen.
Waar blijft toch de linkse opponent voor Wilders??
Waarom lukt het links maar niet om een een krachtige persoon naar voren te schuiven ??
Dat zou ik zo graag zien, iemand van de linkse kant die net zo'n krachtige persoonlijkheid is als Wilders (wat of je dat nu leuk vindt of niet dat is Wilders wel) en die Wilders gewoon weg omver blaast................

Ik roep het al jaren..................Aboutaleb is naar mijn idee de enige die krachtig genoeg is en persoonlijkheid genoeg heeft om dat te kunnen.

Wat een zegen zou dat zijn, ik snak er naar.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht

Geplaatst: 25 Okt 2024 11:12:46    Onderwerp:

Terug naar boven
Willemijn

BerichtGeplaatst: 26 Okt 2024 09:32:16    Onderwerp: Reageren met citaat

Dagmar57 schreef:

Ik vergis me niet in Wilders. Ik had ook liever niet gezien dat hij aan de macht kwam.
Maar ik geloof nog veel meer in onze democratie, die krijgt Wilders echt niet in zijn eentje om zeep.

Ja, Wilders is slim en zeker niet dom (helaas zou je bijna zeggen) maar ook hij kan wetten niet zomaar door de 2e en zeker niet door de 1e kamer loodsen waar geen meerderheid is, dus zelf vermoed ik dat bij meerdere maatregelen die het kabinet wil nemen met de nieuwe asielnoodmaatregelenwet afgezwakt zullen worden of zelfs het helemaal niet zullen halen.
https://www.rtl.nl/nieuws/politiek/artikel/5477021/die-asielmaatregelen-uit-het-compromis-gaan-die-het-halen-en-maken

Rechts is in opmars in Europa (ook daar buiten trouwens) maar het zijn en blijven de stemmers (jij en ik zogezegd) die ze aan de macht brengen.Daar ligt de werkelijke macht, bij de meerdheid, bij de kiezer.

Ik heb daarop ook altijd vertrouwd: op de kracht van onze democratie. Maar voor het eerst in mijn leven begin ik dat vertrouwen te verliezen en maak ik me grote zorgen. Een veel te grote groep Nederlanders, vrees ik,voelt niet de neiging de democratie te beschermen, onderkent het belang niet. En waar dat toe leidt zie je in o.a. Hongarije, waar Orbán Wilders lichtend voorbeeld is. Democratisch gekozen ,maar daarna worden de democratische regels en wetten planmatig één voor één afgeschaft. Ziet de Nederlander het belang, de noodzaak wel van onafhankelijke journalistiek en rechtsspraak? Informeert de doorsnee Nederlander zich wel voldoende om de feiten te kennen? Ik denk dat veel te veel mensen zich laten informeren door geroeptoeter op sociale media. Het valt op dat de weerstand tegen asielzoekers het grootst is in gemeenten waar ze er nooit één tegenkomen(zie het verzet van dorpen op de Veluwe). De "last" die men daar ervaart kennen ze alleen van de sociale media en de Telegraaf.
Ik ben er niet gerust op.De weerstand tegen demonstraties, de hetze tegen de niet bestaande linkse elite, de neiging om alles wat niet in het straatje past te framen als "woke", wat dus slecht zou zijn en een bedreiging...
Dat bepaalde politieke figuren dat allemaal roepen, daar kan ik mee leven, maar de zorg zit in het klootjesvolk dat het allemaal wil geloven en niet meer de moeite neemt de feiten te checken. Als de democratie wordt afgebroken hebben we het te danken aan domrechts dat weigert zelf te denken en de gemakkelijkste weg kiest. En met dom bedoel ik niet laag opgeleid, maar de gemakzuchtige domheid van klakkeloos volgen en napraten van politici die feilloos weten hoe het volkssentiment te bespelen. Gerechtvaardigde zorgen en problemen worden misbruikt door opportunisten die een geheel eigen agenda hebben. Maak het klootjesvolk maar wijs dat je alle problemen oplost ( geen eigen risico, volop woningen, asielzoekers weg, voldoende personeel in onderwijs en zorg, terugkeer van bejaardenhuizen, etc. etc. ), want als we eenmaal die stemmen hebben kunnen wij onze eigen agenda uitrollen.
Terug naar boven
Virgo

BerichtGeplaatst: 26 Okt 2024 15:48:36    Onderwerp: Reageren met citaat

Willemijn schrijft: Als de democratie wordt afgebroken hebben we het te danken aan domrechts dat weigert zelf te denken en de gemakkelijkste weg kiest.

Ik vraag me af wat er achter of onder die weigering zit. Nelleke Noordervliet schrijft vandaag in Trouw een column met de titel: "De individualisten zijn veranderd in egoïsten". Citaat: "De publieke zaak is niet gediend bij chaos, symboolpolitiek en kortetermijndenken. De publieke zaak is gediend bij zorgvuldigheid, bescheidenheid en een mensvisie die het egoïsme in toom houdt. ( ... ) Individu en gemeenschap functioneren het best in wederkerigheid als gevende systemen en niet als eisende systemen".
Ik ben het met Noordervliet eens en zie al decennia met lede ogen aan hoe de ik-gerichtheid bij steeds meer mensen toegenomen is.
Om zelfstandig te denken moet je bereid zijn je eigen belangen af te wegen tegen die van de gemeenschap, maar als eigenbelang de boventoon voert is er te weinig geneigdheid verder te kijken dan de eigen neus lang is.
Je verplaatsen in een ander werd vroeger misschien overbelicht (offertjes brengen), maar is ondergesneeuwd door het "ik" boven alles te stellen.
Democratie is gebaat bij een gezond evenwicht tussen ik en wij.
Terug naar boven
Willemijn

BerichtGeplaatst: 26 Okt 2024 16:17:03    Onderwerp: Reageren met citaat

Mooi Virgo,ik kan me daar in vinden. Ik krijg dan ook de kriebels van : Dit is wat het volk wil. Alsof de tirannie van de meerderheid democratie is. In de eerste plaats moet democratie gaan over mensenrechten en niet over het winnen van de meeste stemmen. Ook al wil de meerderheid de doodstraf of discriminatie op grond van etniciteit of geloof, mensenrechten en de rechtsstaat gaat boven wat "het volk " wil. Beschermen van minderheden is een kenmerk van de rechtsstaat en dus van de democratie.
Terug naar boven
Pien

BerichtGeplaatst: 29 Okt 2024 18:51:09    Onderwerp: Reageren met citaat

Eens Virgo en Willemijn. En als dieptepunt de glazen die werden geheven op de meest strenge asiel wet ever. Waar mensen trots over kunnen zijn.Moeilijker of geen gezinshereniging, verblijfsvergunning wordt voor minder jaren afgegeven, en Syriërs die al jaren hier zijn moeten terug want land zou veilig zijn. Tjonge jonge......
Terug naar boven
Keesvi

BerichtGeplaatst: 30 Okt 2024 13:39:18    Onderwerp: Reageren met citaat

Asielzoekers zijn een klein deel van een gemêleerde groep die we immigranten noemen maar die wordt over het algemeen geassocieerd met die veel grotere groep immigranten. Waarom het allemaal 'strenger', eufemisme voor 'hardvochtiger' moet is me een raadsel want de voorzieningen zijn al minimaal wat het aantal vierkante meters, het leefgeld, regelgeving over gezinshereniging, huisvesting, inburgering, integratie en werk betreft. Beneden alle peil als je naar de vele asielzoekers die langdurig gebruik moeten maken van noodvoorzieningen kijkt, met name kinderen die ernstig beperkt worden in hun ontwikkeling, onderwijs en zelfs eerste levensbehoeften zoals voeding. Voor de duidelijkheid is dat allemaal al gaande maar moet het dus allemaal nog 'strenger', waardoor erkende vluchtelingen het de rest van hun leven kunnen vergeten om hier ooit een normaal bestaan op te kunnen bouwen. Hoe onmenselijker kun je het nog maken?

Over het functioneren van onze democratie, waaronder dit allemaal gebeurt valt natuurlijk het een en ander te zeggen. Vraagt om een separate discussie, vind ik.
Terug naar boven
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    doorstart 50plusser/ouderenforum Forumindex -> Maatschappij/Politiek/Discussie Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6
Pagina 6 van 6

Ga naar: